Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBrizolit
Autor
Thea v tramvaji
Brizolit
Ještě mne bereš za ruku,
dva stíny na podlaze.
Na trase hlásí výluku,
jízdní řád - prázdné fráze.
Slova se ztrácí ve větru,
mráz sevřel dlaně v pěsti.
Sněží a my jen ve svetru
zrovna teď na rozcestí
Ještě je teplo v peřinách
k ránu když oba spíme.
Znám všechny rýhy na stěnách,
kde dávno nebydlíme.
A taky výhled z okna ven,
potom ti krájím veku.
Možná jsme spolu na týden.
Možná na věky věků.
REF: Lesknou se ve tmě
drsné stěny z brizolitu.
Naprasklé nebe
prosakuje stropem
mého bytu
A uvnitř sněží...
Žárovka u zdi nesmělá
problikne z povinnosti.
Večer se halí do šera,
zastávka Svinov mosty.
Stejně nám nic už nejede,
kam bychom nejvíc chtěli.
Schováme tajné naděje
v krabici pod postelí.
REF: Lesknou se…
41 názorů
Ahoj Theo, moc hezká báseň, povedla se ti, předposlední a poslední sloka mi hodně připomínají jednu z mých básniček, šero, blikající lampa, smysl života ...
Theo,
každý pokrok něco stojí. Podnikatelé z nás ty peníze nějak musí vytáhnout.
blacksabbath
15. 12. 2022paráda
Thea v tramvaji
15. 12. 2022A taky lešení... To bude pálka. Ach jo.
Theo,
dnes už jsou specielní omítky, které "dýchají". Zedníci kupují už hotovou maltu v pytlích. Už si ji sami nevyrábějí jako kdysi: písek, cement, vápno voda... Ta hotová malta je ovšem mnohonásobně dražší. Inu - pokrok...
Thea v tramvaji
15. 12. 2022Alenakar - jo, to bude asi ono. Nám to teď už z velké části dokonce opadalo a příští rok bude mamka řešit, co na ten barák nahodit jiného. Je to obrovský dům... Musíme něco vymyslet. Zrovna minulý týden tam odpadla další část. I s břečťanem.
Theo,
u nás se taky říká "břízolit" (= "škrábaná omítka"). Je to vlastně betonová omítka zdrsněná hřebíkovými kartáči, takže je drsná jako kůra břízy. Jejím problémem je to, že cihly pod ní "nedýchají".
Evženie Brambůrková
14. 12. 2022Takový text by se i dal poslouchat. Na rozdíl od mnoha jiných.
Thea v tramvaji
14. 12. 2022Radovane pěkně mručíš a dokonce do rytmu :) Díky moc. Třeba se jednou odvážím a začnu tu dávat i odkazy na nahrávku. Dodáváte mi všichni odvahu...
Radovan Jiří Voříšek
14. 12. 2022hmmmm - pochvalné zamručení
Thea v tramvaji
13. 12. 2022Sťírko já TEĎ bydlím ve Svinově :) Už asi 5 let tu mám "doma".
Také se mi líbí! A moc ráda bych jí slyšela komplet s hudbou. Netušila jsem že jsi bydlela ve Svinově..? Jo kdysi bydlela na Porubě
Text je hravý, rozpustilý i něžný zároveň. Takové texty jsou podle mě třeba...
Thea v tramvaji
12. 12. 2022Norsko - myslím, že to je fajn název pro píseň. Možná i pro kapelu :)
Thea v tramvaji
12. 12. 2022Kočkodam - no... zaprášená čtyřicítka :))) Hlavně si to nebrat osobně, že :) Díky že ses stavil..
Thea v tramvaji
12. 12. 2022Philogyny - děkuju. Já jsem tuhle věc začala psát už před pár měsíci, ale nakonec jsem to teď celé nově překopala a všechno přepsala. Kromě refrénu :) Ten se mi jako jediný neskromně líbil :) Jinak to stálo za houby... ale mělo to fajn melodii, tak jsem to teda přepsala, abych to mohla zařadit do svého playlistu.
Žárovka tohoto textíku (a celé tvorby) není žádná zapras... pardón, zaprášená čtyřicítka. ;-)
jo, jo jo... jsem ráda, že u většině lidí nemusíš vysvětlovat, co je to brizolit...:-) jinak víme o sobě, mrk, mrk
Thea v tramvaji
12. 12. 2022Nami a Abakus - díky moc :)
Thea v tramvaji
12. 12. 2022Aleši slyšel jsi ten můj hudební pokus, ano? :)
Mi se čas od času zdají sny o tom, že nevím, kde teď momentálně bydlím. Hledám své věci - ve které skříni, ve kterém bytě? Trochu noční můra.
aleš-novák
12. 12. 2022na mě to působí trochu smutně...jako když hledáš a nenalézáš...
možná jak s léty měníme svá bydliště, přicházejí podobné nostalgické úvahy...
s hudbou je to ještě umocněné...:o)
Díky moc! I za opravy :) Já jsme fakt slepá... Prosecký, Ichigo i Gora - moc díky!
Hudba už k tomu je. Hraju to na klavír, ale asi to nakonec bude s kytarou. Já vlastně texty písní píšu současně s hudbou - aby mi šla slova přesně do pusy, aby to rytmicky šlapalo. Počty slabik nepočítám, ale myslím, že sedí. Hudba je pro mne absolutní vodítko.
Alenakar - Brizolit je i na našem sudetském domě v Kujavách. A nahozen na něj byl určitě někdy v těch 60letech. To slovo mne vždycky fascinovalo. A vlastně i ten materiál - jak se v něm leskla slída.
Robert Otakar Tejc
12. 12. 2022Napadlo mě, jak to napsat jinak:
Matný lesk brizolitu
Ve sněhovém závoji
Jízdní řád v ruce držím
A v duchu sním o zimě
V bílých pláních se toulám
S cestou vedoucí k nebesům
Když v dálce zazní zvon
Jízdní řád mi říká, že je čas
Do města se vydávám
S brizolitem jako průvodcem
A zimní krajinou v pozadí
Když v dálce zaslechnu zpěv ptáků
Znovu se toulám sněhem
A sním o lásce, která přichází
S jízdním řádem v ruce držím
A radostí plné srdce mám.
Myslím, že tohle by se dalo zhudebnit moc hezky - tip.
Proti brizolitu nic nemám, když ještě přetrvává na nezateplených rodinných domcích. Připomíná mi šedesátá a sedmdesátá léta. Tehdy byl v módě. To byl ale značně jiný "moderní" svět.
Na Tovačovském zámku je ale částečně taky brizolit - a to je svatokrádež.