Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVyhnálovský sníh
Autor
Alenakar
Všudypřítomný sníh
ukradl přes noc krajině barvy,
sype se do houštin kolem cesty,
ulpívá na řasách
a maže nám stopy za patami.
Z včerejší malby olejem
je dnešní kresba uhlem:
pár ledabyle načrtnutých
kmenů a haluzí,
pod nimi bílé lomenice
zapomenuté vsi
a očazené komíny
a ve větru cáry kouře...
Sníh jako opona
oddělil jeviště od hlediště
a najednou jsme tady všichni
tak nějak sami pro sebe
v jakémsi tajemném zákulisí
zamrzlé dohrané hry.
- Mlčící herci mimo roli
a v dunách mrazivé Sahary
šelestění bělostného písku,
do něhož nepípne pták,
ani pes z dálky nezaštěká.
Dnes každý pocestný
na prázdné silnici uprostřed polí
jako by najednou bezpečně věděl,
že kdyby zakřičel do vánice,
výkřik se utopí v šepotu vloček
a osud na něj zas a znova
vyplázne sněhový jazyk.
Chvilku to ještě potrvá,
než znavený poutník
zaslechne v poryvech meluzíny
i zvonící lopaty i sousedský smích
v uličkách mezi chalupami
probuzeného Vyhnálova.
26 názorů
blackie,
u nás byl štědrý den ještě na mokrém sněhu, ale pak už to šlo dolů ráz na ráz. Ke konci vánočních prázdnin už to vypadalo jako v březnu. Sněženky už lezou z hlíny, talovíny ještě ne.
blacksabbath
23. 12. 2022u nás už roztál.... už není po sněhu ani vidu :-(
blackie,
já nevím. U nás napadlo 26cm sněhu (měřila jsem to) a ten sice taje, ale velmi pomalu. Teploty se pohybují kolem nuly, v noci mrzne, na silnicích a na chodnících se pořád někde tvoří námraza... Zatím je všechno pod sněhem a nezdá se mi, že by to mohlo roztát za zítřek.
Tobě přeju nejen ladovskou zimu a krásné svátky, ale i šťastný rok 23.
blacksabbath
19. 12. 2022Ladovu zimu asi zase mít letos nebudeme:-(
Jene,
jsem moc ráda, že se líbí. Vážím si.
Jako výtvarnice si dost potrpím na barvité popisy.
Leraku,
o našem kraji píše taky třeba skupina Fleret ve své písničce "Zafúkané".
K3,
Vyhnálovů je povícero. Většinou se nacházejí tam, kde lišky dávají dobrou noc.
Aneli,
u nás je teď tokik sněhu, kolik ho tu už nebylo aspoň 10 let. Pře 30 cm! Zatím jen černobílá krajina... Děsím se toho, že to má do štědrého dne roztát a moc tomu nevěřím.
Naváto poetické obraznosti, jak v Raisovo "Zapadlí vlastenci."
S tou sis opravdu pěkně vyhrála.
Básně čtu jen příležitostně. Moc se mi líbí zřetelný obsah, nemusím ho mít vždy zahalený do složitých metafor. Já znám Vyhnánov v Doudlebách nad Orl. Ta podoba mě vlastně k básni přivedla:).
Zimu vidím hodně barevně na okně veselý závěs,v krbu oheň a já zabalená v dece určitě ne bílé.V ruce hrníček se svařákem nebo pastelky.A na kamnech vonicí teplou polívku nebo něco na zub.Jestě tak možná na ni koukat z okna.
Evženie,
když kreslíš zimu, ušetříš. Stačí ti jen dvě pastelky. Černá a bílá.
Nejnákladnější je podzim. Na ten mi často nestačí ani všechny pastelky, co mám. Na řadu přijdou slova. Ta jsou, aspoň prozatím, zadarmo.
Zima se lépe kreslí.
Phil,
lidi tady v knihovně se pořád baví hlavně o tom, jestli ta sněhová romantika vydrží do vánoc. ...To by byl životní zážitek! Vánoce jako z Lady nebo z Erbena.
Jam,
dnes vítr moc nefouká, naštěstí zatím padal jen prašan. Přesto jsem ráno musela sklepávat sníh z jehličnasnů. Zvlášť tisy ležely částečně už na zemi...
Kočkodane,
Hynais a Ženíšek jsou mí oblíbení, třebaže Hynais je akademik a salónní malíř. Takže díky. Byla bych v dobré společnosti. Ale mám ráda i Alše, beru ho jako vlasteneckého romantika. Podobného romantika, jakým byla i Němcová.
Hynaisi i ženíšku,
sic je jistý - umíte,
na oponu ze snížku
se závistí čumíte.
(A ty, Alenakar, také umíš.)
Jam,
do knihovny jsem se dnes přes závěje přebrodila. Teď jsem napjatá, zda se dostanu i zpátky, protože za okny padá a padá a padá...
Markel,
dnes jsem měla problém. Kvůli hustému sněžení jsem se málem ani nedostala do knihovny. Vstávala jsem o půl šesté a odklízela sníh od chalupy k bráně. Řekla jsem si při tom, že teď je asi nejlepší doba pro zveřejnění téhle básničky.