Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHaiku y
Autor
CarverIsBack2
Lednový úklid –
místo srdce mi tu nechala
jenom své vlasy.
10 názorů
Zase jsi se vrátil k haiku, Backu? To abych se k němu vrátila taky.
Tohle je výborný comeback. Tip.
Vidím to podobně jako snake_01. Odchod milované by šel popsat i nemetaforicky a tím ještě umocnit význam sděleného. Přestože senrju to umožňuje. V tomto případě mi použití výrazu "srdce" přijde přece jen trochu klišoidní. A haiku si zaslouží víc.
nedalo mi...jen takový rychlý nastřel:
začátek roku/ jen pár vlasů zůstalo/ po tobě v hřebeni
Ten námět je tak smutnokouzelný, za něj tip.
Kočkodan
nejvíc jí zbývá
v pytlíku vysavače -
musela línat
Souhlasím s Radovanem. V pár slovech výtečná pointa. Síla nespočívá v počtu slov - ale ve způsobu vyjádření a v obsahu.
Vydávám spokojený čtenářský mruk.
Hadr a smeták
nacházím její vlasy
kdy úklid v duši?
Problematický je druhý verš, srdce je tady pouze metaforický motiv, nejde vykládat jinak. Radovan má v mnohém pravdu, ale zapomíná na možná nejpodstatnější prvek haiku vůbec - na jeho zenovou motivaci, na orientaci na tady a teď. Bez toho jde haiku jen těžko nazvat haiku. Úvaha o tom, že někdo někoho nemiloval je nostalgická vzpomínka. Ale i nostalgické vzpomínky se dají v haiku vyjádřit, ale ne metaforou. Ty vlasy v posledním verši jakožto konkrétní aktuální motiv, to se mi zdá jako dobrá cesta.
Nevím jestli to je tzv haiku a je mi to jedno. Každopádně těch pár slůvek hodně vyjadřuje. Ačkoli... Uměla bych si představit i verzi bez ledna. To by asi ale už vůbec nebylo haiku:
POLÁSKOVÝ ÚKLID:
MÍSTO SRDCE MU NECHALA
JENOM SVÉ VLASY
Současné haiku se může od přírodních témat dostat ke vztahům, lásce a jiným emocím. Anglická haiku jdou i cestou humoru. Vlastně to, ci bylo v klasických japonských haiku naprostou výjimkou, je v moderním haiku žádané, vyhledávané. Tvoje haiku je parádní. Co by nemělo chybět rozhodně, je silný pocit z popsaného obrazu. A zde je.