Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seProbuzení v ráji (pseudohaiku)
Autor
Savage Flame
Motýl si sednul,
houpe se na poupěti.
Snad jenom usnul.
Třepotají se -
tisíce bílých lístků,
z květů třešně.
Nezbedný vítr,
v sakurové aleji,
budí motýly.
6 názorů
Krásné obrázky, haiku neumím :-)
savage,
i kdyby ses naučil psát haiku v japonském duchu (což by byl velmi obtížný úkol), tady na Písmáku by to ocenili jen snake_01 a Můra73. Pro české čtenáře je daleko atraktivnější české haiku nebo senrjú, vycházející z české mentality.
Motýl se přežral
na stromě bude trávit
prohnutá větev
Savage Flame
26. 06. 2023To Alenakar: ...ta alej je ale ok, nemohl jsem si vzpomenout a pořád jsem měl v hlavě "v hájí", až jsem to radši pustil do metafory. Ta alej mi tam ale sedí víc a použiju ji, děkuji. ;) S.f.
Savage Flame
26. 06. 2023To Alenakar: Děkuji. Mě baví japonská poezie, ale na její tvorbu si netroufám. Při zachování tradičních norem mi to přijde jako pro mě neproveditelná věc. Pokud bych měl napsat výstižně jen hokku, možná, snad s vypětím sil, ale najít správné kigo, přesně trefit pauzu, aby to mělo smysl a nepůsobilo uměle, na to myslím nemám a po pravdě na to tím, žít nemám zas čas... ;) Moje oblíbené hankai no renga, ze kterého moderní haiku vychází, bývalo často až obhroublé, plné ironie a sarkasmů. Přijde mi, že dokonce mnohem častěji, než čistě zaměřené na lyrické opěvování požitku a i metafory se v něm objevovaly (speciálně u těch až sprostých kousků :) Asi i proto jsem se nedržel toho popisu s pomocí obvyklého, jako právě třeba mistr Baso. Byl jsem každopádně pomaljší s tím popisem, než Vy s reakcí... ;) S.f.
"Opravdové" haiku by nemělo obsahovat metaforu, ale ty sám označuješ svá dílka za "pseudohaiku", takže mohou být na metafoře klidně postavena. Mně se to líbí. Ponechala bych ale jen druhou a třetí miniaturku a provedla drobné úpravy. Vypadalo by to takto:
Třepotají se -
Stovky růžových lístků
z třešňových květů
Nezbedný vítr
v sakurové aleji
budí motýly Tip.