Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

6. Hotel v rajské zahradě

06. 09. 2023
7
5
233

Kostarikou bez lžíce a mačety

6.  Hotel v rajské zahradě

Poloostrov Nicoya, zvláště jeho jižní konec, ano, ten, na kterém zrovna teď jsme, je jednou z mála kostarických pobřežních lokalit, které ještě nezasáhl masový turistický průmysl. Návštěvníky, nepočítám-li ojedinělý zájezd bodrých Moraváků, tvoří povětšinou kostarické rodiny s dětmi toužící po klidu panenské přírody, kostaričtí studenti toužící po bujaré zábavě mimo dohled rodičů a zahraniční batůžkáři toužící po starých dobrých časech hippie kultury. V podstatě jde o natolik odlehlé, zaostalé a bohem zapomenuté místo, že i samotní Kostaričané je považují za prdel světa.

Cestování je jednou z národních vášní majetných městských Kostaričanů. Ovšem nejedná se o žádné poznávací zájezdy, horské treky nebo dálkové pěší túry. Cestuje se zásadně jen od pátku do neděle, pouze tam, kam se dá dojet autem a výhradně na místa, kde je možno celý víkend ležet v bazénu, lít do sebe hektolitry Coca-Coly či piva Imperial, a nezřízeně hltat vražedná množství nezdravých jídel. Však také převaha místních děvčat dosahuje ideálního geometrického tvaru. Tvaru koule.

Exteriéry hotelu Barceló Tambor, jenž byl údajně prvním all-inclusive turistickým letoviskem Kostariky, nejsou žádným architektonickým skvostem. Atrium tvoří velký koncertní prostor s pódiem, malý bar s barmanem, který neumí namíchat mojito, poloprázdný obchůdek s turistickými cetkami a recepce, ve které zevlují čtyři recepční v případě, že nic nechcete. Jestliže máte problém, nikdo v recepci není. Mezi budovami se lesknou hladiny dvou okrouhlých bazénů, které mají hostům s mimořádně bujnou fantazií připomínat lagunu. Lesknou se proto, že tekutina v nich se podobá polévce. Barvou, teplotou i mastnými oky na hladině. Není divu. U každého stojí bazénový bar s nabídkou piva, lihovin a koktejlů, také hamburgerů, smažených chipsů, salátů, tacos, nachos, burritos a jiných delikates, které je možno konzumovat při koupeli. Pokud za koupel považujete strkanici v davu stojícím po pás ve vodě. Betonové okraje této parodie na lagunu jsou obloženy několika řadami plastových lehátek se slunečníky, nad kterými vyčnívá jen půjčovna osušek a stožár s amplionem, omílajícím do omrzení americké hity ze sedmdesátých let.

Všichni zaměstnanci nosí roušky. Dokonce i noční ostraha, která se na spoře osvětlených chodníčcích může potkat leda tak s pásovcem nebo mývalem. Roušky jsou slušivé, černé, s logem hotelu, prostě hodící se ke stejnokroji. V restauraci by je člověk i vítal; má například jistotu, že mu otylá číšnice neujedla z talíře fazolí, nebo ta nerudná neplivla do misky s polévkou, ale pro komunikaci jsou roušky učiněným peklem. I když se zřízenec snaží hovořit lámanou angličtinou a dobře artikulovat, z pod látkové rušičky signálu to pokaždé zní jako astmatický záchvat. Ovšem porucha nemusí být vždy na straně přijímače.

„To jsem rád, že vás vidím,“ lísá se k mojí ženě jeden z účastníků našeho zájezdu. „V elektrickém adaptéru, který jsme si přivezli z domova, jsou jakési výčnělky, které brání zasunutí kulaté zástrčky. Nemáme čím nabít naše kamery, mobily a tablety! V našich komunikačních dovednostech jsou zase mezery, které brání dorozumět se s personálem hotelu!“ prýští z druhdy sebevědomého pána beznaděj, zoufalství a hysterie.

„Třeba mají adaptér k zapůjčení na recepci,“ uklidňuje nešťastníka manželka. Obracíme tedy kroky k recepci.

Hotelový manažer, který před námi nestačil uprchnout, kroutí hlavou, zprvu rozpačitě, poté udiveně: „Adaptér? Co to je?“

Nabízím mu řešení. Stačí, když nám zapůjčí pilku na železo a šikovné české ručičky už si s nějakými plastovými výčnělky snadno poradí. Vycházím z předpokladu, že zde mají, nebo před mnoha lety určitě měli, nějaké středisko údržby areálu, jakkoli stav pokojů jasně svědčí o opaku. Recepční kroutí hlavou pochybovačně, nicméně slibuje, že se poptá a za deset minut nám dá vědět.

Za dvě hodiny a osmnáct minut recepční hlásí, že jeden jeho příbuzný zná někoho, kdo slyšel o člověku, který vlastní pilku. Jenom si není jistý, zda jde o pilku na železo, či na něco jiného, ale za deset minut nás přijde informovat. Za hodinu a čtyřicet šest minut nám s výrazem dobyvatele Everestu předává, oproti podpisu krátké improvizované smlouvy o pronájmu, opravdovou pilku na železo. Ihned vybírá vratnou zálohu pět dolarů s dodatkem, že pokud pilka nebude vrácena do deseti minut, záloha propadá. Naštěstí už víme, že časový limit deset minut je v tomto kraji neobyčejně flexibilní lhůtou. Konečně vlastnit zde pilku za pět dolarů také není k zahození. V takto zanedbaném konkurenčním prostředí jde o skvělý start k úspěšnému podnikání.

Věděli jste, že rodilí Kostaričané nejčastěji pracují v cestovním ruchu, dopravě, bankovnictví a podobných službách, ve kterých nehrozí uštknutí hadem, nebo zranění hlavy padajícím kokosovým ořechem? Těžkou a nepříjemnou dřinu s radostí přenechávají gastarbeiterům z Nikaragui. I když je HDP Kostariky nižší než 8 000 USD, existuje jen málo občanů, kteří jsou nezaměstnaní, nevzdělaní, hladoví nebo bez domova. Gramotnost dosahuje 97,8 %, průměrná délka života 78,6 let a míra zaměstnanosti 91,5 %. Kostarika vyniká v péči o vlastní obyvatele.


5 názorů

Philogyny
06. 09. 2023
Dát tip

Ráda tě čtu, ale tady jsem se nechytla. Budu se těšit na další... 


Alegna
06. 09. 2023
Dát tip

Doteď jsem o Kostarice moc neslyšela, při tvém vyprávění je mi sympatická, samozřejmě trochu za to může tvůj vtip a nadhled :)


Květoň Zahájský
05. 09. 2023
Dát tip Gora, Alegna

Inu jako v každém exotickém kraji je našinec stále něčím překvapován. Mnohdy i chováním svých krajanů, lpících na stereotypech. Pravdou je, že Kostarika vypadá nejevropštěji ze všech zemí střední Ameriky, kde se čas zastavil a moderní doba zůstala daleko za hranicemi.


Kočkodan
04. 09. 2023
Dát tip Alegna

Pán si uřízl cizí pilkou plastové výčnělky, ty svým dílkem ale ostudu ne.


Gora
04. 09. 2023
Dát tip Alegna

Velmi! zajímavé a (samozřejmě) humoristicky podané cestopisné i další informace z kostarického poloostrova. Čím dál lepší, Květoni.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru