Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBabí léto
Autor
Litarts
-
V otevřeném okně stříbřitá nitka,
houpající se ve slunečním svitu.
Pavouček "běžník" někde sedí si tu,
nebo zas létá, jako skrytá hlídka.
-
To tenoučké vlákno, v proměnném třpytu,
do něhož vánek své opírá síly.
Podzimní pozdrav zve, otvírá zbylý
sen letního bytu, v odměrném citu.
-
19 názorů
Pane Safiáne,
přece víte, že v básních se pracuje s fantazií, s různými metaforickými představami a obrazy.
Pane Litartsi, já nevím, co je to obrazný významový přenos. Natož odměrný cit. Mně to musíte vysvětlit polopatě.
mně teda odměrný cit nikterak nevadí, to slovo se mi líbí, aniž bych ho musela mít nějak upřesněný víc...sedl :)
Aha, teď jsem to dohledala v komentářích, je jich hodně, takže jsem je neměla pročtené všechny. Podzim odměřuje létu... proč ne. I tak mi to zní trochu krkolomně, ale obrazné vyjádření má hodně svobody, fajn.
Ano, vždyť jsem to již tak vysvětloval. Zde je tohoto výrazového spojení použito v obrazném významovém přenosu. To je tak těžké pochopit?
Ve škole jsme měli odměrný válec. Sloužil k odměřování kapalin. Odměrný cit si tedy mám představit jako cit, pomocí kterého se něco odměřuje?
Pane Litartsi, dobrá. Mohl byste nám, kterým se slovo odměrný nezdá, vysvětlit jeho obsah.
Zmiňuji, že tu nic netrčí a neskřípe - a tím narážím na všechny básně, kde něco třčí a skřípe, včetně svých.
Nerozumím, co je ODMĚRNÝ cit. Nevím, jak vypadá. Rozuměl bych třeba ODMĚŘENÝ cit.
Pane Voříšku,
obsahuje. Zmiňujete, že tu nic netrčí a neskřípe. Tím narážíte na moje jiné básně, které se vám takto zdají. Nerozumíte také výrazům v závěru básně (v odměrném citu), tak jsem se snažil vysvětlit, o co mi tu jde, že se nejedná jen o potřebu tříslabičného slova.
Radovan Jiří Voříšek
07. 10. 2023Litartsi, k básni jsem ti napsal jen o tříslabičném (nepříliš pochopitelném) slově. To další, na co reaguješ, můj komentář neobsahuje. Takže si jej v klidu třeba víckrát přečti, zamysli se nad ním, a pak reaguj na to, co skutečně obsahuje. Neklouzej po vlastních představách.
Pane Voříšku,
to jsem také potřeboval, ale i obsah, vyjadřující vztah počátků podzimu k doznívajícímu létu. Ten odměřuje létu ještě dle svého jemného, ale již i hrubšího citu. Jen rýmy pro rýmy nepíši. Ani v mých jiných básních nic samoúčelně netrčí a neskřípá. Znovu opakuji, že píši verše a básně dle jejich obsahu, pro který vždy hledám i vhodné formální vyjádření. Píši ze života, který je v neustálých proměnách, nemrzačím jej nějakou jen příjemně se čtoucí formou. Záleží také na tom, o čem báseň je. Každé takové formální "vybočení" ze schématu ale také do něj patří, vyjadřuje obsahovou specifiku verše, ve vztahu k jinému verši či většímu celku. Kdo ovšem nečte obsah, ale klouže jen po formě, tak naráží. To je věc úrovně čtenáře.
Slušné, nic netrčí, neskřípá. Hezká atmosféra. Nerozumím jen (spíš tuším) "odměrném citu". Ale chápu, že jsi potřeboval tříslabičné slovo.
Běžníky i ostatní pavouky obdivuju a zajímají mě. Babí léto ještě trvá, což je jedině dobře
Pěkná báseň! ;)
Pane Safiáne,
ano, na víceslabičné rýmování se ve svých básních, psaných vázaným veršem, také specializuji. Zde se jedná o jedenáctislabičné verše. Závěr toho posledního mi dal nejvíce práce. Napsal jsem jej tak nejen ve prospěch rýmování, ale i obsahu, s ohledem na vztah počátků podzimu k létu. V básních sleduji i mnohé další věci. Děkuji za komentáře.
A mně se zdálo, že píšeš v poslední době trošku jinak... jakoby srozumitelněji. Až na ten odměrný cit, to je rána pěstí. Ale díky Safiánovi za rozbor - teď to čtu znovu a ty "další rýmy" vidím, předtím jsem si je ani neuvědomila. Zajímavé!
Pokračování: samohláskový rým: své opírá síly/zve, otvírá zbylý - zde rekord, šestislabičná shoda, podepřená navíc i shodou některých souhlásek. Pokud jsem něco takového viděl, tak jen jednou.
Shody: 1. a 4. verš - 4 slabiky , 2. a 3. verš - 4 slabiky, 5. a 8 . verš - 5 slabik, 6.a 7. verš šest slabik.
potvrdila se talé zkušenost, kterou mám odjinud. Sama délka shody nemá podstatný význam pro hudebnost básně.
Pane Litartsi, vaše básnička zaslouží jen chválu. Nejen pro pěkně plynoucí popis, kde čtenáři až v závěrečém spojení (v odměrném citu) trochu připomenete váš obvyklý styl. Ale to jen na mžik, než si uvědomí, že se tak stalo ve prospěch nezvyklého rýmování. Již vaše na první pohled viditelné dvojslabičné rýmy jsou pěkné. Podle výčtu rýmů zároveň plané (gramatické) i štěpné (rýmují se kmeny) - nitka/hlídka, třpytu/citu, z eufonického hlediska tzv. postačující (nemají shodnou tzv. opěrnou souhlásku) - např. třpytu/citu, a také většinou nedokonalé (není dokonalá shoda hlásek). Navíc jste ještě každému dvouslabičnému rým předstvil další shodu, kterou je možné brát jako nedokonalý samohláskový rým