Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJedovatá palice
Autor
Alegna
A poté kamenem
čistá zrna srážím.
56 názorů
Radovan Jiří Voříšek
před 9 měsíciPrvní sloka s Erbenovským nádechem mi nějak nesedí. Tímto:
... zrn pár jako pán
Proboha, nešlo by něco udělat s tím, aby si člověk nedával vlastňáky, zese se mi povedlo, uf..
K3, ano, taky nás jako děti upozorňovali, že je to jed, díky za čtení i slova
Jako dětem nám ho táta často ukazoval s tím že je to prudký jed. Tak jsme se mu obloukem vyhýbali, když jsme ochutnávali zrna. Ale o spojitosti s čarodějnictvím jsem nevěděl. To varování z něj je v básni dobře vystihnuté.
přesně, phill, už jen to černé zrno ve zlatém klasu ... díky, vážím si
možná příště, díky za komentář, vůbec by mě nenapadlo, že by se dal námel v Praze sehnat
Jinysi, nevím, jak u tebe, ale u mě hodně záleží na celkovém mém rozpoložení, jeden den nad textem, který čtu, lámu pomyslnou hůl, nechápu, nedokážu se vcítit a druhý den mě text nadchne :), díky, žes četl a že ses pokusil pochopit :)
Alegna
Dnes asi nemám den. To co píšeš, tam je!
Nějak jsem své uvahy překombinoval.
:-(
Jinysi, nic si z toho nedělej, kdybych nebyla autorka a přečetla bych si komentáře, byla bych z toho paf. Ale jak píše dada, jde o znehodnocení o zkaženost zrna, zrno - lidstvo z pohledu hodnotícího člověka, který odsuzuje všechny kvůlivá pár zkaženým ... no asi tak, ty účinky námelu jsou tu jaksi jenom jako bonus, ale zdá se, že zaujaly nejvíc :)
Incognite, omlouvám se za přehlédnutí v tom chumlu komentáří, odhaduji, že jsi studoval vysokou a měli jste laborky, ale nejspíš se mýlím :)
Souvislost mezi upalováním čarodějnic a námelem jsem neznal.
Měl jsem za to, že šlo skoro jako vždy, o většinou o peníze, nebo o osobní zášť.
:-(
P.S.
Nechápu ale, proč by mělo být drogově závislé "zrno" nečisté.
Je to jen osobní tragédie.
Ale chyba bude na mojí straně. Většině zdejších vysoce ceněných věcí, prostě nerozumím. Obsahu ani formě...
Poetko,
je strašně smutné, když se tzv "šamanské drogy" používají komerčně nebo třeba v alternativní medicíně. Kdysi byly vyhrazené jen pro duchovní osobnosti, které si vyvolil osud, aby sloužili svému kmeni. Šamanem nebo šamankou se mohl stát třeba někdo, kdo prodělal těžkou nemoc a málem umřel a pak se vrátil mezi živé. Dříve taky šami některé své rostliny museli sami pěstovat (durmany, brugmansie nebo některé speciální druhy tabáku...), aby k nim získali osobní vztah. Dnes se vše až příliš zjednodušuje a jednoduchá cesta, ještě navíc patřičně podmazaná penězi, moc valný smysl nemá.
No vida, co se člověk všechno v diskusi doví. Ayahuasca se používá i u nás...V homeopatii...Pamatuji na výstavu v Českém Krumlově, malíř Otto Placht pod jejím vlivem maloval skvělá plátna...Vrátím se ale k excelentnímu textu, skvělá báseň!!!
Biskup z Bath a Wells
před 10 měsíciParádní věc!
Alegno,
já to vím, protože jsem si roky přivydělávala jako protidrogová preventistka a prošla jsem mnoha kurzy o drogách.
Nepochybně nejsilnějším halucinogenem je ayahuasca. Požívají ji jihoameričtí pralesní Indiáni. Odvar z liány banisteriopsis caapi pijí pouze muži pod dohledem šamanů, ale ženy, které odvar pít nesmějí, se přesto dostanou do "jiných světů" spolu se svými manžely, otci a bratry.
možná příště, díky za nakouknutí a zanechané stopy a budu se těšit na možná příště
takže ta debata tady je hlavně o námelu jako takovým, nikoliv k textu...
ale to už tady tak holt je :))
A já umím z námelu udělat docela slušné LSD.TEda asi před pětatřiceti lety jsem uměl.
Alenokar, díky za další doplnění, velmi zajímavé.
Do stavu podobnému požití halucinogenů se může člověk dostat i bez nich, vím, že to víš :)
Alegno,
problémem většiny halucinogenů je to, že jsou jedovaté. Šamani nebo čarodějky museli znát způsob, jak drogu využít tak, aby je nezabila. Tropanové alkaloidy se aplikovaly přes kůži, často přes kůži na genitáliích, ve formě olejových extraktů. (Odtud zkazky o čarodějnicích létajících na koštěti.) Naopak námel byl zpracován na LSD až ve dvacátém století, tuším v roce 1938.
Nejúčinnější přírodní drogou dostupnou obyčejnému smrtelníkovi je ovšem meskalin - účinná látka obsažená v kaktusu lophophora williamsii. (Pár těch kaktusů ve skleníku mám, na pohled ale moc atraktivní nejsou...) Zvláštní je, že po požití meskalinu se ti může zjevit duch zvaný meskalito a můžeš s ním rozprávět. Zpravidla ví všechno. Věda těžko vysvětluje to, že po požití různých halucinogenů se lidem z různých kultur zjevují ti samí duchové, skřítci nebo třeba moudří hadi. Ale to by bylo na dlouhé vyprávění.
Zeanddrichu, představuju si ty lány obilí a ruční sběr námelu :), ale co je lepší, jestli pesticidy, to si opravdu posuzuvat nedovolím, nejspíš je ošetřeno zrno, které se seje, ale čím a jak, nemám představu ....
Zeanddrich E.
před 11 měsíci... .
Býval to problém námel vysbírat - bo jsou dnes pesticidy, td., lepším způsobem...?
Vida, dobře dělali, věděli, že je jedovatý, to musela být prácička, skoro jako sběr mandelinky bramborové :)
Alegno tak sestřenka mi potvrdíla, že její rodiče, rolníci zemědělci, chodili po poli a vytrhávali klasy s námelem
dada, tomu rozumím, taky jsem ho měla kdesi zasunutý, nebýt toho diktátu zhůry ...... mozek je zvláštní zařízení a třídí si podle svého, alespoň ten můj :)
Alegno, no já su taky původem venkovský děcko, ale ten námel znám jen jako jakýsi pojem...
Alenakar, tvoje znalosti jsou nevyčerpatelné a já děkuju za doplnění informací.
Nevím, jaká byla v minulosti znalost námelu a jeho účinků na lidskou psychiku, jak byl skutečně užíván, používán, či zneužíván, vím o něm jen to, co jsem se učila a přečetla, ale jistě jsem nečetla všechno.
Taky nevím, jaké skutečné doklady se o tom dochovaly, zda se domněnky zakládají na pravdě, nebo je to jen spekulace.
Zrovna tak nevím, jak je tomu s námelem dnes, ale zdá se, že o něm i dnes spousta lidí nic neví a taky proč by měla, když to k ničemu nepotřebuje.
Tady jsem ho použila ke svému podobenství o těch, kteří říkají, jak jsou všichni špatní a svým slovem odsouzení zasáhnou většinou právě jen ty dobré (je zajímavé, jak si o sobě přitom myslí, že oni jsou ti správní, viď?)
Poetko, tetelím se v pocitu, že tě řádky tak oslovily, to je autorův sen, díky za to :)
dada, nojo jsem děvče z venkova, za mého mládí bylo například za Třeboní pole plné námelu, který tam byl pěstován pro lékařské účely (LSD), tak mě nějak nenapadlo, že každý o něm ví i o jeho spojitosti s domělým čarodějnictvím....
Není tak docela pravda, že účinek paličkovice nachové na lidskou psychyku v minulosti nebyl znám. To jen středověk zapomněl na starověké znalosti a zkušenosti. S velkou pravděpodobností byla paličkovice používána už ve starém Řecku v rámci Eleusinských mysterií.
Křesťanství soustavně potíralo magické praktiktiky včetně používání tropanových alkaloidů a hub. Protože se ale křesťanům nikdy nepodařilo upálit úplně všechny čarodějnice, jisté znalosti a praktiky se přenesly ze starověku až do dneška. Dnes se předpokládá, že také kněžna Libuše, pokud tedy vůbec existovala, si ke svým vizím pomáhala extrakty z jistých rostlin nebo hub.
Kain a Ábel, pšenice a námel....Pořád se Tvé básně nemohu nabažit...Řečeno po cimrmanovsku: " fuj to mě to vzalo"...
Alegno, dík za prolog, páčjsem o tom věděla prd
nějak jsem si to musela vydedukovati a tak :)
Lili, děkuju moc
Goro, díky za podnět, přidala jsem do prologu
Kočkodánku, nepochybuji a oddychla jsem si, nerada bych byla bita jako žito :)
Přepadne-li námel žito,
houba týrá klasy,
pak je mi to v hlavě líto,
hrůzou vstávaj vlasy.
Nepochybuj ani chvilku,
že se ale klaním dílku.
Nevšední téma, Alegno, nevšední provedení...
Uvítala bych někde pod mini odkaz, který by osvětlil, oč (s námelem) šlo, ne každý možná tuší.
:) dada, vzniklo, kdosi shora nadiktoval, jen nadpis ne a stejně si jím nejsem jistá ...
máš to vypracovaný, vymyšlený, domyšlený
to nevzniklo razdvatři teď... že ne
Jo, to já taky moc neumím, většinou jen dávám tipy komentářům ;) Těší mě, že to má někdo podobně.
Janino, chvála těší, ale težko se mi na ni odpovídá :), děkuji moc
To ses nějak rozohnila :-)
:) Poetko, to potěšilo, díky
Jamardi, máš pravdu, sice jsem si to dovolila použít jako příměr, pro ty co odsuzují ostatní a zasáhnou většinou ty "čisté", ale tenkrát bylo po nevědomém požití námelu odsouzeno a upáleno hodně lidí pro čarodějnictví
Představuji si, že to tak bylo - někteří přišli na to, v čem je příčina těch potíží, ale nemohli to dokázat. To je šílený pocit. Objasnil to až francouzský lékař Louis Thuillier v roce 1676.
Ale ta je luxusní!!! Tip!