Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZuzana Říhová - Cestou špendlíků a jehel
Autor
Fruhling
Mám takový zvyk, pravidlo. Každou neděli * opustím město, abych si pročistil hlavu. Chodníky, beton a auta vyměním za krajinu polí, lesů, prašných cest a polozapomenutých vesnic. Přehlíživý přístup mobilních operátorů k čemukoliv mimo trojkou velkých měst mě odpojí od světa internetové těkavosti. Říká se, že změna prostředí člověku prospěje. A toto je můj způsob, jak se vyrovnat s tím, že zbylých šest dní je ulitých z homogenního betonu.
Pro podobné řešení se rozhodnou i hlavní hrdinové románu Cestou špendlíků a jehel české autorky Zuzany Říhové. Bohumil, Bohumila a jejich mentálně postižený syn přesídlí na venkov. Avšak na rozdíl od mých jednodenních útěků hrozím že z jejich volby nepovede cesta zpět. Zuzana Říhová se totiž rozhodla koncipovat svou manželskou etudu jako rurální horor. Brzy se v okolí usedlosti, kam Bohumila s Bohumilem přesídlí, začínají objevovat neznámé zvířecí stopy, podivné vzkazy a na klidu nepřidá ani čím dál tím podezřelejší chování vesničanů. Když si jejich mentálně postižený syn přinese domů podezřele proměněnou říkánku o červené Karkulce, není pochyb, že tahle manželská krize bude mít opravdu nečekané a hrozivé rozuzlení.
Postupné houstnutí atmosféry je největší předností Cesty špendlíků a jehel. Popisy postav a jejich psychologizace se zanořuje přesně o ten kousek hlouběji, než by bylo pro čtenáře pohodlné. Malá nedorozumění a rodinná traumata přerůstají svou banalitu a stávají se znameními blížící se katastrofy. Bolest je hlubší, než se zdá, a jizvy, které si hlavní postavy s sebou přinášejí z minulého městského života se odmítají zacelit. Změna prostředí nefunguje. Povaha lidí se nemění. Nakonec se vesnice od města liší jen tím, že vesnická surovost nepotřebuje přetvářku.
Hlavním literárním motivem, který svědčí o nevykořenitelné lidské zvířeckosti je opakovaně se vracející říkanka o Karkulce a vlkovi. Ta s plynutím příběhu pozbývá šťastného konce a mění se do návodného textu, v němž vlk musí pokaždé zvítězit. Zde však poprvé zapochybujeme: kdo se má stát vlkem? Bude vítězné zavytí patřit kolektivnímu tělu vesničanů, kteří si ve sváteční noci dojdou pro oba protagonisty? Nebo je vlkem Bohumila, když se nakrátce vysmekne svým pronásledovatelům a získá nad nimi převahu?
Vinou konečné nejasnosti se v Cestě špendlíků a jehel převrací funkční hororové paradigma, kdy bývá zlo sice neuchopitelné ve své materializaci (duch, přízrak, proměňující se síla), ale jasně definované svou příčinou (vyjádření strachu z nekonečnosti moře, kosmu, smrti a podobně). Na konci Cesty špendlíků a jehel ale nestojí prvotní strach, pouze vrčí vyhladovělá psovitá šelma. A to doslova. Scelující motiv Karkulky a vlka pozbývá účinnosti a zavání literární hrou, jejíž hlavní účel je sevřít těkající psychologizující motivy.
Ke konci Cesta špendlíků a jehel funguje hlavně na formální bázi: přestože psaní Zuzany Říhové nepostrádá detail a nebojí se psychologizace postav, nikdy neztratí tempo. Vše je úhledně zarovnáno a formální pravidla hororového žánru tlačí očekávaní čtenáře kupředu. Ostatně žánr hororu je jako žralok: aby se nezadusil, nesmí se zastavit. Zuzana Říhová si je toho vědoma a dobře ví, kdy jaký literární trik využít. Ve správnou chvíli zkrácená věta nebo odseknutí přímé řeči zrychlí dynamiku scény a posune čtenáře kupředu, často s větší účinnosti, než je strach samotný. Text se tím ale proměňuje na formální hru s literárně autistickými rysy.
Cesta Špendlíků a jehel bohužel zůstává někde napůl...ehm...cesty mezi uměleckou a žánrovou literaturou. Nicméně lhal bych, kdybych prohlásil, že jsem si čtení neužil. A to napřesto, že nejsem zrovna obvyklý čtenář hororových příběhů. Ostatně: změna prostředí prospívá. Říká se to.
autor: Zuzana Říhová / vydáno: 2021 / nakladatelství: Argo
* vyjma dnů, kdy mi nepřeje počasí, lenost nebo kocovina.
8 názorů
Taky jsem z vesnice ;) a přijde mi to jako popiss představy o lidech na vesnici od někoho, kdo šel jen rychle kolem. No ale jinak jo, atmosféra silná až k hrůze jít v noci na záchod ;)
Janino, ta shoda mnoha lidí na nezdařeném závěru... je až překvapivě jednoznačná. Jako by měla opodstatnění :)
Jako odchovanec vesnice bych moc nenamítal vůči tomu, že jsou zde všichni psychopati.
Tak jsem dočetla... Myslím, že to nejlepší na knize je autorčin styl, jazyk nabitý originálními metaforami, barvité popisy plné personifikací, kdy "jedná" a "myslí" nejen okolní příroda, ale jakýkoli předmět... Okouzlení stylem ale nevydrží na celou knihu, mně aspoň ne. A logika příběhu je podle mého dost "odfláknutá". Nemůžu si pomoct, ale i naprosto fantaskní a hororová záležitost prostě musí mít nějaký základ v realitě. Když se mi někdo snaží předvádět vesnickou společnost, kde jsou všichni do jednoho psychopati, tak mě spíš naštve, než vtáhne do děje. Tedy, doporučuju každému, kdo upřednostňuje kvalitu a originálnost stylu, v tom je autorka opravdu skvělá.
Nazdar všem, vlastně mě vcelku překvapuje, jaký je o knihu zájem. Dokonce i jeden můj kamarád podlehl a knihu si přečetl nejen díky mému nátalku. Asi...dobře pro Zuzanu Říhovou.
Už na ni pár týdnů čekám "ve frontě" v knihovně ;) Potěšilo mě, jak o ní píšeš, zdá se, že to bude opravdu zajímavé. Díky za jako vždy kvalitní recenzi.
Tvá recenze, která nepostrádá sebeironii, mě opravdu zaujala! Už jen námětem knihy...
Díky za tip pro četbu.
Zaujalo mě, že vesničané jsou tady přirovnávání k vlkům a že stěhování nesplnilo očekávání. A vzpomněla jsem si na slovo "okraj" nebo "periferie" a jak se to používá, když se něčemu nerozumí. Z tohoto pohledu by měli být na okraji mentálně postižení i vesničané a tvořit stejnorodou skupinu.