Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMerkurián
Autor
Aaen_jk
Tato povídka je fiktivní. Osoby a události v ní jsou smyšlené.
Merkurián
Jsem merkurián a přišel jsem o hlas. Nemůžu mluvit, nemůžu komunikovat, nemůžu se dorozumívat. Jsem hnidopich s ascendentem v Panně. Chci věci argumentovat, rozebírat, analyzovat, a hlavně syntetizovat. Nemůžu reagovat na telefonní hovory, jak chci. Mám minutu, než hlas zmizí. Už mi volali z banky, ze sociálky a proběhly organizační pracovní hovory. Vždy asi na minutu. Zbytek po textu. Vypadám jak produkt dnešní společnosti, když jdu do restaurace a ani nepozdravím, abych šetřil hlas. To samé v buse. Pokývám hlavou, někdo to pochopí, někdo ne. A s tou brutálně poškozenou a negativně ozářenou Lunou v prostředku nad horizontem je to asi taky sranda. Saturn osamocen, natvrdo a naplno v prvním domě.
Jak člověk něco nemůže a je mu to odepřeno, vidí a cítí, co vlastně má/měl. Vidím, jak zásadní je pro mě komunikace – které se teď nemůžu zúčastňovat přirozeně a spontánně, jak jsem byl zvyklý. Umím být i zticha, nemám potřebu všechno verbalizovat, ale svým jedovatým a obratným jazykem se živím, umím se jím i ubránit, umím předejít krizovým situacím, mnohokrát mě v tom moje kvalitní myšlení a slovní zásoba, schopnost argumentace, zvukomalebnosti a intuitivní hypersyntaxe nenechaly. Byl bych dobrý obchodník, ale nebaví mě jít na provizi a výkon; nerozporuju to, ale tuhle profesi přenechám jiným. Já si klidně zůstanu v propagandě.
Jak se teď cítím introvertovaný, odříznutý od okolí, ač sympatické projevy soucitu „Honzo, šetřete si hlas“ vypadají lidsky. Hodně věcí v životě je o životním pocitu, o lidském doteku, třeba slovem. I kdyby to bylo iluzorní a jen v rámci konvence. A i japonský čajový rituál je konvencí, a je takto krásný.
Byl jsem nemocný a bylo mi tak blbě, že jsem (já!) ani nechtěl čaj. Čaj z milovaného čajovníku... tělo v horečkách řeklo, že ne. Teď už čaj piju, a to je první krok dál.
Kdysi jsem psal povídky z práce. Hodně. O graficích, z různých prací. A už se mi nechce; práci, kde jsem, mám celkem rád, vážím si jí, chci mít dobrý vztahy s kolektivním nevědomím / kolektivním vědomím téhle instituce. S tou „energií“, s tím egregorem nebo co to je. Urban-šamanismus, magické archaické myšlení, reflexe, sebereflexe, zdravý kritický, pochybnosti, umění, estetika, jen v rituálu musíš věřit na 100 % a víra samotná je „jen“ technika. A na pracovním stole malý oltář. Kupodivu nejsem jediný, kdo tu tady něco takového má. Více lidí. Jsme se tu tak trochu sešli, ač i hodně rozdílní, hledající, žijící, bdělí, lidští, jak kdo a jak kdy. To je všechno, co řeknu z téhle práce. Asi. Taky jsou tu grafici, taky jsou tu zvláštní lidi a zvláštní zážitky, má to svoje, jako všechno. Ale na rozdíl od mnoha jiných prací, tahle je splněným přáním, vážím si jí, ulehčuje mi život a pomáhá nejen mně. Aspoň za něco vděčnost.
Na oddělení komunikace, neschopný verbálně komunikovat, obědy s kolegy, kde koukám do mobilu, ne z nezdvořilosti či nezájmu, já jim odepisuju přes chat, protože nemluvím.
Moje cesta vždy byla, když jsem se s někým viděl nebo když jsem putoval nebo seděl v čajovně: mobil do režimu Letadlo. I akce, které jsem pořádal pro přátele, vždy jsem k pozvánce dal disclaimer „před akcí, během akce a po akci nejsem na mobilu ani internetu“, a vida, teď jsem jako ten pár na sváteční večeři, kdy každý kouká do svého mobilu, swapuje, kliká a občas ukáže nějakou blbost z displeje tomu druhému. Technika nemusí být nutně vždy jenom zlá, odlidšťující.
V životě chci řešit věci, který jdou. Ty ostatní nechat bejt. Největší umění života je tyto věci rozlišit. V daný čas, v daném kontextu. Co můžu, je hrát na basu, nedávno jsem projel asi 150 stupnic, od bebopových po asijské; hudba je taky forma řeči a basa má svoji hloubku. Na otázku, co si o sobě jako myslím, jsem kolegyni odepsal: „Nikdy bych se nestal členem klubu, který by mě chtěl za člena.“ Chodím do útulku za jedním psem a beru ho ven, to má smysl. Nevadí mu, že nemůžu mluvit. Zvířata mají emoce a věci vycítí. Tak jsem to mlčení vzal i jako takovou inspiraci. A možná není moc s kým, proč a o čem. To samé jako hrát na basu; není s kým, proč a pro koho. Ale mezi „koho“ počítám i sebe, naučil jsem se to a dává mi to smysl. Je to jako napsat krásnou básnickou sbírku a nikdy ji nikomu neukázat a mít ji v jediném rukopise, vlastnoručně svázanou, jediný nečíslovaný výtisk, napsanou kronikářským inkoustem, na ručním papíře. Bez zpětné vazby, bez sdílení, v introverzi, sobě a pro sebe. Léta jsem na nic moc nehrál, jen výjimečně. Vidím, jak mi hudba dělá dobře. Dohraju improvizaci, a to umělecké dílo už se nikdy nebude opakovat. A když vezmu basu znovu, opět to bude něco jiného – a neopakovatelného. Dílo ohraničené svým trváním. Ne v notách, ne na diktafonu, ne v tabulatuře. Basa má hloubku, docela temnou, ty frekvence se šíří vlněním a jsou slyšet daleko za ukřičenost kytar. Takový temný hrom a neječící valivá vlna; to, co je mi blízko a jak věci v mnohém vidím. Vlčí srdce je vždycky jiné, vždycky bylo, jen se naučilo rozeznávat a vidět za zahalující závoj až časem.
8 názorů
K3: Ahoj, vážím si toho a moc děkuju za nominaci :) Měl jsem ale ještě jednu nominaci na další povídku, a tak tuto povídku prosím nenominovat, upřednostnil jsem tu druhou (nominace je tedy na Teambuilding korporátního časopisu). Díky za pochopení :)
K3: Ahoj, děkuju Ti moc :) Jo, ten poslední odstavec, jak jsem tady v diskusi psal Goře, mám nejradši :) Ještě sem nejspíš tento měsíc něco dám, do počtu pěti děl. Textů v zásobě mám dost.
Hudba je způsob řeči a vůbec poslední odstavec se psem a basou /tsunami/. Tak to působilo. Viděl jsem že tu máš vychrlíno dost děl naráz. Tamty jsem jen tak přelít, tohle bych řekl že je nejlepší.
Zajímavý text. Na povídku bych jej netipovala, spíš na úvahu nebo kategorii MIMO.
Četla jsem víckrát, nejvíc působivý je závěrečný odstavec o psu z útulku a o hudbě.
Členění textu dvakrát začíná - Jak... jedno bych změnila, asi to druhé, i výraz introvertovaný je za mě překombinovaný, snažila bych se jej nahradit srozumitelněji.
Jak se teď cítím introvertovaný
Alegno, děkuju moc, že jsi se stavila a povídku si přečetla, za reflexi, za tip :)
Ráda jsem četla, i když smyšlené, přesto plné tvých životních pohledů. Některé mě oslovují, např.: Hodně věcí v životě je o životním pocitu, o lidském doteku, třeba slovem.