Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pro publikum zdejší /pár konceptů (obrázků) nejnovějších... ((plus bonus - Nevtělené bytosti vypovídají : ad Omrzelost života. – Sebevražda. 02.díl zde)).

08. 04. 2024
1
15
197

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

((

 

Bonus:

Zapsal Alan Kardec (1804 - 1869).

 

 

 

 

 

 Nevtělené bytosti vypovídají (Book of spirits; zde úryvek 02):

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Omrzelost života. – Sebevražda.


Odkud pochází omrzelost života, která se zmocní některých jednotlivců, bez dostatečné příčiny?

„To je následek lenivosti, nedostatku víry a často i přesycenosti.


Pro toho, který cvičí své schopnosti k prospěšnému cíli a dle přirozených vloh, nemá práce nic obtížného a život plyne mu rychleji; snáší své nepříjemnosti s větší trpělivostí a oddaností, poněvadž jedná s ohledem na pevnější a trvalejší štěstí, které ho očekává."


Má člověk právo se svým životem nakládati dle své vůle?
„Nikoliv, jediný Bůh má toto právo. Sebevražda jest přestupek zákona Božího."


Není sebevražda vždy samovolná?
„Blázen, který se zabije, neví co činí."


Co máme souditi o sebevraždě, jejíž příčinou je omrzelost života?
„Šílenci! Proč nepracovali? Nebylo by jim býval život břemenem!"


c    Co máme souditi o sebevraždě, pomcí jíž chce člověk ujíti bídě a přeludům tohoto světa?
„Ubozí duchové, kteří nemají zmužilosti, snášeti strasti života! Bůh pomáhá těm, kteří trpí, ale nikoliv těm, kteří nemají ani odvahy ani zmužilosti. Strasti tohoto života jsou buď zkouškami nebo pokutou; blahoslavení ti kteří je snášejí bez reptání, neboť obdrží za to svou odměnu! Běda však těm, kteří očekávají své blaho ve své bezbožnosti od toho, co nazývají náhodou neboli osudem. Náhoda neboli osud, abych použil jejich slov může jim skutečně na okamžik přáti, ale jen proto, aby jim později tím krutěji dala pocítit nicotu těchto slov."

Budou ti, kteří přivedli nešťastníka k zoufalství, trpěti jeho následky?
„Ó běda jim, neboť budou za to odpovídati jako za vraždu."


Může býti člověk, který trpí nouzi a který se ze zoufalství usmrtí, považován za sebevraha?
„Jest to vždy sebevražda, ale ti, kteří jsou jejími původci, nebo kteří jí mohli zabránit, jsou více trestuhodní než ten, jehož očekává prominutí. Nemyslete však, že bude docela viny sproštěn, když mu scházela stálost a vytrvalost a když neužíval všech svých schopností, aby se osvobodil z nouze. Ale běda mu, když jeho zoufalství pochází z pýchy. Chci říci, když je z onoho druhu lidí, u nichž pýcha zničí úsudek rozumu, kteří by se styděli zachovati svůj život prací rukou svých a kteří by raději hladem zemřeli, než aby něco zadali tomu, co nazývají svým společenským postavením. Není v tom stokrát více velikosti a důstojnosti bojovati proti neštěstí a vzdorovati kritice povrchního a sobeckého světa, který nemá dobré vůle leč pro ty, kterým nic neschází a kteří se k vám obrátí zády, kdykoliv jich potřebujete? Život obětovati z ohledu na tento svět, jest hloupost, neboť on se vám za to neodmění."


Jest sebevražda, jejímž cílem jest vyhnouti se hanbě před nějakým zlým činem, též tak trestuhodna jako ta, která pochází ze zoufalství?
„Sebevražd neodstraní hříchu, naopak jsou pak dva na místě jednoho. Když měl člověk zmužilost spáchati zločin, má též mit zmužilost podrobiti se jeho následkům. Bůh soudí a dle příčiny může někdy zmírniti svou přísnost."


Jest sebevražda omluvitelna tehdy, chce-li jí někdo předejíti hanbě, aby nepřešla na děti a na rodinu?
„Kdo tak jedná, nejedná dobře, ale on tak myslí a Bůh béře na to ohled, neboť jest to pokuta, která se mu ukládá, zmenšuje svou vinu úmyslem, ale spáše přece hřích. Ostatně odstraňte špatné obyčeje své společnosti a své předsudky a tyto sebevraždy zmizí. Avšak správně řečeno, kdo si béře život pro hanbu pro nějaký zločin, dokazuje, že si váží více úcty lidí, než Boha; neboť vstoupí do spiritického života, obtížen jsa svými zločiny a oloupí se o prostředky, napraviti je za svého žití. Bůh je spíše uprositelným než lidé, odpouští vám při upřímném pokání a účtuje vám napravení, ale sebevraždu nic nenapraví."


Co máme souditi o tom, kdo si vezme život s tou nadějí, že dosáhne spíše lepšího života?
„To je nová pošetilost; ať činí dobře a bude jistějším, že ho dosáhne. Tím zdržuje své vstoupení do lepšího světa a sám bude žádati, aby mohl ukončiti ten život, který si zkrátil. Žádný hřích, buď si jakýkoliv, neotvírá svatyně vyvolených."


Není někdy oběť života záslužná, když jest zde úmysl, zachovati život jiného, nebo býti užitečným svým bližním?
„To je vznešený čin a pak to není sebevraždou. Ale Bohu protiví se zbytečné oběti a nerad vidí, když jsou zkaleny pýchou. Oběť je jen svou nezištností záslužna, ale kdo ji přináší, má někdy skrytou myšlenku, která zmenšuje její cenu u Boha.
Každá oběť, učiněná na útraty vlastního blaha, jest činem svrchovaně záslužným, neboť je to vykonávání zákona lásky k bližnímu. Poněvadž jest život pozemský darem, jemuž člověk připisuje největší cenu, neučiní tedy na něho žádný útok ten, kdo se ho zřekne ku prospěchu svého bližního a to je ta oběť, kterou vykonává. Ale dříve, než ji vykoná, má přemýšleti, zdali jeho život nemůže býti užitečnějším, než jeho smrt."


Vykoná sebevraždu ten člověk, který zemře jako oběť náruživostí, o kterých ví, že jeho konec musí urychliti, ale kterým odolati již nemá síly, poněvadž zvyk z nich udělal pravé tělesné potřeby?
„To je morální vražda. Nepochopujete, že v tomto případě je člověk dvojnásobně vinen? Vždyť má nedostatek zmužilosti a zvířecí povahu a proto zapomene na Boha."


Jest více nebo méně trestuhodným ten, který si vezme život ze zoufalství?
„On jest tím více trestuhodným, poněvadž má čas, aby svou sebevraždu promyslil; u toho, který se náhle zavraždí, jest někdy jakýsi druh pomatenosti, která hraničí se šílenstvím, ale druhý bude o mnoho více trestán, neboť tresty jsou vždy přiměřeny vědomostem, které člověk má o spáchaných hříších."


Když člověk vidí před sebou nevyhnutelnou a hroznou smrt, jest trestuhoden, zkrátí-li o několik okamžiků své trápení smrtí?
„Člověk jest vždy trestuhoden, když neočekává Bohem ustanoveného termínu. Ostatně, což má úplnou jistotu, že tato doba přišla, ačkoliv jest to zdánlivé a nemůže obdržeti v posledním okamžiku neočekávané pomoci?"


c   Chápeme, že sebevražda v obyčejných okolnostech jest trestuhodna, avšak jaká jest tehdy, předpokládáme-li, že smrt jest nevyhnutelna a když život jest zkrácen jen o několik okamžiků?
„Jest to vždy nedostatek pokory a oddanosti do vůle Stvořitele."


Jaké jsou nyní následky tohoto činu?
„Přiměřená pokuta dle těžkosti hříchu a jako vždy dle okolností."


Jest trestuhodna nepozornost, která přivádí život bez potřeby do nebezpečenství?
„Zde není viny, není-li tu úmyslu nebo patrné vědomosti, aby zlo bylo spácháno."


Mohou býti ženy, které v jistých zemích dají se dobrovolně spáliti s tělem svých mužů, považován za sebevrahy a podléhají týmž následkům?
„Ony se poddávají jistému předsudku a často více z násilí, než z vlastní vůle. Domnívají se, že vykonávají povinnost a to není povaha sebevraždy. Jejich omluva spočívá v mravní nicotě většího dílu z nich a v jejich nevědomosti. Tyto barbarské a hloupé zvyky zmizí před vzdělaností."


Ti, kteří nemohou snésti ztráty osob jim milých, zavraždí se s tou nadějí, aby se s nimi spojili. Dosáhnou svého cíle?
„Následek bude pro ně zcela jiný než očekávají a na místo aby byli s nimi spojeni, odloučí se od nich na delší čas, neboť Bůh nemůže odměniti zbabělého činu a urážky sobě učiněné, neboť se pochybuje o Jeho prozřetelnosti. Budou spláceti tuto pošetilost většími nesnázemi, než byly ty, které si mínili ukrátiti a nedostanou za odplatu toho, co očekávali."


Jaké jsou vůbec následky sebevraždy pro ducha?
„Následky sebevraždy jsou velmi rozdílné; není stálých předem ustanovených trestů. Tresty jsou vždy poměrny k příčinám, které ji způsobily. Jest jediný následek, kterému sebevrah nemůže ujíti, totiž vyvedení z klamu. Ostatně není osud pro všechny týž, nýbrž závisí na okolnostech. Někteří odpokutují svůj hřích bezprostředně, jiní v nové existenci, která bude horší, než ta, jejíž běh byli přerušili." (Pozorování ukazuje skutečně, že následky sebevraždy nejsou vždy tytéž, nýbrž že jsou některé společné všem případům násilné smrti a náhlého přerušení života. Je to předně prodloužené a pevnější trvání pásma, které spojuje ducha s tělem, poněvadž toto pásmo jest v celé své síle, v tom okamžiku, kdy byl život přetržen, kdežto při smrti přirozené se znenáhlu oslabuje a je často již odpoutáno dříve, než život uhasl. Následky tohoto stavu jsou: Prodloužení spiritické pomatenosti a omámení, které působí, že se duch ještě delší nebo kratší čas domnívá, že jest mezi živými.
Příbuzenství, které jest mezi duchem a tělem, působí u některých sebevrahů jistým vlivem tělesného stavu na ducha, který pocítí mimovolně účinky hniloby a má pocit plný úzkosti a strachu. Tento stav může trvati tak dlouho, jak dlouho měl trvati život, který byl přerušen. Tento skutek však není všeobecný, ale v žádném případě není sebevrah osvobozen od následků nedostatku zmužilosti a záhy nebo později odpokutuje svůj hřích tím neb oním způsobem. A tak se stává, že někteří duchové, kteří byli na zemi velmi nešťastní, pravili že se zavraždili v předešlém životě a že se podrobili dobrovolně novým zkouškám, aby zkusili snášeti je s větší oddaností. U některých jest to jistý druh připoutání ke hmotě, které se marně hledí sprostiti, aby se pozvedli k lepším světům, kam jest jim však přístup zamezen. Větším dílem je to žal nad tím, že vykonali špatnost, z níž nezískají nic jiného než vyvedení z klamu.


Náboženství, morálka a všecky filosofické soustavy zavrhují sebevraždu, jako skutek odporující přirozenému zákonu; všechny nám praví, že v zásadě nemá nikdo práva dobrovolně zkrátiti svůj život. Ale proč nemáme toho práva? Proč nemůžeme volně učiniti konec svému utrpení? Bylo to spiritismu přenecháno, aby dokázal příkladem těch, kteří sebevraždě podlehli, že jest nejenom hříchem, jako přestupek mravního zákona – úvaha pro jisté jednotlivce málo vážná – nýbrž že jest také pošetilým činem, poněvadž se jim nezíská ničeho, nýbrž naopak. Není to teorie, kterou spiritismus nám podává, nýbrž jsou to pravdivé události, které staví před naše oči.)

 

 

)).

 

 

:::::::::::::::::::::::::::::::


15 názorů

Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip

... .

Souhlasím s Tebou, Aru, že zdravě pochybovat o všem je zdravé... :).

 ((...))


Aru
před 8 měsíci
Dát tip

to si právě nemyslím, že když za tebou přijde někdo, kdo bude tvrdit, že je tvůj zesnulý přìbuzný, že to musí být skutečně on, přestože bude mít stažena všechna data toho příbuzného a bude o něm vědět úplně všechno, to není jaksi záruka ničeho. na tom je vidět neskutečná naivita lidí, že věří všemu co se jim řekne.

Zeé, pokud by ses chtěl za někoho vydávat, nepřipravil by ses pořádně, aby to bylo uvěřitelné?

vývojově pokročilá bytost není zárukou, že musí nutně páchat dobro, opravdu neskutečná naivita lidí. dokonce je tu i moznost, že jedinec, kerý si pohrává s říší mrtvých narazí na doslova nějakou ochranou bariéru, která mu potvrdí jeho doměnky a bude vypadat jako příbuzný, ale skutečnost může být opravdu jinde.

těch možností a kombinací je opravdu hodně a doslova tvrdit něco z těchto světů, že to je jistota je hodně odvážné


Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip

 

Staňo, zdravím Tě. zde... :)


Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip

 

Aru, otázce hodnověrnosti vypovídajících je právě věnována značná pozornost u mnoha tazatelů (pokud se nepletu, právě i u Kardeca - ale, co si tak vzpomenu, třeba u Grahama Bernarda, ..., dr. Foučkové, snad i Rudolfa Steinera... . ).

(( ...)).

V zásadě se shodli na tom, že i v této oblasti platí tzv. Pravidlo podobnosti (lidově vyjádřené třeba pořekadlem Vrána k vráně sedá) - a sice, k tazateli serióznímu, k duchovně pokročilé a ušlechtilé bytosti s čistými úmysly přicházejí také odpovídat seriózní, vývojově pokročilé bytosti, sloužící nezištně již našemu Otci nebeskému  (mnohdy lidé, se kterými se tazatel osobně znal za jejich života - jako třeba v úpřípadě G. Bernarda...).

(( ...)).

A potom - člověk (i když vím, zrovna tohle může být zrovna u zrozenců, narodivších se v tzv. české kotlině, problém :) ) vládne tzv. intuicí, a tak pozná přeci do značné míry, když mu někdo sděluje Pravdu... :).


Aru
před 8 měsíci
Dát tip

bytosti na druhé straně? jaká je záruka, že s bytostí s kterou se někdo spojí, že mluví skutečnou pravdu a nemanipuluje skrze toho, s kým je spojena? opravdu, smrt je mystérium mrtvých a živý by si měl dát velký pozor na nějaké soudy, i kdyby byly nakrásně pravdivé. do okamžiku než se přejde přes most mrtvých to opravdu jsou jen spekukace a doměnky živých (nebo našeptávání nevtělených). rozhodně nelze brát jakousi entitu která pronikla do světa živých za pravdivou, jelikož její pohnutky jsou prostě nezmáné, protože živý nedokáže rozpoznat jestli taková bytost mluví pravdu. dnes existuje tolik tzv směrů a variant do těchto bytostí, dokonce můžou jít proti sobě, myslíš Zeé, že všechny jsou pravdivé, že všechno co navnímalo nějaké "médium", že všechno je to pravda? a přesto to má své zastánce, protože i ta nejšílenější myšlenka vždycky někoho přesvědčí, protože lidé nejsou rozpoznat pravdu na základě toho, že to jsou emocionální a tím společenské bytosti, proto tahají zážitky přes emoce a emoce jsou snadno zmanipulovatelné těmi, kteří nemají takříkajíc tělesnou schránku.

ostatně, není něco v té vaší bibli něco v tom smyslu, že nemáte soudit druhé, abyste sami nebyli souzeni? v případě mrtvých by měl být jedinec zvlášť opatrný, říše mrtvých je obrovská a nikdo neví kam až sahá, co všechno ukrývá a už vůbec netuší pohnutky mrtvých, nevtělených, apod.


Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip stana.lebloch

Možná bude dobré znovu vytáhnout zdroj ještě sem nahoru:  Takže výňatky, které sem, na Písmák.cz, postupně umísťuji, jsou od

 

Alan Kardec (1804 - 1869).

z publikace Book of spirits):.

(A konkrétně z překladu z roku (asi) 1923, takže by se mělo jednat o dílo již volně šiřitelné...)

 

 


Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip

Ale Aru, k Tvému budu č. 01 - nevím, zda jsi dole četl dobře, ale tohle - skrze médium - diktovaly právě bytosti, které jsou zrovna na druhé straně...? (a je to už více než 150 let, pokud se nepletu, takže v celé publikaci je mnoho momentů, které by asi zrovna ,,živý člověk" v 19. století jen tak dohromady nedal...)

((...)).


Aru
před 8 měsíci
Dát tip

Zeé, především nikdo z živých nemá právo soudit, nebo tvrdit kam a co stane s tím kdo zemřel a to i vlastní rukou, neboť živým toto nepřísluší. smrt je mystérium pro mrtvé, ne pro živé. za druhé estetické a etické normy jsou zborcené, umění dnes z valné části neexistuje, to co např. v architektuře se prosazovalo jako čisté linie, je dovedeno až do prázdných ploch, napříč všemi uměleckými směry zmizel smysl pro detail, neboť dříve umělec věděl, že v detailu je krása a dnes turisté chodí obdivovat historická centra a nikoli výrobní haly, nebo sídliště...


Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip

 

(- a celkově nedůvěry v budoucnost našeho světa - přestože ta přeci odvisí snad především od nás, ..., od toho, jak vyhrnem si rukávy...)


Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip stana.lebloch

... .

(Nevím přesně proč, Aru, ale někdy mám takový pocit, že máš v sobě možná i nedostatek optimismu...! :) )


Aru
před 8 měsíci
Dát tip

já ti nevím Zeé, člověk není tak stabilní a pevný tvor, aby všem nástrahám nestvůr odolal a raději si svůj život bral. charakter lidský je předem napsaný a daný jedinec se může pohybovat jen v mantinelech své vlastní osobnosti a tím je omezen i na to jak se chová a žije. v podstatě dnes existují dva extrémy, depresivní děti, které nevidí smysl dál žít (kvůli neetickým a neestetickým normám starších) a věční starci skoleni mnoha nemocemi udržování nemocničním systémem přežívající poněkolikáté svou smrt, dnes je naprosto běžné přežít mrtvice a infarkty, všichni v panice sahají po kouzelném sluchátku ;)

celé to odráží jak moc je společnost nemocná, vinit jednotlivce, zvláště mladé, nebo děti je čisté bláznoství, vinni jsou především ti starci, kteří po desetiletí formovali společnost k destrukci a to je nejméně 150 let úpadku řádu lidí. na umění je to vždy vidět nejdříve co se děje se společností


Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip

A tomuto asi také ne... .

Ad              

Za skandování spolužáků spáchal sebevraždu ve škole... . 

 

 


Zeanddrich E.
před 8 měsíci
Dát tip

Ad článek na Novinkách.cz : 

Prošel kolem těla dívky, která skočila z paneláku v Praze. Policie hledá svědka z videa... .

této to asi také nedali rodiče (etc.) číst... .


Zeanddrich E.
před 9 měsíci
Dát tip

 

(( ...)).


Zeanddrich E.
před 9 měsíci
Dát tip stana.lebloch

 

(Ad Book of Spirits  (Alan Kardec):   pokud mám správné informace, dílo i překlad - tento cca z roku 1924, který ke mně neobčejně a vysoce náhodně dorazil někdy snad na začátku nultých let ze Slovenska - jsou volně šiřitelné... )


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru