Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTD - Kolik je objevitelů, tolik je kontinentů, někdy i víckrát
Autor
Aru
Psalo se 11. října 1492, stručné americké historie USA, když Kryštof Koglóbus západní cestou do Indie se přibližoval ke karibským ostrovům a chystal se následujícího dne na Koglóbův den objevit ve 41 letech nový kontinent z pověření jejích veličenstev Ferdinanda II. Aragonského a Isabely Kastilské.
Následujícího dne o druhé hodině ranní Kryštof svým zástupným mužem spatřil nový kontinent, Novou Indii, později známou jako Americkou, jehož obyvatele, které objevil spolu s novou Americkou zemí nazval Los Indos, zkráceně 'los', tak jak je nazýváme i my dnes.
Los se dožívá mezi 15 až 25 léty s váhou od 200 do 825 kg, záleží na kmeni, s délkou těla mezi 240 až 310 cm.
Losové, kteří se cítili poctěni, že je někdo objevil, chovali se ke Kryštofovi Koglóbovi přátelsky a nabídli mu něco chutného stromového listu, který Kryštof se zdrženlivým díkem odmítl, s tím že je listovegetarián a jí pouze maso.
Tak vzniklo velké americké přátelství mezi španělskou korunou a losy.
Zatímco Kryštof Koglóbus se vracel s loďmi plně naloženými listovými dary, o něco severněji na kanadském Vinlandu se zpožděním dozvěděli se o Koglóbovi, objeviteli i místní Vikingové, díky vytáčenému připojení k internetu. Ihned poté tito bezejmenní kanadsko-americko(/novoindicko)-norští Vikingové počali se stavbou válečných drakkarů, aby podle starého obyčeje, který už nějaký pátek neprovozovali vyplenili Koglóbovi objeviteli pár vesnic na pobřeží.
Zatímco 'kanadští' Vikingové stésávali své drakkary, na nový kontinent se začali přisírat noví lidé ze staré vlasti, tak jak je tam Kryštof Koglóbus do jejich nové vlasti kyvadlovou lodní dopravou dovážel, protože španělská koruna měla asi tři lodě, -plus mínus 17- které darovala Koglóbovi na jeho šílené výpravy, nikdo ale nepočítal s tím, že objeví Novou Indii v Americe. Poté co kanadští Vikingové vypluli uvítat Koglóba osobně, zmizeli z dějin v námořní bouři neznámo kde. (Leč jisté zdroje uvádějí, že trhlinou v časoprostoru se objevili po boku Agamemnóna při dobývání Tróje.)
Naštěstí i Koglóbus to jednoho dne na konci května v roce 1506 sám v 54 letech zabalil selháním srdce a tak už nemusel nic objevovat a měl od všech pokoj. Jejich španělská veličenstva se sama domnívala, že kdyby Koglóbus žil déle objevil by ještě několik Indií a o to nikdo nestál.
Zatímco Španělé a Portugalci objevovali horlivě Ameriku - JiH, Amerika SEvER čekala na své trvalé britské objevitele až do roku 1607 (povšimněte si, že je to přesně 99 let od smrťouství Koglóba, což nemůže být náhoda!), po připlutí do Ameriky - SEvER, objevili po svém vylodění první trvalou britskou osadu Jamestown, která jenom čekala na osídlení a kde mohli pít čaj o páté a hrát kroket.
A co se tam dělo? To se hned dozvíme.
"James, mé hodinky ukazují pět hodin, ale čaj na stole před sebou dosud nevidím."
"Omlouvám se sire, dnes ráno sběrače čaje sežral krokodýl."
"Och, to je strašné James, už někdo hledal ten čaj v krokodýlovi?"
"Zajisté sire, ale madam si přála z krokodýla kabelku, proto příprava čaje tak trvá."
"Dobrá James, zatím si zkrátím čekání pohledem na můj anglický trávník."
"Zajisté sir, nebo byste si mohl zahrát kroket."
"Och, výborný nápad James."
Tato idylka se skončila až jednoho chmurného listopadového dne z roku 1773, (což je přesně 267 let od smrti Koglóba a to rozhodně nemůže být náhoda!) kdy britským Američanům se indický, britský Darjeeling natolik zapíjel, že naházeli všech 342 beden čaje (což je téměř plus mínus na chlup stejný počet, jako počet Koglóbových lodí při první výpravě) do moře a vyhlásili svou malou proamerickou, nebo indickou revoluci a taky se objevili Vikingové převlečeni za Velšany, protože jim nikdo nerozuměl.
26 názorů
Zeé, to v jakém úpadku a rozkladu společnost je, nejvíce je vidět na tom co po dětech chceme, zda-li hodnotit jejich práce, nebo rozvíjet myšlení. plus každý stát který nepodporuje na školách etiku, kritické myšlení se stane pouhým přívěškem kartelových řetězců, což ČR dokonale naplnilo.
ostatně to co jsem psal zavádí v Japonsku, kde zmenšují počet předmětů, ale zároveň samotné předměty nejsou o jednom zaměření. Japonci jsou obecně 10 let před západem a 20-30 let před námi, takže počítám, že do 50ti let se to zavede i u nás, takže do 70-80 let se i tady dočkáme změny způsobu myšlení, já myslím že můžeme být optimisté :D
:D
Zajíc Březňák
před 5 měsíciNaprosto šílené ;-)
Zeanddrich E.
před 5 měsíci... .
(Aru, prostě každý asi má svou subjektivní představu o užitečném využítí svého času... :) )
Veĺký suhlas. Až na pár vynimiek je v skolách zastaralý sposob výucby, ziaci su len pasivnymi ucastníkmi, minimálna možnost ich aktívneho zapojenia a spoluvytvárania vyučovania...postupne sa v nich "zabija" kreativita, okliesňuje fantázia a ...zopár Montessori tried tŕň z paty nevytrhne...
ahoj OsmiHanko, zastávám názor, že současný školní systém vychází stále z Tereziánských doktrín (respektive post-Tereziánských), pokud škola má stále potřebu mít bodové hodnocení žáků, hodinu omezenou do určitého stálého úseku, nehledě na pozornost a únavu žáků, učení nevraživosti, (klasické sezení pod dvou), namísto spolupráce žáků (žáci tvoří skupiny), brání žáká jako pouhého posluchače a nikoli spolutvůrce, který také může mít přínosné myšlenky, nebo minimálně zajímavé otázky k tématu, čímž by se žáci učili v každé hodině i jak diskutovat a především rozdělování jednotlivých předmětů, podle jejich "vědních" kategorí, namísto slučování a tím poukázáním nejenom na to, jak vše souvisí se vším, ale především učení jak myslet komplexně, namísto dnešní atomizace, kdy sice do hloubky, ale za to se bádá v jen nepatrném úseku. například neexistuje tak skvělý školní předmět, jakým je např. krása, který v sobě obsahuje nejenom nauku geometrie, co je symetrické, jak funguje harmonie, dějiny umění, ale dokonce se do něj vejde i celá etika a nauka o přírodě, proto antičtí filozofové mohli přicházet na tak skvělé myšlenky na které přišli, neboť mysleli o věcech komplexně a nikoli jako o rozdělených látkách na jednotlivé fragmenty.
když jsem viděl takovou školu, která pracovala jinak, bylo mi asi deset, tehdy ještě ČT 2 za něco stála a skoro jsem brečel, když jsem viděl ten propastný rozdíl.
pokud se neopustí (post)Tereziánské doktríny, školy budou čím dál víc k ničemu a jejich vážnost se dostane až na nulu.
- díky moc, tohle je jen taková sranda, ono není těžké trochu prošmejdit internet, pár věcí bylo potřeba dohledat, ale pouze pro komický efekt :)
Od mojej maturity z dejepisu ubehlo 48 rokov, brrr, letí to a neviem, či je to len ošumelou pamaťou, ze mnohe infornacie su pre mňa nové a prekvapivé Pri čítaní som sa bavila a premýšlala, prečo učitelia nevedia učivo podávať žiactvu zábavnou formou, to by bolo premiantov. Naša dejepisárka bola uspávačka, monotónny prejav nedal sancu bdeniu, bola skvelý človek ale nie pedagóg...potom nás prevzal nový triedny, fešák, dievčenská trieda, nešlo to inak, milovali sme ho a pri nom strpeli aj Poučenie z krízového vývoja. Niekde nad obsahom trošku váham, dokonca pochybujem, ale dolezitá je forma a v tej teda si. Milujem a zároveň závidím tvoju fantaziu a schopnost spojiť nespojitelne, obcas sa o to pokušam aspoň v kuchyni, o vysledku radšej pomlčím...Aru oroste nie som:)
díky moc Přemku, je v tom určité kouzlo vzít faktické věci a předělat je k nepoznání. trochu mě mrzí, že jsem víc nerozvinul vsuvku o Trójské válce, Vikngové se tam mohli víc vyřádit.
na druhou stranu to stojí za úvahu na samostatný text
To je tak načepýřená historie, že jsem byl přinucen nahlédnout do několika encyklopédií, abych se v tom příběhu vyznal (není to na škodu, jsem díky tomu vzdělanější). Jen blahodárný tvůrce je obdařen takovou fantasií, která jde až za horizont obecných povědomostí a při tom si nezakládá na originalitě a původnosti. Zaslouží potlesk.
Goro, aby to někomu nezpůsobilo újmu na zdraví :D
ale jestli ti to udělá radost :)
díky moc Lili, tentokrát to bylo řádně okořeněno, hlavně časové výlety Vikingů :))
mmmochodem, četl jsem jednu legendu, vono to moc nesouvisí, ale že prý po návštěvě legendárního Avalonu návratilci nesměli už vystoupit na zem, neb prošli jakousi časovou osou, ve které by je zem, už přivítala pouze do podzemní říše
Těžký život objevitelů... za Tvůj badatelský přínos k jejich připomenutí uděluji mi propůjčený tip a za tím letí chvála - zpracování je totiž boží!
díky Lído, ale jenom jsem sebral internetové postřehy k pomezní historii a naházel to do mixéru, žádná věda v tom není :))
Aru, tvoje dílko se líbilo i mně, což rozhodně nemůže být náhoda.
Aru, moc pěkně napsané, a Koglóbus nemá chybu :-))) Tip
děkuju mockrát ;)
Jani, možná tvým učitelům prostě chyběla jen hravost a radost z objevování historie pro dětského posluchače.
já si vzpomínám, že v podstatě celých devět let bylo nemožné udržet bdělou mysl při látce, jejímuž výkladu snad pomalu nevěřili ani ti co byli státem pověřeni ji předati školnímu dítku :D
Goro, pohrával jsem si s myšlenkou, že bych to jednou snad, jako omylem i vydal :D
ale oni sami historikové mění historii oficálně s tím, když jednou za čas provětrají archívy, dnes se už prý neučí, že Přemyslovci vyvraždili Slavníkovce, ale že to byli Vršovci. v podstatě dítko se s pílí sobě vlastní něco učí, aby se po 20. letech dozvědělo, že se učilo zbytečně :D
to je pochopitelné Bene ;)
Mám to štěstí že žiju po boku (bezmála téměř teda) praprapra x 10 vnučky Kolembusa. A ačkoli na historky o objevení americké indie nejsu zvědavý tak na Ní je toho zase k objevování ažaž.
Aru, ty tvé hlášky, nečekané souvislosti čtenář vychutnává s radostí, tedy já určitě.
Tak jako /prý/ objevil Kolumbus Ameriku, tys našel osobitý styl a věřím, že bys s ním v nějakém vydavatelství mohl uspět.
Ale i kdyby ne, tady máš své čtenáře jisté!
Díky za senzační příspěvek.
Úžasné. Ve škole jsem mívala problémy s dějepisem, ale to muselo být tím, že mi dějinné události nikdo nedokázal tak srozumitelně podat, jako to umíš ty!
díky moc, ještě těsně před vydáním jsem to dopilovával, protože mi to přišlo moc chudé :))
nevím jestli genialita, ale je tam všechno co tam šlo nacpat :D
naopak, vsechno je provázané se vším, což je na tom to nejlepší
Nevím, jestli to napíšu správně americky, indicky, americky-seversky anebo tak nějak, ale mému mozku, nebo spíše centru vnímání psaného textu, připadá, že se v Tobě usídlila genialita. Tato si vzala za muže humor a táhnou to spolu šťastně jako Koglóbus na Indii v Americe. Díky za Tebe, za Tvůj um a tak vůbec. Nechápu, co mě je co do mýho života. S textem to nesouvisí, ale co dnes s něčím souvisí, že?