Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Historie jedné sebevraždy

08. 06. 2024
7
41
466
Autor
K3

 

 

Za normálních okolností by ho něco takového ani nenapadlo.

Jenže normální okolnosti v podobě všudypřítomného dění, zakysly do podoby nepoživatelné a nestravitelné animální pomyje.

Poté, co si to uvědomil, prozřel, a dál už vnímal tu zapáchající šedivou stoku; lemovanou nevkusnými rudými konfetami; jen jako poslední smutnou cestu, která nikam jinam než tam nevedla...

-

Kolikrát předtím zazněla slova „moudrých“, že v podobných případech jde o vychýlený stav mysli jedince.

S tím nesouhlasil. Lze vůbec označit stav jedince, jimž trpí většina lidí, stavem jednoho člověka?

Mezi sebou to nazývají vyšinutým stavem duše, či spíše mozku, jenž prý to duchovno řídí. Takže v tom případě je každý jedinec jako on, lidově řečeno, blázen. Oni jim to nedokáží říct přímo do očí, aby je neurazili, protože se bojí jejich reakce. Jsou to slaboši.

On nebyl anomálie.

U něho se to stalo tak, že ke svému rozhodnutí logicky dospěl.

Když ještě žila jeho žena, byl silnější. Navzájem si pomáhali černé myšlenky eliminovat. Třeba tím že spolu o víkendech jen tak nazdařbůh vyjížděli autem ven, střídali se u řízení a přitom si vesele, někdy i trochu škodolibě vyčítali své chyby. To jim pomáhalo. Měli o životě jasnou představu, ale jednoho dne se mu ve voze zabila a od té doby to s ním šlo z kopce.

Dolehlo na něj období těžkého stresu složeného z nekonečného množství drobných stresorů, které by samy o sobě nebyly nijak nebezpečné, které ovšem pohromadě, sestavené jakoby z drobných atomů, napěchované v hlavě, tvořily výbušnou směs v podobě sebezničující nálady.

Kam jinam to mohlo dospět než na konečnou?

Dál jeho cesta nevedla.

Bylo zřejmé, že to musí ukončit. Co chtěl v životě vidět, viděl. Co chtěl slyšet, slyšel. A co chtěl zkusit, zkusil. A pak? Nic. Zkrátka nic. Přešla ho chuť tu stále stejnou beznaděj vidět znovu a zas. Nač to přežívání dál protahovat. Budoucnost ho přestala lákat. Nemohl se zbavit dojmu, že se vrátil jaksi pozpátku právě z ní. Z takové, jakou si ji sám představoval.

Jenže dál existovalo jenom prázdno. Pád. Jízda setrvačností bez zařazené rychlosti. Proto se rozhodl z toho hnusného kolotoče vypadnout… Potichu se, s absencí jakékoliv hysterie vytratit. Zavřít knihu a všem zmizet z očí, aby se na to dál nemusel koukat.

To mu umožnil přítel Cyril Oberthor, lékárník ve výslužbě, s jehož pomocí svůj z..čin spáchal. Spolu si rozuměli. Občas vedli při kávě rozhovory o životě a smrti. A o politice. Navzájem se chápali a věřili si. Nezklamal ho ani tentokrát.

 

Proč tomu ale říkají sebevražda? Vetší hloupost snad nikdo nikdy neslyšel. Jaká vražda? A sebe sama. Jak směšné.

Sebevražda.

Definice druhé půlky téhož slova zní:

„Zločin bez právního ospravedlnění, spáchaný člověkem na jiné lidské bytosti s úmyslem zabít...“

Copak on je člověk, který chce zabít nějakou svou odlišnou lidskou bytost? A jakýpak zlo-čin nebo násilné zabití? V jeho případě to tak nebylo. Nic zlého proti sobě neměl. Zastával pouze jiný názor na život, jenž se s tím jejich neshodoval.

Hodlal to skončit jednou provždy zcela nenásilně a dobrovolně.

„No jo ale..,“ přemýšlel.

Když zločin, tak trest. Jak by ho chtěli potom potrestat?

Jejich pohled na právo smrti se zásadně lišil. Právních úkonů, které by měl podle nich podstoupit, aby mu mohla být vydána oficiální žádost o povolení pro vykonání takhle banálního skutku, mu přišla nepochopitelná. A nač potřebují razítko, a ještě ke všemu kulaté? Nebude předvolán před jakousi odvodovou komisi, která ho bude chtít na onen svět dopravit bezpečně? Ovšem to už by zase nebyla sebevražda, nýbrž vražda. Jejich vražda.

Nebylo by koneckonců jednoduší se tu trápit dál?

Existovala ještě možnost provést to pomocí nájemného vraha. Ten by chtěl určitě zaplatit předem. Jak by se ale dozvěděl, zda svůj úkol splnil?

A co by to v tom případě bylo?

Rád by se tomu zasmál. Vytvořil však jen pitoreskní škleb.

Nechtěli by ho nakonec zachraňovat před sebou samým? A kdo? Policie? Hasiči? Vojáci? Lékaři? Horská služba? Plavčík? Dnes jsou všichni záchranáři. Hasiči hasí velkou vodu. Vojáci si z lidí střílí a následně je zachraňují. Památkáři zachraňují ostatky Davida Černého. Všichni se navzájem zachraňujeme. Přitom by stačilo  - jedno - jediné - vlídné - slovo - pochopení. Soucitu netřeba.

Stojíme na hlavě.

Netušil, jak veselé může být odcházení.

On nikoho zachraňovat nechtěl. Před sebou už vůbec ne. Neměl to zapotřebí. Několikanásobně splnil tři skutky, které by měl v životě každý muž vykonat: Zplodil syna. Postavil dům a vysadil strom. Má splněno. Nic víc mu nestojí v cestě…

 

Je zajímavé, že všichni teď chtějí dosáhnout něčeho zvláštního a velkolepého.

Viděl to jako v kresleném vtipu:

Stoupají z jedné strany krůček po krůčku na vrchol a na opačné straně padají pěkně v řadě jeden za druhým po hlavě dolů do veliké společné mísy, aby posmrtně vynikli coby zátiší s ovocem od malířského mistra.

On nikdy ničeho zvláštního dosáhnout nechtěl. A v tom byl zvláštní. Ač nevýrazný a neprůbojný, dosáhl všeho, co si v životě předsevzal, aniž by se na ten vrchol pachtil. Jak toho ale dosáhl, když ničeho zvláštního nedosáhl? Rozdíl byl zejména v tom, že na tom, čeho dosáhl, na první pohled opravdu nebylo nic zvláštního. Nejzvláštnější na jeho počínání bylo pouze to, že toho dosáhl.

 

Přitom nespěchal. Měl svůj čas, který si řádně vyměřil, pevně v rukách. A proto jakoby z podstaty toho poznání především žil.

Zatímco ostatní si život protahovali, aby to všechno stihli, on se rozhodl si ho naopak zkrátit. Odpojit se od sítě.

 

Zdál se jim divný i jeho kladný vztah k práci. Pobuřoval je.

Někteří z ní měli živnost, jiní jí živili druhé a hlavně sami sebe, někteří ji vysávali z její podstaty a vysávali všechny kolem a nejvíc svou osobnost.

On měl práci rád.

To je iritovalo, i když s ním nikdy nebyly žádné problémy, neboť nikomu nedělal nic zlého a svěřené úkoly plnil dobře. Ale možná právě z toho důvodu, že byl i v tomhle výjimečný, nebyl dost oblíbený. Byl pro ně příliš tvrdý oříšek, který nedokázali rozlousknout. Připadal jim, jako kdyby pocházel z jiného vesmíru. Provokoval je svým klidem a obyčejností, a to nemohli ustát…

I zde si věděl rady. Vždycky zprvu o krůček ustoupil, čímž vzbudil dojem, že se jim poddává, aby vzápětí o dva kroky postoupil a posléze je přesvědčil, aby se naopak přiklonili na jeho stranu.

O to víc si lámali hlavy, čím to, že najednou oblíbený byl.

 

Proč to tedy chtěl udělat..?

Každá hra jednou omrzí. Tahle ho začínala unavovat. Těžko vysvětlovat těm, kteří to tu nestíhali.

Dospěl mimochodem k zajímavému poznatku, jež se mnohým mohl zdát neobvyklý, až zvrácený; totiž že smrt může být za určitých okolností i krásná. Přistihl se dokonce, že byl upřímně zvědav, jaké to tam na druhé straně je. Vytyčil si poslední cíl. Překročí tu stojatou vodu s radostí.

A stalo se.

Na smrt přitom nemyslel. Myslel na život. Na skutečný nefalšovaný život.

Temné myšlenky se záhy rozjasnily, aby se dostavilo dychtivé očekávání. Zmocnilo se ho nebývalé veselí. Celého jej prostoupilo. Oblékl si pro tu slavnostní chvíli odřené džíny s vybledlým tričkem a nazul botasky.

Připraven k odchodu, seděl doma u malého stolku, na němž byla připravena číše s namíchaným smrtícím koktejlem od Cyrila. Po chvilce rozjímání, s pohledem upřeným na tu číši, rozhodnutý odejít ze scény svým vlastním způsobem, se naposledy rozhlédl kolem sebe a s úsměvem ji jediným douškem vypil. Stačil jen prohlásit, že to učinil zcela sám, bez jakékoliv asistence.

Ucítil, kterak se chlad tekutiny neúprosně dere k jeho žaludku...

-

„A tak jsem se ocitnul tady mezi vámi na onom světě, dámy a pánové. Žádný soud se nekonal. Vše je tu překvapivě vyvedené v lepších barvách, než bych čekal. Tráva a stromy jsou zelenější a krásnější, květiny pestřejší, slunce jasně svítí a vzduch se dobře dýchá. Všichni jsou tu svobodní a o poznání milejší, vstřícnější a ohleduplnější. Žádný ptáček tu nezpívá tak falešně jako dřív.“

 


41 názorů

K3
před 2 měsíci
Dát tip

BEZMena, jsem rád že zaujalo.


BEZMena
před 2 měsíci
Dát tip K3

Tohle bylo hodně silné. Líbi se mi tento styl psaní a snad jestě víc ty myšlenky, ktoré jsou tam napsané. 

Prostě wow.


K3
před 4 měsíci
Dát tip

Day... dík. Až budu poblíž tak se ozvu:).


K3
před 4 měsíci
Dát tip

Zee, díky za kresby a citáty. Respektuji tvé rozhodnutí naprosto v pohodě.


Day-Dream
před 4 měsíci
Dát tip

Ahoj, kdy zajdeme do bufetu na kafe? Nebo radeji do Klubu?

Vitam te u nas.


Zeanddrich E.
před 4 měsíci
Dát tip

((...)) .

 

Karle, v hlasování v Próze měsícehttps://www.pismak.cz/ )  jsem dal  tuto povídku do svého výběru - ale, přitom - promiň - nějak se mi příčí dát zde tip... :).


Aru
před 4 měsíci
Dát tip

Zeé, jak už jsem ti psal posledně, tak nelze říct co to je za bytosti, ani jaké mají záměry, to že někdo/něco tvrdí, to ještě neznamená pouze na základě toho co pouze ta samá bytost tvrdí (nebo ono, jako neživý program něčeho/někoho, nebo skupiny), že je to pravda, ani jaký je jeho/toho záměr, jelikož lidé, kteří se napojují kamsi do jiných světů mimo své pole působnosti, nemají jak a na základě čeho zjistit, zda je to podložené, anebo jsou za nějakým, jim neznámým účelem obelháváni


Zeanddrich E.
před 4 měsíci
Dát tip

 

(Ostatně - pro ty, kteří to ještě nečetli, vkládám odkaz na to, co o tzv. sebevraždě vypovídají vývojově relativně pokročilé nevtělené bytosti:   Pro publikum zdejší /pár konceptů (obrázků) nejnovějších... ((plus bonus - Nevtělené bytosti vypovídají : ad Omrzelost života. – Sebevražda. 02.díl zde ))   

      https://www.pismak.cz/dilo/549383/


Zeanddrich E.
před 4 měsíci
Dát tip

... .

Vzpomínám si na případ nějakého Australana, který ve 104 letech svého věku před několika roky  přiletěl nechat se zabít do Švýcarska, protože prý už hůře slyší, a také že nechodí už tak dobře, jako dřív... (možná ale jen doufal, že po cestě potká někoho, kdo mu dá pár facek, a pozve ho na pivo - podobně jak to v jedné své skvělé písni zpívá Jiří Suchý...?).

 

((...)).

Nevím, jak přesně to potom dopadlo, ale měl jsem velice silný pocit, že ten člověk - přinejmenším - už tímto svým nápadem dpo značné míry degradoval pozemské dílo svého života...  (podobně, jako se dnes prakticky nemohu dívat na filmy s V. Brodským) .


K3
před 4 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Janina6

Děkuji vám všem kteří jste to četli.

Chápu rozporuplné názory. Vlastně to je dobře. Zamýšlel jsem to dvojsmyslně. "Onen" je vlastně jen slovíčkaření. Ve skutečnosti jde o pouhé zájmeno, více-méně obdoba zájmena ten. Cyril ho nezklamal ani tentokrát, takže mu místo koktejlu namíchal uspávací prostředek s jehož pomocí se vrátil. A teprve potom si začal vážit života začal si všímat krásnějších všedních věcí... Asi jsem to přehnal s tím "přesvědčováním" a čtenář tomu uvěřil. Povídku jsem si docela užil, baví mě hrát si se slovy. Hodně mě ovlivnil tenhle zážitek. Kdysi jsem pozoroval na nádraží kočku. Vždy si lehla na kolej po které měl přijet vlak a až těsně před ním uskočila. To se opakovalo několikrát. Jak to s ní dopadlo ale nevím. Dlouho jsem pak o ní přemýšlel. Ctěla se zabít, nebo si jen tak hrála? S námi co jsme čekali na vlak? Lidi vzdychali, jako při filmu, chtěli ji pomoct, ale ona si dál vedla svou... Možná je to psané v tom duchu. O eutanásii jsem často přemýšlel a nejsem si s ní jist. Při tomle psaní jsem na ní ani nepomyslil.


Zajíc Březňák
před 4 měsíci
Dát tip K3

Nevím, čím to je, povídka mě příliš nezaujala. Snad mi vadilo samotné téma. Snad naznačené, ale nedořečené politické souvislosti hrdinova rozhodnutí. Možná mi vadil samotný hrdina, který nikdy o nic neusiloval, a přesto lecčeho dosáhl. Možná to, že povídka postrádá nějaké přímé řeči, dialog, dramatický zvrat, jen si tak nějak plyne. Uznávám, že se asi jedná o filosofický text a tomu je uzpůsoben, ale tentokrát mě přiliš neoslovil a nemám ani velikou chuť jej číst znovu.


Janina6
před 4 měsíci
Dát tip

Pardon za překlep, pivídka... ;) to by byla asi povídka, ke které si čtenář popíjí něco osvěžujícího.


Janina6
před 4 měsíci
Dát tip

Tvoje povídky bývají dobře napsané a vždycky řeší nějakou otázku k zamyšlení, tahle není výjimkou. Povedená povídka,, po všech stránkách, ráda přidávám tip.

Problém, který s ní mám, je spíše psychologický. Pro mě je ten text oslavou sobectví. Sama bych hlasovala pro povolení eutanazie, protože jsou lidé, kterým se pro nemoc či postižení stane život jen přežíváním a utrpením. Ale pokud tě jen "přestane bavit"...? Život je dar, nekoupil sis ho v obchodě jako kabát, který vyhodíš, protože už se ti nelíbí. Ten muž ztratil svou manželku, ale měl přece další rodinu, syna, možná vnoučata... Děti se takhle neopouštějí... Taky měl rodiče, pro které byl vším. Možná už nežili, ale to neznamená, že do něj nevložili své nejlepší naděje, svůj čas, zdraví, energii, prostě kus života. Tohle se prostě nezahazuje, myslím si. Dá se žít i pro druhé, když vlastní plány a představy nevycházejí. Pomáhat těm, co to potřebují... To není kritika tvé pivídky, jen chci říct, že s jejím vyzněním nemůžu souhlasit.


K3
před 5 měsíci
Dát tip

dada., tak jsem se konečně zasmál. Tak měla vyznít i ta povídka.


K3
před 5 měsíci
Dát tip

Já nevím, Aru, ty máš třeba u nich o nich informace, já je nemám. Jen si myslím že někdy je lepší zdrženlivost. Možná máš pravdu, těžko říct. Mně se tam nelíbí už způsob voleb. Ale presidenti se mají hodnotit až časem. Možná by bylo lepší vzhledem ke všem válkám dělat víc bubu na diktátory, to chápu, ale je to ohromná zodpovědnost. Putin je schopný všeho, protože je zahnaný do kouta, už nemá co ztratit...


K3
před 5 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

O to horší, Romane.


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

Aru - kecy v peci


Aru
před 5 měsíci
Dát tip

K3 a dadi, to není politický postoj, protože Biden politiku nedělá, ale je dělána za něj, byl to jen příklad toho, kdy jedinec xy žije déle, než je délka jeho svíce a existuje prakticky pouze ve vegetativním stavu a dal jsem ho jako příklad konkrétní osoby s konkrétním chováním, protože je to vidět veřejně, namísto teoretizování, samozřejmě kdo chce vidět v každém mém slovu politiku, ten ji tam uvidí, už mlčím, abych nerušil kruhy :))


Zeanddrich E.
před 5 měsíci
Dát tip

 

Karle, zde rodiče navíc používali svého syna jako nástroj svých tvrdých a dosti nevybíravých bojů... .


K3
před 5 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

To je smutné, když to takhle dopadne. Pro citlivého člověka je rozvod rodičů jako rána kyjem do vazu, podpásovka. Vím jak jsem byl zoufalý když k tomu naši měli namířeno. Myslím že když mě viděli, že byl důvod proč z toho sešlo... Dík Romane za příspěvek.


Zeanddrich E.
před 5 měsíci
Dát tip K3

 

Synovec v sedmnácti letech (se kterým jsme nebyli v přímém kontaktu, což byla také chyba..?)  - přes mé intervence jeho rodičům (nebyly ale asi  dostatečné...?) v roce 2020 skočil pod vlak (v době tuhých bojů jeho rodičů po rozvodu, které, myslím, k tomuto jeho činu mnoho přispěly... ) (( ...)).


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip

Aru sem rád tahá politické postoje...

což je mimo


K3
před 5 měsíci
Dát tip dadadik

Bidena nechci kritizovat. Když bych ho měl hodnotit tak podle práce kterou zastává a ne podle vizáže. Nakonec se nabízí srovnání s našim bývalým. A kdo by vyšel vítězně? V dnešní křehké době je možná lepší, když tam je někdo moudřejší než nějaký mladý zbrklík. Ale to je otázka názoru. Jinak s tebou naprosto souhlasím. 


Aru
před 5 měsíci
Dát tip

"nemohla vidět" - oprava


Aru
před 5 měsíci
Dát tip

to je opravdu zajímavé a souhlasím, okolí dotyčného v tom hraje zásadní roli jak do plusu, tak do mínusu. já jsem tu paní až do jejího skoku vůbec neznal a ona mě taky nemohla nevidět do posledního okamžiku, byla to dokonalá shoda okolností a v okolí nebyl jinak vůbec nikdo, o několik let později, když jsem si na to už vzpoměl jsem ji tak trochu podezříval, že úplně neopustila tento svět, míval jsem kolikrát chvilkový dojem, že nejsem v pokoji sám, jeden čas se to opakovalo, nikdo jiný mi na mysl nepřišel :D

některé prameny uvádějí, že dotyčný si musí "do-odžít" určitý trest v "mezisvětí" za ztracené roky života, které mu byli vyměřeny, dříve toho byla symbolem hořící svíčka, kterou měl každý jinak dlouho a ono to dává smysl, nejsem zastáncem nekonečného prodlužování života, vždycky je to navíc na úkor něčeho, nebo někoho ve stylu kdo dává druhému život, tomu prvnímu je vzat, myslím že Jung to popisuje, že se mu to stalo.

on je velký rozdíl v tom co je tzv. osudová schůzka, kdy doslova takoví dva jedinci jsou domluveni (předem), že se to stane, a kdy se jedinec doslova protiví osudu, ať už krácením, nebo prodlužováním nad míru svého vyměřeného času, takoví lidé pak třeba vypadají jako např. prezidenz Biden, to je chodící mrtvola, jemu prodlužují život, tak minimálně třikrát denně, aby to dal :D


K3
před 5 měsíci
Dát tip Aru

Aru, máš pravdu, je to opravdu brutální téma. Naštěstí má jejich počet dlouhodobě sestupnou tendenci. I když v minulém roce zase vzrostl na 1302. Převládají muži. Pohled na statistiky je možná ještě absurdnější než tenhle můj text. Způsob provedení, pohlaví, věk.., Všechno mají pečlivě sečtené a roztříděné... Až mě z toho zamrazilo. Já jsem si tím naštěstí neprošel. Nevím co by se muselo stát abych to udělal. Občas se mi stává že jsem na tom psychicky hůř, třeba když se pohádáme s manželkou. Vždycky se z toho ale do rána vyspíme... popř. nastane den tiché domácnosti. V příbuzenstvu se to však stalo. Na vlastní oči jsem to ale neviděl.Jen se zmíním o jednom případě jehož aktérem jsem byl. Stalo se to někde na zábavě. To mi bylo asi 20let. Někdo přišel s tím, že se chce jeden kluk zabít kvůli holce. Zajímalo mě to tak, že jsem si ho nechal ukázat. Věřil jsem že mu to rozmluvím. Stačilo pár vět a o sto procent se změnil. Když zábava skončila, přišel mi poděkovat že jsem mu zachránil život. 

Ještě jednou jsem tomu byl jednou nablízku a ten dobrý konec se mi nepodařil. Byl to bývalý vědec, který k nám do sadů nastoupil z výzkumného ústavu a u nás dostal na starost chemickou ochranu proti škůdcům. Byl to již starší jemný člověk který nebyl zvyklý pracovat v terénu mezi obyčejnými zaměstnanci. Měl navíc nějaký problém i se ženou. Často se mu kvůli jeho způsobu práce a odlišnému chování pochechtávali i když o tom věděli. Kolikrát jsem jim říkal že to může špatně skončit, ale nedali mu pokoj. Pak se doma oběsil. Mě to tak naštvalo, že jsem šel a přímo jsem je obvinil že to je jejich vina. A opravdu byla. Samozřejmě si to nepřipustili. Kolikrát stačí málo... Podle mě rozhoduje nejbližší okolí, které má, nějakým způsobem oslabeného člověka, do jisté míry svým způsobem chování v hrsti. 

 


Aru
před 5 měsíci
Dát tip dadadik, Gora, K3

občas je větší odvaha vydržet ještě den, hodinu, než odejít, ale to jak si to každý rozhodne, je nakonec jenom a pouze jeho vlastní věc, ale s tím, že všechny důsledky co k tomu patří také nese jen on sám, mimimálně takový jedinec by to měl zcela důkladně promyslet a být především upřímný sám k somě. občas stačí docela málo a všechno je úplně jinak.

dokonanou sebevraždu jsem zažil osobně a byl to takový šok, že jsem to vytěsnil až do dospělosti. souhlasím že smrt je přirozenou součástí a záleží na náboženském pojetí toho kdo to pozoruje, zda to bere jako jeden konečný osud bez pokračování, nebo jenom jako změnu formy, pak podle toho má, nebo nemá větší, nebo menší smutek.

někdy je prostě lepší žertovat i o vážných věcech, pokud ta věc je tak těžká, že jinak by byla nesnesitelná, to já chápu, občas je také těžké rozklíčovat za jakým účelem se kdo usmívá, doslova to může být obrana. nemusí to být zdaleka z pocitu radosti, anebo jenom jako pokus o útěchu druhého.

je to opravdu brutální téma a pomocníkem je spisovateli, pokud si tím sám prošel, nebo to zažil u druhého na vlastní oči.


K3
před 5 měsíci
Dát tip Aru

Aru, dík za obsáhlý náhled. Vážím si ho. Chtěl jsem napsat něco absurdního, nad čím by se ale dalo i zastavit a popřemýšlet. Zároveň to mělo být i zábavné a jakýsi výsměch tomu všemu kolem. Proč bývá po každém pohřbu hostina kde lidé kolikrát už žertují a nenuceně se baví..? Není už tohle absurdní? Vzpomínám si na to když mi zemřela babička. Strejda, její syn, se na mě na malého kluka při pohřbu usmál. Nechtěl abych byl smutný. Já jsem mu to ale zazlíval, jak se může smát když to byla jeho máma? Dodnes na to vzpomínám. Dítě to chápe možná líp než dospělý a má právo být veselé ale i smutné. Touhle povídkou jsem se určitě nechtěl nikoho dotknout, vím moc dobře jaké je to citlivé a bolestné téma. Na druhou stranu je smrt součást života a neměly by se před ní zavírat oči. Nad eutanásií jsem taky kolikrát přemýšlel. V určitém stavu to člověk už sám udělat nemůže i když by chtěl, co mu pak zbývá? V takové situaci se už přece nedá mluvit o zbabělosti. Ještě jednou dík za názor.


Aru
před 5 měsíci
Dát tip K3

je to těžké, kdo to nezažil, těžko může jiného soudit, nebo mu radit to ne/udělat, tím absurdnější je povolená eutánázie v rukou jedinců, kteří o to nezavadili ani myšlenkou do té doby, než začali vykonávat takovou praxi travičů. za mě je nejhorší veřejný odchod, který dokáže šokovat kolemjdoucí, i když při dnešní morálce, kdy když se něco děje, tak si to lidé spíš natočí to asi už nikomu nevadí.

dnešní doba je vskutku parodická a vysmívající se nejenom pilířům lidskosti, kdy například lékaři dodržují stěží polovinu hippokratovy přísahy, ale ještě bez uzardění vraždí lidi, ačkoli Hippokrates to napsal zcela jasně: "Nepodám nikomu smrtící prostředek, ani kdyby mne o to kdokoli požádal, a nikomu také nebudu radit (jak zemřít)." lékař který vykonává eutánazii se jen stěží může ještě nazývat lékařem, ale je to praschprostý travič. stejně jako lékař řezající těla není lékařem, ale felčarem, podle dalšího bodu z hippokratovy přísahy.

konec povídky je naprosto neuvěřitelný, pokud se mu podařilo přejít Charónovu řeku, tak jeho problémy se rozhodně nevypařili, ale chodí to tak, že oni jdou za tím jedincem dál, neboť nic nevyřešil, pouze utekl, tak jak to známe i my, pokud někdo utíká, i kdyby utekl na druhý konec světa, před sebou nikdo neuteče.

pokud jde o způsob, měl by si to každý rozhodnout sám a pokud už k tomu takový jedinec došel, měl by mít jednak opravdu na to pevný postoj se všemi důsledky co to obnáší pro něj a jeho okolí s kterým měl vztahy a najít odvahu k provedení, eutánazie sama je pro zbabělce, kteří nejenom že nemají odvahu žít, ale dokonce nemají odvahu ani zemřít vlastní rukou, protože zabít se je ta poslední možnost a poslední věc co dotyčný udělá na tomto světě


K3
před 5 měsíci
Dát tip Gora, Zeanddrich E.

Irčo, chápu, nechtěl jsem se dotknout. Třeba manželky bratranec, nebylo mu snad ani třicet... Byl svobodný a všichni do něho pořád ryli; ohleduplnost druhých je hrozně důležitá, protože ne každý se se vším dokáže vypořádat.


Gora
před 5 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Karle, v naší rodině...


K3
před 5 měsíci
Dát tip

Jinak dík za vaše názory.


K3
před 5 měsíci
Dát tip

Irčo, o rodině tam není zmínka, krom manželky která ale zemřela. Jde spíš o únik z nějakého absurdního světa, nikoliv z našeho současného, ten mám rád. Asi tomu úmyslu chtělo dát větší důraz.


dadadik
před 5 měsíci
Dát tip K3

Neberu to taky vážně níjak.. spíš takovou, možná skoro kafkovskou úvahu o úniku, či co 

:)


Gora
před 5 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Tematicky tohle není můj šálek, i když jsi vzal /jistě existující/ problém dobrovolného odchodu ze světa s nadhledem... Víc se asi, Karle, nevyjádřím, hlavně kvůli "dokonanému" činu v blízké rodině.


K3
před 5 měsíci
Dát tip

Na eutanasii z důvodu nemoci? Tak jsem to nemyslel. Je to spíš jakési podobenství /alegorie/útěku z bláznivého světa... to mám rád. Takže by to nakonec vlastně taky eutanásií dalo nazvat:).


K3
před 5 měsíci
Dát tip

Anebo je to jen takovej šaškovskej útěk z reality...


K3
před 5 měsíci
Dát tip

Přemku, jsem rád že ses stavil. Pokusím se vysvětlit. Zárodek toho je už ze 77 roku. Pořád jsem nevěděl co s tím. Nakonec jsem všechno změnil a z původního se stalo tohle. Dá se to vyložit třemi možnostmi. 1. - opravdový přítel lékárník místo smrtícího koktejlu namíchá silně uspávací. Po probuzení na "onom" - míněno tím dnešním světě, si "pacient" začne vážit života. To se stává u sebevrahů. 2. - mohlo by se brát jako takový skok z totality do současnosti. A nebo také jako alegorie odchodu do emigrace. Navíc jsem předtím také četl Proces od Kavky, což se v té bizarnosti možná taky trochu odrazilo. To všechno se mi honilo hlavou když jsem to přepisoval a vznikla tahle verze - možná naprostá pitomost. Budu rád co mi k tomu řekneš a nemusíš mě šetřit.


lastgasp
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Zdánlivě bizarní námět je ve světle poznání eutanazie zcela pochopitelný. Myšlenka skončit pro nevyléčitelnost a progresí zdravotního stavu vedle myšlenky - nechci skončit v LDN na vozíku, je zde podána specifickým způsobem. Rozhodnutí je zde podmíněno nejen fyzicky, ale zejména psychicky, že vše je poznáno, splněno, dokončeno, nic dalšího se nežádá a nečeká. Velmi jsem se nad touto myšlenkou pozastavil. Co když je to cesta k plné spokojenosti a radosti nad prožitým životem. Brouk v hlavě šrotuje, byl to tvůj záměr?   


K3
před 6 měsíci
Dát tip dadadik

Asi jako tobě:). Dík.


dadadik
před 6 měsíci
Dát tip Gora

Kolik mu bylo, chlapovi?

:)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru