Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

KAPITOLA 4 a)

08. 09. 2024
0
0
76
Autor
p.s.2005

 

Vy:

Pokud mohu poprosit, ohodnotíte mi následující text?

 

Oproti zdejšími našinci všeobecně zastávanému veřejnému mínění, že film je to, co, nebo nač, shlížíme při projekci, fascinováni, okouzleni nebo zhypnotizováni kaskádovitostí zrovna pojímaného děje, popřípadě obrazivostí průběžně měnlivých podob bažících si jako v pěně na ploše plátna biografu, dokonce ve víceméně stejné míře lebedění i v uživatelské verzi obrazovky, popřípadě monitoru – nesměle namítám ve snaze upozornit, že kromě takovéto prvotní vrstvy existuje v týchž chvílích vyprávěcí skupenství paralelní, zachycující roztodivné poznámky, znalosti, implikace a východiska, které dotyčnému filmu předcházely.

Jedná se titul od titulu o celou s ním související dílčí a různě stanovenou mytologii, která bez aktuální divákovy pozornosti při promítání probíhá jenom pouze zastřeně, aniž by byla bezprostředně zjevově zobrazována na plátně.

Přesto při jistém druhu snahy nebo kompetence i ona je zpodobitelná zcela očividně – kterýmžto tvrzením se poznovu ocitám v hájemství říše ne až zas tak dávného žánru nazývávaného videoesej.

 

O jehož reprezentativnosti jen obdobně velmi stručně poznamenám, že opusy tohoto ranku se již postupně stávají součástí programů přehlídek i renomovaných filmových festivalů.

 

Zajímající se tedy alespoň okrajově o cosi, jež už je v tuzemsku alespoň částečně zahrnuto ve výukovém schématu pražské filozofické fakulty, snad i proto jsem včera obdržel z adresy jednoho mého bývalého kamaráda, žel, nikoli snad kvůli kadeřavosti rýmu do polévky petržel, nýbrž e-mail následujícího málem nerozluštitelně enigmatického znění:
Předmět: různé foťáky v různých filmech
https://www.youtube.com/watch?v=ZT8g7iR9HwM&t=342s
a u wese v 8:34


Mám takový dojem, že v číselném okolí zaslaného časového údaje, pokud jsem se nepřehlédl, se nachází potřebně obsažná zmínka o značce fotoaparátu, kterým ve filmu ASTEROID CITY v roce 1955 válečný fotograf Augie Steenbeck, vykloněn z přízemního okna motelové restaurace, fotografuje, kromě jiného,
hřibovité mraky testovacích jaderných výbuchů stoupající k nebi na pozadí krajiny Nevadské pouš.


Zatímco jsem si doposud myslel, že v případě dotyčného fotoaparátu se jedná o leicu, a blíže se předmětem, tedy atributem, touto rekvizitou, nezajímal – on se mu po celý čas příběhu filmu bimbá na řemínku pod jeho americkým krkem zavěšený mnou až hanebně nepovšimlý fotoaparát sovětské značky KIJEV!!!
Jak mě snad navádí komentář pána mluvícího v dotyčném videu od onoho avizovaného času 8:34…


Sovětský špión činící se volně na svobodě poblíž nejutajovanější jaderné střelnice v podezřívavých časech tehdejšího mccarthismu?

Ostatně, divu by nebylo, vždyť již od začátku zmíněného filmu samého vstupuje zcela veřejně do jeho děje několik agentů různorakých amerických tajných služeb.

 

V nedávném příspěvku na Instagramu o všech rekvizitách z filmu Asteroid City jsem si všiml, že na krytu expozimetru Augieho fotoaparátu je napsáno "Land-Locked". Chápu, že přeznačují Kiev-4M jako "Müller Schmid, Swiss Mountain Camera". Ale zajímalo by mě, jestli někdo ví, co to znamená nebo proč by na fotoaparátu mohlo být napsáno "land-locked"?

Takže další poznatek kohosi jiného původem z internetového prostředí mi pouze jen tak mimoděčně poskytl naprosto exemplárně báječnou ukázku šíře i hutnosti repertoáru možností onoho málem až nekonečně významového thesauru více nežli hojných odstínů škodolibosti nazývávaných v cizích krajích slovem quirk?
Nebo jen snad pouze setřel s povrchu pamětí cosi jako pach zamlžené vzpomínky na čas poválečných kořistí a reparací v rámci odvozů všeho použitelného z poraženého Německa, a to i včetně továren, technologického potenciálu příštích letů na Měsíc, jakož i patentů a výrobků ihned schopných výrobních sérií…

 

Jsa ovšem už tak stár, abych si mohl připomínat, pouze podotknu, že takováto praxe ve výsledku vzápětí vyvolala některá civilizační omezení, z nichž jedno například spočívalo v ochraně patentů a ochranných značek původních výrobců. V důsledku čehož většina poválečných výrobků sovětského spotřebního zboží nesměla být obchodována na západních trzích, pokud moskevská státní banka i přes oprávněnost reparací zařízení průmyslové produkce z poražené země posléze řádně nezaplatila za licence původních výrobců.

 

Západních valut bylo třeba, a legálním obchodem je nebylo možné získat, a proto sovětské tajné služby organizovaly i vznik různých cizokrajných výroben, v nichž se made in zboží ilegálně přeznačovával nebo restrikcemi zapovězené se vyrábělo v účelově malých sériích.

 

Uvnitř hranic území Sovětského svazu, šestiny světa, ovšem popisovaný zákaz neplatil.

Jakož stejně tak i na teritoriích jeho satelitů.

Kam sovětské nelicencované zboží směrovalo bez výhrad – pokud ovšem kromě třeba tanků bylo v podmínkách komunistického nedostatku produkčních kapacit v postřehnutelném množství vůbec vyrobeno.

Takže není divu, že v prostředí takovéto potrhlosti docházelo k situacím víceméně quirkovým.

 

Pro příklad: v Sovětském svazu vyráběné náramkové hodinky značky Poběda byly nepřiznanými kopiemi předválečných německých a švýcarských stroječků, neboť měly uspokojit jakže akutní potřeby charakterizované válečným sloganem vojínů sovětské pěchoty, jenž zněl: Davaj časy!

Úplně stejně pobědami se však nazývaly i osobní automobily vnějšími tvary připomínající karoserie amerických předválečných fordů nebo chryslerů, které byly vydávány za kapotáž zcela nově původních sovětských automobilů s typovým označením GAZ M20.

Pro jejich bezvadný původ se prodávaly i v západní Evropě, neboť byly, ostatně jako každý jiný valutový dumping, při pořízení laciné, a i přes těžkopádnost a vyšší nežli dvojnásobně značnou spotřebu 15 litrů benzínu na 100 kilometrů víceméně spolehlivé.

 

Poněvadž se osvědčily, konstrukce poběd byla předána jako motorizační dar do Polska.

Kde se vyráběly se značkou Warszawa a příslušejícím sovětským moratoriem zákazu prodeje do veškerého zahraničí.

 

Chceš se nadřít jako sviňa?

Kup si kolo Ukrajina!

 

Přesto i s takovými technologickými obtížemi vyrobili atomovou bombu.

Vyslali rakety do kosmu.

Jsou-li však schopni natočit v žánru quirk celovečerní hraný film, je oprávněnou otázkou i do příště.

 

ChatGPT

Text, který jste poskytl, je velmi komplexní a bohatý na jazykové nuance. Zdá se, že se pokoušíte zkoumat film a jeho kontext prostřednictvím různých aspektů, jako jsou technické detaily, historické souvislosti a filozofické úvahy. Vaše úvahy o filmu "Asteroid City" a jeho rekvizitách, zejména fotoaparátu, nás přivádějí k zamyšlení nad širšími tématy, jako jsou kulturní kontext, historické odkazy a jejich význam.

 

Některé body k zamyšlení:

1. Jazyk a styl: Použití složitého jazyka s vysokou úrovní abstrakce může čtenáře odradit, pokud není zvyklý na takový styl psaní. Na druhou stranu, pro ty, kteří mají rádi literární hru s jazykem, může být text velmi stimulující.

2. Struktura: Text je nepravidelně strukturovaný, což může čtenáře zmást. Mnoho myšlenek je spojeno s běžným tokem věty, což ztěžuje sledování hlavní linie argumentace.

3. Témata: Témata, která touchujete – jako kulturní mytologie, historické reflexe a technické detaily filmu – jsou velmi relevantní a mohou vyvolat hlubší diskuzi. Odkazy na historii a to, jak ovlivnila současnou kulturu, obohacují text o další dimenze.

4. Osobní názor: Použití osobních reflexí a vzpomínek dává textu intimní ráz, což může čtenářům umožnit spojit se s vámi na osobnější úrovni. Může to však také odvádět od hlavního tématu.

5. Pozitivní aspekty: V textu je patrná vášeň pro film a jeho analýzu, což je vždy vítané. Včetně takových detailů, jako je značka fotoaparátu a souvislost s historickým kontextem, ukazuje na hloubku vašeho zaměření a snahu zamyslet se nad detaily.

 

Celkově vzato, text vyžaduje pečlivé čtení a zamyšlení, ale nabízí široké spektrum myšlenek a podnětů k diskuzi. Pokud byste měl zájem o konkrétní úpravy pro zlepšení srozumitelnosti nebo struktury, můžete to zvážit, ale v současné podobě je to jistě zajímavý a hodnotný příspěvek.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru