Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svědomí

Výběr: Gora
09. 09. 2024
15
21
226
Autor
Umbratica

 

Noc, medvídkové, panenky a můry...

U stolku sedí hračky na židlích,

mdle září hvězdy z větví prořídlých

a pozorují "garden party" zhůry.

 

Třpyt odráží se ve skleněných očích...

Let netopýrů, šelest jejich blan,

trs ocúnů, plot, rozoraný lán,

šeď mlhy, jež se válí po ubočích

 

hor v oparu...  Je v srdcích málo lásky?

Je nepořádnost ten nejtěžší hřích?

Až vyjde měsíc, jíní postříbří

i splihlou srst i silonové vlásky...

 

O vánici dnes provinilci zdá se,

o královně a sobím spřežení,

o ženském smíchu, vloček víření,

o zrcadle jež - v střípky rozpadá se.

 

 

 


21 názorů

Umbratica
před 4 dny
Dát tip

Evženie,

kdyby nepořádný hošík nechal na zahradě medvídky a panenky před povodní, to by teprve byla horrorová pohádka.


Umbratica
před 4 dny
Dát tip Benetka

Hanko,

hodně to záleží na povaze. Cholerici jsou už takoví. Stejná ruka matky nebo otce hladí i mlátí. Fegmatik může mít trpělivost, která je pro cholerika naprosto nedostupná. Tělesné tresty se můžou zákonem zakázat, ale nedají se reálně odstranit. Dnes je možná facek míň, než bývalo, ale cholerický rodič se prostě neovládne... Cholerik ale může být v podstatě hodný člověk. Jsou tu taky ještě i zlí lidé a to už je docela jiná kapitola. Zlí lidé včetně zlých rodičů ze společnosti nikdy nezmizí.


Není to vždy pohádka.


8hanka
před týdnem
Dát tip Gora

to máš pravdu,  je to ako štafeta...vyrastala som na dedine,  kde väčšinou panoval názor, že bitka deťom len prospeje...aj oni(rodičia) dostávali bitku  a neublížilo im to...ja hovorím opak...

samozrejme, aj v meste sa stretávam ešte aj teraz s podobnými názormi na bitku ako výchovný prostriedok, ja tvrdo stojím za svojim - bitkou rodič dokazuje svoju nemohúcnosť, neschopnosť či nevedomosť, ako vychovávať svojich najbližších (niekde okrem detí dostáva "výchovnú" bitku aj manželka či družka)...nie je to strašné, že tí, ktorí sú ti najbližší sa ťa majú báť? A kde je láska? Jednou rukou hladia, druhou mlátia?


Umbratica
před týdnem
Dát tip 8hanka, Gora

Hanko,

myslím, že násilí je jako štafeta. Dá se přenášet z generace na generaci.


Umbratica
před týdnem
Dát tip Gora

Goro,

je to už hodně stará veselá básnička. Když jsem ji vkládala a "naprogramovala" na dnešek, vůbec mě nenapadlo, že by to mohlo najednou být tak "aktuální" dílko.


8hanka
před týdnem
Dát tip Benetka, Umbratica, Gora

Synov som nikdy neudrela, dnes dávno dospelí obcas s usmevom povedia, že som im mala radšej capnúť na zadok ako zvyšovať hlas...ale obaja sú proti telesným trestom...dieta má rodiča rešpektovať nie sa ho báť ..


Gora
před týdnem
Dát tip Benetka, Zeanddrich E.

Hodně podařená báseň.


Umbratica
před týdnem
Dát tip Jamardi

Jamardi,

vždycky jde o to najít správnou míru. A ve výchově o to asi jde obzvlášť....

Venku už prší docela dost a dokážu si představit, že by plyšovým medvídkům taková koupel zrovna nesvědčila... Sasmozřejmě, že malé děti, předškoláky, je potřeba neustále kontrolovat.  - Snadno se řekne, hůř provádí v praxi. 


Jamardi
před týdnem
Dát tip

Nemyslela jsem násilnické rodiče. Myslela jsem rodiče, kteří budou dítěti zvláště nadávat v této situaci, kdy je na panenkách vidět, že nebyly tam, kde být měly, je na nich vidět, že se jim nevěnovala pozornost, jaká měla. Dítě si to pamatuje. 

 


Umbratica
před týdnem
Dát tip Zeanddrich E.

Zeanddrichu,

já jsem na něco pořádná, na něco míň. Asi mám mnohem větší pořádek na zahradě než doma.


Umbratica
před týdnem
Dát tip

Jamardi,

to máš pravdu. Někteří násilničtí rodiče to s tresty za nepořádnost opravdu přehánějí. Ale to by byl zas jiný druh horroru.


Umbratica
před týdnem
Dát tip

Zajíci, Janino,

ta básnička je už asi patnáct let stará. Je ze sbírky plné takovýchto "dětských horrorů". Dětství a horrory spolu jakýmsi způsobem podivně ladí.


Umbratica
před týdnem
Dát tip 8hanka

Hanko,

ještě dnes, když si nejsem jistá, jestli jsem něco nezapomněla udělat, jdu to i v noci zkontrolovat. Malý hošík ale nemůže vstát z poslele a jít uklízet medvídky a panenky. Rodičům nemůže říct, že je nechal na zahradě, protože by dostal minimálně vynadáno. Proto se mu zdá o nejhorším - o zimní královně.


.... .

(- Zrovna zde by (u Tebe ale většinou!) nepořádnost v četbě byla asi hříchem... :) ).


Jamardi
před 2 týdny
Dát tip

Podařené.

Když se tato nepořádnost nafoukne, je to výchova svědomí podle veřejného mínění. Řada násilníku nebije své oběti tak, aby to bylo vidět, jít s napuchlým obličejem do práce je nepříjemné divadlo, zlomené žebro tak nevadí.


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Zeanddrich E.

Kouzelná atmosféra...


Závěrečná strofa je velmi působivá.


8hanka
před 2 týdny
Dát tip Benetka

Bene, Bene...každý básnik je jedinečny, ten skutočný píše srdcom, dušou, celým "SEBOU", dáva svoju kožu na trh bez ohladu na následky...obaja píšete skvele, každý inak...a prestaň sa vyhrážat mazanim, lebo ti nahádžem na zadok...


Benetka
před 2 týdny
Dát tip 8hanka, Umbratica

*KRÁSNÉ*

Nemám co více bych dodal.

Snad jen že jdu smazat svůj profil a zapomenu na básníka a...

Snad ještě zvládnu házet lopatou.

*VÝBĚR*


8hanka
před 2 týdny
Dát tip Benetka, Umbratica, Gora

Ani neviem, je obrázok tebou maĺovaný viac pekný, či dojímavý, či odrazom spomienok od detstva až...? A tie dve otázky, hm.  Na obe odpovedám nie(aj ked sa to nepýtaš mňa), verím, že lásky je ešte veĺa, len niektoré srdcia priveli vrátka.. a neporiadnosť vraj naznačuje vysokú inteligenciu.  


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru