Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poslední noc doma

23. 09. 2024
13
12
155
Autor
Umbratica

K napsání téhle básničky mě inspiroval Horáčkův text "První noc v novém bytě", který zhudebnil Hapka a který zpívají Jarek Nohavica a Jana Kirschner.      ...Na prní noc v novém bytě si už nepamatuji, ale poslední noc ve starém bytě mi asi nikdy nevymizí z paměti.

 

 

 

 

Ve vyklizeném bytě

         karimatka a spacák...

Poslední nocleh doma!

 

Parkety bez koberců

vržou najednou hlasitěji

a okna bez záclon

nabízejí jiskřivější třpyt

rozsvíceného sídliště

                    tam dole,

                          tam v dálce,

         tam v minulosti.

 

Namísto obrazů

           jen obdélníky na zdech,

namísto důkazů o včerejšku

                      sterilní prázdno:

                                 setřené otisky,

                                 smetené drobty DNA.

 

O čem dnes budou vypovídat

              vždy pravdomluvné sny?

 

 

 


12 názorů

Umbratica
před měsícem
Dát tip

Jamardi,

překvapilo mě, že je tahle básnička některým lidem docela blízká. Prožíváme asi podobné osudy.


Umbratica
před měsícem
Dát tip 8hanka

Hanko,

taky jsme opravovali naše chalupy a to několikrát, ale nikdy nedošlo k takovým změnám, že by nebyly k poznání. To se spíš radikálně změnila zahrada kolem. Z ovocného sadu je teď park, či spíše arboretum. Za to domek hned vedle nás se prodal a noví majitel ho přestavěl tak, že s tou někdejší stavbou už nemá nic společného. V dětství jsem žila v úplně jiném světě, než je "satelit", který nás obklopuje dnes.  ...Ale když se dům prodá cizím lidem, je asi lepší, když si jej ti cizí lidé úplně změní k obrazu svému. Dětství zůstane na fotkácha ve vzpomínkách a ztráta domova pak míň bolí. 


Jamardi
před měsícem
Dát tip

Mám chuť říct "Co mi lezeš do snu!", jak řekl pan Werich ve známé pohádce.


8hanka
před měsícem
Dát tip Benetka

Mama predala dom, kde som vyrastala a ktorý bol mojim prvým ozajstným domovom, kvoli nezhodám s mojou sestrou...skončili tak rodinné stretnutia, posedenia so susedmi na priedomi, vzájomná pomoc...je to dávno, dom je prerobený, aj záhrada vyzerá inak...asi je to tak lepšie, keď sa už nepodobajú...chodim už len na cintorín za rodičmi a občas k susedom...doteraz sa mi sníva, ako s mamou pečieme, smejeme sa.  Chýba mi to vsetko...


Umbratica
před měsícem
Dát tip Benetka

Hanko,

když rodiče umřeli, prodali jsme se sestrou byt ve velkém městě a koupili jsme neteři nový byt v malém městě blízko naší rodinné usedlosti. Pro ni je už asi teď domovem ten nový byt, pro mně ale zůstane domovem ten starý, prodaný. I když se ve velkém městě občas vyskytnu, "našim" končinám se raději vyhýbám.


8hanka
před měsícem
Dát tip Umbratica, Benetka

až ma srdce zabolelo, keď som čítala...keď sme po 8 rokoch odchádzali z nášho prvého bytu, bolo mi smutno...spomínala som, ako som sa veľmi tešila, keď sme ho dostali, s akou láskou som ho zariaďovala kúsok po kúsku, priniesla tam obe deti. Odchod do iného mesta bol posledným pokusom zachrániť manželstvo...nevydaril sa...dlho sme si s deťmi zvykali na nový byt,  chceli ísť "domov" a tak som sa s nimi ešte raz vybrala do toho prázdneho bytu, kde asi pochopili, že bez ich vecí, vône, všetkého toho, čo robí domov domovom to už nie je ono...je to už 34 rokov, už majú obaja svoje domovy, ale ešte stále sa vracajú aj domov sem ku mne. Zvykli sme si tu, je to asi moja konečná ...


Umbratica
před měsícem
Dát tip Benetka, Janina6, Zeanddrich E., 8hanka

Janino,

já žiju v chalupě z roku 1883 jakožto pátá generace v tomto domě. Ano - možná je to ten "skutečný" domov", ale já od dětství žila i ve velkém městě a byl to v zásadě úplně jiný život než ten "na pasekách". Jako by půl mého já tak nějak odumřelo.


Janina6
před měsícem
Dát tip Benetka, Zeanddrich E., 8hanka, Umbratica

Vystřídala jsem v mládí několik přechodných bydlení {studentské koleje, ubytovny, podnájmy) a vždycky jsem se těšila na to nové, co bude následovat, a téměř se neohlížela. Ale po domově, domě, ve kterém jsem vyrostla, mi v životě zůstala nezaplnitelná mezera. Díky za dobré verše.


Umbratica
před měsícem
Dát tip 8hanka

Zeanddrichu,

někdo je doma spíš v kanceláři, pro někoho je smyslem života práce (zaměstnání). Pro mě bylo vždy smyslem života spíš to, co následovalo po práci.


Umbratica
před měsícem
Dát tip Janina6, Benetka, 8hanka

Benetko,

já jsem měla po celý život dva až tři domovy, zatímco běžní lidé mívají jen jeden domov a ten někdy stěhují z bytu do bytu, nebo i z města do města. 

Kolik domovů máš, tolikrát jsi člověkem. Kolik máš domovů, tolik máš i životů a mně už teď zbývá jen jeden jediný. 


Zeanddrich E.
před měsícem
Dát tip Janina6

... .

Zajímavé je, Alice :), že jsem teď spíše vzpomněl na vyklizené kanceláře (obchůdky, sklady, etc.) :), které jsem kdy opouštěl :), než na byty... :) (možná i proto, že kanceláře střídal jsem (zaím) častěji...? :) ).


Benetka
před měsícem
Dát tip Zeanddrich E., Janina6, 8hanka

Ty jo! Tak na tu písničku jsem už vážně zapomněl. Ono taky kde bych ji slyšel že? Když v rádiích točí furt dokola to své tuc tuc tuc ou! A vzhledem k tomu že stále pořád ještě žiju ve svém prvním bytě tak... Je bezpředmětné ptát se mne na poslední noc ve starém. I když zase ten název svádí... Poslední noc doma. Kde bylo doma? Kde je doma?

Ale! Na první noc v novém bytě si pamatuji!! A napíšu o tom!!! Dik za inspiraci.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru