Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSoutěž
Autor
Zajíc Březňák
Vzpomínám si, jak mi kdysi jedna prostitutka řekla: „Sex není sport, sex je radost!“
Jsem ve vysoké věži a mluvím s někým, kdo je tu doma. Jak tak spolu hovoříme, nabývám dojmu, že obyvatel věže je vzdělanec s velkým rozhledem.
„Měl by ses přihlásit do soutěže!“ říká stařec.
Odvětím mu s obavou v hlase: „Schody jsou vratké.“
„Ano, ale Hanka je hezká holka, i když se nezdá,“ láká mě mudrc k cestě do přízemí.
„Co když spadnu?“
„Budeš mrtvý, ale i z temnoty se dá povstat k novému životu!“
Připadám si, jako bych měl splnit třináctý úkol pro Asterixe. Navíc se obávám Bohouše.
Jdu k chatrným schodům, stařec se za mnou dívá. Konečně si vzpomínám: jsem ve škole ve Volyni. Schodiště je v takovém stavu, že mnozí žáci nesešli do přízemí už drahně let. Někteří zatím vyrostli a samým dřepěním nad knihami zmoudřeli a zešedivěli.
Opatrně sejdu ze schodů, zdola slyším Hanku: „Jsme v obležení!“
Nějací žáci táhnou starý kotel na dřevo a uhlí, jaký jsme mívali doma v Kakovicích. Jiní přinášejí školní lavice a nejrůznější nábytek. Další odněkud nosí cihly a rovněž se podílí na stavbě barikády, jež rychle roste do výšky i šířky, až je hlavní vchod zcela zatarasen.
Zatímco je zvenčí slyšet ryk obléhatelů, přichází pan ředitel s papírem, na kterém stojí velkými písmeny napsáno: NAŠI NEJLEPŠÍ. Lejstro přišpendlí na nástěnku a ustaraně odchází. Přistoupím blíž – Hanka se mi dívá přes rameno – a čtu na seznamu své jméno hned za Hančiným a Bohoušovým. Tito moji spolužáci zaujali přední pozice. Další jména nelze přečíst.
Otočím se: „Tak soutěž už proběhla?“
Hanka mluví tiše, takže ji ve všeobecném povyku stěží slyším: „Jsme v obležení, cožpak nechápeš, že tu všichni zahyneme?“
„Kdo na nás útočí?“
Hanka odpoví: „Jsou to ještě děti, tak jako jsme i my.“
Velmi se tomu divím, že jsme ještě děcka. Měl jsem za to, že už jsem dospěl, zbláznil se a dosáhl věku kolem pětatřiceti let. Hanka však vypadá, jako by právě chodila tak do šesté třídy a já ji svým vzrůstem nijak výrazně nepřevyšuji.
„Co budeme dělat?“ ptám se Hanky.
„Bohouš se nesmí nic dozvědět, ale budeme pokračovat v soutěži, abychom získali co nejvíce bodů.“
„Jaký to má smysl, když jsme stejně v obležení?“ podivuji se.
„Pan ředitel s námi drží, on nedopustí, aby Bohouš vyhrál.“
„Ano, ale co když nás zabijí?“
„Pak zahynete na poli cti a slávy,“ říká stařec a odvádí nás do jedné z učeben. Když vejdeme dovnitř, místnost je prázdná.
Obrátím se na starocha a on podá prostinké vysvětlení: „Nikdo jiný se totiž nepřihlásil. Jenom vy dva... a Bohouš, ale ten nesmí zvítězit.“
„Jaký má ta soutěž vůbec význam?“
„Smyslem soutěže nejsou branky, body ani vteřiny,“ odpoví stařec a rozplyne se.
15 názorů
Zajíc Březňák
před 3 týdnyDěkuji za Tvůj obsáhlý komentář, Stargazere. :-)
Kvituji Tvůj posun k eperimentální próze. Po "Ideálním já" je to druhý text, který od Tebe čtu, a je třeba říci, že Ti tato poloha sedí... Baví mě, přijde mi zajímavý.
U textů tohoto typu vždy vyvstává problém, jak trefit správně hranici mezi bílými místy snů, představ, surreálních záblesků a nosným narativem celého příběhu. Jinými slovy, aby text pro nezaujatého čtenáře, který nemůže znát pozadí autorovy mysli, zůstal stále ještě pochopitelný.
Tady se ta hranice vychýlila možná až příliš k té surreální složce. Čtenář jistě ocení originalitu a kvalitu textu... chytrý z něj však příliš nebude. :-) TIP
Zajíc Březňák
před 2 měsíciAno, souhlasím a děkuji moc za nominaci, K3.
Zajíc Březňák
před 2 měsíciDěkuji všem.
Já ty tvoje experimentální fakt můžu.
Tady bych doporučovala popadnout Hanku a pronést kouzelnou formuli: Kdo uteče, vyhraje!