Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zoufalá báseň

19. 10. 2024
4
11
110
Autor
animaligna

 

 

Večer se mnou ďábel tančí

V dlani svírá ostrý břit

Slova má jak zuby dračí

Že si mě chce vážně vzít

Jen mě vezmi s sebou

Mně bolest dýchat brání

A dlaně strašně zebou

A strach mám k uzoufání

Vždyť toužím s tebou jít

Má ruka důvěřivá

Si bere ostrý břit

A už se rozednívá …


11 názorů

animaligna
před 16 hodinami
Dát tip

Kočkodan: Dost dobrý. :) 

Já jsem si taky oddechla. Už je to opravdu dávno. 


animaligna
před 16 hodinami
Dát tip

Večer se mnou ďábel tančí

V dlani svírá ostrý břit

Slova plive jak jed dračí

Že si mě chce vážně vzít

Že mě vezme domů k sobě

A já ráda půjdu s ním

Zima je tu jako v hrobě

Já se s ďáblem zasnoubím

Já s ním přece musím jít

Ať si plive zlobná slova

 Jak ee sladký ostrý břit!

A má ruka důvěřivá

Jej touží uchopit

Vždyť už se rozednívá …

 

Zkusila jsem to znovu a prosím o další konstruktivní kritiku. :-)


Ženská lyrika v extrémějším hávu. Tvému plastickému vyjádření by neškodila větší přesnost. Variant je spousta, jen si vybrat. Na práci s metrem bys měla zapracovat. I když dneska je to podle mnohých jedno. Udělat něco špatně (cítit je možné ledacos) ale není klad.


Oddych jsem si jako prase,

že je důvod k dílku pasé. ;-)


animaligna
před 2 dny
Dát tip Benetka

Čtenářka čtoucí: Jestli mám být úplně upřímná, tak nemám tušení, jak jsem to zamýšlela s metrem verše. :-) Prostě jsem psala, co jsem tenkrát cítila. Ale s těmi zuby máš pravdu! Vážně měl ten verš znázornit ostrou bolest jako při kousnutí dračími zuby... a vážně se mi pořád tak docela nelíbil, nebylo to ono přesně z těch důvodů, které jsi uvedla. Jenže jsem jiný rým nevymyslela. :-) Děkuji za názor a přeji krásný zbytek dne. 


Janina6
před 2 dny
Dát tip Benetka

Ježišmarjá. Jak zabít trocheji a jamby požitek z básně za minutu.

Ne že bych byla versologií nepolíbená, ale tohle je pitva.


Báseň se mi líbila svou zpěvností. Jen si nejsem jistá jak jsi to zamýšlela s metrem verše (teda pokud měla mít metrum) z kontextu prvních pěti veršů jsem nabrala pocit, že se jedná o trochej, ale v trocheji není dovolen přízvuk více slabičného slova na slabých pozicích metra („Na silných pozicích (S-pozicích) verše jsou preferovány přízvučné slabiky, na slabých pozicích (W-pozicích) nesmí být přízvuk víceslabičného slova.“; https://versologie.cz/v2/tool_cvicebnice/txt_pruvodni.php?lang=cz#trosb ), což je od šestého verše až do konce porušeno v každém verši. 

Má to být od šestého verše jamb? Jamb by tam metricky seděl, pokud ano, myslím že by bylo lepší oddělit to od sebe odstavcem. Onen přechod metra na mě osobně působil, totiž dost nesystematicky a přijde mi, že ruší krásně zvučnou melodii, kterou ta báseň buduje v prvních pěti verších a osobně si myslím, že by ta báseň byla melodičtější čistě v trocheji. 

Co se týče básnických obratů, tak se mi dosti líbily obraty:

„ďábel tančí/V dlani svírá ostrý břit[...]/Mně bolest dýchat brání[...]/Má ruka důvěřivá/Si bere ostrý břit/A už se rozednívá …“.

Jedinou výhradu mám vůči verši: „Slova má jak zuby dračí“ 

Nemyslím si, že dané přirovnání je funkční, předpokládám, že je to myšleno ve smyslu, že se ona slova zařezávají jako skus čelisti dračí, ale to až s nadinterpretační výzvou. Slova mohou znít, bolet, nebo tížit, ale nemohou mít vzhled, proto si myslím, že není příliš funkční a spíše to působí, že to tam je jen pro rým.

Nicméně báseň se mi líbila, mám ráda ponuré motivy.

 

 


animaligna
před 2 dny
Dát tip Benetka, Janina6

Janina6: Moc děkuji! Nepůjdu. :-) 


animaligna
před 2 dny
Dát tip Benetka

Benetka: No, tahle básnička je NAŠTĚSTÍ už starší. Teď jsem v pohodě. :-) Jinak máte úplnou pravdu. 


Janina6
před 2 dny
Dát tip Benetka

Působivě napsané. Až se chce křiknout: nechoď!


Benetka
před 2 dny
Dát tip

Toš... Depresivní teda... 

Taky chci umřít každou chvíli. Ale pak si uvědomím že SMRT je v životě ta jediná jistota a tak proč jí kráčet naproti když stejně tak jako tak sama přijde že...

Vzpomněl jsem si na tzv. polévkovou dívku. Podřezala si žíly ve vaně a našli ji až za mnoho týdnů....


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru