Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSpitzmausova mumie v rakvi a jiné poklady v žánru quirk
Autor
p.s.2006
https://www.dailymuslim.it/2019/09/15586-2/
DAILY MUSLIM
Il giornale dei musulmani d´Italia
IL SARCOFAGO DI SPITZMAUS IN MOSTRA A MILANO
SPITZMAUSŮV SARKOFÁG NA VÝSTAVĚ V MILÁNĚ
Spitzmausův sarkofág, egyptská dřevěná schránka s mumií kudůka ze 4. století př. n. l., je inspirací pro výstavu, která bude otevřena do 13. ledna v milánském muzeu Fondazione Prada na ulici Via Isarco. civic no. 2.
Projekt Wese Andersona a Juman Malouf.
Výstava „Spitzmausův sarkofág a jiné poklady“ představuje klasická umělecká díla, jako je Busta matróny, římská mramorová socha z druhé poloviny 1. století př. n. l., a Portrét mumie, mladého muže s krátkým plnovousem (první polovina 2. století n. l. ), vzácný doklad egyptsko-římského malířství; obrazy ze 16. a 17. století, jako jsou Portrét Kazimíra Braniborsko-Bayreuthského a Portrét starce a dívky, oba od Lucase Cranacha staršího, Portrét vévody Jana Fridricha od Tiziana Vecellia a Portrét Isabely z Este od Petera Paula Rubense; vojenské nástroje, jako je Přilba v podobě lišky (1526-29), která patřila Ferdinandovi I., a Brnění pro dítě (1568-1570), zhotovené pro Karla Rakouského, syna arcivévody Ferdinanda II; ozdoby a vzácné předměty, jako jsou Fenice (1610-20), slonovinová plastika od Mistra fúrie, pohár ve tvaru mušle s Neptunem (1620-30) od Ottavia Miseroniho a Smaragd na pozlaceném měděném podstavci (1596) z Přírodovědného muzea, artefakt složený ze smaragdů různých velikostí z Kolumbie, sestavený v Tyrolích tak, aby napodoboval výjimečný exemplář co do velikosti a kvality.
Jedná se o druhou verzi výstavy „Spitzmausova mumie v rakvi a jiné poklady“, která již byla představena v Uměleckohistorickém muzeu ve Vídni.
Milánská výstava je větší co do výstavní plochy i počtu vybraných děl.
Wes Anderson se narodil v roce 1969 v texaském Houstonu. Jeho filmografie zahrnuje snímky Bottle Rocket (Amatérská střela, 1996), Rushmore (1998), Královští tenenbaumové (The Royal Tenenbaums, 2001), The Life Aquatic with Steve Zissou (Vodní dobrodružství Steva Zissoua, 2004), The Darjeeling Limited (Vlak do Darjeelingu, 2007), Fantastický pan Lišák (Fantastic Mr. Fox, 2009), Moonrise Kingdom (Moonrise Kingdom - Útěk z lásky, 2012) a The Grand Budapest Hotel (Grand Budapest Hotel, 2014). Jeho nejnovějším celovečerním filmem, uvedeným do kin v roce 2018, je Psí ostrov (Isle of Dogs).
Juman Malouf se narodila v roce 1975 v libanonském Bejrútu a vyrůstala v Londýně. Pracuje jako ilustrátorka a návrhářka v divadle, filmu a módě v USA i v Evropě. Její první román Trilogie dvou vyšel v roce 2015.
https://www.madamefaction.com/the-artsy-adventures-of-wes-and-juman/
MADAME FACTION Logo & Slogan
MADAME
FACTION
The Art of Living Vintage
AVANTGARDE ART
Umělecká dobrodružství Wese a Juman
Jak probudit tisíce klasických sbírkových předmětů z hlubokého klasického spánku? Nebo spíše: Jak vytvořit v muzeu FAKCI? Jak jsme již uvedli, FAKTION vzniká, pokud se odchýlíme od pravidel, a subverze je vítána. Pokud svět umění dovolí novým tvůrčím silám nabourat muzeum.
Vezmeme-li v úvahu tento recept, pak to nejlepší, co by mohlo vzniknout, je klasické muzeum, které vyzve externí tvůrčí síly k inscenování svých klasických uměleckých děl.
PŘIVÍTEJTE ART HACKERA
Kunsthistorické muzeum ve Vídni pravidelně vítá „art hackery“. Letos je to kultovní režisér Wes Anderson a báječná kostýmní výtvarnice a ilustrátorka Juman Malouf, kteří dostali příležitost zinscenovat výstavu z rozsáhlých sbírek muzea. Po dvou letech výzkumu můžete nyní objevit nádhernou sestavu asi 400 obrazů, kreseb, figurek, soch a předmětů užitého umění. Mnohé z nich nebyly dosud nikdy vystaveny.
Jak vypadá výstava, jejímiž kurátory jsou režisér a designér? Člověka napadnou nejprve OPTICKÁ rozhodnutí než cokoli jiného.
A pak ten název! „Spitzmausova mumie v rakvi a jiné poklady“ vyvolá okamžitě ZOUFALSTVÍ a drobný ÚSMĚV. Co je to sakra Spitzmaus? A jak vypadá MOUCHA v rakvi?!
Takže moje zvědavost byla při první procházce výstavními sály obrovská!
PONĚKUD TEMNÝ ANDERSON
No, mé očekávání andersonovské filmové atmosféry plné růžové a zelené bylo zpočátku zklamáno. Design a barvy jsou takové, jaké obvykle najdeme v Kunsthistorickém muzeu. Pro sály byly zvoleny tmavě červené, hnědé, béžové a zelené tóny. Takže na první pohled tu není žádná skutečná atmosféra Wese Andersona.
PŘEČTĚTE SI NÁVODY
Ale nebojte se: Druhý pohled přece dobře odhaluje umělecký vesmír tvůrčí dvojice! Při vstupu na výstavu nejprve narazíte na klasické obrazy, které ukazují - nazvěme to - KURIOZITY. Uvidíte renesanční portréty takzvaných „vlasatců“, rodiny, která byla známá díky svému zvláštnímu vzhledu. Vedle těchto portrétů najdete dva obrazy, na nichž jsou namalovány dvě osoby, které se dívají z okna. Profánní? Kdepak, spíše neobvyklé na dobu svého vzniku. Jeden obraz zobrazuje ženu, která se dívá z okna ven z vnitřku místnosti. Druhý zobrazuje tvář starého muže zvenčí domu, ve kterém se nachází. Obě díla mají v sobě cosi zvláštního, vyřezávají podstatné části obvykle zobrazovaných motivů (Gerhard Richter je asi miluje!). A tím, že jsou vystavena jedno vedle druhého, vzniká pěkná hra IN A OUT, VCHOD A VEN.
A už je to tady: Krásná narážka na to, co je jednou z červených nití Andersonovy a Maloufovy výstavy. Jejich kurátorský debut není jen o vybraných dílech, ale o vytváření hravých vztahů mezi nimi. Připadá mi to jako filmová scéna složená ze dvou obrazů. Feels like FACTION approaching!
Feels like FACTION approaching!
Pocit, že se blíží FACTION!
UDĚLEJTE Z MYŠI HVĚZDU
Míříte-li k hvězdnému objektu výstavy - Spitzmausově rakvi - ocitnete se uprostřed obrovského množství přírodnin. Vybrané zvířecí sochy a obrazy jsou uspořádány s konkrétním dramaturgickým záměrem: kočka jako by utíkala před třemi dravými ptáky. Vedle tohoto aranžmá jiná kočka sama hledá kořist, zatímco těsně pod ní je umístěna myš (pohledy na ni si projděte v galerii). A když už mluvíme o myši: Ve vitríně uprostřed je vystaven malý sarkofág pro špicmause, škrtiče. Rozvíjí se krásná IRONIE: Zatímco v dnešní době je myš v horším případě považována za hlodavce a v lepším za roztomilou disneyovskou figurku, v dávných egyptských dobách byli žralokové zbožňováni a hráli důležitou roli v náboženství, jak dokazuje tento malý sarkofág.
Učinit z myši klíčový vizuální prvek výstavy je úžasně hravé, skromné a ironické vyjádření. A zároveň jsme opět konfrontováni s hravými výjevy kolem rakve, které si vymysleli zbrusu noví kurátoři.
Jednoduchost je klíčová i při procházení dalších částí výstavy: V jedné z nich jsou vystaveny pouze zelené předměty (jak osvěžující kurátorský nápad!). Další se drží dřevěných předmětů ze sbírek. Jednoduchý nápad, ale ne naivní: Objekty jsou uvedeny do myšlenkových vztahů tak, jak jsme je dosud zažili.
DROBNÝ LEITMOTIV
Další část výstavy vyvolává poněkud zvláštní pocit díky četným miniaturním objektům. Představena je lebka, malé zbraně, mnoho drobných bust i podivných malých portrétů. Celá místnost skvěle zahrnuje představu Wunderkammeru v kostce. Ta je leitmotivem návrhu výstavní síně: Supermalá místnost se supermalými předměty.
UNDERSTAND THE MATRYOSCHKA
ROZUMĚJTE MATROŠCE
Další výstavní sál je věnován krabicím a úložným skříním, což je v muzeích něco dost neobvyklého. Obvykle vidíte věci chráněné skříněmi. Nikdy však neuvidíte odpovídající obaly. Výstava však skvěle ilustruje, že krabice může být sama o sobě uměleckým dílem.
Poté, co se s úžasem podíváte na ty spousty historických předmětů, otočíte se a uvidíte obrovskou vitrínu, která se zdá být úplně prázdná! Po hledání a pátrání zjistíte, že samotná vitrína je vlastně výstavním předmětem. Návštěvník se opět ocitá tváří v tvář tématu, které se stává dramaturgií výstavy, a naopak. META ALERT deluxe!
Teď už víte, kam mířím: „Spitzmausova mumie v rakvi a jiné poklady“ je skvěle připravená výstava! Mohl bych pokračovat donekonečna a vyprávět vám o dalších META GLORY a nádherných hrách IRONY, které Anderson a Malouf vytvořili na svém kurátorském debutu! Ale nechám vás, abyste kouzlo Spitzmausové, jejích přátel a jejich dobrodružství v Kunsthistorickém muzeu objevili sami.
Vy
Jedná se o popis výstavy realizované v žánru quirk?
ChatGPT
Ano, popis výstavy „Spitzmausův sarkofág a jiné poklady“ v Miláně určitě zapadá do žánru quirk. Tento termín se často používá k označení něčeho, co je neobvyklé, jedinečné, podivné nebo bizarní, a výstava se zdá být kombinací různých elementů, které tyto charakteristiky splňují.
Zejména spolupráce mezi režisérem Wesem Andersonem a ilustrátorkou Juman Malouf vytváří výstavu, která se snaží hravě provázat klasická umělecká díla s neobvyklým a často ironickým zakoušením. Tento přístup je evidentní ve způsobu, jakým jsou vystavené objekty uspořádány a jak vytvářejí zajímavé a často nečekané vztahy mezi sebou. Koncept „art hackingu“, kde externí tvůrci dostávají příležitost reinterpretovat a přepracovat sbírky museum, také přispívá k pocitu originality a neortodoxnosti.
Kromě toho výstava obsahuje kuriózní prvky, jako je myš v sarkofágu, což vytváří surrealistické a lehce absurdní ztvárnění, které je typické pro styl Wes Andersona. Celkově tedy lze říci, že výstava je výjimečná, podivná a má hravou atmosféru, což jsou všechno rysy běžně spojované s quirk žánrem.