Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCo vůbec víme ?
22. 07. 2002
1
0
1064
Autor
Twardowski
Víme
víme něco určitě ?
Máme duši
nemáme duši
myslíme hlavou
nemyslíme duší?
Třeba vše je sen
sen z něhož se probudíme
probudíme do prázdnoty
probudíme do jiného snu
probudíme do skutečna
Znám tolik věcí
a přece nevím nic
nic jen polopravdy
nic jen klamy
klamy a zdání
Co vím o světě
je pravdě vzdáleno
vzdáleno jako lež.
Víme
víme něco určitě
ne
nechci polemizovat s tímhle názorem, ale tvé zpracování je přece jen trochu chudičké
Twardowski
22. 07. 2002
Téma samotné není žádným objevem, k poznání o pochybování dospěje asi každý a není to nic překvapujícího. Ani obsahově tu nic moc nenajdeme, tvrzení "nic nevím" a "žijeme ve snu" jsou omšelá.
Překvapující (alespoň pro mě) je zpracování tématu. Autor tu o sobě tvrdí, že mu je 17 let. Čekal bych bouřlivost, rozhořčení, nebo alespoň volání po nápravě. Nic z toho tu ale není. Místo toho jsou nám servírována neutrální konstatování, suché výpovědi, rezignace; vše lehce okořeněno ironií ("víme něco určitě / ne"). "Třeba vše je sen", říká Twardowski a tváří se, že by se tomu ani nedivil, že teprve tehdy by byl spokojený.
Již zmíněná rezignace je podpořena vynechanou interpunkcí a opakováním slov. To je ale příliš časté, takže svádí k přeskakování a výsledný efekt se snižuje. Na druhou stranu, jejich úplné vynechání by vedlo právě k absentujícímu rozhořčení.
Pro srovnání:
Znám tolik věcí
a přece nevím nic
jen polopravdy
klamy
zdání
Co vím o světě
je pravdě vzdáleno
jako lež.
Twardowski
22. 07. 2002
Kolega Tarski o teoriích (zjednodušeně) tvrdí tuto dichotomii: Buď je v teorii pravda definovatelná, anebo je teorie úplná. Z tohoto hlediska se pochopitelně naše vědecké znalosti a pravda pohybují v mimoběžných rovinách n-rozměrného světa.
Zajímavější je otázka, co se tím vlastně myslí, že znalosti jsou daleko od pravdy. Nějaký příklad?
A poví nám to třeba tady Twardowski.