Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seStarý strom
Výběr: Print, Carodej
28. 03. 2000
56
0
8386
Autor
Merle
Tam vždycky stál, ten starý strom,
jak křovin pás mu patu kryl,
a skrytý vchod, pod mořem trav,
kde srdce v peň mu kdosi vryl.
Já chodil rád, tam pod ten strom,
a spolu s ním jsem prožil den.
Pak svoji dlaň jsem v kůru vztáh,
a jemně třel ten drsný kmen.
Já ležel rád, tam v stínu snů.
Jen vnímal Čas, a slunce dech.
Když slabě chvěl mnou stromu stín,
tak procit jsem já v jeho snech...
Kmenosíla
Kořensání
Větvoslunné
Květohraní
Růstidějné
Listočení
Šimromízní
Mravěnčení...
I strom! Nejen
JÁ tu žiji.
Sdílím s ním svou
energii...
Pak jsem se probudil
pod stromem z PéVéCé,
sklepal si ze zad ty
pitomý mravence.
Ta havěť vám vleze všude...
skaman: i to je jen vtip... na tomhle dílku není nic, co by se mělo brát vážně
no mám co dohánět, tohle je skutečně velmi vydařený kousek, ta slohová jemnost, úúúúúúžasné. TIP
má to neco do sebe :) a ma to i hloubku. Stači tohle jako hluboká kritika?
Někdy si ani za sto let nevšimneš, že ta kytka za oknem je vlastně krásná.
A pak ti někdo řekne - koukej!
Jak kouzelné je dobé avízo, děkuju jazykohrátkám, dvojhvězdě i autorovi.
Jak je vzácný nástroj - huba
když se věci říkají hlasitě
BARBAR****T****
Drahý Merle ! Má přezdívka se dá přeložit jako Drávid neboli Merlin. Tak ti radím jako Merlin Merlinovi. Dej si pozor na Lancelotta. Ten cizoložník číhá všude a jen uráží.
Nefertirei
12. 02. 2003
jess: cynické je asi patřičnější slovo... ale máš pravdu, i trošku kruté.
sne_žienka
23. 12. 2002
...já vlastně nikdy neodešla...ale na druhou stranu jsem tu taky nikdy tak uplně nebyla:)))...děkuju...
Nemám čas číst si všechny ostatní názory a kritiky...bohudík, že některý stromy jsou ještě ze dřeva...a skutečně žijou..tak jako já,tak jako ty....*
další nej - teda jestli takto tvoříš i jiné věci, výsledky musí být fascinující ;-) T
Vojta_Bíba
25. 02. 2002
No, tady už je napsáno tolik, že jednomu dá spoustu práce, aby psal reakci sám za sebe...ale zkusím to, protože ten text mě vážně zaujal! Jako celek je velmi zvláštní, vlastně neorganický, začátek mi připomíná klasiku předminulého století (nemusím ji mít, alespoˇˇn ne často), ale brzy člověk při četbě zjistí, že autor má cit pro řeč vázanou - a ne malý. Pak je překvapen změnou struktury textu a gejzírem novotvarů, aby nakonec zůstal zírat na shazující, ironický a civilně napsaný závěr. Zbytečné je pro mě jen oznámení, že nejen ty žiješ, ale taky strom, navíc napsané je to bez nápadu oproti ostatním částem textu. Můj tip je za originalitu, za ovládání jazyka (poslouchá tě, ty se máš) a za ta neustálá překvapování při čtení. Uf, to jsem toho napsala!
Sama :)))) díky za hezký rozbor, i tolik pochval, že se ti tam sotva vešly.
Vidíš a to sdílení energie se stromem je těžištěm celý básně, tedy aspoň jejího smyslu ;))) to je tak když zůstane autor nepochopen i přes všechna vysvětlení, co napíše...
Ale to přece nejsme v rozporu, smysl básně je zřejmý, já jen napsala, že ho nemusím mít napsaný tak proklamativně, vždyt z celého textu je jasné, o čem to je! Zamrzelo mě, že to cítíš jako nepochopení. Na poezii je přece krásné i to, že není jednoznačná...
Bezejmenny
05. 09. 2001Merle, ty nejsilnější věci plynou skoro výhradně ze stejně silných emocí. Vyjadřovací talent a slovní zásoba jsou sice nezbytné, ale nestačí. Vše, co napíšeš bez emocí, které tě vyburcují, abys vystoupil o pár špriclí výš na pomyslném žebříčku literárních kvalit, nese pečeť tvé posice, tvého zařazení. I když existují lidé s vyjímečným literárním talentem, schopní napsat báječně působivou věc jenom tak, většina z nás mezi ně nepatří. Jedině silný tlak emocí nás tam může na chvilku dopravit.
Bezej: každej máme jiný žebříčky hodnot, každýho baví něco jinýho, každýmu se něco jinýho líbí... proč jen kurva každej považujete to svoje za jediný pravý?
Ty si dál prociťuj emoce, já si dál budu hrát se slovama, ale neříkej mi co z toho je a není správný.
Nic ve zlým... neobhajuju svoje básně ale svoje hodnoty.
psaní zdar
Bezejmenny
05. 09. 2001Já zase neútočím na tvé hodnoty, ale vyjadřuji se striktně k tvé konkrétní básni. ;o)))))
Bezej: konkrétně k téhle básni jsi napsal jen to, že souhlasíš s Popeluchou, ostatní je jakási obecná poučka jak by to mělo vypadat... a o tom jsem hovořil.
Ehm, ty první tři sloky jsou tak příšerné, že se je hodí snad jen přednést na nějaké úletové performance, kde bude mít recitátor zelené paroží, renesanční obleček a bude u toho zavěšen na balkóně. Čtvrtá mě zase vytáhla zpátky na zem, pátá a šestá jsou řekněme průměrné. Myslela jsem, že dílo se skoro největším počtem kritik bude něco silnějšího. Ani jako parodie to není nic moc... Sorry.
Začátek byl na mne nějak složitej (já k tomu časem dorostu), ale u těch krásnoslov se mi to začalo líbit (četla jsem je asi pětkrát) a u energie jsem se smála - ani nevím proč :o)) a PVC mne dorazilo...
Jo, dávám TIP <- ta havěť vám vleze všude...:o)
Ty bláho, ty máš talent! Dělej s tím něco chlape!
:-))))
Včera mi recitoval můj stařičký profesor zpěvu něco podobného...myslím, že to byl Vrchlický...jako bych ho slyšela :-))))
típí jak hrad!
Hm... Nechápu, jak to, že tohle kultovní dílko Písmáka není ve Výběru! Už to jdu napravit!:-)
*!
Já jsem obvykle kritickej až běda, ale tohle mne opravdu vzalo až u srdce (vzalo by, kdybych nějaký srdce měl). Dávám TTTTIIIIPPPP!!!!
Avízko od Honzy Honzy jsme dostali asi úplně všichni Merlinko :)
Taak moc se mu to líbí, že nám to všem musel říct - to je co, autůrku?! :)))
Ahoj, Yez.
Honzo Honzo ... podívej se pořádně, koho že jsi si to vlastně přečetl ... (poslal jsi mi avízo ...)
Dostala jsem se sem nejdelší cestou - _JiKo_, Miroslawek, Merle - Shnilý strom, ale ta cesta stála za to. Máš u mě Ť.
Možná tam mohlo být pitomý mravencé - rým by byl dokonaleší. V Brně jsme pro to vymysleli odborný termín - debilní rým. Souhlas s Prokletí. Je mi to fakt líto, ale myslím, že by nemělo cenu vyjadřovat nesmírné nadšení, když to tak nevidím. Promiň.
MaxipesFik28
15. 11. 2000
Tadea: skoro nikdo tady mě skutečně nezná (až na rodinku), klíčový slovo je osobně... v tomhle případě to stačí.
Zpočátku jsem myslel, že to bude zase nějaká přeslazená Máchovina, ale závěr byl okouzlující! A ta poslední větička...Celý bych to dal do nějakýho z dílů Básníků, tam by to vyniklo obzvlášť. TIP
*Starý strom: první část mi připadá strašně překonstruovaná, umělá...nepřirozená ... Kmenosíla atd. superrrr.... konec hezký....připomíná mi konec z Dveří do léta: Tobě vlastní ironie.... :o)
m.
Tadláška: a já vel-bloud myslel, že to pochopí každý... a zatím to správně vzal jen každý, kdo mě osobně zná
Jojo, ty navy slova jsou skvely :-) ses dobrej, ze i tu proflaknutou romantiku dokaze podat docela pritazlive... prvni tři sloky mi hrozně připomínají Werichovu pohádku složenou jen z jednoslabičných slov. A to probuzení je báječný :-) neodpustím si ještě jednou nepochválit sloku z novoslov
Mrle to mi chceš vážně namluvit, že jsem to pochopila a pocítila tak nějak autorsky správně? Neuvěřitelné
anonym: poslední řádek má rušit... stejně tak má utíkat i poslední čtyřverší - nejde o deziluzi, ale o realitu jen s jakými pocitem ze sna, který si ani nepamatuje.
Probuzení je jen jedno a to ze sna, kterým je celá básnička (kromě konce)... jenom v tom snu se mu navíc zdálo, že soucítí se stromem.
vidíš a mě to připadalo úplně jasný.
protože nevím jestli toto číslo 1426405 je počet kritik nebo děl posílám ti 1426405 tipů Jeden hned a zbytek potom v báglu. Konečně jsem pochopil tvoji duši Merlíku.dost dibrý
Jsou věci, co můžu a jsou věci, co tak nějak nemůžu, ale tohle teda sakra MUŽU!!! :-DDDD
I bez toho ranařského závěru by to nebylo vůbec marné. Jako zvědavá baba se ptám: proč nakonec shodit své city a hodnoty? Jen proto, abych jako velký ekolog zahromovala nad plastikovým stromem? Přesto tip.
Olí: nejsem žádný ekolog, ale ani žádný moc velký romantik. Tahla básnička je takový vtípek pro pár konkrétních (hard-romantických) přátel tu. Tak trochu to myslím vážně, a hlavně si z nich dělám srandu. Přesto ty pocity jsou moje. To je ale na dlouhý povídání.
Zly_skriatok
15. 08. 2000
Teda řeknu ti, pjepknje to se mnou hnulo, člověčje. Zbývá mi jen dodat - tipuji!!!!
tak dobre, musim se priznat, ctu to parkrat v tydnu
ale jen tak trikrat-ctyrikrat, v casti "kmenosila
korensani..." zrychluji a vydechnu az s mravencema..
Lenny
a sakra - uff...
človíčku, včera jsem četl Hlaváčka a(nechci Ti lichotit, ani tomu nerozumím, ale jako jooo))))))), až na ty giganti, jako jo)))))) /úryvek z České sody, hihi.../
ale teď vážně. Sakryš Merle, nauč mě to taky, kde je ta rytmika a veršování(samozřejmě pro mě).
Umíš a jak se tak říká: kdo umí, ten umí a kdo neumí, ten čte...
je to síla.
Myslím ten začátek, ale konec je tvůj, jo))))))))
TIPa Ti dávat nebudu(15)
ale fakt síla, dík...
těším se na poetickou přednášku a ...
MAM TE RAD)))))))
ach jo.. no, legendoborec byl víc o tom, co se mi tu taky líbilo - divnoslova
možná, že to ten ohlas.. mi zkazil dojem.. mám tě rád a proto vím, že si
nezasloužíš "zpíchnout" z týhle básničky.. od toho máš jiný
Je to opravdu úžasná básnička. Spíš básnička než báseň, ale taky mě překvapil ten ohlas. No jo, prostě Merle.:)))
faktodějně dobrý Merlíne. Opravdu mě to silně zatahalo za mozek. Přímo jsem stromorelaxovala s tebou. Frenetický potlesk... tip
Sakra... díky všem, moc. Tolik chvály sem neslyšel od tý doby... to sem vlastně ani neslyšel. Právě zkouším nezpíchnout a moc mi to nejde (přecijenom Mácha, ech ;-))).
pardon.nesdílím tolik nadšení jako ostatní..máš na víc
Mnoho lebek !
m.
Meli, nevím, co napsat ... v dlaních jsem cítila drsnou strukturu kmene toho stromu, slyšela jsem, jak ve větru lístky ševelí, a mravenci mě štípou v pr.... Promiň, nechala jsem se unést ...
Móóóóc pěkné.
Ty bys možná napsal: "Zbytečně dobrý!"
bebitka blond
29. 03. 2000
zacatek je nadhernej, ale co ten konec?????????
ale fuj, ty materialisto, co mas proti mravencum?
ja sdilim domov s celou mravenci rodinkou a taky si neztezuju
ale jo, i pres tve odporne realisticke vystryzliveni se mi to moc libi
tak toz tip
Tak jsem zase tady a přemýšlím co jsem včera chtěla krytyzovat?
Tak snad tu poslední sloku beru jako hezkou tečku ale do té sbírky jí nedáme ju? Jinak jediné co mě trošičku ruší je 4x Já ... Jinak se jen a jen rozplývám jak moc se mi to líbí už jsem ti napsala soukromě. Tahle básnička mě chytla u srdce!!!
* posledná sloha je fajn, tá vymrští všetkých brontosaurov z protišokovej polohy:-)
* no prvá ma zmalátnela, a potom vrazila v lese do machu, v povoľnej duši vyčarovala Máj
* dík, tak som si v Písmákovi opäť zasnívala :-)
Bára Braun
28. 03. 2000bebitka blond
28. 03. 2000Miroslawek
28. 03. 2000
Typicky Merlíkovský závěr! Jen aby Ti mravenci taky nebyli z PVC:-))
To nemají být jen dojmy, to máą proľít, naplno a spontánně:-), budu muset působit jeątě víc.
A pozdravuj vrbičku, :o))
B+B+P+L: díííík (žjóva)
Míra: to bych rád slyšel...
Bambuli: jak jinak (jo, klidně působ ;)
Jak znatelně stopa tvého pera příslovečného zde ..... na skvostu tomto ..... ulpívá ..... inu ..... poklona .....
B.Ezejmenij
28. 03. 2000
MERLIKU!!!!!!!!!?????????????? Já..... ne fakt.... ono je to.... Bráško?!.... DOSTALS MĚ A TENHLE TIP JE STRAŠNĚ STRAŠNĚ UPŘÍMNEJ!!! až si to ze sebe vyvětrám tak máš u mě jednu konstruktivní kritiku protože tahle báseň si jí zaslouží. Teď nemám jaksi slov... Jsi tu někde? chci si povídat:o)
Tož - tahle se mi nejvíc líbí, z těch které jsem od Tebe četl. Jsem přímo citově omravěnčen :c) - bez debat T.
Fííííííha.... Hluboká poklona... Ale asi mě přece jen neinspiruješ jako Sonatina k nějaké básničce... Ale je to fakt krásné, tohle je ta pravá poezie, která povznáší ducha... Aspoň tedy toho mého. Díky.
(a dokonce i s tím koncem)
Heeey, what does mean the word MERLE? Or it's just Bebitka's playing? :o)
bebitka blond
28. 03. 2000
hej Merliku ja jsem dnes naladena TIPove a tobe ho rozhodne dam a nejen za ten skvelej prekvapivej konec co primo mravenci...
Oh, I'm merled, too. I'm almost overmerled.. ;-) Ale už se mi trošku plete džezyk.. ;-)
Ale jinak to budu muset ještě trošku rozchodit a pak se teprve rozhodnu, esi ti dám tipa, víš? :-)))
Ja som takmer om(e)r(l)áčena :o)))). Úprimná poklona Merlíčku! TIP! Čo jeden, dva tipy!!! Keby som mohla...:o))))