K tomu účelu používám freeware český program PSPad (bohužel jenom pro Win).
Slovník, který PSPad používá obsahuje přes 300000 slov a lze využít regulérní výrazy.
Více jsem o tom psal na
Básníkem v PSPadu sdadno a rychle
Na tomhle progámku semi líbí jeho jednoduchost použití, přesto bych měl pár připomínek.
Že by nám technika pomáhala s uměním i po tvůrčí stránce? Jdu to vyzkoušet:)
Danny jakej je novej link k tomu programu? Tenhle už nefunguje.
Kalim: slunce - rdouse - nesouce, jo? tý jo... fakt nic těžkýho, to umím taky... třeba bagr - pribiňáček... taky dobrý, ne? :o)
Ambrosius> díky za připomínku, link aktualizován, můžeš stahovat...
no, teď tě nějak nechápu
v tůňce; hůrce; ...; šunce; sumce; ...; pitomce; (a Jablonce)
krakatit
což takhle honce; hudce; jdouce, nesouce, rdouse...; lehounce, tichounce...; tůňce, skříňce,...; onuce; .....
NIC TĚŽKÝHO.
Popelucha: Obávám se, že Danny ten zmíněný generátor nenapsal. Autorem je (překvapení ;-) Máslo tady z Písmáka :o))
Wopi:
Paprskem mi zlaté slunce
pošimralo tvář.
Posílá po tenké strunce
teplé pozdravy.
Jenže zrovna chladno je
(píšu z Ostravy).
No tak Wopi na Tvoje,
abych nebyl lhář.
:o))
Uff, taky nechápu, co furt máte. Vymysleli jste snad lepší rým na slunce než Kamerunce? Když to bude hledat třeba i regexpy, tak to pujde použít. A kdo to použit nechce, tak ať to nedělá, ne? Všichni, co křičí fuj (a ekvivalentní citoslovce) mi připomínáte jednu vegetariánku, která stávala před masnou a křičela fúúúj blééé maso. Dannyho program není generátor. Vsadím se, že báseň dobrého generátora by dostala aspoň 10 tipů.
howgh
Míwo, Rïvko:
pokud trochu pozměníme jméno programu
Dan*i*elsoft Gnu Generátor Rýmů
čili DiGGeR
vznikne nám digger čili kopáč, což má k H(h)rabákovi
sémanticky blízko...
Když se tady tak mluví o těch generátorech, taky jsem si na jeden vzpomněl. Pravda negeneruje přímo básně rýmované a používá přímo vložená slovní spojení (věty). Mám pocit, že pár básní se objevilo i tady na Písmáku a nějaký ten tipík taky dostaly. Jinak se podívejte sem
www.maslo.cz odkaz básně. Pěkné čtení. :o))
Popelucha: vymysleli!
Slyšel jsem, že naše Slunce
váží víc než čtyři unce!
Wopi: právě jsi mne umělecky vykradl (viz. má druhá reakce z 29.9. ;o)))))
No vidíš - to mam z toho, že nekoukam nahoru.... teď je ze mne loupežník...
sorry :))
Ale kdyby každý rým v češtině bylo lze použíti toliko jedenkráte, znamenalo by to okamžitou smrt rýmované poezie.
;-)
Wopi: na začátečníka to není špatné, ale srovnáme-li první verš, který je hladký (přímo pěkně odsejpá), druhý je pro mnohé téměř jazykolamný, jednak slovem čtyři (například náš soused Angličan si kupuje 5 rohlíků, z čehož má 2 na strouhanku, protože na slovo "tři" si nikdy nemůže vzpomenout a slovo "čtyři" nemůže vyslovit). Nesouzvuk v druhém verši způsobuje rovněž blízkost hlásek "ts" a "n" a především "ž" a "tš". Vzhledem k tomu, že jde o sousední slabiky, je celkový dojem spíše rozpačitý. (I když mezi námi, to, co vyplodil Miroslawek, bylo o mnoho horší).
Toxman: nevím, ale mám pocit ... jestli to taky nenapsal Danny ;-)
Danny: on tohle ale fakt není generátor ;-)
Tak jinak:
Paprsky letního slunce
nesvědčily čerstvé šunce,
ta má teď zelenou barvu,
do huby ti ji však narvu!!!!
A bez nějakých programů.
Popelucha: není, já vim... chtěl jsem jen aby jméno programu dávalo jako akrostich nějakej smysl...
Wopi, už se lepšíš, ale teď tu zase máme problém se slovosledem.. ti ji však... chm chm chm, no piš, barde, střádej a až budeš mít 20 milionů, přijď, zúčtujem spolu. ;-)
Wopi... to s tou šunkou... geniální!!!
No jo, to je pravda.... ještě že tak :)
V tym případě se ještě zamysli, génie:))))))
Wopi: To není úplně přesné... při pokusu o spuštění zazipovaného .exe souboru se zobrazí dialog Zavřít, Rozbalit a spustit, Rozbalit vše a spustit. Pokud se nepovolí Rozbalit vše a spustit (který obsah archivu rozbalí někam do tempu), rozbalí se jen samotné exečko a to samozřejmě nenajde přidružené (nerozbalené soubory). Zaručeně tento postup funguje ve verzi WC 4.52 a vyšších, když se použije interní komprimátor/dekomprimátor (v 3.00 si nejsem jist). Po použití, WC soubory z disku opět smaže (po potvrzení, pokud jich je více).
Po použití WC zkontrolujte, připadně štětkou dolaďte, co nestihl čirý proud vody.
Wopi, Toxman:
dík Toxmane ze uz to nemusim vysvetlovat...
to moje "file not found se netykalo toho exe ale pridruzenych souboru...
Toxman: no pochopitelně. Musíš odpovídat přesně. To je takovej dobrej zvyk (v Linuxu taky)
:)))
Wopi: Ale s tím doladěním štětkou je to přece jenom lepší :o) Pro jistotu jdu vyčistit Vintou$e příkazem deltree c:\windous\temp a pokud mě naštve, tak možná i bez toho temp :o))
teda to jsou věci! až budu psát rýmy dřevák-eskymák a eště na to budu potřebovat radit vod kompjůtru, zavolejte na mě někdo doktora :-))
Rivka: Jedi ně a vždycky "v tym připadku" bo inak je to bzdura...
Ó, do nářečí vám opravdu mluvit nehodlám:)))))
super věc! škoda, že rýmy nepíšu...
Imat: to není tak docela pravda, často i původně pouze formální potřeby dají podnět vzniku něčeho hodnotného. Četl jsem v Mukařovského Studiích takový zajímavý příklad, kde je citován L.N. Tolstoj v dopisu jakési kněžně v odpověď na otázku, kdo byl modelem postavě Andreje Bolkonského (Vojna a mír). Odpověď (pro nás podstatná část zněla) zněla:
... "Pokusím se vám říci, kdo byl můj Andrej. V slavkovské bitvě, která teprve bude popsána, ale kterou jsem vlastně svůj román začal, bylo mi třeba, aby byl zabit skvělý mladík; v dalším průběhu potřeboval jsem jen starého Bolkonského s dcerou, ale protože je nepohodlné popisovat osobu ničím s románem nespjatou, rozhodl jsem se udělat skvělého mladíka synem starého Bolkonského. Potom ve mně vzbudil zájem, ukázalo se, že pro něj bude úkol i v dalším průběhu románu; i slitoval jsem se nad ním a poranil jsem jej toliko těžce místo smrti".
- čili jedna z hlavních postav románu vznikla ze strukturních, formálních potřeb... původně... stejně tak to máš s rýmy resp. rýmovanými slovy... tento program (pokud by fungoval lépe než, jak funguje) by Ti mohl předestřít určitou množinu slov, z nichž mnoho by Tě ani nenapadlo... a mohly by vést Tvou fantazii a inspiraci po sice původně netušených stezkách a jiným směrem, než byl počáteční záměr, ale ono to tak bývá asi vždy... myslím, že takový způsob vůbec neomezuje tvůrčí spontaneitu... možná právě naopak... že ji obohacuje...
aj aj... neuzavřel jsem si tag, dobře mi tag ;o))))
kurva, to jste se snad posrali
generátor rýmů nebo generátor rýmy...
všechno je to stejně.... HEPČÍÍÍK!!
tedy.....nelíbí se mi to
mechanizace básní....pfuj
(nic proti brilantnímu naprogramování)
Notreal: a proč mechanizace... ten program pouze podporuje snadnější možnost výběru slov, nepíše báseň jako takovou
Hmmm zajímavé. Ale myslím, že v téhle "základní verzi" tento prográmek příliš využitelý stejně nebude. Analýza jazyka (zvláště mluveného) je totiž velmi složitý proces, na nějž je potřeba jistá (umělá) inteligence. Zpětná syntéza je sice nepoměrně jednodušší, nicméně u básně se od fonetiky odhlédnout nedá. Podle mě zatím neexistuje obstojný program, který by byl schopen s člověkem smysluplně komunikovat pomocí řeči, tudíž předpokládám, že program, který by dokonce sám (obstojně) básnil je ještě hodně, hodně daleko. Jako slovníček to ovšem může být inspirující prográmek. A teď to jdu konečně vyzkoušet. :o)))*
Prijel za mnou australak,
ze mi pujci bavorak,
napich se vsak na bodak,
stejne to byl darebak (prevlecenej Eskymak)
;-)
lmat: viry? v perlovým skriptu asi nebudou, že? (můžeš si ho prohlídnout) a zdroják wokenní verze na požádání zašlu
fajn nápad... ale přijde mi to spíš jako pomůcka pro sraby... já do toho nejdu, dám přednost spíš svý blbý mozkovně, než cizímu chytrýmu počítači... :o)
Albireo: slunce/Kamerunce
All: jeden nejmenovaný člověk sestavil generátor veršů, pustil, pak vybral ty nejlepší kousky a dal posoudit literárním kritikům. Pak se přiznal, že autorem je program a od té doby ho nemají na fildě rádi...
Při četbě o Dannyho generátoru jsem si vzpomněl na Katapult
Až suroviny budem vozit z Měsíce
Až počasí bude řídit družice
Až budem létat na Venuši na výlet
Až za nás budou počítače přemýšlet
Pak bude možná pozdě na to chtít se ptát
Co děti? Mají si kde hrát?
Ne, nelíbí se mi to. Nemám rád, když se počítače
serou do věcí duše.
Smutno :-(
Danny: zapomněls napsat "...windowsovské verze, kterou
bohužel bude asi většina používat ;-))
Krutá kritika a a tolik různých názorů během tří dní ??? Taky připojím jeden: Není to na škodu a je to velmi zajímavé. Vždyť kolik z nás, když jsme to uviděli, si to hned stáhlo a odzkoušelo!!? Láká nás to, ale chceme se hrát na ty "hrdiny" a "velikány", kteří mají "svůj mozek". Neříkám, že je to nějak nutné, to používat, jen by to mohlo inspirovat. A proč ne, že? A nemusíme rovnou psát dada...
Končím s Písmákem, zbytek přenechám na mém novém automatickém já ;o)))))))))
Óchrochróóóóó ;o)
m.
Orbi: nepoužíváš náhodou Windows Commander nebo něco podobného?
Ten zjednodušuje práci s archivy tak, že vypadají jako adresáře. Tedy stáhneš můj program, dáš na něm ENTER, najedeš na EXE... a samozřejmě to napíše file not found protože jsi v archivu a ne v adresáři...
řešením je zkopírovat soubory z archivu ven, případně na dagger.zip
kliknout pravým a zvolit extract...
pokud nejde otevřít dagger.zip, je nutno stáhnout si např. WinZip
(www.winzip.com)
Danny: to je pěkná ptákovina, cos napsal. Win commander právě UMOŽˇNUJE pracovat se zazipovanejma souborama jako s normálníma... to seš teda vedle...
:)) Míwo, nesmíš tomu Hrabákovi věřit na slovo...:)))
Rivka: Hrabák? Toho neznám. Na to jsem přišel ouplně sám, páč tomu rozumim, mám to od přirození.
Wopi: se nerozčiluj... co není v Linuxu neexistuje a tudíž má Danny ze svého pohledu pravdu....
dvě podstatné technické připomínky :o)))
1. Rým je zvuková shoda konců slov, tj. ten jev - nikoliv samotná rýmovaná slova, která (ne)vypisuje Tvůj program, protože...
2. česká norma rýmu je dvojslabičná, jednoslabičný rým se připouští pouze u slov taktéž jednoslabičných, čili ona programem vypsaná slova na screenshotu se nerýmují...
...ale jinak hezký program... :-D
upoutávka ? :-((((((((
Ps: sory za avízka, ale nemohu jinak, než se o tu bolest podělit .-(
Jako pomoc básníkovy při normální tvorbě je to samozřejmě na prd a komu ne, tak ten asi není básník...
(Do prčic, teď jsem si pčíknul a jsem od toho od hlavy až k patě)
Proč s tím psát normální básničky?!
Už se těším, až apíšu
blbůstku s dějovou linií, vedenou některým výpisovým řetězcem:-). Řekl bych, že je to vcelku chytrá dadaistická pomůcka...
Mimochodem, myslím, že básník, který by se snad zalekl použití tohoto programu z důvodu, že by to už nebylo z něho, má o svých básních podvědomě silné náplňové pochybnosti. Je to podobné, jako když se básník bojí změnit svou báseň, aby z ní neuteklo to co mu tam náhoda geniálně přihrála...jakoby to ani nepovažoval za
svoji báseň...
Tím ovšem nikoho nenutím toto používat a já to také pro normální tvorbu používat nebudu:-).
tohle je pouzitelny jen pro velmi malou cast. rikal jsem ti, ze to bude slozitejsi. tak jak pise Miwa...
tohle je jen databaze slov ze slovniku se zpetnym tridenim.
Imat: Jojo, všechny Dannyho úvahy jsou rýmované tímhle programem:-))
Já mám lepčejší program. Nacpal jsem do něj fšecky sfoje básničky a když ho požádám, on mi náhodně jednu vygeneruje ;-)))
vždycky jsi byl hlavinka, viásku:-)
jo? vlastně jo ;-) já sem totiž taky propagátor... tedy programátor, heč ;-)))
tak to na tebe asi nemám no... klidím se do rohu :-)
Hele, stejně to nerespektuje základní neználkovský rým KYTKA - LOPATA, tak co? ;o))))))))
m.
:o))))))))))))))))))))))))
Vyjlašuji soutěž, kdo napíše nějgeniálnějšéí báseň s použitím všehc slov, která vyhledá prográmek¨, aby se rýmovala na -čka, dostane ode mě,.... a to si ještě rozmyslim ;o)
m.
Já to nezkoušel, nemám čas a ani chuť - moje rýmy jsou moje rýmy. Tady si to chci přečíst od lidí. Jen se mi líbí ta myšlenka, že je to možný. Jak dalece to už je druhá věc.
Vio: ten program bych docela bral ... :-) nemusel bych si tahat milion papírů nebo plný diskety. :o/
Standa: proč? je tu celkem príma:-o
Proklí, já už bych jednu miniaturku měl... ale trošku jsem zúžil výběr na koncovku -pička. Bohužel jsem byl zklamán... přišel jsem díky malé nabídce programu o takové skvosty jako opička, kupička, slepička, krupička... jen abych namátkou vybral ;-)
Tak tedy... tady je:
Pička
Špička
čepička
není kapička
No není ten program geniální? Bez něj bych se s tím pachtil nejmíň týden ;-)
Akorát to má háček, v češtině je rým souzvuk né jedné ale dvou posledních slabik
_JiKo_: Do toho programu se také dají dát 2 slabiky. V češtině někdy stačí slabika jediná - když je to 1slabiční slovo.
Albireo: SOUZVUK! Ne přesný opis
Já vím, JiKo. Ale to se programuje dost špatně, znamená to mít převodník text-fonetická abeceda, a ještě to nebude perfektní, protože v rýmu se často snesou různé, ale podobně znějící hlásky nebo nepřesný rým třeba s přidáním souhlásky na konec. V každém případě to bude jen pomůcka - více nebo méně nedokonalá. A přesto užitečná.
Nevím, co dokáže tohle, ale já jsem díky korpusovému manažeru našla rým na slovo "Slunce". Viz Albireo: musí to umět najít jakýkoli tvar slova, aby to mělo smysl, jinak je to jen retrográdní slovník.
Popelucho, za korpusáky se už delší dobu kvůli tomuhle chystám. Zatím jsem neměl kliku a nikdy jsem z nich nikoho nechytil.
Ten rým na "slunce" by mě zajímal. Zatím mě napadl jen nepřesný rým "sumce".
slunce na dvě unce nachytal jsem v tůňce, jak tam slabě kuňce... tak jsem ho odvez v pětitunce
JIKO, Albireo: není od věci číst reakce před sebou, abyste se nehádali nad tím, co jsem již před vámi geniálně a bystře objasnil... ;o)))
což takhle posílat avízo těm, kterým je zprávy určena, hmm?......
chudák dřevák eskymák
to je krávovina, jakou už jsem dlouho neviděl
mimochodem - kvalitní rýmy jsou obvykle právě ty netvořené gramaticky
(čili rozhodně je lepší Suchého "klokočí / do očí" než "píše / dýše")
Mimochodem - v Sovětském Svazu vymysleli molodci vědci už v sedmdesátých letech elektronkového básníka.
:)
nevím jak Vám,ale mě to vůbec nefunguje..staženo,instalováno atd...a ono to při vyhledávání File not found...hm..nebude ze mě básník,jdu se zahrabat:-)
Já to musim, Stando, najít - někde mam to kybernetický veledílo archivovaný. Asi to sem předhodim jako auditko, protože sovětští básníci se vyjádřili ve smyslu nepoetičnosti onoho díla a přetvořili ho k obrazu svému. No, tip bych dal spíš mašině.
:)
Danny, ty si stejně KVÁVA:-)).....(paráda)
jen se zeptám: z čeho jsi čerpal slovní zásobu? ;o)
m.
proklí:
slovní zásoba je vytažená z linuxového kontrolora pravopisu
(program ispell)
a protože používám součást programu pod licencí GNU, je tenhle taky pod GNU... takže je všechno perfektně legální :)
Hergot Danny, škoda, že jsem v práci... Doma net nemam, ... sakra... Ale každopádně díkes !!!!
jo, to je výborná věc! stahuju a děkuju :-)
Zdá sa mi to nepoctivé. :o)
nevím, tohle se mi nelíbí...jasně prográmek je super, ale je to "umělé" jestli rozumíš......
a navíc název: prográmek pro básníky mě spíše naštval...básník se přeci bez tohohle obejde :-(
Má to jednu velkou vadu: zná jenom základní tvary slov. Proto třeba na konec "inu" nenajde ani ň, ikdyž člověka hned napadne přehršel (vinu, minu, ...). Na "ině" nenašlo také nic, i když "svině" je základní tvar.