Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Potřeba příběhu

04. 11. 2002
2
0
2118
Autor
Siriik

\"Tato myšlenka navazuje na myšlenky, které jsem měl kdysi dříve.\" - Jak to ta myšlenka dělá? Ludwig Wittgenstein, Filosofická zkoumání, §640 Neboli: Striktně soukromé a tedy také zásadně neakademické filosofování (už to je troufalost, nazývat to tak!), navíc od člověka, který se coby student (víceméně) akademickým filosofováním zabývá. Berte to jen jako další exces k šílenství pomalu nahrbující se mysli, neartikulovaný výkřik - bez jazyka, slova, nebo snad dokonce významu... Že já si nedám pokoj...

Potřeba příběhu. Potřeba, touha, nutnost – – cosi velmi niterně prožívaného, pociťovaného. Potřeba příběhu, ani ne potřeba vyprávět příběh. Jen nějaký mít. Můžeme vlastnit příběh? I kdyby ano – můžeme vlastnit příběh s čistým svědomím? Mít svůj příběh, svůj soukromý příběh, nikomu nevyprávěný, nikde a nikomu nezmiňovaný? Je to ale potom ještě příběh? Není to jen jeho zdání? Co je zdání příběhu a může se nám příběh vůbec zdát? Náš soukromý příběh se nám může zdát. Sofistika: příběh vyprávěný je autentickým příběhem. Je tedy skutečným příběhem? Je tedy skutečným příběhem. Otazník, vykřičník, tečka. Černé a bíle klávesy klavíru… a pedály – hudba?!

 

Opravdu už nemocná duše. Vždy přinejmenším: představa budovy, veliké, naprosto prokazatelně do města umístěné budovy. Čtyři pět pater a někde na kraji je nápis jakési milosrdnosti. Tma, dokonce noc. I v posledním patře budeme se bát, jestli nás tam nenajdou.
bishak
27. 11. 2002
Dát tip
Siriik: já mam poststrukturalismus rád: je totiž nelidský a uplně se zbavil ňákých humanistických sraček a to mě baví. A dál: jak je vidět, stačí trocha subverze a hned je oheň na střeše. Mezi literaturou a mýtem vztah není: to sou závěry Strausse, kterýho mam podle tebe nechat na pokoji. Něco bych ti doporučil: nežer to tak: co hlavně nám tyhle směry přinesly, je legrace: všechno je napadrť: smích, tropus subverze, je jedinou jistotou ( která se neustále mění ). Mody reprezentace těch myšlenek jsou dneska tak rozvolněné, že je lepší příliš neulpívat a daleko nejlepší strategií je určitá forma myšlenkového surfacingu: mentální obalové křivky ( viz.: stream theory ). Twardowski: nemůžu být zlý k někomu, kdo zřejmě čerpá svoji přezdívku z názvu sbírky mého nejoblíbenějšího básníka. Jsem opravdu idiot: ovšem jak říká Lacan: Je ten, o němž mluvím, když mluvím o sobě, tím, který mluví ? Moje idiocie je ale jiného rázu, než si představuješ: je to intelektuální konstrukt, prostředek mé taxonomie světa, mých seduktivních strategií, můj legitimizujícíc blábol. Ano, blábol: diskurs, legitimní stejně jako ten váš.

Siriik
27. 11. 2002
Dát tip
bishak: Se Straussem máš pravdu, ale že ho mám rád neznamená, že souhlasím se vším, co napsal. Jeho názor je koneckonců ovlivněn tím, co dělal - metodologická sympatie, já ji chovám taky, jenže k jiným východiskům. Ona poststrukturalistická oproštěnost od humanismu, nelidskost, jak píšeš, je jednou z věcí, která mi na něm vadí. Ale nemyslím, že by celý poststrukturalismus byl takový - co třeba Foucault? (pokud ho zařadíš do poststrukturalismu) Jinak se mi zdá, že nad tím, co dělám mám odstup, to, že obhajuji nějakou myšlenku neznamená nutně, že ji se vším všudy příjmám - kupříkladu mám mnohem radši analytickou filosofii než fenomenologii, jen jsem se postavil proti myšlence, že by fenomenologii byla dneska "out", jak říkáš. S tím neulpíváním, no, nevím. Myslím si, že člověk musí alespoň na něčem lpět, ale někdo možná tu potřebu nemá, to nevylučuju. Blábol je diskurs, legitimní, pokud nikoho neomezuje a nikomu neubližuje.

Shammann
26. 11. 2002
Dát tip
Některý idioti jsou ohromně sečtělý, ale nic ve zlým

Shammann
26. 11. 2002
Dát tip
avi

Shammann
25. 11. 2002
Dát tip
A opět jsem vystrašen věcí podstatnou a neotřelo žádné bahnění mysli to je kousek pro S.V. Jinak s tipem Shammann

Twardowski
25. 11. 2002
Dát tip
bishak: je mozny, aby nekdo, kdo toho tolik vi (alespon podle jmen, ktera jsi vypsal) byl takovy idiot ,jako jsi ty? nebo to jen hrajes?

Siriik
25. 11. 2002
Dát tip
Shammanne, děkuju moc.

Siriik
23. 11. 2002
Dát tip
Bishak: Tak za prvé: neztotožňuji mýtus a příběh - proto jsem to dal do uvozovek, aby to bylo bráno jako "ustálená formulace", asi si to neuvědomuješ, ale pořád je to literatura a ne filosofický traktát a v literatuře se významy slov značně posouvají - a dělám to schválně. Pod oním spojením "Potřeba příběhu" jsem myslel potřebu člověka snít sny, vytvářet si vlastní příběhy, eventuálně soukromé mýty atd. Za druhé: Pokud jde o psychoanalýzu, trochu opouštíš kontext, nezdá se ti? Měl jsem na mysli roli mytologie v psychoanalýze a roli snů (a jiných jevů psychologického charakteru) především ve fenomenologii náboženství. Za třetí: Fenomenologie není out, rozhlédni se kolem sebe! Jenom za poslední měsíc se v Praze konaly dvě fenomenologické konference, to je ti málo? Spočítej si, kolik je po světě fenomenologických společností a kolik filosofů se otevřeně k fenomenologii hlásí! Za čtvrté: Mýtus není popřením příběhu, mýtus se v příběhu projevuje, literatura, nebo, chceš-li, narace, jsou prostředkem, díky němuž mýtus vystupuje na povrch. Pochopitelně, mýtus mnohdy literaturu nepotřebuje, dá se "přehrát" při různých rituálech atd., ale to neznamená, že literaturu popírá. Mezi mýtem a literaturou je vztah. Za páté: Nech Strausse na pokoji! A poststrukturalismus taky! (to je osobní, a proto bez argumentace) Nakonec: Buď tak laskav a neurážej mě! Je to ve tvém vlastním zájmu, protože tak jenom ukazuješ svojí ubohost. Čemu se věnuješ, že tohle všechno tvrdíš s tak neochvějnou jistotou a ani zpravidla nemáš potřebu nějaké argumentace - "fenomenologie je out", "poststrukturalismus sucks" - jestli jsou to jenom tvoje osobní názory, tak budiž, jakkoli se mi to příčí. Jinak bys ale měl říct, proč. ČEKÁM NA ODPOVĚĎ

Seregil
23. 11. 2002
Dát tip
Siriiku: a není to spíš o tom, že máš v sobě nějaké téma? Téma příběhu, které chceš zpracovat, vyprávět, napsat, ale přesto to nikdy neuděláš (ne pro nedostatek času, ale z vyšších příčin) A jak bylo správně podotknuto úvaha to není. Možná, že stačilo dát Ostatní, nebo Indispozice (pokud jsi chtěl být zahrnutý něžnostmi nejen bishakova typu ve svých zprávách) Každopádně tip a avi (opět)

Siriik
23. 11. 2002
Dát tip
Seregil: To jsi vyjádřil moc dobře. Je to jedna z možných správných interpretací. Častokrát je to opravdu tak, že mám v sobě nějaké mlhavé téma, které se zoufale snažím nějak zpracovat, a jak čas plyne a ono se nedaří a nedaří, nebo naopak vím, že by se dařilo, ale - jak říkáš - vyšší příčiny mi v tom zabraňují. V prvním případě pak reaguji, jako tady: "Já ten příběh zkrátka potřebuji..." Já vím, že to není úvaha. Nejlépe by se mi hodila kategorie "Próza", Indispozice nebo Ostatní se mi zdá až moc široká a k úvaze to má (alespoň myslím) přeci jenom blízko. Díky.

bishak
18. 11. 2002
Dát tip
Siriik: Myslím, že spíš by sis měl ty přečíst něco z psychoanalýzy: Lacan, to je ten správnej čert ! Fenomenologie je out a když už píšeš o příběhu, vhodná četba předtím by byl nějaký Barthes, Greimas, Todorov a podobný chlapíci. V jedné odpovědi píšeš : "Potřeba příběhu (mýty, sny)" : mýtus a příběh jsou dvě naprosto odlišné věci: mýtus je dokonce popřením příběhů: narace, literatury, je ztělesněnou zkušeností, protipól k vyprávění: ostatně, když si přečteš něco od toho Strausse ( mezi náma, docela sráč ), dozvíš se vo tom spoustu ! Takže poststrukturalismus sucks - neser se do věcí, kterým moc nerozumíš a nepiš bláboly, prosím !

aRmida
14. 11. 2002
Dát tip
zdá se mi, že jsou v tom i odpovědi. možná je to tím, že na vyslovené otázky bylo již tisíckrát odpovězeno, a to pochopitelně pokaždé jinak. jde jen o to, jestli ještě i další příchozí bude mít potřebu si tyto otázky klást... ale taková potřeba asi bude existovat vždycky...

Siriik
14. 11. 2002
Dát tip
Ano ano, přibližně tak. Jen bych dodal, že odpovědí ve skutečnosti moc není, opakují se, ale pokaždé jinak a na první pohled vypadají rozdílně. "Potřeba příběhu" (mýty, sny...) a v návaznosti na to potřeba klást otázky a nalézat na ně odpovědi tu opravdu bude vždycky, proti tomu těžko někdo něco namítne.

aRmida
14. 11. 2002
Dát tip
samozřejmě, odpovědi jsou stejné, protože vypovídají o tomtéž. jako rozdílné se jen jeví... a přitom se k sobě přibližují po cestě připomínající hyperbolu...

bishak
13. 11. 2002
Dát tip
Ten text je hroznej blábol a hlavně: dneska je už pěkně pasé. Napíšu jediný slovo - discourse - to dnes definuje svět.

Siriik
13. 11. 2002
Dát tip
bishak: to je totéž, jako kdybys napsal World a řekl, že to definuje svět. Za druhé: Z čeho usuzuješ, že mi jde o nějakou definici světa? Za třetí: zkus si přečíst nějakou významnou práci z např. fenomenologie náboženství, nebo psychoanalýzy. Asi bys byl překvapen. Shrnuto: V tom, co říkáš se mýlíš. O tom, jestli je text blábol nebo ne, o tom se bavit nebudu, to ať si každý sám. Ale názory, jež prezentuji hodlám hájit. Byl bych rád, kdybys na to zareagoval.

Twardowski
08. 11. 2002
Dát tip
horák: ona kolikrát dobrá otázka zotpoví více problémů, než kdejaka odpoved. Uz podle hesla - hloupemu napovez,...

horák
06. 11. 2002
Dát tip
Já bych to asi nenazýval úvahou. Zůstalo jen u otázek.

Siriik
06. 11. 2002
Dát tip
Horák: To máš pravdu, jenomže kategorie, do které by se to dalo vměstnat, na Písmáku není. Osobně bych to zařadil mezi krátkou prózu, bez dalšího upřesnění.

Twardowski
05. 11. 2002
Dát tip
Zajímavé. T.

Siriik
05. 11. 2002
Dát tip
Díky lidičky.

galaxy
04. 11. 2002
Dát tip
Úvahy moc nemusím, ale tahle je zajímavá :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru