Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVytrženo z deňýčku I.
Výběr: Wopi, Monty_Python
13. 11. 2002
59
4
4340
Autor
Yfča
Mnohé z nás tu a tam napadne zajímavá myšlenka, o níž se domníváme, že by měla být zapsána a případně i převedena do nějakého literárního útvaru. I mne občas poceluje múza. Někdy je to polibek zuřivý, který mne vytrhne ze sna, jindy se múza jenom lehce dotkne mého tvůrčího pera a zase zmizí (raději bych měla napsat klávesnice, protože poslední dobou tužku a papír téměř nepoužívám). Před mnoha a mnoha lety jsem s sebou neustále nosila notýsek, do něhož jsem si pečlivě zapisovala myšlenky, z nichž se mi občas podařilo vykouzlit dílko povedené i méně zdařilé. Když jsem chodila do sedmé třídy, zdál se mi téměř hororový sen, během něhož jsem se ocitla na hřbitově u hrobu své maminky. Vzbudila jsem se hrůzou a nemohla jsem znovu usnout. A v tom okamžiku mi múza vlepila hubanec, až to mlasklo. Popadla jsem papír, který ležel na nočním stolku a za světla lampičky jsem začala psát:
Maminko milá,
s námi si žila.
Žila si s námi dlouhý čas,
teď vidíme tě zas.
Mrtvá v rakvi ležíš
stejně jako Ježíš.
Se slzami v očích jsem si čerstvé veledílo polohlasně přečetla. Líbilo se mi. Napadlo mne, že bych mohla přidat další strofy ve stejně tragickém duchu a ráno se pochlubit své rodičce. Dokonce jsem jí hodlala oznámit, že ty krásné verše jednou nechám vytesat na její náhrobek. Asi deset minut jsem přemítala nad tím, jak pokračovat. Potom jsem škrtla poslední dva řádky a báseň jsem dokončila:
Maminko milá,
s námi si žila.
Žila si s námi dlouhý čas,
teď vidíme tě zas.
Ale v jiné podobě
když už je po tobě.
U snídaně jsem verše procítěně zarecitovala. Maminka mi (naprosto necitelně) vyťala záhlavec a dva dny se mnou nemluvila. Od té doby nechávám noční geniální myšlenky raději odplout na vlnách snění.
4 názory
sepotvkorunachstromu
07. 07. 2011
Koukám, že maminka neměla pro tvé umělecké nadání vůbec žádné pochopení. :)
Tak tohle bylo obzvlášť kruté:o))) Četla jsem celý tvůj deýček co jsi tady zveřejnila a moc pěkny:o))) Velice úsměvné:o))
tibbaR_etihW
20. 05. 2003cekanka_ucekana
11. 05. 2003
vidíš, a to tě noví Písmáci budou číst i po měsících a třeba po letech, jestli se nezhroutí server nebo tak něco ;-)
taky dobrý.. apropo mamynka: to je ta pa pa pa paní, kte kte kterou mi u-ukázali za tím s-sk-sklem, když se potřebovali do-dozvědět, kdo v noci zapálil ta-ta-tatínka?
No myslim, ze i ty tvoje pozdejsi basnicky byly v dost podobnym duchu. Mimochodem - proc jsi je smazala?
Navždy_Tvůj
04. 12. 2002
Až ti tvoje dcera přečte něco podobnýho, doufám, že se udržíš. Tyhle zážitky z diluviálního věku ( půjčeno od J. Procházky-Přestřelka ) miluju.
*
Přečti si "Z deníku týraného rodiče VI." - tam je Kátin první literární pokus... (Najdeš to ve stejnojmenné sbírce.)
ta verze s ježíšem byla silná, ale ta druhá měla taky něco do sebe! ještěže máš nás, tvoje máti nerozumí umění! *
No jo, děti jsou morbidní. Moje první báseň psána ve 12 ti letech byla o sebevrahovi. A to aniž bych se takovými myšlenkami vůbec zabývala. A končila: ...v hlavě prázdno, víc už nic, kromě toho mlčení, kromě toho řevu, jež tě uspí na vlnách. Spi, můj sebevrahu, spi, můj sebevrahu. Celá báseň bývala atrakcí večírků, pokud se deklamovala s patřičným patosem. Možná ji opráším. :-)))
Monty_Python
15. 11. 2002
Máš pravdu, z náboženství bych zcela jistě měla desetkrát podtrženou sardel! :o)
Pomerančová
15. 11. 2002
Ychtil: Nepomlouvej svoji maminku-tchyni, ty bídáku! Buď jí vděčný za to, že porodila tak výjimečnou dcerušku! A dcerušce buď neskonale vděčný za to, že si tě vzala!
Bobísek: To nebyla moje první šok-poezie, přestože to tak (bohužel) vypadá... :o)
Anonym88: Proč z deníčku? Protože je tento literární patvar vytržen z mého téměř intimního internetového deňýčku (straší na www.volny.cz/ipe/denik.htm)...
Albireo: Moje máť se vskutku zachovala víc než krutě. Podepsalo se to na mém dalším vývoji. Popsala jsem (díky ní) spoustu papíru, nebot jsem jí chtěla dokázat, že umím slátat i něco lepšího. Asi o dvacet let později mne prvně pochválila. Pravila: "Vidíš, ty kozo, tohle se ti docela povedlo! Ale měla bys radši dělat něco jinýho, ty tvoje básničky jsou na hovno!"
horák + Janíček: Pokračování najdete u mé písmácké vizitky (stačí ťuknout na další díla).
Standa Vašinůch: Máš podobné zkušenosti? :o)
Wopi: Díky za nekritickou kritiku... :o)
Jinak mne velmi (mile) překvapilo, že moji slátaninu přečetlo tolik Písmáků (pokud to ovšem není chyba počitadla), přestože jsem hodně dlouho nic nepublikovala.
Napsat třeba "Vytrženo z deňýčku II.", páč "Vytrženo z deňýčku I." už by znovu nemělo ten úspěch. Fakt.
Jo, aha, Ty už máš i III. No.. ehm... hlavně, že píšeš furt něco jinýho, no....
Možná že bych ještě něco ke čtení našla. Deňýček na netu publikuju už tři roky... :o) Nebo počkám na hubanec tetky Múzy...
jo, ta ho rozdává nepravidelně a nečekaně, co tak vim...
je nevypočitatelná jako každá ženská ;-)))
možná existuje i B-komplex pianissimo, nevim, to bych jih moh mít eště víc, žejo
buď, kdo Ti brání?
VĚDMA YFČA - to se bude na navštívence vyjímat skvěle
:))
to "nevědoucí" si tam nedávej, to prej je podle některých odborníků na propagaci a reklamu považováno za ne zcela šťastný tah
Sand ten komentář na závěr bych změnil. Jinak se mi to líbí. Jsem upřímně zvědav na další díly, snad jejich publikaci zaznamenám.*
No, mně se taky několikrát stalo, že moji báseň dotyčná osoba pochopila blbě :-)))
Mně se tady docela často stává, že něčí věc pochopím blbě. Když já potřebuji na čtení klid noci a internet mám jen ve škole, kde se mě při čtení pořád někdo na něco ptá, každý si myslím, že se tady flákám atd. Ale tohle se mi líbilo prostě pro ten nápad, pro tu naivitu mládí. Není to zbytečně odtrženo od života, nemaskujete se to. Možná jsem zbytečně jednoduchej.
Tady asi nejde o nápad. Je to vopravdu ze života. Před chvílí jsem to obejvil v novým Yfčině deníčku... :)
skvělé dílo o inspiraci, tvůrčí činnosti a nepochopení umělecké duše!
:)))))))))