Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nejasná zpráva o konci roku (příprava)

18. 12. 2002
3
0
7448
Autor
Olda

Zařazuji do Klubu budoucnosti Písmáka a prosím o první komentáře

    Milí Písmáci,

    mám tu text k zamyšlení, než odpovíte, dočtěte jej do konce. Zkouším se starat o Písmáka téměř pět let. Pokud jej navštěvujete déle, jistě mi dáte za pravdu, že někdy méně, někdy více.

    V současnosti jsem si ale plně vědom, že:

    • je projektem natolik rozsáhlým, že je nad rámec jedné osoby jej kočírovat
    • nedostává se mi (především) času tak činit. 

    Podobnou myšlenku jsem přednesl již zhruba před rokem, nyní ji nabízím v propracovanější podobě.

     

    Rád bych nabídl možnost spolupodílet se na rozvoji a vedení Písmáka dalším schopným a důvěryhodným jedincům. Pokud jste se teď lekli, nebojte, stejně jako se snažím tu dlouhou dobu vésti server rozumě, s daleko větší rozvahou bych tak činil před předáním jakékoli zásadní pravomoci.

     

    Nabízím na jedné straně zodpovědnost (za návrhy úprav, zásahy do systému),

    na druhé straně možnost seberealizace.

    Písmák je:

    • systém s mnohatisícovou návštěvností
    • poměrně propracovaný redakční systém
    • existující občanské sdružení, může zaštítit aktivity nejen publikace, realizace čtení a kulturních akcí

     Písmák by chtěl:

    • především se dál rozvíjet. Již měsíce technicky stagnuje (byť občas provedu menší technická vylepšení).
    • zaměřit se více na literaturu. Hledat nové možnosti jak v tunách každodenních děl pátrat po perlách (tak jak se snaží Redakce), druhak směrovat vývoj od diskusního serveru k serveru literárnímu. Jakkoli se tahle myšlenka zdá nyní již skoro směšná (v historii jsme takovýchto pokusů učinili povícero), není všem dnům konec a dle mého názoru je to především o dobrém nápadu a nadšení.
    • odlepit se od internetu. Ať už k CD-romu, pravidelným čtením,  či tričkům pro zájemce, .., čemukoli?
    • rozvíjet nadějné podčásti. Např. Knihomolna (Odkazy) byla ve své době vynikajícím literárním odkazovníkem na českém internetu. Nejen v části Klubů by bylo možné jíti daleko dále.

    Co mu chybí:

    Každý den jej navštíví přes 1200 lidí, nevěřím, že se nenajde:

    - několik schopných jedinců

    - nadšení, chuť

    - čas

     

    Skupina lidí kteří by byli ochotni věnovat svůj čas Písmákovi, schopni  se společně bavit a pravidelně sejít, nabídnout svoje schopnosti (organizační, zkušenosti,  programování, design, korektorské,..). Diskutovat existující problémy, nacházet nové, ale především jejich řešení, realizovat. K tomu všemu je tu zázemí existující sdružení a nejen v něm zázemí autorů jenž pro Písmáka udělali mamutí práci a kterým není jeho osud lhostejný a jistě přispějí v dobrém nápadu nejen radou.

     

    Nastíním reálný příklad jak by mohlo fungovat, jednotlivé kategorie členů:

    1) administrace

    1. na P. tráví dlouhé denní hodiny je asertivní a schopný chladně uvažovat, tedy i reflektovat komerční, nesmyslné, či prostě "pravidlům" (které bych rád dal dohromady právě už s touto skupinou) se vymykající příspěvky (a např. pozastavit jejich zobrazování v seznamu po přihlášení)
    2. komunikuje s autory, tedy ví, co je trápí (funkce) či "ze zkušenosti" co by se dalo zlepšit

    2) literatura

    má něco co mě je maximálně vzdálené a co dle mého názoru tomuto webu hodně škodí tedy jistou literární zkušenost, vzdělání, názor, který je schopný(á) prezentovat a hájit

     

    3) grafika

     

    4) programování

    php + sql toť základ Písmáka

     

    5) organizace

    zkušenost či chuť organizovat ať už setkání, či čtení autorů.

     

    Konkrétní náměty k řešení (diskusi):

    • inteligentní řešení nápovědy - jak a komu ji umožnit psát, dělení, sekce
    • přepracovat seznam děl - přidat "předvstupní" stránku s nabídkou kategorií, tedy nabídnout čtenáři (mimo jiné) lehce (přímo) přístupný seznam děl z kategorie a např. v záhlaví zobrazit několik posledních děl z Výběru
    • velice sporné obnovení limitu počtu kritik na jedno poslané dílo, či spíše rozpracování výjimek, kdy by toto omezení nemělo platit, či jej opět úplně smést
    • vyřazení nepoužívaných přezdívek (nikoli smazání) ze seznamu autorů - na základě jakého klíče


    Pokud disponuješ některou z výše uvedených schopností, či pokud by ses jakkoliv jinak rád(a) posílel(a) na rozvoji Písmáka ve výše uvedené podobě, napiš mi prosím (o@ner.cz)

    V emailu bych prosil uvést:

    - stručné informace o tobě (např. odkud jsi, studuješ/pracuješ, popř. věk)

    - co bys pro P. rád(a) udělal(a) - vyber si třeba z toho co jsem psal výše, tedy (administrace, literatura, grafika, programování, organizace)

    a tvé zkušenosti, případně prosím reference (např. na jakém webu jsi působil(a), spolupracoval(a)) a v neposlední řadě, kolik času bys byl(a) ochoten(a) P. věnovat.

    - pokud zbude čas a chuť tak abych se dozvěděl o tobě trochu víc, zkus napsat komentáře ke "Konkrétním nápadům na řešení" které zmiňuji výše - jak bys je řešil(a)

    V zásadě mi postačí jakýkoliv email na úvod a dál se vyptám :)


     

    Než myšlenku "změn" šmahem odmítneš, je nutné připomenout, že co se nevyvíjí umírá, a že ne každá změna která se zdá být nepraktická, či především rušící zaběhlý stereotyp musí být špatná a nemůže vést ku prospěchu věci.

     

    To není sen. Věřím, že se v takové mase lidí (pokud okolo toho udělám dostatečný humbuk :)

    musí najít několik ochotných a schopných jednotlivců!!

     

    Tento text není závdavkem diskuse k dílčím nastíněným tématům!!

    Pište POUZE komentáře k celé myšlence takovéto "skupiny" a nejasnostem v textu.

     

    Toto je koncept, který bych na základě komentářů rád dotvořil :)

     

     

     

     


    Shammann
    14. 01. 2003
    Dát tip
    Tak nějak po pololetí Oldo:-) (jestli tedy ještě budu vůbec živej)

    no, nabizim drobnou (z casovych duvodu) programatorskou pomoc (php, mysql, sql...)

    Tichotam
    20. 12. 2002
    Dát tip
    tohle píšu i za mou schízu Idrila... Já chudý študent zeměstnaný se bohužel nehlásím ale něco bych měl k těm čtyřem bodum. Teda jen k tomu druhému, s tím rozcestníkem. Takže jakože bych to tam rád viděl. Napadá mě ale, že když budu klikat za prvé na rozcestík a za druhé na výpis celého seznamu v aktuální podkategorii i s těmi díly co nejsou v celém seznamu, tak z toho bude celkem guláš. Lépe řečeno, nikdo ten úplný seznam nebude číst. Už teď mi přijde diskriminovaný tím jak je odkaz na něj schovaný. No a řešení by podle mne mohlo vypadat tak, že by prostě byl ten rozcestník na jednotlivé literární kategorie a jednou z těch kategorií by byla kategorie: PROVIZORNÍ NÁZEV, která vby obsahovala žánrově nerozdělený(smíšený) seznam těch děl co se teď vypisují jen v úplném seznamu. Takový šrot, ale byl by na očích a neobtěžovalo by přepínání hlavního a vedlejšího seznamu v rámci kategorií... no:o) jinak vše podporuji...až vyrostu tak vám třeba i pomůžu:o))))

    Koom
    20. 12. 2002
    Dát tip
    Vzhledem k povaze dobrovolnicke cinnosti a moznostem dobrovolniku by se asi vic nez o stalou skupinu lidi jednalo o stalou skupinu ukolu a problemu k reseni. Jenze ted nejsem schopnej vubec premejslet takze vic nez tuhle uzasnou vetu nevyplodim;) ALe urcite se este nakdy vratim;)

    Bříza
    20. 12. 2002
    Dát tip
    Oldo - koncepci máš propracovanou a rozumnou. Obávám se ale, že mezi písmáctvem mnoho takových osobností budeš možná těžko hledat. Už z prostého důvodu časového zaneprázdnění. Něco jiného je být uživatelem, který se zúčastní diskuze a něco jiného administrátorem. Soudím - li podle sebe, mám stále méně času. Doufám, že se přesto někdo přihlásí. Abych jenom nevyléval srdce: myslím, že by stálo za to zalovit po administrátorech i v mimopísmáckých vodách. Ať formou oslovení spřízněných serverů, literárních skupin, nakladatelů, kritiků, nebo formou placeného inzerátu. (BTW - je možný ty prachy poslat jinak než složenkou ? Třeba na nějakém setkání osobně ? Myslím, že Písmákovi nějaký dlužím ...) a - hezký svátky, kdybychom se nečetli... :c)

    aRmida
    20. 12. 2002
    Dát tip
    viděl bych to na placeného administrátora. kdyby každý nick zaplatil každoročně za svou registraci stovku (nebo i dvě:-), sešlo by se dost peněz na plat možná i pro několik lidí, kteří by se o písmáka starali. bylo by to třeba doladit, například nový nick by mohl fungovat dva tři měsíce bez poplatku, čímž by aspoň nedošlo k tomu, že by noví autoři raději rychle utíkali pryč, a zároveň by došlo k protřídění dnes zcela katastrofálního seznamu autorů. nezaplacené nicky by se samozřejmě nemusely mazat, pouze by se k nim jejich majitelé nedostali a ani pro čtenáře by nebyly viditelné. totéž by mohlo platit pro kluby. myslím, že každý soudný člověk pochopí, že udržovat takový systém jako je písmák dá hodně práce a nedá se to dělat na koleně. pro mě je rozhodně lepší zaplatit nějakou sumu než slibovat pomoc s administrací, protože, byť bych na to možná měl schopnosti, rozhodně na to nemám v současné době čas.

    Wopi
    20. 12. 2002
    Dát tip
    aRmida: ale placení už funguje druhý rok, akorát že je spjaté s dobrovolným členstvím ve sdružení (viz levé menu Písmák / sdružení)

    aRmida
    20. 12. 2002
    Dát tip
    vím o tom (jasně, že jsem se ještě nepříhlásil...:-) ale navrhuji, že by se z takto vybraných peněz mohl platit administrátor, což při stávajícím způsobu asi nebude možné (leda že by měl 0,000005% úvazek...:-). nemluvě o tom, že při placení za nick by si někteří lidé rozmysleli, jestli na každé své druhé dílo potřebují nový nick a celý písmák by se zpřehlednil.

    Wopi
    20. 12. 2002
    Dát tip
    z takto vybraných peněz se nezaplatí ani základní provoz... taky jsem kdysi takhle uvažoval, ale... víš, to by byl Písmák zaplněnej jen pár bohatšíma autorama a víc nic... :(

    aRmida
    20. 12. 2002
    Dát tip
    stovka ročně? ale no tak wopíku - to může dát každý. 7000 nicků, po zavedení registrace jich půlka vypadne 3500 x 100 dá ročně 350 000 (pokud se nemýlím), což stačí na velmi slušný plat, nehledě na to, že administrace písmáka by se podle mého skromného odhadu dala dělat i na poloviční úvazek... nebo se v něčem mýlím?

    Cirilla
    20. 12. 2002
    Dát tip
    návrh: proč je tu tolik nepublikujících neakčních nicků - 0 kritik, 0 děl... Nepřetěžuje to tak trošku databázi (ehm, spíš ne, že)? Což takhle takové nicky zrušit... Mno, je to jen návrh, jsem jen malý hlásek z davu.

    Wopi
    20. 12. 2002
    Dát tip
    to je sice pravda, ale... jsou tu zkušenosti z jiných serverů :( lidi radši jdou jinam, než by něco zaplatili... kdyby to ještě šlo udělat jednim klikem, tak jo, ale něco někam poukázat... :( ostatně sám mám neblahou zkušenost se sebou :-/ začal se platit přístup na rallyovej server - řekl jsem si: o.k., ty tři kila za rok mi za to stojej - a uplynulo několik měsíců a nějak jsem si na to nevzpomněl... je to smutný, ale je to tak, ta pohodlnost v lidech je - radši kliknou jinam

    Nuitík
    20. 12. 2002
    Dát tip
    se obávám, že nemůžu nabídnout žádnou s požadsovaných schopností....no, ale jsi hodnej, Oldo, že se o to všechno tak hezky staráš :o)

    Vio
    18. 12. 2002
    Dát tip
    Zatím bych pouze podotkl, že by nebylo dobré hledat administrátora s pravomocemi pro omezení publikování, dokud nejsou sepsána aspoň rámcová pravidla pro publikaci na P.

    Vio
    18. 12. 2002
    Dát tip
    .

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    Vio: No samozřejmě, vždyť se o tom mluví, že pravidla musí být definována. Souhlasím. (A jde tam o zařazení do "vypíchnutého" seznamu na úvodní stránce, ne o omezení publikování.)

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    K celé myšlence: SOUHLAS, asi je to jediná cesta, jak dál.

    Vio
    18. 12. 2002
    Dát tip
    "a např. pozastavit jejich zobrazování v seznamu po přihlášení"... možná jsem to pochopil jinak... ale to je fuk ;-) Jinak máš pravdu, Wopi... trošku se mi předběhly myšlenky ;-)

    Vio
    18. 12. 2002
    Dát tip
    Wopi, jediná určitě není... ale zdá se, že ji taky podporuji ;-)

    Merle
    18. 12. 2002
    Dát tip
    myslím, že jiné řešení ani není, jen se bojím, že se moc lidí nenajde. když to bude nutný, asi bych zvládl administraci, a případně po výcviku i programátora

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    Vio: tím "jediná cesta" myslím především koncept týmu, protože jeden člověk nemůže zvládnout všechno.

    Radost
    18. 12. 2002
    Dát tip
    jak se říká víc hlav více smyslů více děr, více syslů aneb rád se zapojím...:-)

    djPes
    18. 12. 2002
    Dát tip
    Je jasné, že Olda nestíhá. Jako jednu (jedinou?) z možností vytvořit stejně jako v tištěném periodiku redakci-tým (nezaměňovat s redaktory pro Výběr) s šéfredaktorem (ředitelem, manažerem,.... doplň dle libosti) v čele. Definovat její pravomoce, ale i povinnosti. Myslím, že v tom se shodneme (Wopi, Vio...) Koncept nastínil Olda - 1) administrace 2) literatura 3) grafika 4) programování 5) organizace

    Radost
    18. 12. 2002
    Dát tip
    už jsem to poslal oldovi, ale dam to i sem, pro diskuzi :-) 1) nápověda by měla vycházet ze zkušeností s prací a rozhodně by ji neměl psát jeden člověk, protože ten se se vším nesetká. na místě je i konzultace s autory, administrátory popř. "anděli" - ti asi budou vědět nejlíp, co čtenáře trápí. rozhodně nápovědu dopisovat, opravovat doplňovat! 2) na tomhle bych se vyřádil. katalogizace a indexování jsou mi teoreticky velmi blízké, stejně jako "žánry" - to jenom co do nástrojů a schopností. určitý mustr bych měl, jen je nutný programátor, který by to dal dohromady vůbec orientace v seznamu děl je zajímavý problém 3) nikoho bych kritizovat nenutil, stejně jako psát. nevím, co by to mělo za smysl (protože takovéhle pravidlo by stejně kýženou diskuzi nevyvolalo, lidi by vkládali nesmysly, obrázky atd.) neuvažoval bych o tom. 4) nevím. člověk, který se nepřihlásí rok? :-)

    Radost
    18. 12. 2002
    Dát tip
    jo a ještě jeden návrh k diskuzi: co si myslíte o mazání vložených kritik?

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    to má dva aspekty: za prvé ten skvělej - někde něco napíšu v hnutí mysli a rád bych se té ostudy zbavil, někde se blbě uťuknu za druhé ten, kterej znamená zmatek: někde A napíše "kritiku" ve smyslu "B je vůl", B zareaguje "neopruzuj, A, buď tak hodnej" a následně A tu svou smajzne... :)) nicméně myslim, že klady převažují

    Merle
    18. 12. 2002
    Dát tip
    nemazat... to je tu dobrá věc... pokud si někdo nestojí za tím, co napsal, ať se raději zkusí omluvit, než zametat stopy...

    Radost
    18. 12. 2002
    Dát tip
    bez mazání kritik musí být každý mnohem zodpovědnější. problém je a) překlep, chyba, nepochopení kontextu b) zdvojování, ztrojování kritik atd. c) psání v "hnutí mysli" - vyřčené nelze vzít zpět... (a tak si za tím člověk třeba stojí, i když ví bla bla) já se taky spíš přikláním pod "nemazat", ale mám dojem, že není od věci tuhle diskuzi taky pootevřít :-)

    Merle
    18. 12. 2002
    Dát tip
    ti co by měli mazat pak stejně nemažou, a stejně se to pak používá právě jen k zametání vlastních nehezkostí... každý z nás by někdy něco rád vzal zpět, ale to jde napsat (přiznat se, omluvit) a ne pouze zbaběle smazat.

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    jo - taky jsem spíš myslel na blbý přeťuky (a že se někdy povedou HODNĚ blbě) než na to, za co se člověk omluví ještě je tu jedna věc - mazání CIZÍCH kritik - a než se do mě pustíte s odkazy na nepřípustnost, upozorním, že se tu vyskytlo pár lidí, kteří dokázali třeba holce pod nick napsat sprosťárnu nejhrubšího zrna - tady si myslím, že by administrátoři měli mít možnost zasáhnou, protože některé slabší povahy taková věc umí i vyhnat z Písmáka

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    a už jsme zase u pravidel - musí být někde jasně dáno, že napsat "jsi k.... a už tvá máma byla k...." je neakceptovatelné

    Olda
    18. 12. 2002
    Dát tip
    To už ale řešíte konkrétní otázky -- já bych chtěl ale především teď rozjet kampaň na získání schopných a ochotných, tedy prosím komentáře pokud máte pocit, že ten text by měl být koncipován jinak, popř. tak něco chybí, nebo je nejasné.. děkuji

    Radost
    18. 12. 2002
    Dát tip
    s tím naprosto souhlasím administrátor by nějaké podobné právo mít měl teď jde jen o to, jak definovat... ty pravidla jde jen o vulgarismus a urážky? má autor právo obrátit se na administrátora, aby nějakou kritiku pod jeho dílem smazal? (p.s.: anonymové nemůžou psát kritiky a nick jde zablokovat?) to by potom chudák administrátor taky nemusel dělat nic jiného, než odstraňoval překlepy a sprosťárny:-)...

    Vio
    18. 12. 2002
    Dát tip
    Kromě platu je tam snad všechno, Oldo ;-)

    Radost
    18. 12. 2002
    Dát tip
    jo, pravda tohle je moc konkrétní jen třeba to "mazání kritik" připiš někam pod konkrétní náměty (my si tu diskuzi asi přesuneme jinam, že?)

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    No já právě se toho dotknul proto, páč to v tom textu chybí. Ta možnost, že by si k administrátorům byla možnost napsat o smazání něčí sprosté urážky třeba pod nickem. :)

    djPes
    18. 12. 2002
    Dát tip
    kampaň by skutečně měla být do redakce a mělo by být jasné, co a jaké funkce budou redaktoři mít

    Radost
    18. 12. 2002
    Dát tip
    já myslím, že je to definované docela jasně funkce - hlavně backup: grafika, technická stránka, přehlednost v seznamu děl, administrace (např. mazání kritik), odkazování a rozcestník, (jen nevím co s tou organizací, tomu nerozumím - pravidelné srazy? proč?) proto tým - každý by se staral o určitou část, spoluporáce a tak myslím,že je to dobrá myšlenka jasně formulovaná teď jenom, kdo se přihlásí?

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    já :)

    Radost
    18. 12. 2002
    Dát tip
    já taky... (teď jen jestli nás budou chtít :-)

    Wopi
    18. 12. 2002
    Dát tip
    tak nějak :)

    Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
    Sdílení
    Nahoru