Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMÍCHAT SE DO ŽIVOTA DRUHÝCH ZNAMENÁ UBLIŽOVAT SOBĚ I JIM
Autor
kastelán_50
J.Kastelán 1985
MÍCHAT SE DO ŽIVOTA DRUHÝCH ZNAMENÁ UBLIŽOVAT SOBĚ I JIM ... (= citát Martina Bubera,cituje ho ale Carl R.Rogers).
Martin Buber pokračuje:
Dokonalý člověk ... se nemíchá do života jiných bytostí, nevnucuje se jim, ale " pomáhá všem bytostem ke svobodě " - LAO-CE. Svým souladem je vede též k souladu, svou jedinečností je vede též k jedinečnosti ....
Výrok LAO-CE:
Když se lidem nepletu do jejich věcí, starají se o sebe sami,
když lidem neporoučím, chovají se slušně,
když jim nekážu, snaží se zlepšit,
když se jim nevnucuji, stanou se sami sebou.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Výroky jsou už starověkým vyjádřením skutečnosti, že každý člověk je sám sobě ABSOLUTNÍ ( a jedinečnou ) DIMENZÍ. Naproti tomu žije ve společnosti a tak působením BIOLOGICKÝCH ZÁKONITOSTÍ společenského styku zde vznikají různé tlaky, aby se jednotlivcova ABSOLUTNÍ a jeho jedinečná DIMENZE přizpůsobila nějakým dimenzím RELATIVNÍM, průměrným - např. obecné NORMĚ, průměru, dimenzi toho, kdo ve skupině hraje dominantní roli, tj. dimenzi vůdce nebo toho, co vůdce uznává, jeho požadavkům a jednání.
V praktickém životě jde pak o kompromis, život osciluje mezi názorem LAO-CE a názory diktátora, resp. RELATIVNÍCH NOREM. Ve vrchnostenských režimech bude zjevná snaha - za použití přesvědčovacích sil, jež jsou k dispozici - aby lidé přizpůsobovali své ABSOLUTNÍ DIMENZE požadavkům organizace ( vrchnosti atd. )
Princip LAO-CE bude naopak fungovat ve společnostech zaměřených na maximální rozvíjení JEDINEČNOSTI KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
Opakuji:
V životě jde o kompromis, zatím není znám případ režimu - a snad ani " obecného veřejného mínění " - které by 100 % ně jednalo podle LAO-CE. Spíše tedy i do budoucna půjde vždy jen o kompromis. Další vývoj by ale měl být zaměřen tak, aby se k principům LAO-CE aspoň přibližoval.
Neboť smysl existence člověka, pokud něco takového existuje, je v rozvíjení jeho jedinečnosti , jedinečnosti jeho myšlení a tvorby, ne počtu a uniformity - k plnění tohoto je na světě dost, ba více než lidí, kupříkladu mravenců.
_____________O______________