Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seDEFINICE NORMALITY
Autor
kastelán_50
J.Kastelán 1985
DEFINICE NORMALITY
Normální ve smyslu etymologickém je to, co odpovídá N O R M Ě, která vládne v té či oné společnosti ( skupině ... atd.). Už v této fázi záleží na lidské biologii - zda se norma odvozuje více od nějakého diktátora, anebo spíše od populace jako takové. Tak se například na pozadí zájmů nějakých skupin lidí či většiny populace konstruuje hledisko morální či společenské vhodnosti.
Pokud však normalitu nechceme chápat jen z hlediska statistického - jako statistický průměr anebo oblast největší četnosti výskytu, potom nastupuje HLEDISKO FUNKČNÍ :
" Normální je člověk, který je sám sobě fungující jednotkou a současně se dokáže bez destrukcí vyrovnat s tlakem relativních norem ( společnosti ....) . "
To je podle mne nejsprávnější, poněvadž nejblíže skutečnosti. Neboť člověk a jeho biologie fungují jako celek - kdežto hledisko statistické, psychologické, hledisko legislativně zakotvených norem , hledisko morální či společenské vhodnosti atp. vystihují vždy jen určitý úsek lidské biologie, který jsme " abstrahovali " od ostatních souvislostí, a tím pádem nám sám nemůže podat plně uspokojivé vysvětlení.
Novum funkčního přístupu je v tom, že nebere člověka jen z hlediska RELATIVNÍCH NOREM , kterými jej poměřují druzí, ale též z hlediska jeho samého jako ABSOLUTNÍ DIMENZE.
________________O__________________