Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seRadost (knihy)
16. 04. 2003
18
0
4049
Autor
Radost
(Tuto formu v českých literárních vodách zavedl Patrik Ouředník knihou Rok čtyřiadvacet)
- Vzpomínám si, že moje první kniha byla Honzíkova cesta. Ale nepamatuji se, o čem byla, jen, že jel vlakem a že měl housku, nebo tak něco.
- Vzpomínám si, že knihu Robinson Crusoe od J. V. Plevy jsem přečetl 25x, z toho jednou za necelé sobotní odpoledne.
- Vzpomínám se, že nejvíc mě bavilo číst seznam, co všechno našel ve ztroskotané lodi.
- Vzpomínám si, že jsem četl všude. U jídla, v dopravních prostředcích, dokonce i na procházkách. Na ty jsem chodil jen po známých trasách, abych do ničeho nevrazil. První sbírku haiku (Mléčná dráha) jsem přečetl po cestě z knihovny.
- Vzpomínám si, že k jídlu jsem měl nejraději krátké prózy nebo fejetony, před spaním odbornou literaturu a do dopravních prostředků poezii.
- Vzpomínám si na Malého prince, Medvídka Pú, Haló Jácíčku, Neználka ve Slunečním městě, Slavíka a růži, Staré pověsti české a čítanku pro páté třídy, ve které byla povídka o slavném tanku T-45, který David Černý nabarvil na růžovo.
- Vzpomínám si, že začínala: "Vyrobili mě na Uralu z tvrdé, sibiřské oceli..."
- Vzpomínám si, jak jsem ve třinácti propadl fantasy. V knihovně, která sídlila na našem gymnáziu, měli dvě police plné barbarů Conanů a Eddingse. Protože jsem neměl průkazku, chodil jsem tam o přestávkách a v rohu si četl.
- Vzpomínám si, že do jednoho barbara Conana jsem se začetl tak, že jsem ho z té knihovny ukradl, abych si ho mohl dočíst. Vzpomínám si, že jsem vytrhal orazítkované stránky, takže dodnes nevím, jak to všechno dopadlo.
- Vzpomínám si, že ta posedlost začala Hobitem.
- Vzpomínám si na posedlosti: Vernem, Burroughsem, Holanem, čínskou poezií, Tolkienem, haiku, Kafkou, Remarquem, Bukowskim, McEwanem, Poem, Wellsem, Lovercraftem, Šiktancem, Topolem Jáchymem, Topolem Filipem, Oshem, Dickem, Dykem, Kingem, Clarkem, Mallarmém...
- Vzpomínám si, že mě vždycky bavilo číst nebo psát seznamy.
- Vzpomínám si, že Coelho, Kundera a Bondy mě pěkně štvali.
- Vzpomínám si, že mi matka opakovaně za trest zakazovala číst, ale já jsem toho nikdy nedbal. Jednou mi vzala všechny knihy, dala je nahoru na skříň, kam jsem nedosáhl a zabavila průkazku do knihovny.
- Vzpomínám si, že když jsem na židli dal jumbo kostku, na skříň jsem dosáhl.
- Vzpomínám si, že se mi pletl Stendhal, Saroyan a Steinbeck.
- Vzpomínám si, že Citadelu jsem přečetl za dvě noci. Každý mi říkal, že se jako souvislý text číst nedá. Cítil jsem se hrdý.
- Vzpomínám si, že Březinu jsem četl při stopování do Brna. Zastavil mi muž, který měl nejradši Bezruče. Celého Bernarda Žóra uměl zpaměti.
- Vzpomínám si na své beatnické období, které skončilo prvním setkáním s LSD. Vzpomínám si na dvacetiřádkový seznam omamných látek z druhé strany Nahého oběda. Vzpomínám si, že Kerouacka jsem četl jenom proto, že to byl "guru". Leary mě taky štval, takže hippiekem jsem se nestal.
- Vzpomínám si, že na Prousta a Joyceho jsem se vždycky jen chystal. Prousta jsem jednou rozečetl v knihkupectví, ale po půlhodině mě vyhodili, že prý nejsou veřejná čítárna.
- Vzpomínám si, na Cesty ke svobodě od Sartra a na to, že se mi ještě pořád nepodařilo sehnat třetí díl. Trvalo mi půl roku, než jsem přečetl ty první dva.
- Vzpomínám si, že maté jsem si zamiloval až po Cortazárově knize Nebe, peklo, ráj. Vzpomínám si, že se mi moc líbila.
- Vzpomínám si na pokusy vést si čtenářský deník. Vzpomínám si, že se pravidelně zvrhával ve vlastní tvorbu.
- Vzpomínám si ještě na mnoho dalšího, na Nietzscheho v kapse, Sillmarilion na trase Česká Třebová-Praha, na Foucaultovo kyvadlo v krkonoších (tehdy jsem taky našel konec duhy :-)), na Vysockého a Galiče, na vůni knih v antikvariátech, na to, jak se mi znechutila fantasy a esoterická literatura...
(pokračování příště)
Slůůůníčko
17. 03. 2005
Vzpomínám si na obsah Honzíkovy cesty, protože jsem ji nedávno zas přečetla, jelikož jsem byla zvědavá, o čem vlastně je
- vzpomínám si, že jsem milovala Robinsona Crusoa a Tři mušketýry
- vzpomínám si, že když jsem měla něco dělat a máma najednou vešla do mýho pokoje, vždycky jsem bleskurychle schovala knížku pod polštář a dělala jakobynic (a jak se pak z toho stal můj zvyk a já schovávala, i když někdo přišel jen tak, ne mě zkontrolovat
-vzpomínám si, že jsem si chtěla přečíst beatniky a skoro všechnu prózu, o který jsem se ve škole učili a ještě jsem se k tomu nedostala
-vzpomínám si na čtení každý z knih Paula Coelha- a že je přečtu pokaždý v 1 dni...
.......................................
vidíš, co vyvoláváš........... :¨)))
-t-
asi jsem se moc rozepsala, možná.......
Ps: (už jen šeptem): neznáš náhodou Roberta Silverberga?
Diky, Radosti. Trocha sentimentu nikdy nezaskodi, zvlaste, tyka-li se to trochu i mne.
- Vzpomínám si, jak Radost propadl fantasy a nikdy se nedozvedel, jak to skonci (nevim, jestli mam na mysli to propadnuti, nebo Conana)
- Vzpomínám si, jak jsem Radost málem odpravil několika špatnými knihami
- Vzpominam si, jak Radost plaval na beatnicke vlne a ja tak trochu taky.
- Vzpominam si, ze moje vlna byla mensi, neskoncila stejne.
- Vzpominam si, jak v Krkonosich nasel Foucault konec duhy.
- Vzpomínám si, že jsem Joyceho kus precetl a Radoste od toho varoval.
- Vzpomínám si, že jsem přečetl zkrácenou Citadelu. Najednou. Hrdy jsem nebyl.
- Vzpomínám si, že hrdý jsem občas byl. Na Radost.
:o)
Taky se mi moc líbilo. :-)) Čtenářští vášnivci - ti mi voní. Jo, já taky nesměla za trest číst. :-)) tip
:-)) dobré, že? je to rychle přečtený :-))
Sartre se u nás shání těžko...
super !
dokud nevyšla Europeana a rozhovor, tuším, v Reflexu, tak jsem Ouředníka neznala :o/
:-)
:-)
Dát tip
...i my vzpomínáme a věřím, že rádi a možná né takhle veřejně i když každý jeden z nás by měl seznam neméně tak dlouhý a výrečný...hm...leč dobrá práce....to jo..:-))))*t*
Dát tip
krásný :-)
vzpomínám si na moji první knížku, kterou jsem přečetla, ještě než se moje noha dotkla školy, byla o Hupíčkovi a Hopíčkovi a panu kormidelníkovi :-)
vzpomínám si na první básničku, kterou jsem se naučila ze slabikáře v první třídě:
Ať je horké léto,
ať je vánice,
voják musí hlídat
naše hranice
hlídá ve dne v noci,
klidně můžeš spát,
nepřátel a zrádců
nemusíš se bát
vzpomínám si taky, že jsem chtěla dát tip :-)))
kurňa
tady je jedna jeho mě se velmi líbící práce o Rablaisovi... a o jazyce...stojí za to, řekl bych...
no právě, já koukala i v Městský knihovně, a nic :o(
dneska jsem si koupila Rok čtyřiadvacet :o)
Ty hele člověče, já si z Honzík´s Road nepamatuju taky vůbec nic, ale jinak za Tvý odhalení Ti děkuju.
první dva díly jsem měl půjčené od jednoho svého známého, který je zdědil po dědovi (vyšlo to někdy v roce ´48 nebo tak nějak) a třetí díl jsem prostě nesehnal... ani v NK :-)
Radosti, nemáš tip, kde sehnat toho Sartra ? (Cesty ke svobodě) ?....... ani po knihovnách jsem moc neuspěla... :o(
k osmnáctým narozeninám jsem dostal Pepánka nezdaru od Franty Župana...to jako, že číst se má a rádo :-)))
pěkně ses rozhalil :-)
Radostná a krásná záležitost :)*
...
Printe! I ty Brute? Zpět? :)
mám radost :)) !*
Jsou tam NÁDHERNÉ pasáže. Celý je to strašne milý. Moc se mi to líbí. Hlavně s tou kostkou. To jsem se moc smál. Moc jsem se smál. Díky : )*
"Vzpomínám si na posedlosti: .... Kafkou ..." Jestli vis jak se ji zbavit, sem s tim... (tzn. Obarvi svet :-)
posedlosti mě také zaujaly :-) zatímco některé ze zde vyjmenovaných se mě drží už od deseti let, jiné jsem "chytila" až nedávno..:o) *