Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Komercializace knižních předloh

04. 08. 2003
5
0
1048
Autor
LastUnicorn

jen taková menší poznámka k modernizaci doby...

 

 

 Jestlipak jste někdy zažili ten okouzlující pocit, když se zaboříte do měkkého křesla, rozsvítíme lampu na vašem stole či stejně jako ta romantičtější část z nás zapálíte svíčku na parapetu, nasadíte si brýle a plynulým a trochu nedočkavým pohybem otevřete knihu. Nejdříve pohlédnete na poděkování autora lidem jeho srdci blízkým, poté opatrně berete list po listu do prstů a neobyčejně jemně je obracíte. A začnete číst. Rychlost pohybu očí z řádku na řádek se zrychluje v poměru ke stoupajícímu napětí v ději příběhu. Hlavní hrdinové vás vtáhnou do svého světa a poté se onen statečný rytíř, čaroděj či král, krásná princezna nebo ruská carevna, mladík s neutuchající touhou zachránit svět, bláznivý rytíř bojující s větrnými mlýny či snad cikánská tanečnice stávají z vás. Ocitáte se ve světě, který není ani za vašimi okny, ani na předměstí nebo za hranicemi státu. Jste ve světě svojí fantazie a tam je dovoleno všechno, co si jen přejete.

Že jste tohle nikdy nezažili? Že je to ztráta času? Já vím, je jednodušší jít na dvě hodiny do kina, posadit se do tmavé budovy obklopeni dolbi systémem a spoustou stejně uspěchaných lidí jako jste vy sám a podívat se na zfilmovanou podobu jednoho z těch krásných příběhů. Ale jak můžete z výrazu herce poznat jak se jeho postava bojí sama v tmavé jeskyni, jak poznáte, že Anna Karenina byla nešťastná, když hereččina tvář je pokrytá centimetrovou vrstvou make-upu , který veškeré emoce co se jí zračí v tváři zakrývá. Nepocítíte to vzrušení, které cítí rytíř de la Mancha při pohledu na větrný mlýn… jediné co si zapamatujete bude obstarožní dáma na sedadle vedle vás, která na sebe ten večer vyplýtvala celý flakon parfému z výprodeje nebo nevrlá šatnářka rozčilující se nad vaším utrženým poutkem u kabátu. Poté co vyjdete z onoho biografu, vypustíte z hlavy příběh, postavy či místa, která nás, čtenáře, díky knize tolik uchvátily.

Problém je, že lidé zapomínají, že čas se nezrychluje, nepospíchá jako vy, není ze dne na den rychlejší jako třeba technické pokroky. Čas běží pořád stejně, to jen uspěchaní lidé ve snaze stihnout tolik věcí si namlouvají, že času ubývá. Copak před sto lety lidé neměli starosti, neměli děti a vnoučata, neměli zaměstnání a koníčky? Měli! Ale dokázali si najít alespoň malou chvíli a každý večer se ponořili do světa starých příběhů a povídek, vážili si těch chvil a předávali svůj zvyk usedat ke knihám i dalším generacím. Tak kde se toto poselství ztratilo? Odvála ho pára parního stroje či palba zbraní z války nebo to byla kabelová televize či počítač, které ono staré poselství zastavily a nedovolily mu předávat svou skrytou moudrost dál?

Člověk by se neměl nechat ovládnout spěchem. Tak jako tak vše o co se snaží stihnout nemůže, je až příliš ctižádostivý a na to mu ten čas nevystačí. Denně hodinu strávíte tím, že se dohadujete se svým obchodním zástupcem, hledáte ztracené mládí v bláznivých obchodech s mladistvými prodavači a vy, milé dámy, vy ho hledáte v drahých tubách líčidel. Ale proč tuto hodinu, tak zbytečně promarněnou malichernostmi, nestrávíte nad dojemným osudem malého Davida Copperfielda, pravdivým příběhem ztracené Anastázie, příhodami rozpustilé Pipi z vilky od vedle nebo nad životem nadprůměrného Kvida?

Při pohledu na plakáty a upoutávky na filmové zpracování Pána Prstenů či Harryho Pottera si kladu otázku jestli opravdu lidem stačí sedět dvě hodiny v přeplněném sále a obdivovat modré oči představitele hobita Frodo Pytlíka nebo husté vlasy chytré Hermiony do takové míry, že pomalu zapomínají na podstatu příběhu a v druhé polovině už ani nevědí, proč je onen prsten tak vzácný nebo proč má Harry na čele jizvu. Najdou se i tací, kteří onu jizvu považují za výsledek neschopnosti vizážistky zakrýt vadu pleti herce.

Zamysleme se nad sebou a nad spěchem, který nás denně zachvacuje a nedovolí nám prožívat krásné okamžiky. Díky knize se člověk stává opatrnějším a příjemnějším, pomalu a efektivně vyplňuje svůj den a jeho vnoučata můžou donekonečna volat po nových a nových příbězích. Buďme opět tak staromódní, vypněme večer televizi, zavřeme počítače a zapalme si svíčku a spolu se svými milovanými se pohodlně usaďme a pomalu a lehce otevřeme knihy a s jemnou grácií předávejme jejich poselství dalším generacím nehledě na technické pokroky této moderní, snad až příliš moderní, doby. Kniha se nám odmění klidem v srdci.


WiruZ
12. 03. 2004
Dát tip
trochu preslazene napsano, ale jinac je to pravda....jakoze jo.....t

Drago
29. 08. 2003
Dát tip
pěkně nápsáno... 4/5+T

Astra
15. 08. 2003
Dát tip
Žíně: :-)))) Jasně, asi jsem udělala jsem chybu, že jsem nepřihlédla k věku. JInak jsem si úvahu nevzala OSOBNĚ, jen jsem PARADOXEM chtěla ukázat na to, proč tu úvahu nemůžu brát vážně. Ale nepovedlo se mi to. Myslím, že to srozumitelněji vyjádřil Ostrich. Když už říkáš popis obecnějšího jevu - v téhle úvaze je to pro mě jen subjektivní pocit autorky, žádná fakta, která by ten subjektivní pocit povýšila na obecný jev. Proto jsem psala o rozlišování JÁ a MY, a myslela jsem si, že je to "přece jasný". Hm. A ono není. Pokud jsem se někoho dotkla, tak se omlouvám.

Astra
15. 08. 2003
Dát tip
avi

Žíně
15. 08. 2003
Dát tip
To máš pravdu, v úvaze se žádná fakta nebo důkazy o tom, že se jedná o všeobecný jev nevyskytujou a jde tedy jen o subjektivní pocit, který je zřejmě vyvolaný znalostí určité skupiny lidí, která se takto asi chová. Tak to berme tak, že tato úvaha je namířena do této skupiny lidí, nikoliv obecně a budeme oba spokojenější. :-)) No aspoň já už jsem docela spokojenej.:-))

Ostrich
14. 08. 2003
Dát tip
Tohle je jako stokrát vymáčený čaj. Takhle se obvykle naříká. Já bych to - když už chceš přemýšlet o tom, proč se podle tebe nečte a raději kouká - být tebou vzal třeba z jiného konce. Jseš si například jistá, že podíl lidí, kteří v populaci čtou, se skutečně snižuje? Neopakuješ jen stokrát zaslechnutý a čtený názor? Udělej si myšlenkový pokus a zkus se vrátit třeba o padesát, sto, dvě stě let nazpět - myslíš si, že se v té době skutečně vydávalo víc knih, že se víc četlo? Není to třeba tak, že vrstva těch, kteří nečetli kdysi, nečte ani nyní, ale že se podíl této vrstvy stále zmenšuje? To by byla zajímavá úvaha - ale muselo by se na ní zapracovat, sehnat si pár faktů, a ne jen vařit z vody. Ale třeba příště.

Žíně
14. 08. 2003
Dát tip
Astro, jseš moc citlivá k formě vyprávění. To MY je přirozené vyjádření určitého zevšeobecnění nějaké skutečnosti, kterou vidíme kolem sebe tak často, že jí musíme začít brát vážně. Když někdo píše MY, tak to přece neznamená, že tím myslí konkrétně Astru, tak proč si to na sebe tak vztahuješ? Když píšu MY, tak tím myslím sebekriticky sebe a obecně ty, kterých se tento jev týká. Vždyť přece nejde reagovat na nějaký popis určitého obecnějšího jevu tak, že ho označím za neexistující, protože JÁ taková nejsem. Živě si představuju, jak místo věty „Měli bychom se zamyslet nad tím, proč tak málo čteme“, budu psát „Měli bychom se já, Franta, Ferda, Bára .......... a ještě někteří lidé, které neznám (ovšem mimo Astry) zamyslet nad tím, proč tak málo čteme“. :-))) Kdyby LastUnicom tušila, že když jdeš do města, občas si na obličej něco namaluješ, určitě by se o tubách líčidel zmínila trochu přívětivěji a ty by ses pak nemusela cítit tak pobouřeně.:-))) Promiň, nic ve zlým, Astro, to jen tak šprímuju, abych odlehčil debatu. Samozřejmě jiná věc je, zda skutečnost, jak ji vidí LastUnicom je pravdivá, nebo ne. Zda její zkušenost s tím, co popisuje, není příliš subjektivní a zda jí tedy lze takto zevšeobecnit. Na to naráží ve své kritice Ostrich. Ale v této obecné rovině jsi ty ve své kritice nereagovala. Vzala jsi to totiž příliš osobně a to bylo, myslím, zavádějící. Hele, Astro, já už jsem starej kořen a beletrii jsem nečet ani nepamatuju, protože na ní taky nemám čas a abych profesně nezakrněl, čtu jenom odbornou literaturu. Tak bych musel být první, který by si tuto úvahu měl na sebe vztáhnout a namíchnout se. No a vidíš, přesto mě tato úvaha nijak nerozčílila.:-)) A proč taky? Autorce je totiž 18 let a nečíst v této době krásnou literaturu, by bylo ohromným ochuzením a myslím si, že i chybou. A jestli vidí kolem sebe své vrstevníky, kteří toto opomíjejí, tak je správné, že nad tím kriticky zauvažovala.

Žíně
13. 08. 2003
Dát tip
Astro, jsi ve svých kritikách příliš radikální a černobílá. Snaž se vcítit do podstaty problému. Tobě se nezdá, že stále větší uspěchanost života a jeho roztěkanost a zahlcení informačním smogem svádí k povrchnosti a že je to trochu škoda? Místo toho, abychom si přečetli knihu, stačí nám ke spokojenosti přečíst si její rešerži. Před hloubkou dáváme přednost povrchnosti a to nejen ve vztahu ke knihám, ale přenáší se to pak do všech rovin našeho života. Neumíme se zastavit, protože by nám jiné věci utekly. Jenže ony utečou stejně, protože vše stejně nestihneme. Máme ale dobrý pocit, že jsme toho stihli co nejvíc. Uspokojuje nás kvantita před kvalitou. Potřebujeme stále nové a častější emoční vzruchy, místo toho, abychom uspokojení hledali ne v jejich četnosti, ale v hloubce jejich prožitku. Právem si nad tím LastUnicorn posteskla. I když, pravda, mohlo tam být méně svíček, proměn v rytíře a tub líčidel. To mi přesto nebrání v tom, abych nedal tip.

Astra
13. 08. 2003
Dát tip
Sorry za můj provokativní tón, ale úvahy v tónu: Měli bychom dělat to a to, lidi by měli dělat to a to, člověk by se neměl nechat ovládnout spěchem... zamysleme se nad sebou...buďme opět staromódní..., takoví a makoví... mě k smrti nuděj, právě pro svoji povrchnost, pseudomoudrost a moralizování. Ani ji nenapadlo zeptat se svého MY, proč se (podle ní) děje tak, jak popisuje, nebo co s tím. Snaží se mi vnutit nějakou svoji představu o tom, že se neumím soustředit na čtení, jsem uspěchaná a chodím na Pána prstenů. Píše: "My jsme takoví. My lidi. My všichni, protože taková jsem já". (Anebo já taková nejsem, ale vidím to na vás všech ostatních, a vy byste se měli chovat jako já, protože co říkám já je správné)... Uf! Její úvaha v rámci "My", mě tedy spíš rozesmála. "My" baštím opravdu málokomu. Nejdřív je dobré psát "Já", vycházet ze sebe a hledat v sobě, a až někdy časem, se možná dostat k onomu "MY." Nemusím číst Pipi punčochatou, ani Pána prstenů, k příběhům - románům se dostanu občas, a to spíš právě jenom pro ZÁBAVU a odreagování se, jako když jde někdo do kina na Pána prstenů. Přesto čtu, jak nejlép to jde častěji věci odborné, filosofické apod... Kvantita před kvalitou mě neuspokojuje, i když se tomu často neubráním. Někdy mám například rozečteny 4 knížky a některou ani nedočtu. I to je kvantita, před kvalitou, ne? Jo, a když jdu do města, občas si na obličej něco namaluju. Proto ten provokativní a uznávám (mírně shazující) tón mojí reakce, který snad ani nemusel brát doslovně.

REDH0T
12. 08. 2003
Dát tip
Trošku mi příspěvek připomíná hnutí rozbíječů strojů v 19. století. Svět nám utíká tam, kde bychom ho nechtěli mít a my cítíme, že s tím nic neuděláme.

sicco
05. 08. 2003
Dát tip
Musím uznaat,že je v této uvaze mnoho pravd, které bohužel zůstanou mnohým skryty.

Mathew
04. 08. 2003
Dát tip
souhlasím - až na ten způsob čtení - svíčka je opravdu překýčovělá - já mám knihu v ruce když jdu po městě a čtu si ve chvílích kdy čekám na zelenou a podobně :) ale to je úplně jedno - prostě tip*

Astra
04. 08. 2003
Dát tip
1. Ano. Mravnost nade vše. Pryč s makeupy a ošklivými filmy! 2. Kolik jsi toho při svíčce přečtla? :-) 3. Zapoměla jsi zauvažovat, proč není četba rozpustilé Pipi punčochaté mrhání časem, pokud ti právě není deset. Proč není mrhání časem louskat Pána prstenů. 4. Najdou se i tací nemravové, pro něž je zábavnější jít na Pána prstenů do kina, protože mají pak víc času na čtení pro ně důležitějších věcí. 5. A nebo prožívají svoje příběhy, jejich součástí je i to odporné matlání si makeupu na obličej, šukání, vydělávání peněz a jiné zvrhlosti. 6. Protože o čem by asi tak autoři psali a točili filmy, kdyby všichni jen četli doma při svíčkách? 7. Začátkem, mi tvoje úvaha připomíná Čapka, což v tomto případě neber jako poklonu.

LastUnicorn
04. 08. 2003
Dát tip
Taky názor... :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru