Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Trest smrti - ano nebo ne?

08. 08. 2003
1
0
12104
Autor
KayTee

Trest smrti - tak často diskutovaná otázka. Ano nebo ne? Já osobně jsem za, ale jen případě, že vina je 100%-tně dokázána! A co vy?

Tady je několik reakcí proti, které jsem našla na netu a pár příběhů...

 

Proč být proti  

  • Trest smrti je konečný, nelidský, krutý a ponižující trest a porušuje právo na život.
  • Trest smrti je neodvolatelný a může být uvalen na nevinného.
  • Trest smrti se nikdy neukázal jako efektivnější zastrašující prostředek než jiné tresty.
  • Trest smrti je akt násilí, legální vražda.
  • Trest smrti je často nástroj represe proti opoziční, rasové, etnické nebo náboženské skupině.
  • Trest smrti je msta, ne náprava.
  • Při neexistenci trestu smrti odpadá možnost justičních vražd.

 

Existuje podezření, že v mnoha státech dostane tento rozsudek daleko častěji člověk chudý, který nemá peníze na schopného advokáta - často lidé mentálně postižení a příslušníci rasových menšin. Manipulací s důkazy si můžou vyšetřovatelé nebo policie i vylepšovat statistiku. Svůj podíl má i americký systém porotních soudů. Právnička P. M. Montonyeová: "Prokurátoři jsou zkušení profesionálové a umějí hrát na lidské city. Tváří v tvář úděsným dokumentům z místa zločinu mají poroty tendenci jednat emocionálně a nenechat zlo nepotrestáno." To svádí ke zjednodušeným závěrům. "Porotci si navíc myslí, že když vynesou chybný verdikt, nějaká vyšší instance to za ně napraví. Nechápou, že když jednou řeknou vinen, musí se Země zastavit a peklo zmrznout, aby byl dokázán opak."

 

 

Způsoby popravy   

Způsoby popravy (podle kapitol knihy Historie trestu smrti): zvířata jako popravčí, podříznutí, rozpárání břicha, volný pád, smrtící půst (uvržení do klece, zazdění), ukřižování, pohřbení zaživa, naražení na kůl, stažení z kůže, rozřezání, rozčtvrcení a roztrhání, rozdrásání, rozdrcení, upálení, smrt na malém ohni, rozřezaní pilou, usmrcení šípy a probodení, otrávení, estrapáda, ubití, lámání kolem, roztrhání koňmi (nebo býky), zardoušení, garota, ukamenování, utopení, pověšení, stětí, předchůdci gilotiny (mechanizace stětí), gilotina, zastřelení, plynová komora, elektrické křeslo, smrtící injekce.

  • Elektrické křeslo (electrocution, electric chair)
    V USA byl hledán způsob popravy, který by byl humánnější než oběšení. Vynález elektrického křesla byl doprovázen konkurenčním bojem Thomase Alva Edisona a George Westinghouse na konci 19. století. T. A. Edison vlastnil patenty pro elektrické systémy se stejnosměrným proudem a G. Westinghouse vlastnil patenty na systémy se střídavým proudem. Elektrické vybavení pro první elektrické křeslo bylo od Westinghouse, tvůrci elektrického křesla ale byli lidé blízcí Edisonovi. Ten chtěl totiž ukázat, jak je střídavý proud od Westinghouse nebezpečný. Westinghouse tvrdil, že zabíjení člověka elektřinou je krutý a neobvyklý trest, proto tedy porušuje 8. dodatek americké ústavy. Nicméně současné elektrické křeslo vynalezl zubař Alfred P. Southwick, který jako první přišel s nápadem popravovat elektřinou. První elektrické křeslo bylo vyrobeno v New Yorku v roce 1888, první popravený byl William Kemmler v roce 1890.
    Odsouzenec je připoután ke dřevěné židli. Na hlavu a nohy mu jsou přiloženy elektrody, které jsou navlhčeny slaným roztokem. Místa dotyku s elektrodami jsou oholena, aby se co nejvíce zmenšil elektrický odpor. Popravčí tým se přesune do místnosti, odkud může popravu pozorovat. Dozorce dá znamení a je zapojen zdroj, napětí 500 - 2300 voltů (v každém státě jinak); k popravě se používá střídavý proud. Po asi třiceti sekundách je zdroj vypojen, lékař čeká několik sekund až se tělo ochladí a zkontroluje jestli vězňovo srdce stále bije. Jestliže ano, je znovu připojen zdroj a takto se pokračuje, dokud není člověk mrtvý.38 Tento postup je ale v každém státě jiný, např. ve státě Florida je zaveden automatický postup, který má tři fáze. První fáze: napětí 2300 V, proud 9,5 A po dobu 8 sekund, druhá: 1000 V, 4 A, 22 sekund, třetí: 2300 V, 9,5 A, 8 sekund. Skutečné hodnoty napětí a proudů jsou ale při popravě jiné, závisí na elektrickém odporu těla odsouzence.
    Vězeň cítí bolest a trpí v případě, že neztratí vědomí. Rychlost ztráty vědomí je nejistá. Při popravě je v místnosti cítit spálená kůže a maso. Poprava může být doprovázena kouřem nebo párou, krvácením (z úst nebo očí), zvracením, urinací nebo defekací. Někdy vězňovi vypadnou oční bulvy a zůstávají na jeho tvářích. Vězeň otéká, někdy začne hořet.40 Smrt je způsobena zástavou srdce a paralýzou respiračního systému.

  • Estrapáda
    Estrapáda není přímo způsob trestu smrti, nicméně po vykonání rozsudku většina lidí zemřela. Estrapádu patrně vynalezli v Itálii. Používala se hlavně na Sicílii, na Sardinii, ve Francii, v Rusku, v Číně a v některých německých státech.60 Dnes se již nepoužívá.
    Při tomto trestu byl odsouzený vytažen provazem procházejícím pod rukama svázanýma za zády na vrchol stožáru nebo šibenice. Jakmile byl nahoře, nechali ho spadnout, ale ne až na zem. Nárazem při zastavení pádu těla se odsouzenci vykloubily ruce. Někdy kati vymýšleli rafinované zostření trestu. Nejjednodušší bylo odsouzenci na nohy přivázat závaží, aby byl náraz ještě prudší. V takovém případě se vykloubily nejen ruce, ale i nohy. U nejtěžších závaží se odsouzenci často roztrhlo břicho a vnitřnosti vyhřezly. V Rakousku, kde nahradila estrapáda dočasně zrušený trest smrti, zemřelo asi šedesát procent odsouzených.

  • Garota (garrotte)
    Tento způsob popravy se používal v Portugalsku, Španělsku, v jejich koloniích a zemích, které byly kdysi pod jejich vlivem.62 Dnes se již pravděpodobně nikde pomocí garoty nepopravuje.
    Garota je nástroj používaný k popravě zardoušením. Odsouzenec sedí na lavici a je opřen o kůl. Na kůlu je připevněn železný kruh (obojek), který odsouzenci svíra krk. Obojek je pomalu utahován šroubem, dokud se odsouzenec neudusí. V jiné formě je garota drát se dřevěnými rukojeťmi na koncích a je držena popravčím.7 Později se objevil další typ garoty, u které byla ke šroubu připevněna dvě ramena se zátěží na konci. Stačilo za ně jen prudce škubnout a rychle se otáčející šroub zlomil tracheu a hrtan. Na kůlu byl navíc ještě výstupek, který zároveň rozdrtil malý mozek. Vyskytla se i garota se dvěma prstenci. Jeden prstenec se pohyboval dopředu a druhý dozadu. Protože prstence vyvíjely tlak na dva sousední obratle, vedlo to k přerušení míchy, což mělo za následek téměř okamžitou smrt. Jeden z posledních typů obsahoval tenké ostří, které procházelo skrze kůl a bleskurychle přeťalo míchu mezi dvěma obratli.

  • Oběšení (hanging)
    Je to rozšířený způsob popravy. Postup používaný v USA je následující (může se v každé zemi trochu lišit). Den před popravou je odsouzenec zvážen a je provedena zkouška s pytlem písku o stejné hmotnosti. Je to k určení nezbytné délky pádu (provazu) pro zajištění rychlé smrti. Jestliže je provaz příliš dlouhý, může být vězeň dekapitován. Jestliže je provaz příliš krátký, může se vězeň dusit až 45 minut. Provaz (2 až 3 cm v průměru) musí být dostatečně natažen, aby nepružil. K zajištění hladkého průběhu je uzel u smyčky (oprátky) namazán mýdlem nebo voskem.41 Těsně před popravou jsou vězňovi zabezpečeny ruce a nohy, zavázány oči a je mu kolem krku umístěna smyčka (uzel za levým uchem). Je otevřen poklop a vězeň se propadne. Vězňova hmotnost by měla rychle způsobit zlomení krčních obratlů a následnou smrt. Nicméně rychlá smrt se vyskytuje zřídkakdy.42 Když má vězeň silné krční svaly, je velice lehký, pád je velice krátký nebo když byla smyčka špatně upevněna, zlomení krčních obratlů není rychlé a smrt je způsobena pomalým zadušením. V případě, že toto nastane, může být poprava doprovázena defekací a vystrčením jazyka; jsou patrné prudké vězňovy pohyby.43
    Jsou země (např. Írán), kde je používán "zastaralý" způsob popravy oběšením. V těchto zemích se nenastavuje délka provazu a ten je příliš krátký pro zajištění zlomení obratlů; smrt je způsobena pomalým zadušením.33

  • Plynová komora (gas chamber, lethal gas)
    V USA byl hledán humánnější způsob popravy. V roce 1924 představila Nevada použití kyanovodíku. První popravený tímto způsobem byl Gee Jon. Snažili se mu napumpovat kynovodík do cely, když spal. Toto se ukázalo jako nemožné, protože plyn z jeho cely unikal. Proto byla zbudována plynová komora.44
    Je to vzduchotěsná místnost se židlí, na které je upoután odsouzenec. K němu je připojen dlouhý stetoskop, takže lékař vně komory může vězně prohlásit za mrtvého. Komora je uzavřena. Dozorce dá znamení a popravčí klepne do páky. Ta uvolní kyanid sodný (nebo kyanid draselný), který je upuštěn do pánve s kyselinou chlorovodíkovou (nebo kyselinou sírovou), uniká jedovatý kyanovodík.42
    Vězeň je instruován, aby hluboce dýchal pro urychlení procesu. Hodně vězňů se ale snaží zadržet dech. Neztrácí hned vědomí a je patrný extrémní horor, bolest, třes, zvracení a lapání po dechu trvající řadu sekund.42 Při nádechu se kyanovodík váže na hemoglobin (krevní barvivo) a znemožňuje přenos kyslíku, člověk se udusí. Caryl Chessman předtím, než zemřel v kalifornské plynové komoře v roce 1960, řekl reportérům, že kývne hlavou, kdyby to bolelo. Svědci řekli, že kýval hlavou několik minut.40 Po odsouzencově smrti odsají větráky jedovatý vzduch z komory ven a na mrtvolu je rozprašován amoniak (čpavek) k neutralizování zbývajícího kyanidu. Asi za půl hodiny vstoupí do komory úklidová četa s plynovými maskami a s gumovými rukavicemi. Před přemístěním těla musí mrtvému rozcuchat vlasy, aby uvolnili zachycený kyanovodík.42

  • Setnutí hlavy (gilotina) (beheading by guillotine)
    Jedná se o mechanické popravčí zařízení zavedené za Velké francouzské revoluce. Prosazeno Y. I. Guillotinem a dr. Louisem. Nástroji se nejdříve říkalo "louison" a "louisette". Nakonec se ustálil název gilotina. Gilotinou se popravovalo i ve francouzských koloniích, Belgii, Řecku a nacistickém Německu.64 Dnes se tento způsob popravy již pravděpodobně nepoužívá.
    Princip: asi 60 kg těžká sekera se šikmým ostřím se pohybuje ve svislých vodících kolejích. Po odjištění sekera spadne a odsouzenci setne hlavu, ta spadne do koše před gilotinou.50

  • Setnutí hlavy (meč) (beheading by sword)
    Dodnes např. v Saúdské Arábii. Odsouzenec je sražen na kolena, popravčí zvedne meč a udeří jím do krku. Často jedna rána nestačí.45 Existuje pravděpodobnost, že v mozku zůstává okysličená krev, takže je možné, že mozek setrvává v činnosti a registruje bolest ještě několik sekund.

  • Smrtící injekce (lethal injection)
    V roce 1977 se stala Oklahoma prvním státem, který přijal smrtící injekci jako možnost popravy. Prvním popraveným touto metodou se stal Charles Brooks v Texasu v roce 1982. Tato metoda se používá v pěti státech světa, v USA je to nejčastější způsob popravy. Postup používaný v USA je následující.
    Odsouzenec je připoután ke stolu. Dvě jehly (jedna záložní) jsou vpíchnuty do žil, obvykle na paži. Jehly s roztoky spojují dlouhé hadice, roztoky jsou umístěny ve zdi vedle stolu. První je podán neškodný fyziologický roztok. Na signál dozorce je zvednuta záclona v přilehlé místnosti, ve které jsou svědci. Potom je odsouzenci vstříknut pentanthiol sodný, po němž během 10 až 15 sekund usíná. Následuje další látka (pankuronium), která zcela ochromuje svaly a zastavuje dýchání. Další je chlorid draselný, který zastavuje činnost srdce. Lékař se popravy neúčastní, jen ověřuje, zda je vězeň mrtvý. Tento nedostatek lékařské účasti může být problematický, protože často jsou jehly vpichovány nezkušenými techniky. Jestliže člen popravčího týmu vstříkne roztok do svalu místo do žíly, způsobuje vězňovi velké bolesti. V důsledku užívání drog má mnoho vězňů zničené žíly a někdy je obtížné najít použitelnou žílu. To způsobuje velká zpoždění, zatímco je vězeň připoután řemeny.46

  • Ukamenování (stoning)
    Dodnes např. v Íránu. Dav kamenuje svázanou oběť. V Íránu se nesmí používat velké kameny, aby odsouzenec nezemřel příliš rychle. Smrt může být způsobena poškozením mozku, nedostatečným dýcháním nebo kombinací různých zranění.47

  • Ukřižování (crucifixion)
    Ukřižování se používalo v antickém světě, dnes se již takto (pravděpodobně) nepopravuje nikde.
    Odsouzený člověk byl nejdříve zbičován. Potom obvykle vlekl příčný trám svého kříže až na popraviště. Tam byla už v zemi připevněna svislá část kříže. Na popravišti byl odsouzený svlečen ze šatů a k příčnému trámu s roztaženými pažemi byl přivázán nebo přibit hřebíky (ty procházely zápěstími). Trám byl potom vyzdvižen a pevně připevněn ke svislé části kříže asi 2,5 až 3,5 metru nad zemí. Pak byly nohy přivázány nebo přibity hřebíky (každá noha jedním hřebíkem). Nad zločincovu hlavu bylo umístěno oznámení, kde bylo jeho jméno a zločin. Smrt byla zřejmě způsobena vyčerpáním nebo selháním srdce. Lékařské příčiny smrti na kříži nejsou plně pochopeny.7
    Tímto způsobem se popravovali političtí nebo náboženští agitátoři, piráti, otroci nebo ti, kteří neměli žádná občanská práva. Král Persie Darius roku 511 před naším letopočtem nechal ukřižovat 3000 politických odpůrců v Babylónu; v roce 175 př.n.l. Antonius IV. nechal zbičovat a ukřižovat židy v Jeruzalému; roku 32 našeho letopočtu Pilát Pontský nechal ukřižovat Ježíše Nazaretského.52

  • Zastřelení, popravčí četa (shooting, firing squad)
    Je to rozšířený způsob popravy a postup se v každé zemi liší. Příčina i rychlost smrti jsou závislé na tom, kam je vězeň zasažen. Kulky vpálené do hlavy (např. Čína, viz dále) způsobí poměrně rychlou smrt v důsledku velkého poškození mozkových tkání. Nicméně rychlost smrti je nejistá. V Číně je odsouzenec donucen si kleknout. Jsou mu zavázány ruce za zády a je střelen zezadu do hlavy. V případě, že se jedná o veřejnou popravu, tak je někdy vězňovi utažen (silně) provaz kolem krku, aby nemohl křičet.48 Postup popravy v USA je následující. Vězeň je přivázán k židli koženými řemeny. Židle je obklopena pytli s pískem pro pohlcení krve. Vězňovi je nasazena na hlavu černá kukla. Odsouzenci je na místo srdce umístěn bílý látkový terč. Ve vzdálenosti 6 metrů (20 stop) je pět střelců. Jednomu je podán slepý náboj. Každý střelec zamíří a vystřelí.42 Příčin smrti může být více: vykrvácení, roztržení srdce, srdečnice (aorty) nebo plic. Vězeň ztratí vědomí jen v případě, že dojde k přerušení dodávky krve do mozku. Když střelci nezasáhnou srdce, umírá vězeň pomalu na vykrvácení.38
    Někdy někteří členové popravčí čety vědomě nemíří na srdce odsouzence a nechávají jiné, aby vystřelili smrtící střelu. To se stalo v Utahu (USA) 10. září 1951 při popravě Elisia Marese, který byl oblíbeným vězněm pro osazenstvo vězení. Během popravy všech pět střelců zamířilo mimo terč. Popravčí četa i svědci sledovali jako v hororu, jak Mares postupně vykrvácel.28

Skutečné příběhy   

  • Ron Williamson
    "Byl jste odsouzen k trestu smrti oběšením. Tento rozsudek bude vykonán dvacátého čtvrtého září ve dvanáct třicet v noci." Ron Williamson, bývalý profesionální baseballista a nyní odsouzenec na smrt v americkém státě Oklahoma, byl odveden do cely. Pět dní před popravou mu jeho právník vymohl odklad; o rok později prokázala zkouška DNA, že byl odsouzen za vraždu a znásilnění, které nikdy nespáchal. Příběh Rona Williamsona z let 1994 až 1995 se za posledních 25 let opakoval v různých státech Unie více než pětasedmdesátkrát. Jak napsal časopis Newsweek, "najednou se zjišťuje, že očití svědci se dopouštějí chyb. Vězeňští donašeči podávají zkreslené informace, mnoho přiznání je vynucených, nebo zcela vykonstruovaných. Spravedlnost často supluje rasismus. Laboratorní testy bývají zmanipulovány. Obhájci ex offo v soudních síních usínají. Policisté ne vždy mluví pravdu."2

  • Karla F. Tuckerová
    George W. Bush (nynější prezident USA) přes protesty papeže a značné části americké veřejnosti odmítl udělit milost Karle Tuckerové (38). Ta v osmdesátých letech spáchala vraždu pod vlivem drog, ale poté se obrátila na křesťanskou víru a podle svědectví příbuzných, spoluvězeňkyň i personálu se z ní stal úplně jiný člověk. Karla Faye Tuckerová přesto dostala smrtící injekci a v únoru 1998 se stala první ženou, která byla popravena ve státě Texas od války Severu proti Jihu.2

  • Betty Lou Beetsová
    Druhou ženou odsouzenou v Texasu k smrti byla Betty Lou Beetsová. Betty Beetsová (62) byla mentálně narušená osobnost. Soud, který ji odsoudil k smrti, nikdy neslyšel o jejím fyzickém, sexuálním a citovém zneužívání jejími několika manžely. Byla usvědčena ze zavraždění svého pátého manžela.1

  • Odell Barnes
    Odell Barnes (31) byl popraven smrtící injekcí v texaské věznici Huntsville. Stalo se tak navzdory protestům světových státníků a ochránců lidských práv, kteří apelovali na guvernéra Texasu George W. Bushe, aby popravu odložil. O třicetidenní odklad ho požádal např. i papež Jan Pavel II. či francouzský prezident Jacques Chirac. V Barnesův prospěch intervenoval u svého syna i bývalý americký prezident George Bush. Odell Barnes trval na své nevině i několik minut před tím, než mu byla do paže vpíchnuta injekce se smrtícím roztokem. Vyzval své stoupence, aby nevzdali boj o jeho očištění a dále usilovali o úplný zákaz trestu smrti. "Děkuji všem, kteří dokázali moji nevinu, ačkoliv ta nebyla soudem uznána," řekl Barnes, přivázaný řemeny k vězeňskému lůžku, "Věřím, že můj případ poslouží spravedlivějším rozsudkům v budoucnosti," dodal předtím, než upadl do bezvědomí.

  • Gary Graham
    Večer 22.6.2000 byl popraven Gary Graham. Byl odsouzen za vraždu, kterou měl spáchat, když mu bylo 17 let. Jako 38 let starý strávil více než polovinu života v cele smrti ve státě Texas (USA). Gary Graham připouštěl různé zločinné akce, ale vždy trval na své nevině v případu vraždy. Jeho odsouzení bylo nelegální z hlediska mezinárodního práva, které zakazuje trest smrti pro zločiny spáchané v nezletilosti (méně než 18 let). Řekl: "Umřel jsem v boji za to, čemu jsem věřil. Pravda vyjde najevo". Gary Graham naléhal na své příznivce, aby se jeho případ dostal k mezinárodnímu soudu a aby žádali moratorium na popravy.
    13. května 1981 byl Bobby Lambert zastřelen mužem na parkovišti u obchodu v Houstonu. Jediný důkaz proti Grahamovi byla svědkyně vraždy. Neexistuje žádný fyzický důkaz. Pět lidí tvrdilo, že s ním byli několik mil od místa vraždy. Byli prohlášeni za nespolehlivé svědky. Nejméně další dva svědci řekli, že Graham nevraždil. Grahamovi právníci předpokládali jeho vinu vzhledem k jeho minulým zločinům. Nelze ani vyloučit rasový podtext, Gary Graham byl černoch a zastřelený byl běloch.
    Před věznicí se ve čtvrtek 22.6. v Hountsville shromáždily stovky lidí na podporu Garyho Grahama. Někteří lidé pálili vlajky. Hrozila i konfrontace s rasistickou skupinou Ku Klux Klan, která se zde sešla na podporu trestu smrti. Po přečtení zamítnutí poslední žádosti o milost se objevily výkřiky "Vrazi! Vrazi! Bush je vrah!".
    Popravu odsoudily Parlamentní shromáždění Rady Evropy, francouzská vláda, Komise OSN pro lidská práva a Amnesty International.

Trest smrti u nás   

Historický přehled:

  • Raný a rozvinutý feudalismus
    Trest smrti byl hojně využíván. Trest smrti často nesl symbolické prvky pomsty na pachateli (např. upálení za žhářství). Způsoby popravy: oběšení (krádež), stětí (vražda), upálení zaživa (čarodejnictví, žhářství), zahrabání zaživa (čarodějnictví ženy) s případným probodnutím srdce zahroceným kůlem (za usmrcení novorozeněte), lámání kolem (násilné smilstvo), vláčení ulicemi a lámání kolem (úkladná vražda), rozčtvrcení, utopení.37

  • 1787 (Všeobecný zákoník o zločinech a trestech na ně)
    Vydán Josefem II. Podle tohoto poměrně převratného zákoníku byl trest smrti zrušen, jen v případě výjimečného stavu (stanné právo) bylo možné zastřelení.

  • 1795 (smrt Josefa II.)
    Zaveden trest smrti pro velezradu nebo pro pokus o ni.

  • 1796 (Zákoník o zločinech a těžkých policejních přestupcích)
    Opět zaveden trest smrti, jen oběšení.

  • 1852 (zákon č. 117/1852 ř.z., Trestní zákon o zločinech, přečinech a přestupcích)
    Trest smrti zachován; jen za poměrně malý počet trestných činů.

  • 1918 (vznik Československa)
    Trestní právo převzato od Rakouska-Uherska. V letech 1918 až 1933 bylo popraveno 9 lidí.

  • 1920 (Zatímní návrh obecné části trestního zákona, Československo)
    Trest smrti jen při stanném právu nebo u doživotně odsouzeného, který opětovně spáchal trestný čin, pro nějž byl odsouzen.

  • 1934 (zákon č. 91/1934 Sb., Československo)
    Trest smrti byl zachován, využívaly se ale spíše jiné tresty: těžší tresty žaláře a doživotí.

  • 1939 až 1945 (protektorát Čechy a Morava)
    Trest smrti často využíván.

  • 1946 až 1948 (Československo)
    Jen oběšení, ve výjimečném stavu zastřelení. Počty popravených: podle retribučních dekretů - 737, vražda - 2, ostatní trestné činy - 4; celkem - 743.

  • 1949 až 1989 (Československo)
    Jen oběšení, ve výjimečném stavu zastřelení. Počty popravených: podle retribučních dekretů - 2, vražda - 192, velezrada - 83, souběh velezrady a vyzvědačství - 90, souběh velezrady a vraždy - 57, ostatní trestné činy - 9; celkem - 433. Trest smrti nemohl být uložen těhotné ženě a člověku, kterému v době spáchání zločinu nebylo 18 let. Trest smrti byl ukládán v případě, že již nebyla naděje, že by uvěznění do 15 let přineslo nápravu. Trest smrti byl také ukládán v případě, že bylo potřeba ochránit společnost. Poprava mohla proběhnout jen po prošetření případu Nejvyšším soudem ČSSR, po jeho schválení rozsudku a po zamítnutí všech žádostí o milost. U popravy musel být přítomen předseda trestního senátu, prokurátor, ředitel věznice a lékař.

  • 1956 (zákon č. 63/1956 Sb., Československo)
    Nový trestní zákon vedl k zmírnění v uplatňování trestního práva. Po roce 1956 nebyl už uložen žádný trest smrti za politické delikty.

  • 1978 (petice proti trestu smrti, Československo)
    V roce 1978 podepsalo 350 lidí petici (součást Charty 77) žádající zrušení trestu smrti s názvem Trest smrti je jedna z nejtemnějších skvrn na tváři našeho věku. Petice byla zaslána Federálnímu shromáždění ČSSR. Mezi podepsanými byli např. Václav Havel, Jaroslav Hutka, Ivan Klíma, Pavel Kohout, Marta Kubišová, Karel Kyncl, Jan Ruml, Jaroslav Seifert, Karol Sidon, Petruška Šustrová, Milan Uhde, Petr Uhl.11

  • 1990 (zákon č. 175/1990 Sb., Československo)
    Podle této trestní novely je trest smrti zrušen.

  • 1991 (Listina základních práv a svobod, ČR)
    Trest smrti je ústavně zrušen. Poslední poprava v Čechách byla vykonána 2. února 1989, na Slovensku 8. června 1989.

  • 1993 (rozpad ČSFR)
    Po roce 1993 nemá Česká republika ani Slovensko trest smrti.

cmukina
14. 10. 2004
Dát tip
zabudla si este koncentracne tabory

sicco
07. 08. 2004
Dát tip
to sk8ergirl a všem ostatním naivkům tvůj názor se mi vůbec nelíbí. Nejde ani to,že o tématu mnoho moc nevíš, jde spíš o suveneritu, s kterou ho prosazuješ. Tento černobílý názor, který vyjadřuješ, opravu nelze uplatňovat v životě, protože realita je multibarevná a vlastně není vůbec jednoduchá.

sk8ergirl
06. 08. 2004
Dát tip
No tohle je dost sporný... Já osobně sem PROTI trestu smrti...a to vlastně z jednoho prostého důvodu, který se může zdát naivní, ale... Ono je sice úžasný říct "ty si zabil, tak tě zabijeme taky", ale proč dělaz něco, o čem víme málo?Žádný člověk neví, co bude po smrti a pochybuju, že by to někdo uměl dokázat...tudíž se může stát, že tomu člověku trestem smrti spíš pomůžeme, než že ho potrestáme...samozřejmě v tomhle de taky o víru člověka...já třeba nevěřím v peklo a nebe...a i kdyby to tak bylo, tak co na tom, jestli ten člověk přijde do pekla ve 30 nebo v 80? Já osobně bych to řešila asi takhle - nechala bych postavit budovy něco na způsob dnešních věznic, ale byly by tam místnosti tak 2x2 metry (nějak prostě tak), bez oken, bez světla, jen s nějakým přívodem vzduchu a tam bych dotyčného zavřela na doživotí, samozřejmě by mu bylo podáváný nějaký jídlo (kde bych prosazovala asi chleba a vodu), nenechala bych toho člověka nikdy vyjít...nevím, ale mám pocit, že z tohohle se člověk musí zbláznit, pokud není zrovna "Tulák po hvězdách"...vždyť si to představte, žít několik let ve tmě jen mezi čtyřma stěnama...ty lidi by se samozřejmě třeba chtěli pak zabít sami, ale to by se museli umlátit sami o stěny a to už je jejich věc... Jo, i proti tomuhle by se našli odpůrci, že to je nelidský, že to de moc do peněz a tak, ale mám takovej dojem, že se stejně nikdy názory neujednotí... Takže toť můj osobní názor :-)

sk8ergirl
06. 08. 2004
Dát tip
Hups...omlouvám se za hromadný avi...mi trochu ujela ruka :o)

Kastel
06. 08. 2004
Dát tip
....v podstatě jsi pro trest smrti, jen jsi trochu alibistka - to je podobné jako tvrdit, že trest smrti ne - jenom tě odvezem doprostřed oceánu tam tě vyhodíme, a to jestli někam doplaveš je tvoje věc :o)

Paranoicus
06. 08. 2004
Dát tip
Vokurková sezóna vrcholí, takže otevřeme nějaký dobrý téma pro flame?

StvN
06. 08. 2004
Dát tip
Uvažuješ moc zběsile. Musíš si uvědomit, že většinou jde o případy lidí, které nemůžeš ani pořádně fotit, protože je papír na sobě nechce nosit. Kdybys je viděla, zděsila by ses hrůzou a kdybys zjistila, jak žijí....

KayTee
26. 03. 2004
Dát tip
Morney: taky někdy zapochybuji jestli je správné, když zabíjí stát, ale pak si vzpomenu na stovky dětí a nevinných lidí, co umřeli rukou vraha a vím, že trest smrti je v současné době potřebný!

Morney
25. 03. 2004
Dát tip
Na tohle téma by se dalo diskutovat hodiny a hodiny. Všechny příspěvky číst nebudu, stejně by mě nikdo neovlivnil. Souhlasím s tebou, jsem jednoznačně pro ! Když denodenně vídáme, co se kolem nás děje a bude jenom horší.

KayTee
06. 02. 2004
Dát tip
Nedávno jsem měla tu možnost vidět film Cela smrti. Viděli jste ho někdo? Taky k zamyšlení.... ale stejně jsem pořád Za trest smrti...ovšem v opravdu dokázatelných případech...hlavně u vraždy dětí a u sériových vrahů.

alina
15. 08. 2003
Dát tip
gd:... tak tohle bylo tedy drsné ...... až jsem se opotila ... kouska slitování s duší ubohou nemáš .......a nevím, nevím, nepřehnal-li jsi to s tím mým chroptěním ;)) ...... Nojo, piky piky na hlavu, že na babu nehraju ........ a už Ti nikdá v životě žádný avízko nepošlu, abys věděl! Tááák! *p*

gd
15. 08. 2003
Dát tip
tak to má být.

alina
14. 08. 2003
Dát tip
gd: riskuji, žes mě právě odsoudil /.....btw:neukecala bych to na podmínku? ;)..../ Já jen chtěla sama za sebe říct, že mi tahle diskuse /narozdíl od mnoha jiných/ nepřijde až tak zbytečná a nesmyslná. Samozřejmě, že tu nic nevyřešíme!! Ale přijde mi docela dobré znát postoje lidí kolem sebe k tomuhle tématu. aví jen pro Tebe ;))

alina
14. 08. 2003
Dát tip
Petulíí: neboj, já vím, že to není nenávist ..... víš, že vím, že víš,.... ;) Ale kromě toho taky obě víme, že jsou témata na kterých se my dvě nedomluvíme... jo, holt taková je život ......

gd
14. 08. 2003
Dát tip
Já jsem tě varoval, alino malino!


Popraviště
12345678987654321gd
Já jsem tě varoval! Popravčí četo! PAL!. Dáte si cigaretku, hoši?
DatumPopravčí četa
Jasan, šéfe. Dík, jste kámoš.
Datumalina
Chroptíky chropt. Promiň, milý gdíku, já to tak nemyslela. (umírá v krutých bolestech, gd je dojat)
gd
14. 08. 2003
Dát tip
Ale zase ne tak moc.

BorisCvek
14. 08. 2003
Dát tip
Petula: strach je zdroj nenávisti... strach není dobrý rádce v péči o slabé....

Petula
14. 08. 2003
Dát tip
Borisi Bez strachu vstoupíš do vozovky? Bez strachu půjdeš po střeše? Bez strachu skočíš do peřejí? Jakákoliv lidská emoce se dá zneužít. Pozitivní i negativní! Láska i strach. Cokoliv je v rukou fanatiků nebezpečné! Odpověď proto považuji za demagogickou.
|||-_-|||

BorisCvek
14. 08. 2003
Dát tip
Strach z vraha má jinou psychologickou kvalitu nerž strach z nešťastné náhody.... uznáš to?

nin
13. 08. 2003
Dát tip
Lowlander: myslíš vážně tohle?: existují justiční omyly, ale... to je daň. Nic v našem životě není fair a 100% jisté! - právě PROTO, že nic není fér, tak se na tom nefér odmítám podílet... podle tebe se zas tolik neděje, když popravěj nevinnýho člověka, se toho tolik neděje, protože na světě je přece spousta nespravedlnosti... s tím teda naprosto nesouhlasím...

BorisCvek
13. 08. 2003
Dát tip
alina. FAKTA o fungování trestu smrti v REALITĚ, tedy v zemích, kde je zaveden, jsou mnohem silnějším argumentem než to, co tu říká Petula. Petula říká své dojmy a svou podivnou ideologii, FAKTA zcela ignoruji. Z Petuly mluví nenávist, pochopitelná nenávist, kterou cítím taky... ale kterou se nemohu řídit, protože je to naprosto neproduktivní (když se vezmou v úvahu FAKTA).

Lowlander
13. 08. 2003
Dát tip
OK, přijímám roli "toho špatného"... Trest smrti není obrazem neschopné společnosti, ale hraničního trestu. V systému, kde se za prohřešky trestá musí existovat tak tvrdý trest, aby byla už jen jeho eistence odstrašující i pro zatvrzelejší... (Ty nejzatvrzelejší nezastaví ani ten, ale Ti pak jsou patologicky nenapravitelní a je levnější a rozumné je neléčit, ale likvidovat-pro společnost je to prospěšnější) Pokud se neodosobníme od těchto skutečností a neuvědomíme si, že přežití v horizontu delším než několik desetiletí, maximálně jednoho až dvou set let je otázkou společnosti, nikoliv jedince, pak jsem odsouzeni k zániku. Musíme postavit zájmy společnosti nad zájmy jedince, protože jeho zájmy jsou zastoupeny poměrovým dílem i v zájmech společnosti. To bude fair! Žijeme v době terorismu, kdy jeden stát "legálně" terorizuje druhý stejně jako jedna organizace nelegálně jinou a nic s tím nejsme schopni udělat, dílem proto, že si hrajeme na humánní...tsss... Skutečný důvod je to, že nejsme jednotní, nevíme, co skutečně, jako živočišný druh, chceme... přežít? Tak proč se tak nechováme? Jistě, existují i jiná řešení, než násilná eliminace nebezpečných jedinců, ale tyto způsoby nejsou dostatečně efektivní a hlavně jsou velmi finančně nákladné... Vždyť u nás neexistuje ani jiná alternativa (mnohdy možná horší než trest smrti) a sice nucenné práce... Věřím tomu, že tento trest by se také dal v mnoha případech využít a smrt by byla skutečně jen krajnost... ale i tak, společnost má právo zabít jedince, pokud jedinec svým chováním ÚMYSLNĚ poškozuje společnost! Je tedy stěžejní identifikovat motiv, pozadí činu. Byla-li to nehoda, trest by měl být mírný, spíše jen symbolický. Za nedbalost by měl být trest přísný, ale taový, aby se jedinec mohl znovu zapojit do společnosti a poučit se ze svých chyb a za úmysl škodit... vyšší tresty až ty nejvyšší. Náš systém tvoří jen jedince, kteří bez ohledu na svůj čin, ztrácí možnost běžného zapojení se do společnosti a to je základní chyba, porotže trest by měl převychovvat, motivovat a ne fungovat jen ajko jakásy krátkodobá "obrana před delikventovou činností", porotže jako takováto obrana by nejlépe sloužil právě trest smrti a pokud se již musí společnost chránit před tímto jedincem, má právo jej i zlikvidovat... Anžto jsem už za tu dobu, co tu jsem, poznal názorové ladění zdejší komunity, je mi jasné, že se stanu cílem ostré kritiky, která bude opakovat do omrzení (kde dojdou argumenti, pomůže asertivita) své argumenty, bez ochoty snažit se alespoň zvážit argumenty druhé strany a tak Vás jen žádám, aby jste omezili vulgaritu (to taky podporuje obrázek o kvalitě diskuze), děkuji :o)

BorisCvek
13. 08. 2003
Dát tip
Lowlander: já Ti mohu říci pouze jedno.... NIC O TOM NEVÍŠ. Kdybys dovedl obhajovat trest smrti s skutečným právnickým vzděláním, rád bych se s Tebou o tom bavil. Mně nevadí názor, že trest smrti je dobrý, nebo nutný, mně vadí ta primitivní a nesmírně hloupá argumentace, jakou tu zastánci trestu smrti předvádějí. Zcela ignorujete faktické problémy a jen hlásáte až do ztopoření svou primitivní ideologii. Vezmi si právnické učebnice, půl roku je intenzivně studuj, zajímej se o realitu trestu smrti v zemích, kde funguje, a POTOM o tom žvaň.

Bobísek
13. 08. 2003
Dát tip
Trest smrti - tak často diskutovaná otázka. Ano nebo ne? Já osobně jsem za, ale jen případě, že vina je 100%-tně dokázána! Já bych byl taky pro. Ale co to je stoprocentně dokázaná vina? Kvůli možnýmu justičnímu omylu bych byl spíš pro doživotí.

Paranoicus
13. 08. 2003
Dát tip
Trest smrti? Rozhodně ano. V dokonalé společnosti dokonalých lidi, ovšem.

gd
13. 08. 2003
Dát tip
trest smrti pro každého, kdo mi pošle avízo k téhle zbytečné diskusi. :)

trest smrti? ve vyjimecnych pripadech urcite /zlociny proti lidskosti, vrazdy pro vrazdy.../ jinak bych byl radeji pro vyhnanstvi, ale to uz nejde tak moc snadno v dnesni dobe uskutecnit...

StvN
13. 08. 2003
Dát tip
Z mýho pohledu je trest pomstou. Když trestáš, ukazuješ svou neschopnost řešit situaci rozumně.

Petula
13. 08. 2003
Dát tip
Cveku, ne nenávist, ale strach! Strach o ty slabé! Zatím se stále patláme s těmi, kteří škodí, ale nad těmi, kterým je škozeno nikdo ani nevzdechne!!!! Proč o tom nikdo neuvažuje?
|||-_-|||

Woland
13. 08. 2003
Dát tip
Ja se toho pojmu pomsta nejak nebojim. Kdyz pouziju Akiho priklad, kdyby mi nekdo znasilnil nezletilou dceru, utrhnu mu koule a rek bych, ze mi to udela dobre. Nezavislost soudce je fajn vec, ale jen dokud clovek muze byt nezavisly s nim. Kdyz se ho to zacne osobne dotykat, je mu asi docela u prdele, ze tim par lidem prispiva k iluzi o kultivovane spolecnosti. Jo a ad Borisuv posledni prispevek - jses fakt debil. A ver, ze psychologicke ucebnice jsem pul roku studoval :-)

Lowlander
12. 08. 2003
Dát tip
Doživotí? Tsss... to není řešení... naopak likvidace je řešení a zroveň dosttečně odrazující! Proboha, vždyť co do krutosti je dnešní doba možná mnohem horší, než za Chamurapyho vlády, takže proč ne? Kdo úmylně (tzv. úkladně) zabije, má být zabit! Trest porti společnosti, porti celku by měl být taktéž trestán smrtí... btw: ještě k tomu dělení na lepší a hroší společnost... pokud sám inklinuješ k třídění lidí do kast, které si (zjevně) nejsou rovné, pak nemoralizuj o trestu smrti...

sicco
12. 08. 2003
Dát tip
Problém je v tom, že lidi musí odsoudit zase lidi. A jaký jsou ty lidi, chybující, podéhaící citům, úplatkům. Kdo nese odpovědnost za justyční omyly? A řčeni "zabte je všechny, Bůh si je už přebere" je v dnešní době dost chabé. To, že lidská společnost selhává ve své funkci a produkuje čím dál víc malých vrahounů, se nespraví tím, že lidi budou dovolávat "spravedlnosti třepající se na ocelovém křesle."

BorisCvek
12. 08. 2003
Dát tip
Lowlander: co víš o Chamurappiho době? Neinklinuji k třídění lidí do kast, jsem antikastovně zaměřený člověk. Proto odsuzuji kastářství v dobách, kdy trest smrti slavil své orgie (zkus se informovat o tom, kolik lidí v USA bylo propuštěných z cel smrti, když se zjistilo, že jsou NEVINNÍ při obnově procesu... a to tam čekali na popravu třeba 10 let!!!), i kastářství zde na písmáku. Kdo se cítí "vyšší kastou" je vždy primitiv a blbec.

BorisCvek
12. 08. 2003
Dát tip
Zkus se informovat o tom, jak kastovnictví ovlivňuje hrdelní pře v USA.... trest smrti je brutální symbol moci vyšších kast nad nižšími. V USA to probíhá takto: policie řeší vraždu a nemůže najít pachatele, proto obviní sociálně slabého černocha (bezdomovce např.) a vraždu mu "dokáže". Černoch je odsouzen k trestu smrti. ČEká na smrt v cele cca 10 let a potom při revizi procesu je (v lepším případě!) propuštěn. Nedávno tuhle mašinérii přiznal republikánský (sic!) guvernér jednoho středozápadního státu.

Woland
12. 08. 2003
Dát tip
Nejak nerozumim tomu, jak se tu vsichni stiti pojmu pomsta. A zoufale se snazi o iluzi, ze trest a pomsta nemaji zadny prunik...

REDH0T
12. 08. 2003
Dát tip
jojojo, takovej dobře realizovanej psychoterror je lepší než trest smrti :o)

StvN
12. 08. 2003
Dát tip
Boris + gd - K čemu je doživotí? To neni žádnej trest, pro mnohý z nich se věznice stane po několika letech jediným světem a ven ani nechtějí, je jim tam dobře, a to je podle tebe trest? Mimochodem tady nejde o trest, smrt není trestem pro umírajícího.

BorisCvek
12. 08. 2003
Dát tip
StvN Trest není pomsta, dokážeš to odlišit? Doživotí je dostatečný TREST i za genocidu... avšak doživotí je nedostatečná pomsta i za pouhé zabití z nedbalosti. Chápeš? Woland: trest a pomsta mají průnik, ten je však v civilizované společnosti nežádoucí a je třeba vědomě ho minimalizovat... např. uplatněním presumpce neviny nebo odmítnutím principu, že žalobce = soudce atd. Odmítnutí trestu smrti je krokem na cestě této kultivované společnosti dál.

gd
12. 08. 2003
Dát tip
no, asi to necháme koňovi. za sebe můžu říct, že pokud bych na tuto otázku měl jakýkoliv vliv, budu proti. konec.

Petula
12. 08. 2003
Dát tip
Mnnnoo, například člověka, který opakovaně bestiálně vraždí pro své uspokojení bych na trest smrti poslala. Nejedná se o POMSTU! Zmrzačení (ať již fyzické či psychické), zohavení, zabití, vražda a podobně se nedá pomstít. Žádná „pomsta“ nevrátí, co bylo. Trest není jen trestem, ale také odstrašujícím prostředkem. A TAKÉ BY MĚL CHRÁNIT SPOLEČNOST! Budeme-li tvrdit, že trest smrti vrahy od vraždy neodradí, tudíž je k ničemu, pak bychom měli také logicky pokračovat tvrzením, že trest neodrazuje zloděje od krádeží, protože se krade i když je krádež trestná. Proto snad nebudeme zloděje zavírat? Nebudeme pokutovat řidiče, nebudeme stíhat vandaly… Všichni si budeme moci ukrást a zničit co chceme a každý si svobodně zabije svého nepřítele. To je svět bez trestu obecně. Zlodějnu a vandalství (občas) společnost trestá. Sadistické vraždy a pachatele podobných zvěrstev a hrůz nikoliv. Bestiální vrahy si pěstujeme, živíme a čekáme, až utečou a budou pokračovat. Již několikráte se stalo! Bez trestu smrti nechráníme společnost bezbranných lidí pře nebezpečnými jedinci, ačkoliv bychom mohli. VE ZVLÁŠTNÍCH A ODŮVODNĚNÝCH PŘÍPADECH
JSEM PRO TREST SMRTI!
Tak, teď jsem si to u mnoha lidí „posrala“…
|||-_-|||

s lowl a jinými rozhodně nesouhlasím! to, že někdo má být odsouzen k smrti, je krajní řešení a podle mě i selhání společnosti, která si už prostě s daným jedincem neví rady mimo to, stejně se to musí ošetřit zákonem, a toho by jsme se pravdě podobně dočekávali dlouho mimo to takového kata by jsi hledal kde? vždyť by se z toho musel pomátnout a svým způsobem by taky zabíjel, ale legálně a z finančního hlediska .. to určitě taky nebude levná záležitost ve věžení, kde se nají dost lidí, tak tam o ty tři čtyry se strava taky najde

alina
12. 08. 2003
Dát tip
Petulíí: u mě ne ................ Jen je mi smutno z toho, že nemám tolik výmluvných slov a argumentů, abych Ti to dokázava vyvrátit ....

Žíně
11. 08. 2003
Dát tip
Anonym 35 otevřel sice okrajový, ale dost zajímavý problém, problém katů, kteří jsou vlastně legalizovanými a ještě k tomu společností placenými vrahy. Není to určitý stav schizofrenie, když jednoho vraha zabíjíme a druhého za to odměňujeme? Myslím, že je omyl rozlišovat vrahy na "hodné", protože nezabíjí tzv. "nevinné" a jejich činy jsou společností usměrněny a "zlé, kteří zabíjejí neřízeně. Morálce společnosti a v ní žijících lidí tato schizofrenie v hodnotách nijak podle mého neprospívá.

Aki
11. 08. 2003
Dát tip
vsadil bych se o co chcete, že nikomu, kdo tu tak vehementně odsuzuje trest smrti jako něco nelidskýho a přežitýho, nezabili a neznásilnili 5-letou dcerku. (ne že by se mi něco takovýho stalo, ale dokážu se vcejtit do role jejích rodičů) takovej člověk u nás dostane tak 15 let, když se chová slušně a v base nezabije někoho dalšího, tak mu pomalu půlku odpustěj. a úplnej výsměch tohohle systému je v tom, že daně rodičů týhle holčičky jdou nejen na krmení týhletý lidský zrůdy, ale i na vybavení jeho cely (televize, video, posilovna...). a odsouzenej si může celou dobu válet šunky, protože kdyby ho někdo náhodou nutil pracovat, tak by to nebylo humánní... takovýhle věci mě vážně dost serou... když teda ne trest smrti, tak aspoň do kamenolomu a s okovama a makat, až bude potit krev... jenže to je nehumánní... humánní je nechat ho po pár letech jít, aby to moh udělat znovu...

gd
11. 08. 2003
Dát tip
s překvapením zaznamenávám, že i mezi písmáky jsou zastánci trestu smrti, a to jsem si myslel, že od určité mentální a kulturní úrovně není o čem se bavit. vida.

nin
11. 08. 2003
Dát tip
Lowlander: to dealerství bys teda fakt vyřešil! ufff...

Woland
11. 08. 2003
Dát tip
Aki: Pokud se ostatni muklove dozvedi, ze jsou na cele s chlapem co zabil a znasilnil dite, tak ma trest skutecne nezavidenihodny... gd: Od urcite mentalni a kulturni urovne je mozne se bavit uplne o vsem. Takze tvoje skoda :-)

BorisCvek
11. 08. 2003
Dát tip
Aki: spravedlnost je něco jiného než POMSTA... proto od dob civilizovaného právního pořádku NESMÍ být žalobce soudcem! pokud Ti tohle nedošlo, není se o čem bavit....

Aki
11. 08. 2003
Dát tip
Boris: já vím, se mnou se tak nějak vůbec nedá bavit, páč patřím mezi tu spodinu, o kterou ty si akorát tak otíráš podrážky... :o) ale jestli umíš dobře číst, tak by sis moh všimnout, že mně se nic takovýho nepřihodilo, tudíž nechápu, proč se oháníš soudcema a žalobcema... zeptám se znovu: jakej trest by si podle tebe zasloužil onen dotyčnej? nebo člověk, kterej pro dvě stovky umlátí železnou tyčí 80-letou babičku? něco jinýho jsou vraždy ze žárlivosti v afektu... ale kdo udělá něco takovýho, nemá ve slušný společnosti (kam tak hrdě řadíš sebe, nikoliv mě) co dělat. aspoň podle mě... doživotí? ano, klidně. ale s tím, že si tam na sebe bude sám vydělávat. nikoliv s tím, že já tu bestii budu ještě živit ze svých daní Woland: vím, pedofilové a podobná havěť to nemá v base zrovna lehký. ale když umlátíš pár starejch bezbrannejch babiček, tak si tě ani nevšimnou a je to stejný zvěrstvo...

BorisCvek
11. 08. 2003
Dát tip
Pokud mi někdo brutálně zabije syna/dceru, jsem ten poslední, kdo má stanovovat trest. Já budu volat po pomstě.... proto nesmím vraha soudit. Stačí? Aki, já nejsem elitář a do slušné společnosti řadím Tebe a prakticky všechny z Písmáku.... jen Vám občas mnohé věci nedocházejí, v tom je problém :-(.

Woland
11. 08. 2003
Dát tip
Aki: zase pak nebudes platit z dani duchody pro ty babicky :-)

Aki
11. 08. 2003
Dát tip
Boris: mě že řadíš do slušný společnosti? šmankote a odkdy? škoda, že jsem si nezapamatoval, ve kterým auditku mě nazýváš spodinou, povlem nebo něčím podobným... ale možná, že by stačilo otevřít namátkou jakýkoliv, kde ses o mě jakkoliv vyjádřil... :o) škoda, že seš tak študovanej, že mi nedokážeš odpovědět na jedinou jednoduchou otázku: jakej trest by si podle tebe takovej člověk zasloužil (předchozí poznámky o jakýchkoliv příbuzenských vztazích považuj, prosím, za irelevantní) :o) Woland: babičkám na důchod přidám rád, páč ty si to poctivě (tenkrát ještě opravdu poctivě) odmakaly. a taky doufám, že jestli se toho jednou dožiju, tak i mně přispěje jednou stát na ten rohlík s máslem k snídani :o)

BorisCvek
11. 08. 2003
Dát tip
Aki: každý případ je specifický a soudit má soudce na základě znalosti podrobností a posudků soudních znalců, chápeš? Spodina je přirozenou součástí slušné společnosti. Do slušné společnosti nepatří (nebo neměli BY patřit) jen gauneři.

alina
11. 08. 2003
Dát tip
NE!!! Dříve, než jsem se potkala s jakýmikoliv náboženstvími, dšla jsem sama pro sebe k jednomu zásadnímu poznatku: "ČLOVĚK JAKO TAKOVÝ NEUMÍ, NENÍ SCHOPEN LIDSKÝ ŽIVOT DÁT ČI VRÁTIT, KDE TEDY BERE PRÁVO JEJ VZÍT?!!!!! - -a více k tomu sama pro sebe dodávat nemusím. A není pro mě viklajícím argumentem ani situace, kdy by dotyčný brutálně zabil někoho z mých blízkých... Trest smrti je doopravdy pomsta a nikoliv řešení!!! ... Smrt vraha mi člověka o kterého jsem přišla nevrátí. Ani nezmírní mou bolest nad ztrátou!!!! Takže dál pak jedině souhlas s Kocourem - "doživotí a tvrdě odpracovat"....

alina
11. 08. 2003
Dát tip
StvN: jejda, koukám, že máš tu větu formulovanou takořka stejně jako já! gd:.... někdy se strašně moc bojím, že "společnost na vyšší civilizační úrovni....a mentální a kulturní úroveň"... s tím má pramálo společného, a pramálo zmůže....

StvN
11. 08. 2003
Dát tip
Aki - v tom je právě největší chyba, čekat, až ti někoho znásilní nebo zabijou. Jednak je pozdě a druhak se rozhoduješ zaujatě. gd - kulturní a mentální úroveň, ha, to bych sem netahal alina - stane se. Trest smrti neni pomsta. Je to pojistka, že se to nebude opakovat. Život takovýho člověka je v podstatě zbytečnej, tak co s nim tady.

alina
11. 08. 2003
Dát tip
StvN: já vím, že stane ....a docela to potěší...

BorisCvek
11. 08. 2003
Dát tip
Pojistka je doživotí bez možnosti propuštění. Trest smrti je pozůstatek dob "oko za oko zub za zub", dob brutálních trestů (šaría), které nikam nevedly a nic nezměnily....

gd
11. 08. 2003
Dát tip
StvN - to ale velice souvisí, protože pro mě je prostě zamozřejmost rozlišovat trest a pomstu. legalizovaná vražda přece není žádný trest... spíš pochopím vraždu v afektu než popravčího, který chladnokrevně zabíjí lidi od devíti do šesti s hodinovou pauzou na oběd... a má čtyři týdny dovolené, které tráví na mallorce...

sicco
10. 08. 2003
Dát tip
Pěkně se mi to hovoří, když nikomu z mého okolí se nikdy nic nestalo, ale dívám se na to takhle. Za prvé 99 procent vražd je provedena v afektu. Za druhé neodsuzoval bych všechny teroristy, protože jsou to lidi, kteří jsou zblblý výchovou a vírou. Všeobecně terorismus spíše vdím jako neschopnost OSN a světových mocností a musím říct, že co se týče Iráku a Talibanu, sklidila Amerika, to co zasela v 70 a 80 letech jejich zahraniční politika na středním východě. Zvláště poslední útok na Irák vidím jako ospravedlní toho, že v Iráku za deset let sankcí zemřelo dejme tomu dvěstě tisíc dětí z důvodů embarga. Mimochodem za tohle nikdo na křeslo nepude, protože by tam skončila půlka Americké a Britské vlády. Nakonec je terorismus důsledkem lidské intolerance, protože jako prvotní příčinu terorismu vidím chudobu. Možná kdyby se západní svět držel všech křesťanských zásad, kterými se tak často ohání, mohlo by vše vypadat jinak. Podívejte se třeba do Istanbulu tam vedle sebe žijí křesťané, židí a islámisté v relativním blahobitu a o nějakých problémech jsme nikdy neslyšely. Ale to jsem hodně odbočil, i když možná až zas né tolik. Üž totiž v dřívějších slovech jsem naznačil, že USA je velmi nezralá země plná paranodních bšlochů. O tom proč si to myslím, bych se tu nechtěl moc vyjadřovat, protože by to vyšlo na hodně tlustej odstavec a tak hodím jen odkaz na filmový dokument Bowling for Columbaine. Věřím, že po shlédnutí tohoto filmu, získá spoustu lidí podobný názor, jako já. Na druhou stranu si myslím, že ti dva pánové, kteří postříleli deset lidí z oné bílé dodávky si trest smrti zaslouží. Protože vraždu ze žistných důvodů odsuzuju ze všeho nejvíce. Takže co říct závěrem, trest smrti má smysl, ale rozhodně ne v to divadle, kteří američané považují za soudní proces. A vzhledem, že Evropské soudnictví se v tomto ohledu přibližuje (viz Evropský soud ve Štrasburku), je dobře, že v Evropě byl trest smrti zrušen. Uplným závěrem bych zakončil slovy autora, kterého si na devše vážim "Vskutku pravím vám, je zapotřebívelké domýšlivosti a nadutosti považovat jakkoli opodstatněnou smrt za spravedlnost."

BorisCvek
10. 08. 2003
Dát tip
Amnesty International považuje trest smrti za porušování lidských práv, pokud vím.

StvN
10. 08. 2003
Dát tip
Když neumíš život darovat, nemáš právo jej brát. Jinak jak naznačil Aki, s většinou takových psychopatů se dá něco dělat dřív, preventivně. Například nedávné Litvínovice, to jsem fakt nepochopil, ty lidi si vo to vyloženě koledovali. Proč čekat až se něco stane?

Lowlander
10. 08. 2003
Dát tip
No, tohle je dost¨problematická otázka. Faktem je, že když si někdo uzme pravomoc život vzít (vrah), pak má splečnost stejné právo... jsem pro trest smrti! Jistě, existují justiční omyly, ale... to je daň. Nic v našem životě není fair a 100% jisté! Zvláště u násilníků (resp. vrahů) recidivistů jsem pro trest smrti... zrovna tak bych i dealerství omamných látek trestal srmtí... ach jo, jsem trochu mimo, vrátím se k téhle diskuzi později... napadají mě samé radikální argumenty...:o(

Anonym_35
10. 08. 2003
Dát tip
Trest smrti-urcite ne! Proc? Vina neni nikdy jako vse ostatni 100%. Dialog:ahoj sem kat,mas me rad?! Ne, ses vrah. Kdo neni proti, doporucuji film - Dance in dark- Lars von Trier!. Kazdy umre sam.Netreba zabijet, staci vzit svobodu, to je prece tolik.

Krel
09. 08. 2003
Dát tip
Jsem proti...

NE! to samý, co Kocour

BorisCvek
08. 08. 2003
Dát tip
Jsem PROTI. Trest smrti ani kruté tresty nesnižují kriminalitu. Je třeba snížit kriminalitu, nikoli vybíjet pudy vražděním. Jsem pro "třikrát a dost".

Mathew
08. 08. 2003
Dát tip
a já jsem PRO - už kvůli tomu jak na mě média valí ty desítky otřesných vražd a znásilnění - a nejmíň v půlce případů si řeknu že bych toho člověka střelil do hlavy -

KayTee
08. 08. 2003
Dát tip
mathew: souhlasím, taky občas říkám: Ten kdyby byl tady, tak bych ho uškrtila vlastníma rukama!!! Skipe: myslím, že jsme to pochopili hned napoprvé ;o) Aki: trochu drsné, ne? ;o) jarohoste: přesně!

Knihovník
08. 08. 2003
Dát tip
Mathew - no, média ... jestli mohu doporučit, koukni na film "Bowling for Columbine" oceněný (tuším) zlatým medvědem (estli ti to něco řekne) za nejlepší dokument. Snaží se dopátrat příčinu toho, proč je v Americe tolik vražd střelnou zbraní - média na tom mají nemalou zásluhu ... Jinak já jsem taky pro, ale za jednu vraždu bych trest smrti nedával, mé ano má hodně podmínek .

Knihovník
08. 08. 2003
Dát tip
avie

Kastel
08. 08. 2003
Dát tip
Pominu-li diskuzi o justičních omylech a zneužívání trestu smrti k politickým účelům jsem pro a rozhodně mě k tomu nevede fakt, že uvěznění bestií stojí peníze. To, že může jednat o mstu mě vůbec neodrazuje - jsou případy kdy mi msta nepřijde vůbec od věci a nehodlám proti kamenům používat chleba - to by byl svět za chvíli plný kamenujících . Ani si nemyslím, že trest smrti nemá odstrašující účinek - určitě ne při vraždách v afektu, ale uvažovat o kariéře nájemného vraha - určitě bych se zamyslel (pominu-li opět jeden fakt, že normálně fungující člověk o této kariéře zřejmě nepřemýšlí). Je o to složité v mnoha ohledech - i úkladná vražda, která vychází z předchozích núnosných podmínek vraha trest smrti nezaslouží. Ten bych ale skutečně odklepnul hovadům a myslím, že je všem zřejmé o jaké typy se jedná - např. poslední medializovaná smrt mladé stopařky apod. Bez mučení - ale likvidovat.

Merle
08. 08. 2003
Dát tip
obecně jsem pro. kde není možná náprava, je třeba najisto zabránit opakování

Cirri
08. 08. 2003
Dát tip
som za ... ukladne zabijes ... zomri ...

Skip
08. 08. 2003
Dát tip
Souhlasím se Stanislavem. USA by si měli udělat pořádek ve vlastní zemi a pak teprve obhajovat demokracii ve světě. Stejně to dělají jen tam, kde se jim to momentálně hodí a kde je to jen v jejich vlastním zájmu. Když jim někde prospívá diktatura, nechají to být. Jsou to (nemyslím obyčejné lidi) neskuteční pokrytci.

Woland
08. 08. 2003
Dát tip
Ja bych ho zaved. Aspon pro nas nebude takovej sok, az se dozijeme staneho prava :-)

gd
08. 08. 2003
Dát tip
jednoznačně NE, vždyť se ani nedá mluvit o trestu - když někoho legálně zavraždíte, není to trest, ale pomsta. společnost na vyšší civilizační úovni by měla být schopna vzdát se tak primitivních pudů, jako je touha po pomstě. ať je sebevíc pochopitelná.

la_bete
08. 08. 2003
Dát tip
Ja jsem pro.Predstavte si, ze vam nekdo znasilni a zabije dceru a dostane za to nějakých 15 let a to ho jeste za dobre chovani pusti o 5 let drive. Jak by bylo vam? A jak by jste se citili kdyby pak nekdo takovy behal na svobode? Nerikam ze by mel byt trest smrti za kazdou vrazdu, ale jen za ty opravdu odporne.

KayTee
08. 08. 2003
Dát tip
souhlasím la_bete Nebo když Ti někdo před očima zavraždí rodiče! Nebo teroristi...ti by si taky zasloužili!

KayTee
08. 08. 2003
Dát tip
souhlasím la_bete Nebo když Ti někdo před očima zavraždí rodiče! Nebo teroristi...ti by si taky zasloužili!

KayTee
08. 08. 2003
Dát tip
Jé...tak to se mi nepovedlo ;o)))))

Mathew
08. 08. 2003
Dát tip
la_bete : tak přesně tohle jsem myslel, máš pravdu

Kalim
08. 08. 2003
Dát tip
hele, znám další skvělý metody: utopení (ať už s kočkou v pytli, či bez) pomocí zvířat: hadi, tygři, medvědi, lvi; přivázání za koně,.../na koně,...;nebo donutit krysy pohrabáčem, aby se prožraly do těla....; zahrabat tělo do cesty afrických mravenců; roztrhání koňmi za údy do stran...... je toho moc udušení (nedistatkem vzduchu, popelem, na oprátce....) taky moc naražení na kůl (klasika) rozdrcení massola (rozdrcení hlavy kyjem) rozdrásání stažení z kůže roztrhání (rozuměj kleštěmi: oči, uši, bradavky, prsty, pyje, svaly,....) vyhladovění gillotina římská smrt (podříznutí hrdla krátkým mečem) upálení (na malém ohni, v plamenech,...) ubití (bič...) otrava probodnutí rozříznutí (pilou, provazem) zardoušení ....toho by bylo

Kalim
08. 08. 2003
Dát tip
...

Kocour
08. 08. 2003
Dát tip
doživotí a tvrdě odmakat

KayTee
07. 08. 2003
Dát tip
Jak jsem řekla v prologu, jsem za! Hlavně v případech sériových vrahů, a vrahů dětí. Možná nemáme právo vzít život človeku, ale on ho měl, když vzal život někomu jinému??? Neměl a za to by měl pykat!!!

Skip
07. 08. 2003
Dát tip
Jsem proti! Ano, žádný člověk nemá právo vzít život druhému člověku. Ať je jakkoliv hrozné, že někdo někoho zavraždí, nedává nám jeho porušení tohoto práva právo toto právo rovněž porušit.

Aki
07. 08. 2003
Dát tip
já bych to střílel preventivně... za blbý kecy třeba... těma to většinou začíná... a k žádným vraždám by pak nedocházelo :o))

Jarohost
07. 08. 2003
Dát tip
Je těžké rozhodovat o životě druhých, ale tam, kde je jasně prokázána vina a navíc čin zvláště bestiální.. - jo...asi by neměl mít právo na život. Doživotní tresty u těchto lidí stojí nás všechny hrozné peníze co bychom mohli použít na potřebnější věci.Třeba pro pozůstalé, kterým zničil to nejcennější....takže ANO

Skip
07. 08. 2003
Dát tip
Sakra, teď koukám, že jsem to zformuloval pěkně blbě, i když asi všichni pochopí, co jsem chtěl říct. Zkrátka to, že někdo někoho zabije, nám nedává právo učinit totéž.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení

© Dobrý spolek

Nahoru