Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSoumrak dne
Autor
Rena
Zdá se, jakoby se na starém sídle Lorda Darlingtona, Darlington Hall, i po mnoha letech úplně zastavil čas. Pan Stevens, majordómus, připravuje snídani pro svého pána a služebnictvo pomalu začíná probouzet dům k jeho obvyklému životu. Přesto se tu něco změnilo. Je to již dvacet let, co přišla do těchto míst slečna Sally Cantonová, nová hospodyně s mnoha vynikajícími vysvědčeními, která zmizela ze života pana Stevense stejně záhy, jako se objevila. Jakoby ho tenkrát chtěla vyzvat k něčemu, pro co v sobě do teď nenalezl sílu. Majordómus začíná vzpomínat: Zprvu byl na Sally velmi přísný, ale nakonec ho cosi v ní upoutalo. Do celého příběhu zasáhla také druhá světová válka, pan Stevens ji ale odsouvá do pozadí svých vzpomínek.
Postupné odkrývání minulosti a přítomnosti vzbuzuje v divákovi pocit, že se muselo stát něco matoucího. Něco, co nebylo správné, jen velmi bolestivé. Nejedná se ovšem o klasickou romantickou slátaninu, jak by se na první pohled mohlo zdát. Soumrak dne je o umírání tradičních lidských hodnot a o přeceňování jiných, o povyšování maličkostí a detailů nad vztahy a lidskými prožitky.
V hlavních rolích se představí Anthony Hopkins, jako pan Stevens, a Emma Thompsonová, jako slečna Cantonová.
Anthony Hopkins je jako chladný a rádoby klidný majordómus, který dává přednost práci před životním vztahem, naprosto nepřekonatelný. Jeho servilita a odevzdanost působí otupěle, což však vůbec není na škodu. Pouze v jednom okamžiku máte pocit, že se pan Stevens zmůže na víc než jen toužebný pohled.
Emma Thompsonová naopak zastává tu část prapodivného vztahu, v níž nalézáme snahu a touhu po sblížení. Soucit a porozumnění je pak pouhým spoluhráčem jejích dokonale procítěných emočních stavů.
Hudba Richarda Robbinse je stejně zvláštní jako samo dílo. Hlavní motiv je vemlouvavý a divák se pak snadno přistihne, že si jej pobrukuje třeba cestou z práce nebo při vaření v kuchyni.
Kamera a střih slabě převyšují průměr, ale silný scénář a skvělá režie jsou přímo nepřekonatelnými částmi filmu. Příběh na pozadí druhé světové války je velmi silný. Ne, nečekejte happy-end, ten by celý tento výplod Ivoryho fantazie neúprosně smetl do propadliště dějin.
Myslím, že na snímek tohoto typu může bez obav vsadit i jakýkoli muž. Když ne kvůli panu Stevensovi a slečně Cantonové, tak alespoň kvůli náhledu na chybné pochopení druhé světové války z britské strany.
No more comment *****