Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Náskok a opožděnost vyznavačů zla

21. 11. 2003
2
0
1223
Autor
Hori

Právě teď se koná u nás na katedře konference o okultizmu a mystice a to mě, jako člověka, který popírá existenci ďábla, přimělo zamyslit se nad otázkou satanizmu, tedy nad lidmi, kteří postavili zlo do center svých životů, myšlení.

Porovnejme satanistu s "obyčejným", materiálním, konzumním, na fyzickém světě lpícím člověkem. Tento obyčejný člověk má své myšlení zahalené poměrně tenkým závojem nevědomosti, který však mnohdy nedokáže, a dost možná ani nechce odhodit. Nemůže najít klíče od dveří, vedoucí za každodenní obrazy. Mnohdy po tom ani netouží nebo ho to prostě nenapadne. Tyto obrazy však nejsou to, co by měl člověk chtít poznat. Nejsou podstatou tohoto světa.

V tomhle je satanista o krok napřed před vyznavačem obrazů. Jako byzantský obrazoborec dokázal zničit ikony, pootevřít dveře a nahlédnout do mě zatím neznámého světa. Okna vesmíru však nejsou dokořán. Odhodil sice ten tenký závoj nevědomosti, zahalující mysl povrchního pozorovatele, který v sobě nenašel kuráž zbourat tu zeď, jež ho obklopuje, ale téměř v ten stejný okamžik se přikryl daleko tlustší dekou, znemožňující mu pochopit věci a jevy správným způsobem. Satanista dokáže bravurně analyzovat souvislosti, jevy a jejich vztahy, ale s odhozením ikon nedokázal odhodit svůj starý, tolika zkušenostmi podložený pohled na svět. Drtivá většina skutečností se dá považovat za zlé, nepravedlivé, kruté. Jakmile se však člověk dostane k jádru věcí - k čemuž dojde, až když člověk odhodí nejen obrazy, nýbrž nepodlehne ani pokušení, nahlížet nové skutečnosti starým způsobem, dojde mu, že vše zlé je k něčemu dobré, protože tomu tak chce on sám, a tedy Bůh, neboť mezi námi  a Bohem není rozdílu. Jakmile začneme přemýšlet o tom, proč se "zlé" věci dějí, proč jsme je chtěli, dojde také k zániku ďábla a vítězství Boha. Satanista sice zavrhl obrazy, čímž je o krok dál než "obyčejný" člověk, nezavrhl ale starý způsob nazírání. Proto se výhradně orientuje na "zlo",  to má totiž zdánlivě ve světě převahu. Ta druhá proměna bude pro něj daleko obtížnější než pro člověka, který nemá nebo nehledá klíč od dveří, proto je za ním na míle pozadu. Proto zahaluje jeho mysl deka, zatímco je jeho nevědomý kolega zatížen pouhým závojem.

A ďábel? Pouhý výmysl člověka, který potřebuje opozitum k absolutnímu dobru. Protiklad božské dokonalosti existuje. Není jí však ďábel, ale člověk - svou nedokonalostí. Ďábel také může být pouhým vygradováním "zla" (nedokonalosti), které člověk "vidí" všude kolem sebe. Každá řada má svůj konec, každá hora svůj vrchol.


Bakchus
06. 12. 2003
Dát tip
1. Život je problematický. Dobro a zlo nepramení z něj samého. I když lze hovořit o tom, že samotný život je jistou volbou. Neexistují ovšem nihilistické úsudky non plus ultra. Jestliže vyslovíme, že nic nemá smysl – vyslovujeme větu, která veš svém hodnotícím výrazu nějaký smysl vytváří. Je takříkajíc obhájkyní nesmyslu –a tedy tvůrkyní nového smyslu – který spočívá v tom, že se věcem a lidem, životu a smrti upírá jejich všeobecná důležitost. Lidský život se stává analogem revolty vůči nelogickému řádu stvoření. 2. Satanisté či vyznavači zla jsou mnohdy těmi, kteří lpí s nevýslovnou touhou na životě- jsou to často lidé posedlí karamzovskou zběsilou žízní po životě - smutní truchlenci a diváci lidské tragikomedie. Máš pravdu v tom, že postihují jenom díl pravdy (pravdou rozumím jakýsi celek, jenž sice nelze postihnout naráz a jednou provždy, jehož idea ovšem plodně rozvíjí naše další úvahy). Ale oproti Ivanovi Karamozovi a Smerďakovovi neustále stojí krásný a dobrý Aljoša se svým starcem Zosimou. 3. Všechno zlé je pro něco dobré… Příliš snadné. Všechno dobré je pro něco zlé, můj příteli… 4. Ďábel – pouhý výmysl člověka… A Bůh, pouhá kopie člověka, chtělo by se říci. Čím by byl člověk bez Boha, tím by byl podle mého Bůh bez člověka. Ano, velikášské, příliš lidské… Vím, ale věřím. Věřím jedině proto, že je všechno nesmyslné. Ztratit rozum, abychom získali Boha, říká Kirkegaard. 5. Život je bez konce, právě tak jako naše zorné pole, praví můj Mistr. A věty etiky, tedy dobré a zlé jsou nevyslovitelné. Přesto existují – ale jenom v našem nitru. Bůh mě bude soudit mými ústy –třásl ses hnusem, když jsi viděl své skutky, páchat druhé.

Torolfita
28. 11. 2003
Dát tip
Je to moc zajímavé a dobře podané. Líbí se mi to. T.

Torolfita
28. 11. 2003
Dát tip
Je to moc zajímavé a dobře podané. Líbí se mi to. T.

zvedavec
24. 11. 2003
Dát tip
Je to zaujímavé aj pre mňa. Dokonca mám dosť podobný obraz sveta. Tiež nie som presvedčená o existencii diabla. Skôr si myslím, že je to výhovorka človeka - diabol to spôsobil, diabol ma pokúšal... Zbavuje sa zodpovednosti. Tvoja úvaha JE ZAUJÍMAVÁ, ale ako poznamenal aspersum, Ty zase predkladáš svoj obraz sveta ako niečo, čo je ABSOLÚTNOM, niečím, čo je nevyvrátiteľné. Možno klásť otázky...alebo povedať, ja to vidím takto, prečo to iní vidia inak? :-) ale Tip! za myslienku

aspersum
21. 11. 2003
Dát tip
zajímavá úvaha a srovnání (závoj - deka). je však příliš silně cítit přání otcem myšlenky (z nedostatečné znalosti?).. axiomy někoho jiného přeci nelze vyvracet axiomy svými; lze však s nimi vést dialog (což vlastně splňuje kategorie 'úvahy').

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru