Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Příští minulost

27. 11. 2003
3
1
1032
Autor
Dowe

Minulost může přijít nečekaně ze všech stran a my nikdy nevíme, kdy se protne s budoucností...

 
„Ivanko… promiň, ale já s tebou domu jít nemůžu, to fakt nejde!“
„No neřikej pusinko, můžu znát důvod? Řekneš mi ho, viď?“
Mžouravým pohledem na ní juknu a už kroutím hlavou. Copak to nechápe?
„No, tady ty lidi kolem toho stolu chtěji být se mnou a Honzík mi přinese dalšího panáčka. Já mu nemůžu odejít, to by můj čumáček nepochopil…“
„Ale on to pochopí, zítra mu to vysvětlíš, jo?“ nenechá mě ani, abych se vůbec vzpamatovala a už mě zvedá. Moc dlouho jí stát nevydržím, nohy si mršky chodí, jak se jim zachce a vůbec mě neposlouchají. Znovu si sednu a začnu je po dobrém přemlouvat. Jsou fakt tvrdohlavý, fakt je nechápu, prostě mě ty nohy neberou na vědomí!
„Hele, prostě se zvedni a pojď, jinak budeš zejtra v prdeli. Jako bys nevěděla, co tě čeká zítra!“
Tohle mě rozesměje. Jak napínám hlavu čím víc můžu, mlha.
„Ivanko… já to ale nevim, to je sranda, viď?“
„K popukání!“ sykne a znova mě zvedá ze židle.
Vůbec nemá smysl pro humor, napadne mě a hned jí to vyčtu. Taky by jsme tu mohli zůstat dýl a trošku se spolu zasmát. Je to takovej suchar…
Pomalu se došouráváme k východu. Nějak se se mnou točí svět. To je jak na horský dráze, kde jsem se naposledy tak pozvracela.
Najednou nám do cesty vpadne vysokej blonďáček. Kdo to asi bude? Blik… Honza, jak jsem mohla na svýho miláčka zapomenout? Opustit ho a nechat ho tady samotného?
„Broučku, pomoc, ona mě od tebe unáší! Zabraň jí, ona mě chce odvíst domu… co bych tam dělala?“ a už se mu vrhám kolem krku. Nepustím se, na spaní nemám ani pomyšlení…
„Tak si dělej co chceš!“ urazí se Ivana a vztekle odejde z místnosti. Kráva, kdyby se bavila jako já a neseděla v koutě, mohla být taky veselá. Její chyba.
Dál už se úvahami nezabírám. Spokojeně sleduju, jak si mě Honza vede zpátky ke stolu. Tak, dalšího panáčka a večer může začít…
 
Ztmavlou uličkou kráčí postava zahalená v dlouhém plášti s širokou kapucou. Uhýbá se před každým světlem, každou lucernou. Ta postava, ten tajemný a nikomu nic neříkající človíček něco nese. Ale co… to ví bohužel pouze Bůh a ona, víc nikdo.
V koutě u jednoho vchodu do domu něco šustne. Možná kočka, která se líně protahovala, možná mlsná myš, která dostala hlad a nebo něco jiného, pro ní cizího a nepoznaného.
Prudce, se zatajeným dechem se otočí. Nikde nikdo, všechno je při starém, všude klid.
Znovu nasadí tempo, skoro běží.
Míjí svojí tajemnou cestou žebráka, který se krčí před dotírající zimou na zemi u zdi a snaží se přikrýt alespoň novinami. Nemožné, ale jemu chudákovi už v životě nic jiného nezbývá. Osud mu nadělil do vínku bezesné noci plné zimy na ulici. Ten už se svým životem nic neudělá.
Ale záhadná dívka, ta šanci má. Naději, i malinkou. Ta myšlenka jí donutí zastavit se. Pořád je tu naděje. Ne, není! Už ne. A dívka se znovu rozeběhne.
Její cesta končí u mostu. Pozorně se rozhlédne a seběhne dolů k řece. Všude ticho, jen příroda se ozývá. Vítr si pohrává s vodou jako se svojí milenkou a nekonečně dlouze se spolu mazlí. Malé vlnky přeskakují kameny vyčuhující z řeky a nesou spolu kousky spadaného listí a zbytky větviček. Podzim se hlásí o svoje práva.
Tajemná žena vyndá malý uzlíček zpod pláště a pomalu ho rozbalí. Vykoukne na ní malinký človíček, čerstvě narozené miminko. Spinká…
„Pusinko moje, nedá se nic dělat. Třeba tě voda donese jinam, kde tě budou chtít. Tady by tě čekal jen smutek a bída. Můj malinký, tady by jsi asi nepřežil a já bych si to vždycky dávala za vinu. Tam, kam tě pošlu, ti bude líp…“ zašeptá a pohladí nemluvně po zachumlané hlavičce.
Pomalu vezme ten balíček a položí ho do předem připraveného koše.
„Sbohem pusinko, osud nás dá dohromady příště, to ti přísahám, jako  tvoje pravá a jediná matka. My se jednou sejdeme…“
Z očí jí tečou slzy, když pustí košík po vodě, která teče neznámo kam.
Dívka sedí na tom samém místě do rána, pak se zvedne a vrací se domů. Nic se nezměnilo, jen žebrák oddychuje snad po dlouhé době klidným spánkem…
Vkrade se do stodoly, kde se svým manželem spí a přitiskne se k němu. Je k ní zády… Pomalu přejede prsty jeho jizvičku pod pravou lopatkou a snaží se usnout. Myšlenky jí ale nenechají spát. Osud jí nadělil další bezesné noci…
 
Pomalinku otevřu oči, jedno po druhém. Nejde to tak rychle, hlava hrozí kolapsem, ruce se klepou a žaludek se houpe ze strany na stranu. A pak… kde to jsem. Tady to neznám a jsem tu poprvé. Pro mě je to tu neznámé a nové…
„Tak co, jak velká je opice? Přitažlivě zrovna nevypadáš…“ Tenhle hlas znám!
Pomalu otočím hlavu ke zdroji, odkud se na mě linou slabiky… Honza.
„No, to je asi moje poslední hodinka, tak mě nech umřít v pokoji, jo?"
Uslyším jeho upřímný smích. Proč se směje, myslím, že mi už dlouho nebylo hůř.
„Až se trošku vzpamatuješ, tak se zkus doplazit do kuchyně, je tam kafe, to by bylo, aby tě to nepostavilo na nohy…“ a už mizí.
Namáhavě se posadím, vystrčím z pod peřiny jednu nohu, dere se na povrch i druhá, ale co to nevidím? Druhá nožka se ven nedostane, pod peřinou jsem nahá. Na křesle vedle leží moje zbytky. Teda, jak já musela v noci řádit…
Poté, co se nějakým způsobem dostanu do koupelny a pak do kuchyně, myslím, že se zhroutím. Jak mě je špatně…
Tak, kafíčko, no, vlastně ještě jedno a pak… pak jsou z toho čtyři velký hrnky a já se cítím sem tam trošku použitelná. Teď se nějak dohrabat domu.
Honzovi se tahle překážka nezdá neporazitelná. Jednoduše mě čapne za ruku a po mém zdlouhavém vysvětlování, kde vlastně leží naše chata se dostanu před tu kouzelnou budovu.
A tam šok. Jako by jich dneska nebylo málo. Na vjezdu před vraty stojí naše stříbrná oktávka. Jak jsem mohla zapomenout, že mě navštíví starouškové?
Honzovi jednoduše mávnu, i když po mně chce ještě pusu a už si to peláším do baráčku. Tam, ticho. Potichu se připlazím do jídelny, že by mi to prošlo?
Ne, zasáhne mě prudce tátova ruka, kterou mi dá facku jako snad nikdy v životě.
„Kde jsi byla?“ překvapí mě hned otázkou na začátku. Nemám po ruce žádnou výmluvu, tak co teď?
„Spala… spala jsem u kamarádky.“
Další facka mě dostane z poloopičního stavu opravdu na zem. Po třeštící hlavě a houpajícím žaludku ani památky.
„Sbal si, tady končíš. Zbytek prázdnin tě chci vidět v Praze!“
Vztekle třískne dveřmi a já v místnosti osamostatním. Svět je prostě na hovno. Napadne mě a  jdu si balit.
Když projíždím naším autíčkem vesnicí, vidím jen Honzu, který na mě smutně mávne. No, a moje prázdninová láska je taky v háji, napadne mě, když vidím Milenu, jak si to rázuje k mýmu broučkovi. Prázdniny jsou v prdeli!
 
„Jsem těhotná…“ vyjdou z mých úst dvě slova. Obyčejná dvě slova, jedna věta, jedna přímá řeč a přitom to dokáže zázraky.
„Si děláš prdel, ne?“ zabručí Milan a znuděně zvedne hlavu od večeře, kterou mu naservírovala jeho maminka. Sice zmizla z pokoje, ale vsadila bych všechno, že nás špízluje za dveřmi. Baba jedovatá…
„Jsem těhotná a ty jsi táta.“
„Hmm, a co jako budeš dělat?“ znuděně zívne a uřízne si velké sousto, divím se, jak se mu to vejde do pusy. Když si vzpomenu, jak jsme spolu začali chodit, byl milý a pozorný, než se mezi nás nezačala montovat ta ježibaba. Byli jsme šťastní a maminka měla o synáčka strach. Zvlášť jednou, když jsme lezli po skálách, Milan trošku zazmatkoval a sjel kus skály po zádech. Od té doby má pod pravou lopatkou takovou hezkou jizvičku…
„Jsem blbě slyšela, snad co my budeme dělat, ne?“ Co si myslí? Podíl na tom máme oba…
Mlčí, za to jeho maminka na sebe nenechá dlouho čekat.
„Couro jedna! Vypadni z našeho baráku. Kdo ví, s kym sis to uhnala a teď to chceš hodit na Milana. Ten by chudinka nikdy nemohl udělat takovou chybu! To jen ty se se všema taháš a pak ani nevíš, kdo je táta. Vypadni ty děvko, ať už tě tu tady nevidim! Já být tebou, tak s tim nelezu na světlo, musela bych se hanbou propadnout!“
A už mě strká z bytu.
„No Milane, snad něco řekneš, ne? Vždyť je to tvoje dítě, tvůj drobeček a ty jsi kurva jeho táta!“
Je na něm vidět, že je rozpačitý… „Hele Moni, a jsi si fakt jistá… že je to moje? Co když ne? Já nevim, je to možný…“
„Hajzle!“ syknu a třísknu dveřmi. Po tvářích mi tečou potoky slz. Vždyť snad ví, že ho miluju, jen jeho…
Sednu si na lavičku v parku a zvažuju pořád a stále jedno jediné slovo. Když si uvědomím, že jsem teprve ve druháku, chtěla jsem jít studovat a sama bych se o to malé asi nepostarala…
Budoucnost se mi zhroutila a já jí chtěla zpátky, celou, jak jsem si jí vysnila a vymodlila. Stálo mě to odříkávání a teď bych to měla všechno zahodit, jedním tahem škrtnout?
Potrat!
Když jsem ráno ve schránce našla určitý obnos peněz a jediný podpis, Milan, bylo rozhodnuto. Ale jedno jsem věděla… se svým miminkem se sejdu v dalším životě, příště, snad. Jednou se ho určitě dočkám, věděla jsem to…
 
Živý sen. Probudil mě a já koukala do tmavé noci. Nevím jak, ale všechno mi začalo docházet. Jestli se mi potvrdí jedna jediná domněnka, pak…
Nechci domýšlet, obléknu se a vykradu se z tichého bytu. Panebože, vždyť by to byl zázrak…
Chodím po osvětlené Praze dlouho, dokud nezačne svítat.
Pak si sednu na nedalekou lavičku a čekám na jednu jedinou osůbku, Ivanu.
„Potřebuju těhotenskej test a sama nemám odvahu. Potřebuje tě…“
Ivana si nenechá dlouho nic vysvětlovat a už se hrneme do lékárny. Pak domů, hezky a čekat. To nekonečné čekání, napětí a … už je to tady, moje domněnka se potvrdila. Čekám mimčo. Doopravdy, teď, v tomhle životě. Najednou všechno pochopim. Ve svých minulých životech jsem svému miminku nedala možnost dožít se svého života a teď je tu zase, připravené dělat mi společnost. Tentokrát ho nenechám odejít. Je tu, a já to můžu ovlivnit.
„Necháš si to?“ přeruší tok mých myšlenek Ivana.
Neodpovím, jen čapnu mobil a píšu krátkou textovku Honzovi: „Jsi tata, jestli chces zustat se mnou a s tim prckem, stav se. Kaja“
Víc nic, ať ukáže sám, jestli za něco stojí.
Ani ne za hodinu se u dveří rozdrnčí zvonek. Otevřu dveře a tam nechápavý a vyjukaný Honza.
„Miláčku, já..“
Prst mu přiložím na rty a vyhrnu mu triko z džínů. Otočím ho k sobě zády a jeden jediný důkaz mě přesvědčí. Malá jizvička pod pravou lopatkou.
„Miluju tě!“ zašeptám a vím, že tímhle životem napravím ty ostatní, předešlé. Jsem totiž ve výhodě na rozdíl od neznámé dívky a Moniky… mám Honzu! Tenhle život může začít…

1 názor

Dowe
04. 12. 2003
Dát tip
Chyb se doufam priste vyvaruju... budu se snazit!

chicoria
29. 11. 2003
Dát tip
hezké, zajímavé, netradiční, tip

katugiro
28. 11. 2003
Dát tip
no, je to poněkud... zkrátka nic pro mě, tyhle jednoduchosti, ale musím uznat, že je to aspoň posunuté kousek vedle těmi průhledy... :) (a je tam plno gramatických chyb, propříště...)

Kytiii
27. 11. 2003
Dát tip
není tohle povídka? ale i tak je hezoučká... určitě ne dokonalá, ale fakt mě zaujala. tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru