Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tehotný muž

09. 03. 2004
4
0
2631
Autor
Leja

... stalo sa

 

 

      Pracovať ako správca siete v súkromnom laboratóriu, na súkromnej poliklinike začala Kamila pred dvoma rokmi. Potrebovala peniaze, a tá práca ju bavila. V meste bola jediná žena medzi štyrmi mužmi, ktorí sa takýmto voľačím zaoberali. S potešením sledovala  monotónne hučanie servera. Dokonale naprogramovanú databázau, ktorá neschovávala pacientov, napojené prístroje odosielali namerané výsledky do určených kolóniek , každý  zo šiestich počítačov sa rozbehol pri prvom zapnutí (čo bolo podľa roku ich výroby skutočné potešenie).

 

      Začiatky boli ťažké. Uvedomovala si, že laborantky o počítači aspoň počuli, ale nemohla od nich chcieť, aby ho hneď  vedeli aj vypnúť. Naučila ich to. Napísala im presný postup kedy na čo kliknúť myškou, aby sa stalo to, čo chceli. Postavila ich pred stolík , chytila klávesnicu, otočila ju hore nohami a povytriasala z nej zvyšky raňajok. Potom ich nechala prejsť prstom po monitore. Usadený prach ostal na prstíkoch vydezinfikovaných laborantiek.

 

      Keď ju niekoľkokrát ráno o šiestej zobudili, že „zase nám to nejde“, už nevedela, čo nové do zoznamu povinných úkonov pri začatí práce zapísať.  Keď dobehla, našla  zabudnutú disketu v jednotke, inokedy neaktivovaný komunikátor, nezapnutú tlačiareň, prestavený dátum na rok 2014...

 

Kamila sa nezlostila. Nevedela sa zlostiť, ani hnevať, ani nadávať. Pomáhala. Učila. Presvedčovala.

 

      Zadávať pacientov mala za úlohu „najšikovnejšia“ Gabika. Šlo jej to pomaly. Kamila videla ako píše rodné čísla a čísla poisťovní tak, že stlačila Shift a pravým ukazovákom ťuk, ťuk, ťukala číselká.

„Gabika, veď vpravo máte číselnú klávesnicu. Použite ju. Je to rýchlejšie“.

„To nemôžem!“ povedala prísne.

„Nemôžete?“

„Nie, to by som musela zapnúť toto tu num lock“ (čítaj ako vidíš) „a vtedy sa tuto“, (ukázala na inkriminované miesto na klávesnici), „ rozsvieti svetielko. A šéfka povedala, že máme šetriť prúdom.“

Kamile bolo do plaču, ale súčasne ťažko premáhala smiech. Toto snáď nie je možné! Bolo to možné. Šéfka labáku bola malá, štíhla, blonďavá a kučeravá. Kamile pripomínala odkvitnutú púpavu. Len fúknuť.  Vždy sa tvárila prísne a vždy bola na strane svojich podriadených. Kamila bola tá, ktorá niečo zbabrala, zle naprogramovala, nedostatočne poučila.

 

      Asi týždeň po poslednom „zase to nejde“ jej volali: „Máme tehotného chlapa, okamžite príďte!“  Prišla. Výsledky nasvedčovali tomu, že dotyčný pán bol tehotný. Šéfka nafúkla svoje líčka a kričala: „Zase ste v databáze zle nastavili hraničné hodnoty hormónov... ako môže byť jeden chlap tehotný... tieto výsledky nemôžem vydať ... znižujete kredit môjho laboratória!“ Kamilu pichlo v pravom pleci. To vždy, keď zažívala nejakú psychickú traumu.  Aj vtedy, keď mali deti v škole za úlohu nakresliť výkres s tému Moja babka, môj dedko. A jej syn nakreslil lúku plnú ďatelinových štvorlístkov. Na pravej strane výkresu bol dedko s kosou. Pri nohe mu sedel biely pes. Uprostred ďateliniska bola hnedá rakva s kyticou červených ruží navrchu a nápisom BABKA. Vysvetlil to logicky: dedko šiel s Bobym kosiť ďatelinu pre zajačiky a babka je predsa vždy s ním.

 

      Kamila nedala dopustiť na svoju prácu. Robila ju dobre. Hraničné medze hormonálnych vyšetrení jej predsa nadiktovali ony. Nevymyslela si ich. Skontrolovala databázu. Medze boli zadané správne.

„Odkiaľ prišli odbery?“ opýtala sa.

„Z gynekológie, je to známy sestričky, robila mu preventívku.“

Hehe, veď odkiaľ, ak nie z gynekológie, pomyslela si. Dala zopakovať vyšetrenie ešte raz. Potom ešte raz a zase. Fakt mali tehotného muža! Skúmavka s jeho krvou už bola prázdna, nemohla robiť ďalšie pokusy.

 

      Šéfka sa vybrala na gynekológiu, aby vysvetlila meškanie výsledkov. Kamila nevedela, čo vlastne povie. Bola si istá, že to zhodí na ňu.

Opýtala sa: „Môžem ísť s vami?“

Šéfka sa postavila na špičky a zrúkla: „ Myslíte, že potrebujem doprovod?“

Myslím, povedala len tak pre seba a nedala sa odbiť.

 

      Na honosných koženkových dverách gynekológie nebolo miestečko, kde by sa dalo počuteľne zaklopať.  Šéfka zaklopala na zárubňu. Otvorila usmiata, plnoštíhla, tmavovlasá sestrička, aké ukazujú v detských filmoch ako vzor sestričky, ktorej sa netreba báť.  Dobrý deň, dobrý deň, vitajte, podanie rúk, menšie rozpaky.... pán doktor vyšetruje... môžem pomôcť ja? Odkvitnutá púpava sa rozhodla počkať na pána doktora. Kamila si všimla, že sestrička práve chystá ďalšie odbery na odoslanie do laboratórií.  Skúmavky s krvou – bolo ich presne sedem – mala postavené v hnedom držiaku v jednom rade.  V ďalšom držiaku mala špičky, do ktorých nakvapkávala krv . Pre naše laboratórium, pre iné laboratórium. Vzala pipetu, natiahla do nej krv z prvej skúmavky, kvapla do prvej špičky. Ponorila pipetu do druhej skúmavky, natiahla krv, kvapla do druhej špičky. Pokračovala tak až po poslednú skúmavku. S úsmevom štebotala čosi o nevďačných pacientkách, o zlom systéme v zdravotníctve, o malých mačiatkach, ktoré mala doma. Kamila sa opýtala: „To ste teraz robili čo?“

„Nachystala som vzorky na vyšetrenia“ a s jamkami v líci dodala: „ vidno, že nie ste zdravotníčka.“

Teraz mala Kamila chuť povedať niečo veľmi škaredé. Bosorka, pomyslela si.  Nahlas pokračovala: „Zlatko moje študované, ak bola v prvej skúmavke krv onkologicky chorého pacienta, tak všetkých šesť ďalších sa zblázni od strachu z rakoviny! Ako to, že používate jedinú pipetu na všetky vzorky????? Kde vás učili takto pracovať?“

Odpoveď ju dorazila: „Šetríme, ale veď ide iba o kvapku a tú celú vytlačím do špičky...“ Kamila ju nenechala dohovoriť. Šéfke povedala niečo v tom zmysle, že nobelovka za tehotného chlapa nebude a pri odchode sa pokúsila zatvoriť honosné koženkové dvere čo najhlasnejšie.


Leja
26. 04. 2004
Dát tip
sicco - vieš, čo je zaujímavé, ako sa človek ľahko mení na "blbého" len preto, aby vyhovel požiadavkám súčasného sveta. Máme dosť síl brániť sa? Nenechať so sebou manipulovať? Vedecko-fantastické dielko nie je môj štýl. Som pragmatik, ak niečo napíšem, je v tom málo vymysleného. Ďakujem :)

Leja
26. 04. 2004
Dát tip
johanne - ďakujem, som rada, že Ťa to oslovilo.

johanne
23. 04. 2004
Dát tip
no, docela fajn

sicco
09. 04. 2004
Dát tip
hmm máš styl, jen škoda, že jsi z toho neudělala nějakou scifárnu (takovej těhotnej chlap je terno), na druhou stranu na lidskou blbost se musí pjet ódy věčně.

drfaust
10. 03. 2004
Dát tip
vďaka:)

drfaust
09. 03. 2004
Dát tip
A to je ten legendární vtip o těch ministrských úřednicích (shodou okolností šlo nějaké slovenské ministrstvo) a ikdyž já ty věci rozesílané mailem pro legraci v zásadě ignoruju, tak tehdy jsem se opravdu pobavil. Šlo o název souboru ve wordu... a jelikož te autometicky dává první větu, tak se dokument jmenoval podle nějakého celkem komplikovaného souvětí.... tuším tak 30 slov... jojo Ale štřit proudem se musí! Víš že to dělají i Městské knihovně? Z důvěryhodných zdrojů vím, že každý večer po osmé hodině se sešikují do rojnice a objedou všech cca 40 počítačů, co tam mají a bezpečně, ale opravdu bezpečně je vypnou. Ráno před otevřením nastoupí druhá směna a bezpečně je zapne. Co bosorka, striga je to:) :)

Buena_vista
09. 03. 2004
Dát tip
bezva...

ulita
09. 03. 2004
Dát tip
dostaneš tečku :) JÁ je teda nevypínám, abys věděl...

drfaust
09. 03. 2004
Dát tip
Příjdu si pro ni:)

Gerzon
09. 03. 2004
Dát tip
T* No jo, šetřit se musí za každou cenu! Caps Lock? Num Lock?

Leja
09. 03. 2004
Dát tip
Gerzon: Num Lock, samozrejme. Opravené. Ďakujem :-)

horák
09. 03. 2004
Dát tip
zase jsem jednou narazil na povidku, kterou jsem bez nasili docetl do konce *

Andulka
09. 03. 2004
Dát tip
Povidka je napsana moc fajn. Me osobne trosku vadilo, ze misto toho, aby to byla satira na to, jak vsude zacinaji podniky setrit, tak je to spis o tom, jak jsou lidi blbi....A blbosti je uz beztak dost, proc o ni jeste psat...:-)*

Leja
09. 03. 2004
Dát tip
Andulka: je veľký rozdiel ak v podniku začnú šetriť kancelárskym papierom a tým, ak v zdravotníctve začnú šetriť zdravotníckym materiálom. Súkromné zdravotnícke zariadenia žijú z toho, čo na seba zarobia. To znamená, že majú tým väčšiu kôpku peňazí, čím menej čohosi nakúpia. A v opísanom prípade šetrili blbí ľudia na nesprávnom mieste.

Leja
09. 03. 2004
Dát tip
svetový mier, žiadne násilie :-)) Ďakujem.

Andulka
09. 03. 2004
Dát tip
Leja, ja ti rozumim..."Súkromné zdravotnícke zariadenia žijú z toho, čo na seba zarobia. To znamená, že majú tým väčšiu kôpku peňazí, čím menej čohosi nakúpia"-> tohle nedava smysl...:-) Maji vic penez, cim vetsimu poctu klientu poskytuji sluzby....Cim viac zarobia, tim vice mohou najmou zamestnancu a tim vice klientum muzou nabizet sve sluzby...:-) Setrit se musi, se vsim, i ve zdravotnictvi...jenze tak jak jsi to napsala...mi prislo...ze vic jak satira, to vyznelo, jak jsou lidi blbi...tak jsem to myslela...:-)

Leja
09. 03. 2004
Dát tip
Správca počítačovej siete bol na sekretariáte riaditeľa inštalovať nejaký softvér. Všimol si, že na modernom drahom plochom monitore je nalepený biely krížik, vytvorený z dvoch prúžkov samolepiek. Pýta sa dievčiny, "majiteľky stroja": - To tam čo máte za ozdobu? - To nie je ozdoba, ale značka. - odvetí dievčina. - Čo za značka? - Mám na obrazovke dve ikony na Word. Jedna z nich však nefunguje, tak som si ju preškrtla, aby som na ňu zbytočne neklikala... ------------------- To som ti len tak na pobavenie doplnila. S opisovanou gynekologickou ambulanciou labák okamžite zrušil zmluvu.

Leja
09. 03. 2004
Dát tip
Správne! Majú tým viac peňazí, čím viac klientom poskytujú služby. Ale! aj tým viac peňazí, čím menej skúmaviek (napr. nakúpia). Špičky do vyšetrovacích laboratórnych prístrojov sú určené na jednorázové použitie. Myslíš, že sa to tak praktizuje? Figu borovú. Špičky sa po skončení smeny vymyjú, niečím vydenzifikujú a druhé ráno idú opäť do stroja. Takéto šetrenie NEMUSÍ byť. Je to blbosť ľudí. Ide im o zisk, za každú cenu. Tie špičky sú halierová záležitosť. Ich spotreba je však vysoká. Ale dobre... ja to tu nevyriešim. Vďaka za tvoj názor. Rozumieš mi a myslíš to dobre. Na napísanie satiry je tu však málo konkrétnych informácií. Nepoznám "metódy šetrenia" v iných odvetviach, nevedela by som to rozpísať.

Leja
09. 03. 2004
Dát tip
odkaz o krížiku na monitore bol napísaný pre drfausta.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru