Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ľudia v horách.Slováci,Češí,Moraváci,Poliaci...

20. 03. 2004
1
0
998
Autor
marmari

Viem,že sa medzi vami nájde veľa milovníkov hor.Ja vám chcem priblížiť turistov a ich správanie...Celé leto a víkendy brigádujem na turistickej chate v Tatrách.Hory robia moj život krajším a napĺňajú ma.Človek ako ja by čakal,že tam bude stretávať len krásnych a milých ľudí,ľudí čo si prírodu vážia.Ale už veľakrát som mala možnosť presvedčiť sa o opaku.

Príklad-odpadky.Turisti by si mali svoje odpadky brať so sebou-samotná chata vyprodukuje odpadu dosť a ten sa musí aj nejako zniesť,čo vobec nie je jednoduché.Lenže turista si predsa nebude zaťažovať batoh s prázdnou konzervou,že?U nás sme preto radšej zaviedli koše a berieme si na starosť aj "turistické" smeti.A ľudia?Hlúpy aj naďalej-hádžu to kdekoľvek,len do koša nie."Darčekové balíky" nachádzame všade okolo chaty-to sa ale ešte dá pozbierať.Ale nachádzeme to aj v kosodrevine a dokonca v latríne!

Samotná latrína-nepovedali by ste,že ju navštevujú ľudia,ale skor zvieratká.U nás sú na latríne normálne,umelé wc veká,kvoli vačšej čistote.Ja ich chodím čistiť a verte,že by ste to nechceli zažiť.Zistila som,že hlavne ženy sú dosť veľké humusáčky(nehovorím o všetkých).Obštia,obs...a neutrú si za sebou,zanechávajú mi prekvapenia v podobe použitých vložiek.Niet čo dodať...Nájdu sa aj takí,ktorým sa do latríny nechce,tak to robia na tých najzaujímavejších miestach-nad studňou(nad studňou!),z ktorej všetci ostatní pijú a varia si...Tak to chodí-doležitý som najskor ja,ja a ja a ostatní doležiti nie su vobec.

Niektorí turisti sa vyznačujú schopnosťou nič nechápať a všetko odignorovať.Povie sa im,že nemožu chodiť do našej kuchyne,že dnu nemože isť pes,že na poschodie možu isť len vyzutí.Oni to napriek tomu robia všetko naopak.Vysvetlí mi to niekto?

A čo takí turisti,ktorí "zabudnú" zaplatiť za nocľah?Ráno sa pekne potichúčky vytratia.Chatár v lete vstáva o 5.00,takže oni majú budík skoro(ranné ptáče dál doskáče).Utekajú kvoli 50sk...Smiešne.50sk v sebe zahŕňa cenu za nocľah,svetlo a teplo.Niektorým sa zdá veľa aj 10sk za čaj-a nie sú to študenti(tí si navaria čajíček v ešuse).Alebo:príde partia desiatich ľudí a ich objednávka znie:dva čaje(to sa mi naozaj stalo).Vytiahnu si vlastné papaníčko-to aj do reštaurácie sa chodí jesť bravčová paštéka a sušienky?Asi nie...mne by bolo trápne takto sedieť dve hodiny len tak,bez ničoho.Cez leto prišiel pán a chcel prespať,no keď sa dozvedel,že zaplatí 50sk,povedal,že radšej ide spať na lúku.Samozrejme,našli ho ochranári a tak za svoje nocovanie pod holým nebom zaplatil 500sk.Asi bol rád...Hlavne,že bola romantika,nie?

Chatári si urobia svoj obraz o určitom národe práve vďaka negatívnym skúsenostiam,ktoré s nimi má(je to tak,dobré veci sa pamatajú pomenej).Aj v mojich vetách možete rozoznať slovenského,českého,poľského turistu.Myslím,že pre nikoho,kto aspoň raz bol v horách nebude problém zistiť,že ktorý je ktorý.A ozaj,Moraváka tu nenájdete,lebo keď príde Moravák,celá chata žije hudbou a smiechom.Moravák-dobrý turista.

Som rada,keď prídu turisti,u ktorých cítim,že hory naozaj milujú a že sa vedia správať...a pozdraviť,lebo aj na to sa už zabúda.Majte krásny deň


Dero
20. 03. 2004
Dát tip
Som Moravák a prave som sa vrátil ze Slovenska ... :o))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru