Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Koledování

07. 04. 2004
0
0
2423

Velikonoce za dveřmi!

     Vzpomínám si, že když jsem malý, trávil jsem na chatě u dědy a babičky spoustu času. Skoro každý víkend, ať byla zima či pršelo, se jelo pryč z Prahy. Na chatě byl klid a večerní opečené buřty nad ohněm se staly tradiční večeří. Pokud vám tedy neselhal opékací klacek a buřt se neodporoučel do ohně.

     Jelikož osada čítala několik desítek chat a chatek, musel ji mít někdo na starosti. Této cti velitele se dostalo mému dědovi. Má šerifskou hvězdu, na oslavách nebo jiných důležitých akcích pronáší úvodní řeč a sklízí hlasitý potlesk. Mylně jsem se domníval, že jako správný Šerif musí mít někde v chatě schovanou brokovnici nebo alespoň revolver.

     Jednou z akcí, kterou měl děda na starosti, a dnes je už bohužel kvůli nezájmu mladých minulostí, byl „velikonoční pochod“. To se okolo desáté hodiny ranní v příslušný den sešli všichni mužští osadníci u dědy na zahradě. Každý byl vyzbrojen větší či menší vlastnoručně spletenou pomlázkou opatřenou na konci několika barevnými stuhami. V druhé ruce se nesl košík na lup. Ti největší chlapáci se poznali podle toho, že měli místo košíku druhou pomlázku, často bez stuh, ale o hodně větší než tu první.

     Když se sešla celé mužské osazenstvo, šerif zavelel: „Jdeme!“ a sám určil chatu, kterou se začne. Dotyčné ženy, dívky, slečny a dámy v ní přebývající nečekalo nic pěkného. Každý chlap byl pln energie a síly, zato přesnosti ještě příliš nepobral. Koledníci tak neomlátili pouze ženské zadnice, ale i jejich záda a stehna. Co však pro mě bylo nejpřekvapivější, ženské vždycky křičely pouze pokud je pomlázky trefily právě do zad či stehen. Když jim chlapi nakládali na zadnici, jen se uculovaly.

     Jeden rok mi byla tato nejasnost osvětlena. Když jsem odcházel na sraz koledníků, zahlédl jsem sestru, jak si vycpává kalhoty polštářem. Takový podvod! Se svou malou a slabou rukou jsem sotva způsobil na mohutných ženských zadnicích nějakou škodu, ale že by se proti mně musely ještě ozbrojovat?!

     Pochod koledníků nabíral každoročně stejného rázu. Po pár plácnutích přes zadnici a odříkání koledy jsem dostal do košíku vajíčko. Dospělí brali také vajíčko a navíc panáka něčeho tvrdšího. Po odkoledování zhruba deseti chat začaly naše řady řídnout. Někteří koledníci už nebyli s to trefit ani kliku od dveří, natož ženskou zadnici, a tak se radši s nějakou výmluvou odpotáceli domů.

     Já jsem vydržel do konce vždycky! Košík jsem měl plný vajec a hlavu zážitků. Cítil jsem se tento den jako vítěz. Moje každoroční vítězství však jednoho dne nalomila kamarádka ze Slovenska, která u nás přes Velikonoce pobývala. Spláchla ze mě znenadání veškerou hrdost kýblem studené vody! 


Yossarian
15. 04. 2004
Dát tip
:o) alkohol je metla lidstva, tak si každej musí pořádně zamést (před vlastním prahem)

Tak jasně Yoshi, nějak každej alkoholik začíná... :)

Yossarian
13. 04. 2004
Dát tip
vadí mi ta nejasnost v časech na začátku- má šerifskou hvězdu a zbytek je v minulosti deset chatek s panákama, to toho teda moc nevydrželi, já sám měl včera 16 panáků a to jsem nebyl zdaleka "nejlepší" :o)

Celkem se mi to líbí..avi

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru