Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Slovenská klasika

19. 04. 2004
0
0
1896
Autor
Leja

\"demokratické\" znižovanie úrovne školskej výchovy

  

            Ak sa vrátim z vysokej školy na základnú, okrem dobrých kamarátov a každoročných výletov na Krásnu Hôrku, mi príde na um aj povinné čítanie. Vďaka nemu som sa dostala ku knihám, ktoré by možno „ušli“ môjmu záujmu.  Taká Anna Karenina, Vojna a mier, Višňový sad, Červené víno, Tri gaštanové kone, Rimanka,  Máj, Detvan, Marína, Hájnikova žena.... a je tu málo miesta na vymenovanie diel, ktoré boli a sú krásne. Dnešným slangom: dajú sa čítať. Je v nich duša, je v nich posolstvo, je v nich ponaučenie, zábava.  Veď čo už sa dnes vyrovná napríklad takému Zvonodrozdovu s jeho milými smiešnymi obyvateľmi?

 

            Štrngotanie kľúčmi na námestiach prinieslo „demokraciu“. Píšem v úvodzovkách, pretože predstava demokracie je u každého z nás iná.  Ťažko si päťdesiatnik povie, že vďaka demokracii si nevie nájsť prácu, lebo je čochvíľa dôchodca. Ale tí mladší – hovorím o násťročných - už „vedia“, že demokracia zbúrala dlhé roky platné konvencie. Radím tam aj slušnosť, čestnosť, pravdovravnosť, úctu. Úctu nielen k ľuďom okolo seba, ale aj úctu ku knihám, k literatúre.

 

            Jeden príklad:  povinné čítanie sa zmenilo na mimočítankové čítanie, na druhom stupni ZŠ je síce návrat k tzv. povinnému čítaniu, ale žiaci si môžu vybrať z viacerých diel.  Nemajú príkazom dané, čo majú čítať, hlavné je, že niečo za určitý čas prečítajú.

 

            Mám učiteľky kamarátky, ktoré ma zásobujú príbehmi a neuveriteľnými príhodami zo školských lavíc. Slovenčinárka mi rozprávala, že dáva ôsmakom čítať knihy vždy jednu na mesiac. Preto, lebo ich slovná zásoba je úbohá. Na zemepise odpovedajú pred mapou: „no viete, pani učiteľka, tá rieka,  no veď viete ktorá, tečie tuto a tam a potom do mora, no viete kde...“ A šibrinkujú ukazovátkom pred mapou, niekedy sa trafia na to miesto, o ktorom hovoria. 

Posledne jej zaklopal jeden ôsmak na dvere kabinetu: „Pani učiteľka, prišiel som za vami, lebo chcem mať výnimku“.

„Akú výnimku?“, opýtala sa.

„Výnimku z povinného čítania. Ja nechcem čítať“.

Zmohla sa len na odpoveď, že žiadna výnimka sa neudeľuje, každý musí prečítať knihu, najlepšie zo slovenskej klasiky.  Čo myslíte, hovorí ôsmakom niečo slovné spojenie „slovenská klasika“?  Na rodičovskom združení bola táto príhoda predkladaná rodičom ako ich zlý spôsob výchovy.  Čo si to tie deti dnes dovoľujú? Dotyčný žiak doma, na otázku: „Ako si také niečo mohol urobiť? Ako ti to vôbec napadlo? Kde si to videl? Veď ani v amerických filmoch sa také niečo nedeje!“, odpovedal stroho: „ No a? Veď niekto musí začať!“

 

            Priekopník  boja proti  povinnému čítaniu??? Knihu prečítal. Vybral si Draculu od Brama Stokera. Jeho hodnotenie: „Čakal som, že to bude lepšie.“ Úlohu splnil. Jednu knihu prečítal. Tú, ktorú si vybral. Že to nebola slovenská klasika? Veď je demokracia. Využil ju. Prečítal predsa knihu. To mal za úlohu.

 

            Dá sa toto hodnotiť ako svojhlavosť, skrytá irónia, zneužitie slobodného rozhodovania, zosmiešnenie všeobecne platných nových „demokratických“ spôsobov výučby, alebo je to prejav osobnosti, prejav vlastnej vôle, vlastného ja?

 

 K tomuto sa  mi hodí prvý zákon debaty: Nikdy sa nehádaj s bláznom, rozdiel nemusí byť zreteľný.

 

Ale aj Trumanov zákon: Ak ich nedokážete presvedčiť, popleťte ich.

 

A tieto myšlienky, aforizmy poznajú deti lepšie ako dospelí. Vedia ich realizovať, neboja sa, že budú smiešni alebo potrestaní. Vedia žiť aj v dnešnom svete. Dospeli skôr ako dostali svoju prvú občianku, skôr ako ich rodičia.

 

 


Leja
26. 04. 2004
Dát tip
aramis - to sme tak robili asi všetci... dnes, ďaleko od základnej školy si spätne čítam vtedajšie povinné čítanie opäť. Je to fakt pekná literatúra. Dobre sa číta a je mi ľúto dnešných detí, že sa k tomu nedonútia. Rozprávky už nečítajú, lebo im pripadajú smiešne. Draci a princezničky, pobozkaný žabiak meniaci sa na krásneho mládenca, Janko Hraško... je to nimi rovnako nepochopená vec ako to, že kedysi sa chodilo do školy aj v sobotu. sicco - práve preto, že mám teraz menej času, nepísala som úvahu. Nesnažila som sa moralizovať. Asi mi to nevyšlo. Mne sa postoj ôsmaka celkom pozdáva. Žije svoj život a snaží sa ho riadiť. Aj keď tým prekračuje všeobecne platné konvencie. Skôr mi vadí ten neosobný prístup učiteľov k výučbe. O amerických slaďákoch sa nebudem rozpisovať. nemám ich rada. Väčšina ich číta, lebo sú únikom z reality. Čítať o svete, kde všetko dobre dopadne, kde je dosť peňazí, kde sú problémy iba s láskou je spôsob snívania. Dobre fungujúca demokracia nepotrebuje kritiku. Táto naša... hm... mám niekoľko úvah... časom uverejním. Obom vám ďakujem za názor.

sicco
22. 04. 2004
Dát tip
taky si myslím, že škola v odstatě odrazuje mládež od čtení, zkrátka, kdo knihu někdy otevře,tak buď už u toho zůstane, nebo skončí nadosmrti u masmedií. Je to jen volba Já bych taky řval, kdyby mě teď někdo nutil zkouknout jednou měsíčně nějaký americký béčko a spousta lidí to dělá dobrovolně tahle dejme tomu úvaha se mi moc nelíbí je moc moralizující vůčči mládeži myslím, že jako kritiku demokracie si měla vybrat jinýpříklad

aramis
19. 04. 2004
Dát tip
Hmm povinne citanie mi nikdy nechutilo, hlavne preto, ze bolo povinne. A hlavne slovenska klasika mi mimoriadne liezla na nervy.... ;o)))) ...vzdy som radsej cital nieco ine... :o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru