Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Trpaslík

12. 05. 2004
5
1
4750
Autor
andromeda

O citlivé dětské dušičce.....

  

obrazek [http://www.ahasweb.cz/img2004/trpaslik_do_eu.jpg]

 

   Manželé Lorencovi bydleli v menším rodinném domku na kraji malé vesničky. Měli pětiletou dcerku Janičku. Maminka s Janičkou chodily každý den  do místního obchůdku nakupovat a vždycky prošly cestou kolem Bořilovic zahrádky, kde stál u jezírka zahradní trpaslík. Janičce se už dlouho moc líbil a vždycky se u něho zastavila. Doma prosila maminku a tatínka, aby jí ho také koupili, že bude moc hodná. Až jednou se jí dětský sen opravdu splnil, zrovna v den jejích šestých narozenin.  Dostala velkou, mašlí ovázanou krabici - a v ní toho nejkrásnějšího trpaslíka na světě!  Ta byla tak šťastná, poskakovala po celém domě a střídavě rodiče objímala a pusinkovala. V sobotu trpaslíka s tatínkem "ubytovali" na zahrádce mezi záhonky tulipánů a narcisek a Janička se na něho chodila pořád dívat: "Tak Ferdo, hlídej nám tady kytičky!" - řekla a běžela se pochlubit sousedovic Evičce, o dva roky starší dívence, s kterou si často hrávala. Evička byla zvědavá a šla se hned podívat. "Není krásný? Je to můj Ferda", řekla Janička. "Ani ne", Evička na to, ale přitom jí ho tajně záviděla, "hm, když budu chtít, naši mně takových koupí třeba deset, heč....a ještě hezčích", pokračovala  Evička. A pak se začaly hádat: "Můj Ferda je nejhezčí!"....."A není!"......."A je!"....."Tak víš co? Hele..." - řekla Evička, popadla kámen , hodila ...a milému Ferdovi rozbila červenou čepici, zrovna ta se Janičce na něm líbila nejvíc. "Co se to tu děje?" - vykoukla z okna maminka a ptala se Janičky, ale ta nemohla pro pláč ani odpovědět, stála u sošky a objímala ji. Evička strachy radši rychle utekla domů. Dlouho se nechtěla rodičům přiznat, ale nakonec musela s pravdou ven. Dostala vyhubováno a její tatínek se šel za ni k sousedům omluvit a nabídnout, že škodu nahradí, ale pan Lorenc to odmítl, prý to nějak slepí. Janička doma nebyla k utišení, neplakala jenom pro Ferdu, ale i pro Evičku, tolik se s ní chtěla kamarádit a ona je zatím taková.......Evička  o sobě doma hodně přemýšlela a bylo jí svého chování najednou líto, nakonec spustila brek taky. Po dlouhé debatě se svou maminkou pak usoudila, že k Janičce zajde a omluví se. Do kroku a řeči jí však nebylo. Nesměle zaťukala, pozdravila a vešla do domu. Janička seděla smutně ve svém pokojíku na posteli. Evička k ní tiše přistoupila a řekla: "Promiň Janičko, já nechtěla" a přitom jí do ruky  vtiskla malou krabičku. "Můžeme být zase kamarádky?"......Janička překvapeně krabičku  pomalinku otvírala a rozzářený pohled jejích očí Evičce  na otázku odpověděl. Našla tam šňůrku na krk, docela obyčejnou, ale na ní byl zavěšený malý trpaslík s červenou čepicí! "To máš pro štěstí" - řekla Evička se slzami v očích....No a od té doby jsou obě ty nejlepší kamarádky na světě. A jak to dopadlo s Ferdou?  Pan Lorenc ho slepil a ještě u něho vybudoval jezírko a v něm plují dvě rybky - jedna Janičky a druhá Evičky. Děti z vesnice se chodí k nim za plot dívat a říkají: " To je krásný trpaslík!"  


1 názor

synáček
09. 06. 2004
Dát tip
Je moc krásná TIP...a díky!

maia
29. 05. 2004
Dát tip
Jeeej, slzy sa mi tiez vohnali do oci. *

Hermann
15. 05. 2004
Dát tip
Parricida-Tak to mas naozaj zvlastny nick, ja som si myslel, ze si zena, ale to je jedno..Neberiem Ti Tvoj nazor, dobre je to vidiet na kritikach k tomuto dielku, väcsine sa to paci a ja si za Andromedou stojim.....Maj sa krasne a rad si pozriem Tvoje dielka...Hermann

johny81
14. 05. 2004
Dát tip
Je to pekne, a hlavne poucne.

Hermann
13. 05. 2004
Dát tip
Parricida- Milá moja, účelom tejto poviedky, nešlo o to byť najlepším, ohúriť, účelom bolo poskytnúť deťom to, ako s amjajú správať. Ten trpaslík, ktorý sa rozbil mohol ostať aj nepovšimnutý, no Andromeda to vyriešila tak, že sa kamarátka prišla omluviť a priniesla ešte aj darček.Toto svedčí o tom, ako by to dnes malo byť....Andromeda nielen v tejto poviedke, ale aj v iných vychováva. vychováva nenútene, citlivo a je pravda, že to je napísané sladko, ale to je pre deti, nie je to beletria. Deti si z toho iste niečo vezmú a aj pre dospelých je to pekná škola...Skús sa na to pozrieť aj takto... Andromedka- Krásna a citlivá poviedka. Páči sa mi veľmi a nenechaj sa odradiť zlými kritikami...Píšeš zaujímavo a krásna a vždy dáš do prác takú skytú poučku. Ani nevieš...keby som mal deti, už by som im to čítal...Ale toto nie je len pre deti...Je to aj pre nás, ktorý detmi nezabudli byť.....Hermann-Peťo a tippp

andromeda
13. 05. 2004
Dát tip
Vám všem chci poděkovat za váš čas,přečtení a kritiky.

vesuvanka
12. 05. 2004
Dát tip
Pěkně napsáno - při čtení jsem se do pocitů obou děvčátek vžila, myšlenka je krásná. Povídka by si určitě zasloužila uveřejnění v časopise pro děti. Dávám velký TIP

andromeda
12. 05. 2004
Dát tip
Moc děkuju - ne za tip, ale za ohodnocení.

cmukina
12. 05. 2004
Dát tip
je to velmi pekne

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru