Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šílenství

28. 06. 2004
4
0
7518
Autor
pozorovatel

Šílenství popsat nelze a tak se o to pokouším, neboť šílencem jsem.

 

Nejdřív samota             

Nastane náhle. Nečekáte ji, nechcete ji, nejste na ni zvyklí a bráníte se. Přesto přijde. Jde po cestě smutku, stesku, nouze, ale i přesycenost a touha po klidu jí udává směr. Nedá se jí ubránit, protože ji v podvědomí vítáte a předkládáte své tělo. Vlastně jí potřebujete.

 

, slyšíte trávu růst, vidíte vzduch létat

V tichosti, v slepotě a prázdnotě vakua samoty zatoužíte po vnějším světě. Chcete náhle slyšet a vidět, a vědět, že jste mezi lidmi. Vykročíte tedy na hranici onoho vakua a vzdálený svět a jeho vjemy si domýšlíte. Slyšíte obrazy mluvit, vidíte vzdechy létat. Ne, stále nejste blázny. To jste jen zahlédly podstatu. Jste citlivější. Jste nepřipravení.

 

, mysl ve větru

Je to nové a proto líbivé. Je to nepolapitelné a tudíž se snažíte to uchopit, prohlížet. TO - strmý pád; TO, co nelze popsat. A od toho se už nedá odvrátit zrak. Padáte a tak se nutně díváte pod sebe na svou zkázu. Lze i předstírat: Nemusím se přeci bát. Mně se TO nemůže stát. Nejsem blázen. (Jen kdo se nazývá bláznem, se může uzdravit, protože ví, kdo je (nikdo neví, kdo je)) A už jste v tom! Vy, skrytí blázni.

 

a nyní…

Vyplivne vás to. Zmatení. Vnitřně zranění. Smysly se prolínají, ale konečně ustalují. Vracíte se na zem. Nepřichází ale úleva. Naopak. Neporozumění a obavy z neporozumění i těch druhých. Nikdo nedokáže šílenství popsat. A je to vůbec šílenství? Jde o pocity. A slova toho tak málo říkají…

 

se stane…

Zapomenete na vše. Jde totiž o dva světy, které se střetávají jen lemy. Jakákoliv vzpomínka vyvolá šílenství zpět. Raději zapomenout nebo v té vzpomínce zůstat navěky.

 

…koncem

Zůstanete. Za cenu vnímání. Obětujete sluch i za pro mnohé pravdivý pohled na svět. A na dálku ovládáte tělo. Ale přesto! Kdo jiný toho dosáhne? Kdo jiný dokáže zešílet?

Pro ukvapený krok vpřed

do neznáma.

 

…jak doznívá

Touha vidět neviditelné, slyšet neslyšné, dovědět se, co mi nepřísluší. Jen pro jiný pohled…

 

…za cenu zdraví…

 

chci nahlédnout do věčnostidokonalosti,

abych zjistil, že ten pohled neunesu

neunesu pohled ani na sebe samotného

 

 

a pak už nic

jen to šílenství,

kdy mysl je volná

prolétávajíc hlavou

 

záblesky pomatení

mat

není dalšího tahu

jen stepování na místě


...spis jak po LSD takhle si teda silenstvi nepredstavuju i kdyz mozna jiste stripky....lec text je to dobrej libi t

Morasten
10. 11. 2004
Dát tip
:-)vim předem že sklo mi nechutná..:) třeba to byla jen přehnaná dětská fantazie. já sem si eště před rokem myslela že sem v dětství měla par. schízu. teď když ve škole probíráme vývojovou psýchu,zjišťuju, že u dětí je toho hodně normálního:-) jinak pozměněný smysl.vnímání - to mi připomíná hranici mezi šílenstvím a zdravím:-))

pozorovatel
10. 11. 2004
Dát tip
:-)) Fantazií to nebylo. Já s tim byl i u doktora. Ten mi právě řekl o tý epilepsii, což si už moc nepamatuju... Musim tě zklamat:(, asi tim šílencem nebudu, ale pokusim se to do budoucna zlepšit:)))) Neboj, začnu si řezat uši..:)))

Morasten
09. 11. 2004
Dát tip
škoda,přes monitor tě nemůžu obejmout:-( 8-)esenciální epilepsie?pouč mě:-) a na nobelovku je eště čas, do tý doby kdo ví, z koho budou cvoci...

pozorovatel
09. 11. 2004
Dát tip
škoda, přes monitor se nedá líbat:(( ...a že jsem to zkoušel...:) esenciální - no, já tomu vlastně taky moc nerozumim, je to už dávno a já byl malej. Moje epilepsie nebyla jako ta obvyklá, kdy lidem zapadá jazyk a třesou se celým tělem. Má epilepsie byla myšlenková, psychická. Těžko se to popisuje. Prostě jsem měl pozměněné smyslové vnímání... nebo přecitlivělý smysly.

Morasten
08. 11. 2004
Dát tip
:-)a co takhle udržovat svojí duši na hranici mezi šílenstvím a zdravím(podobně jako umělci,řekla bych)? t.

pozorovatel
08. 11. 2004
Dát tip
Ahój:) ...to umět, tak už nejsem na Písmáku, ale přebírám nobelovku:))) Když já asi tím šílencem nikdy nebudu... sice se snažim, jak může, ale nejde to. :( Tenhle popis je trochu zcestný, protože jediný, co jsem kdy měl vážnýho, byla nějaká esenciální epilepsie (nebyla fizická, ale psychická či co...) a i tu jsem měl krátce. Jsem zkrátka smolař:( :))))

pozorovatel
08. 10. 2004
Dát tip
Mám určitou představu šílenství a tak jsem o tom napsal. Teď už vim, že jsem na spoustu věcí zapomněl a ty ostatní nedostatečně popsal. Díky!!

pozorovatel
08. 10. 2004
Dát tip
já vim, taky to píšu v prologu... ..jasně, že to jde popsat. Otázkou ovšem je, jestli to čtenář pochopí.

pozorovatel
08. 10. 2004
Dát tip
A kdo žije, číst nemusí vůbec:)))) číst vůbec nic

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Díky!!! Tu knížku jsem nečetl, já vlastně nic o schizofrenii nečetl a tak bych se chtěl zeptat, jestli to skutečně odpovídá... Potěšilas mě.

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Schizofrenie... úplně to neodpovídá, protože lidé se ze svého světa nevracejí, nechtějí... Někdy se to však povede. Ti lidé jsou moc chytří, někdy ani nešílí, jen mají své bezpečné místo v tomhle pro ně nebezpečeném světě... schizofrenie je velmi zvláštní nemoc...

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
A četlas i ty kritiky, co tu jsou? Tam to vysvětluju detailněji a osobněji. Já s tim dřív byl i u doktorů, ale ty vůbec nevěděli. Přehazovali si mě jako horký brambor, až jsem se na ně vykašlal a pomohl si sám. Mně jenom nepříjde, že bych patřil mezi ty moc chytrý...

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Já kritiky moc nečtu. A o své chytrosti nech mluvit druhé. Ona být chytrý neznamená mít dobrý známky. Anebo mám na tu chytrost prostě jiný měřítka. btw: Matfyzáci říkaj, že jsou chytrý... to možná jo, páč já jim nerozumim, ale je s nima hrozná nuda... no, snad nejsi matfyzák:-)

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Nejsem:-)))) Matika mi vůbec nejde a její význam je podle mě malý:-))) Chytrost je strašně nejasná věc a inteligence? Ta je na tom ještě hůř. Já preferuju moudrost. To je škoda, že kritiky nečteš. Já myslel, že bys mi pak řekla, jestli patřim mezi ty moc chytrý schizofreniky:-))))). Tu knížky si musim koupit. Mockrát díky za doporučení.

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
No, aby bylo jasno, já nejsú psychiatrička....psychopat to jo, ale psychiatrička ne:-))) Jen mě hodně zajímá schizofrenie od doby, co jsme ji na psychiatrii brali:-)

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Počkat. Co to vlastně studuješ?

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Čekám!:-))) Dělám filosofii a religionistiku. A co studuješ ty?

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
:-)))) Hádej? Stejně neuhodneš. Jé a to bys mi mohla napsat, jaký tam máte přijímací zkoušky, co?:-))) Já bych chtěl na psychologii. A studuješ kde?

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Gympl:-) Přijímačky máme lehký...no, jak se to vezme...dneska bych už je asi neudělala:-))) Jukni na http://www.upce.cz a tam to někde je:-) Na psychologii jsem se hlásila letos... docela nátřesk a potřeba praxe... no, příští rok mě tam maj znova:-) BTW: S tou matikou zcela souhlasím:-)

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Gympl ne-e.:-)))) Nátřesk? Já slyšel, že tam moc lidí právě nepřišlo. A jsi z Prahy, že jo?

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
No, tos slyšel dost špatně:-)))) Ne, z Prahy nejsem, ale jsem tam skoro jako doma, takže skorem pořád:-) Tak co studuješ, nedělej tajnosti:-)

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
A nebudeš se smát?

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Nebudu... povídej.

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Jsem strojař se zaměřením na ekonomiku. Výhodou mám takovou, že mě dozajista vemou na vysokou...ČVUT. A nevýhodu, že mě to moc nebaví, ale bohužel jsem na základce ještě nevěděl, co chci a gympl si rodina nepřála a já se taky bál, abych na něj stačil. Teď bych se už rozhodoval jinak, ale nelituju. Máme dobrou a těžkou školu.

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Takže jsi z Pardubic?

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
No shuper! A Čemu bych se měla smát? Blázne:-) Nene, z PU taky nejsú, tam jenom studuju:-)

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
No, já si tam občas připadám divně. Mám jiný záliby než ostatní průmyslníci, i když já mám jiný záliby než většina mých vrstevníků:-/ Schválně. Kolik myslíš, že je na Písmáku strojařů? :-))))) Tak odkud jsi? Nejsem příliš osobní, že ne?

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Nevím, upřímně řečeno, já se s lidmi na písmáku moc nebavím, ne že bych nechtěla, ale mnohdy nemám o čem. Znám tu pár milých lidiček osobně a toho si vážím víc, než kdybych věděla, kolik je na písmáku strojařů:-)))))) A jaký máš záliby?:-))) Krom fotbalu.-) Ne, nejsi osobní. Su z Kerkonoš, konkrétně z Trutnova.

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Já to taky nevim:-))))) Filosofie, teď i psychologie, vážná hudba, sport vlastně jakýkoliv (až na nějaký výjimky) ale hlavně pozorování!!!:-))) A taky si rád povídám:-)))) i poslouchám:-))) Ze všeho nejradši mám třeba hromadný výlety přátel např. na mojí chatu - to je skvělý, ale on to se mnou nějak nikdo moc nesdílí. Pořád mě zvou na nějaký koncerty a do hospod a do klubů, aby jsme sbalili roštěnky a na brigády....a tak. A co ty?:-)))

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Já to taky nevim:-))))) Filosofie, teď i psychologie, vážná hudba, sport vlastně jakýkoliv (až na nějaký výjimky) ale hlavně pozorování!!!:-))) A taky si rád povídám:-)))) i poslouchám:-))) Ze všeho nejradši mám třeba hromadný výlety přátel např. na mojí chatu - to je skvělý, ale on to se mnou nějak nikdo moc nesdílí. Pořád mě zvou na nějaký koncerty a do hospod a do klubů, aby jsme sbalili roštěnky a na brigády....a tak. A co ty?:-)))

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Mno, já se zabavím vším, co jep o ruce a po zemi. Koncerty moc nemusím, i když je fakt, že letos jsem byla na jednom fesťáčku a ten byl fajnej, hlavně proto, že tam bylo Divadlo Sklep a etno hudba, to je moje. Ráda jezdím pod širák do skal, je tam fajně a chodějí tam fajný bytůstky. Jsem v podstatě klidnej tvor, ráda čajovny a poslední dobou nerada moc lidí. Asi jsem moc dlouho sama:-))) Chodím si povídat s řekou a se stromama a tajně doufám, že mě v příštím životě povýší a stanu se stromem:-)))

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
To je hezký:-) Já byl pod stanem enom jednou a to na táboře a dodnes si tam o mně vyprávějí... Pražák přeci pod stan nejezdí...:-)))) Já zkoušim nějak všechno, kam mě kamarádi dotáhnou.

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Fajný, sbal baťoh a jeden do Českýho Ráje do Klokoček...teď je období borůvek a tam jsou fakt mega borůvky:-))) No, upřímně řečeno, já mám taky většinou Pražáky za jinej druh, i když ty, co znám jsou hodně normální a nepražští:-) Naposledy, když jsem u nás dělala Silvestr jsem speciálně pro Pražáky dala do pozvánky poznámku, že v Kerkonoších bývá občas sníh.... no, nepřijeli v polobotkách????:-))))

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
:-)))) Tak kdy jedeme?

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Co v pondělí, nebo v úterý? Bych se s tebou pak vrátila hnedle do Práglu:-)

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Hmmm, musel bych se uvolnit z fotbalu, tak nevim. Hlavně to neber nějak závazně. A podrobnosti ohledně zájezdu do Českýho Ráje...

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Nic moc, sraz v Turnově na vlakáči:-))) No a pak mi budeš muset důvěřovat...což bude to nejtěžší:-)

pozorovatel
15. 07. 2004
Dát tip
Ajajaj. Zkusim to nějak zařídit. Vážně nevim. Taky bych se pokusil vzít nějakýho kámoše, abych nejel tak sám...ještě byste mi ublížili..:-)))) Pomalu tu už končim, tak do zítřka bych to věděl, jo?

Aaria
15. 07. 2004
Dát tip
Kámoše? Ježíš, tak já si vezmu psa:-)))) Hej, pokud to nevyjde, nevadí. Krásnou noc a kouzelný sny až k tobě připlují

Aaria
14. 07. 2004
Dát tip
Kouzelné.... tohle se ti hodně povedlo a ke mně to přišlo v tu správnou dobu (jako ostatně všechno)... trošku jsi mi připomněl knihu od Grünbergové Neslibovala jsem ti procházku růžovým sadem.... o schizofrenii.... TU procházku nikdo nesliboval... došla slova, zbylo to nejcenější, co mohlo zůstat... pocit.

sicco
12. 07. 2004
Dát tip
nevím podle mého si se zas tak moc netrefil, co se toho šílenství týče Podlé mě šílenství vzniká ve chvíli, kdy člověk nedokáže pochopit svět okolo, než, že by se do něj chtěl vracet. Zkrátka realita se stane tak neútěšnou, že si najde něco jinýho. Samota má v sobě naopak něco uklidňujícího, co dává sílu na další boj se životem. déja-vu je u mně téma o sobě. Víc jak často se mi stává, že nové lidi, které poznám, už vlastně znám. Pak si řeknu sakra, vždyť tenhle rozhovor se už někdy stal (nebo se mi o něm aspoň zdálo), pak se opravdu začnu ptát sám sebe, jestli nejsem blázen a na chvíli uvěřím myšlence matrixu. No a nakonec na to všechno radši rychle zapomenu, jinak bych se z toho vážně mohl zcvoknout.

pozorovatel
12. 07. 2004
Dát tip
sicco: Souhlas. Mně tu šlo spíš o začátek šílenství, kdy jedinec přechází mezi dvěma světy, což může být i u schyzofrenika, ale jak jsem napsal, souhlasim s tebou. Díky!

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
Výborně, beatrice. Pochopilas víc než jsem čekal. Já vlastně ani pořádně nevim, proč jsem to sem dal. Možná bych to měl raději přečíst někde v bohnicích:-) Je to dílo hlavně pro mně. Tím nemyslim, že jsem šílenec. Jen jsem okusil něco, co se mi nezdá normální. Nikdo mi ale nevysvětlil, co že to bylo. Někde jsem se dočetl, že něčím podobným tomuhle trpěl i sám B. Smetana a snad i kvůli tomu ohluchl, nevim to určitě. Jo, je to obtížnej text a to i pro mně. Jsem zpokojenej, že jsem to dokázal jakžtakž popsat. Ten konec je taky tak trochu na efekt, přiznávám. Díky moc!!! Toho si cenim

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
Číst v Bohnicích, abych jako zjistil, jestli je to popsaný správně. Nemyslel jsem, že mám nějaký problémy. Když jsem byl malej, tak jsem vždycky minutu před půlnocí vstal z postele a chodil po bytě. Byl jsem naměsíčnej. Zdály se my takový hrozný sny, který jsem nedokázal popsat. Bylo to až příliš pocitový. U doktora se na mně dívali jako na blbýho, protože mi prej nic nebylo a mozek pracoval velmi dobře. No a potom asi tak do čtrnácti se mi to stávalo i ve dne. Dívný, moc to nechápu, ale popsal bych to, jako že se mi obvyklý vnímání reality smísilo s to snovou. Něco jako slyšiny. Zvuky se mi mísily nebo měnily intenzitu - slyšet trávu růst. Od tý doby, co jsem se to snažil zkoumat a dešifrovat, tak to ustoupilo. Proč se mi to dělo moc nevim, ale říká se, že děti se mohou v jistém směru více vyvíjet či být k nějakým podmětům citlivější. Např. takové náctileté dívky mohou být docela často senzibilové. Jednu takovou dokonce znám. No a právě tyhle sny jsem tu tak trochu použil a mírně nadsadil a zbytek vyčetl nebo domyslel. Možná to zkusim napsat raději do nějaký povídky s příběhem a vysvětlit.

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
Já vlastně ani nikoho, komu by se stalo něco podobnýho, neznám. Teda až na toho Smetanu a u toho je to dost nejasný. Je ale zajímavý, že jsem ho v tý době dost poslouchal a jeho Vltavu měl nejraději ze všech skladeb. Já byl asi divný dítě. Náměsíčnej i v bdělým stavu, kterej si chodil kupovat vážnou hudbu. Neříkej, žes nikdy nezažila něco jako deja vue (deža ví - nevim, jak se to píše:-)? Mně už se bohužel moc sny nezdají nebo si je nepamatuju nebo nemám důvod si je pamatovat. Asi už jsem vyrovnanější či co. Teď už se mi zdají spíš ty erotický:-))) Ale to už jsem někde jinde... Ty jsi ještě docela mladá, takže by tvé zvláštní schopnosti teprve mohli vyjít napovrch. Kdyžtak dej vědět, mně takový věci zajímají. Např. ta jedna dívka, jak jsem se o ní zmínil to tajila a nikomu to nechtěla říct, protože si připadala jako magor, což je blbost. Na takový Sibiři nebo v Indii to má skoro každá holka. Je to hlavně tím, že mají prostor se vnitřně vyvíjet a společnost po nich nic nechce a neodvádí tak jejich pozornost od jich samotných. Když se ještě tak zamýšlím nad tím svým "šílenstvím", tak mi nakonec dalo víc pozitivního. Jsem pozornější a taky myslim víc.

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
Víc než smrti jsem se bál pocitu před smrtí a o tom se mi taky zdálo. O mrtvých rodičí nebo jiných blízkých se mi nezdálo, ale o smrti jsem taky dost přemýšlel, ostatně i dnes. Nejen, že je to normální a běžný, ale je to i dobře, pokud nad tím ovšem nepřemýšlíš moc. A přitom smrt není nic jiného než životní zkušenost, na kterou je ale třeba se i připravit. Taky jsem dost přemýšlel nad sebevraždou. Ne, že bych chtěl umřít, ale fascinoval mě ten pocit. O tom jsem už taky něco napsal - dám to sem třeba zítra. Sny jsou moc zajímavý. Říká se, že sníme, když je naše duše nepokojná. Pomocí snu se toho dá hodně poznat a taky napravit. Např. opakující se sny značí, že je něco v nepořádku a je třeba zasáhnout. Vidíš, já už déja vu téměř nezažívám. Škoda.

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
Znám, chápu. Tyhle myšlenky jsem napsal do povídky Cela. Je ale hrozně dlouhá, tak snad ani neradím číst. Sebevražda je stále vražda, jen o něco horší. S rodiči jsem to už vzdal. Asi je nepřevychovám. Stačí, že je mám rád a oni mně:-))) Ale je to o nervy. S těmi opakujícími se sny: zkus je dešifrovat a zjistit jejich příčinu a nebo mi o nich napiš. Zrovna dneska se mi smísila realita se snem. Vůbec jsem nevěděl, co dělat. Byl jsem úplně mimo. Naštěstí to přešlo a já na to zapomněl. Hezky se s tebou povídá.

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
Avi.

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
K tý sebevraždě: já totiž odvážně tvrdim, že vrah je na tom o mnoho hůře než oběť. Vrah s tím vědomím musí žít a sebevrah s tím musí umírat, i když jen chvíli. Zkrátka brát nadarmo život člověku nepřísluší. To jsou ale hezký sny, ne? Občas může sen i splnit naše tužby a vydat se třeba na tu sjezdovku. Můj nejkrásnější sen je, jak lítám a můj nejhorší, jak padám.

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
Zločin a trest znám a myslim, že člověku je soudcem a vykonavatelem trestu zároveň jen on sám. Jo, některý sebevraždy se asi dají pochopit. Oouu, vypadávání zubů - tos neměla psát. Teď se mi o tom ještě bude zdát. Jo a teď jsem si tu někde přečetl o jedné indiánské báchorce, v které indiánka měla zuby v... jak jen to slušně říct...v pochvě a hned několik nešťastníků vykastrovala. Jenom doufám, že to nebylo podle skutečnosti. Znám pár žen, který na to vypadají... Pomalu tu už budu končit, tak kdyžtak odpovím později..

pozorovatel
03. 07. 2004
Dát tip
Tak hezké snění...

pozorovatel
30. 06. 2004
Dát tip
Pusto. No, tak se nebojte. Až tak šílený to zas neni

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru