Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

"Záchrana psov v Košiciach"

10. 07. 2004
1
0
1515
Autor
Leja

... je to úvaha môjho dobrého kamaráta. Páčia sa mi jeho diela a bola by som rada, keby prispieval aj sem. Prezentujem ho touto úvahou a prosím o váš názor. Ďakujem.

Pred nejakou dobou prebehla Slovenskom kampaň, kde "hviezdy" hrdo ukazovali do kamery tabuľky so zrejme svojpomocne vymyslenými zásadnými sloganmi typu "Ľudia sú dobrí a zlí, nie bieli a čierni" a vyspevovali "Žime vedľa seba v pestrom rade dní, iba hlupáci sú jednofarební". Po tom, čo som si dnes náhodne prečítal, si začínam myslieť, že by celú kampaň mali opakovať zas a znova a do zblbnutia.


Nemám nijaké ilúzie, čo sa týka pohostinných a príjemných a neviem ešte akých Slovákov vo vzťahu k menšinám akéhokoľvek druhu. Lenže obvykle sa tvrdí, že to sa týka starej generácie a mládež je multikultúrna a globalizovaná a vzdelaná a tak ďalej a tak podobne a že sa jej veci ako predsudky netýkajú. Iste.


Leto je okrem iných vecí špecifické aj tým, že človek robí veci, na ktoré inokedy nemá čas. Napríklad náhodné surfovanie sem a tam a klikanie po každom banneri, čo mu príde pod ruku. Dopracoval som sa na veľmi schopný web, mladistvý už názvom a vcelku podnetný. Plný pre mňa dnes už humoristického čítania o tom, ako on dnes na ňu na obede žmurkol a ona nevie, či s ňou chce chodiť alebo áno. Výborne som sa bavil, kým som neobjavil krátky text od, nazvime ju hoci „psia záchranárka“.

 

Na prvý pohľad triviálny príbeh. V električke videla „ malého degeša“ so psom. V obave o osud chudáka psíka mu ho vzala. Mamička nemala pochopenie a pes skončil v útulku. Ach, aké humanistické... Veď ju čitatelia aj náležite pochválili: "....Ten deges by mohol aj zabit, alebo hocijako trapit, zahasovat na nom spaky a neviem ani co skarede",  "co by sa stalo ak by ostal s ciganom?? nemusel by sa dozit buduceho rana... :( alebo by ho neskor nasli v smetiaku odhodeneho, uzimeneho, vyhladovaneho a dobiteho :(" a tak ďalej a tak ďalej. Odhliadnuc od faktu, že pochybujem, že niekto z dotyčných bol niekedy v rómskej osade a videl, ako sa tam zaobchádza so psami, je dosť drsný už ten slovník.


Nie Rómovia, nie Cigáni. Jednoducho "degeši". Automaticky zaradení k špinavej spodine. Len o trošku viac ako opice v zoo. Nemajú nárok na nič. A je jasné, že majú samé zlé úmysly, veď predsa "oni sú už raz takí!"... Je mi z toho na zaplakanie. Ako môže niekto takto paušalizovať? Nikdy  nepočuli o "bielom", ktorý by týral zvieratá? Nikdy nevideli "degeša", ktorý by mal svoje zvieratko rád?


Ja teda nepochybujem, že za tým bol dobrý úmysel. Možno sa ten psík bude mať lepšie, neviem. Lenže celkom to prehlušilo to, ako a hlavne PREČO sa to stalo. Ak by niesol psa v igelitke "biely", všetko v poriadku. Biely. Dámička s čivavou v kabelke je celkom iný prípad...

A viete, čo je najsmutnejšie? To, ako jej publikum svorne pritakávalo. Nikomu nenapadlo vysvetliť jej, že toho psa istým spôsobom ukradla. Tu už Cigán nemá nárok ani na psa.


Nepokúšam sa nikoho vychovávať. Len by som bol rád, keby sa nezabúdalo, že správať sa podľa hesla "vinný farbou" je skoro rovnaké, ako keď sa nacisti správali podľa hesla "vinný vierou"...


Leja
15. 11. 2005
Dát tip
Vaud: vďaka... a to si čítal takto spätne?

Vaud
15. 11. 2005
Dát tip
jasně, někde mě zaujala Tvoje kritika, tak jsem se koukl na Tvoje dílka (ačkoliv tady zrovna píšeš, že to napsal kámoš) když je to dobrý, tak vůbec nevadí, že je to starší na druhou stranu si říkám, kolik fajn věcí mi uteklo měj se!

Vaud
11. 11. 2005
Dát tip
zajímavý a pořád aktuální tip

sicco
12. 07. 2004
Dát tip
mě spíš vždycky fascinovalo, jakou má spojitost nesnášenlivost k menšinám a ekonomická situace obyvatelstva, ale to už je na úvahu samotnou. Myslím, že multikulturnost mladých je hodně spojena s kulturním rozhledem (a tím pádem i vzdělaností a inteligenci) jedince. V tomhle směru je dobré, že EU nám v cestování otvírá dvířka, naproti tomu se vzdělaností a zájmem o kulturu to jde z kopce. No a když někdo doma od malička poslouchá věty rodičů na zpusob "ti černí šmejdi zas rozvflákali sklo," nemůžeme čekat, že z malého občánka se stane zastánce lidských práv. Naproti tomu naše menšíny si za to v mnohém můžou samy. Když mojí osobu v dětství několikrát zmlátila a okradla bandička romů, nemůže se nikdo divit, že k ním mám respekt, či spíš despekt.

Leja
12. 07. 2004
Dát tip
sicco: Ďakujem za Tvoj názor. Ja by som to napísala oveľa kritickejšie a "prísnejšie", čo sa obsahu týka. Nemôžem však kritizovať to, čo je uverejnené pod mojim nickom. Niet nad vlastnú skúsenosť! Alebo: teória a prax sa v tomto prípade minú aj v nedohľadne.

TommyBoy
12. 07. 2004
Dát tip
Leja: Ej, ej, nič také. Len pekne kritizuj. Som na to zvedavý. K míňaniu sa teórie a praxe nielen v tomto prípade sa ešte vrátim. Možno ťa prekvapím :) Sicco: Ďakujem za názor. Našiel som v tvojom (vo vašom?) komentári niekoľko skvelých námetov. Dúfam, že nebude vadiť, ak "vykradnem" pár nápadov... :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru