Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úvod do teorie stavby básně

01. 11. 2004
1
0
7673
Autor
Jannis

Nebojte se, tento text nekouše:)

Úvod

Teorie stavby básně se může zdát jako něco naprosto zbytečného a pro autora spíše negativně působícího – opak je však pravdou. Nechci tvrdit, že člověk výborně zvládající teorii literatury bude automaticky také dobrým autorem. Ale autor, který má nadání (cit, talent…) a který bude znát alespoň základy teorie, bude mít více možností, odhalí se mu skryté aspekty tvorby, naučí se využívat právě formu k vyjádření autorských záměrů. A v neposlední řadě bude moci lépe posuzovat dílo. I to své – což je dovednost často nedoceňovaná.

Ve svých statích se budu zabývat Rytmem, Rýmem, Kompozicí a poslední bude malé zamyšlení nad Obsahem. Tato pojednání jsou určena především těm, kteří s teorií literatury (především s poetikou) ještě neměli co do činění ( čímž se omlouvám za určité nepřesnosti a zjednodušení, ke kterým jsem v zájmu srozumitelnosti a stručnosti musel sáhnout).

Na konci každé stati najdete slovníček pojmů a také doporučenou literaturu pro ty, kteří se chtějí o daném tématu dozvědět něco víc.

Doufám, že pro vás bude má práce podnětná a pomůže vám ve vaši tvorbě i kritice.

 


assage
13. 01. 2005
Dát tip
Jannis :pitev se nebojím a je to taky důvod proč sem píšu.

Vesly
27. 12. 2004
Dát tip
Velmi dobrý nápad! Díky !

Markel
14. 11. 2004
Dát tip
co je rytmus a co rým, vše si přečtu...vím už vím!!!!.Moc se těším, ráda se vzdělávám, ale fakt, žádná ironie.

StvN
07. 11. 2004
Dát tip
Tohle by se mělo podporovat.

(závorka)
07. 11. 2004
Dát tip
jo

Rowenna
05. 11. 2004
Dát tip
Kdysi tady jeden čtenář dělal velice zajímavou věc - ale bohužel skončil u prvních dvou dílů. totiž: tu suchopárnou teorii vykládal na praktických dílech písmáků. Můžeš suchopárně teoreticky vysvětlovat, co je rýmová sponka, když to ukážeš na konkrétním příkladu, přitáhne to pozornost. Ne, že by to všechny ty teoretické knihy nedělaly. Ale vybrat si díla Písmáku, učiníš nezáživnou teorii přitažlivější. Já - kdybych to uměla, jakože neumím, vybrala bych si dejme tomu ze zdařilé či nezdařilé produkce děl pár ukázek, a pak vypichovala: a objevilo se nám tady tohle, pojmenovat problém, myslím si, že je to dobré, že je to špatné. To je jen můj názor, a chápu, že je to náročné. Jen, že se bojím, že se tu taky bude objevovat jen přepis nějakých knížek, které si může kdekdo půjčit.

Jannis
05. 11. 2004
Dát tip
Rowenna: To, co říkáš, je samosebou pravda. Já se zabývám 4 tématy. A první téma jsem po zralé úvaze rozdělil na 3 části- první už na na písmaku je, duhá je metrika a třetí čistě praktické využití- Tam si za příklad neberu věci z písmáka, ale básně své a svých přátel- Tady ty lidi neznám a někdo by se mohl urazit, že si k "pitvě" beru jejich věc. Jinak díky za reakci

Noe1
04. 11. 2004
Dát tip
chroust: víc piju než pyju ;-))))))

Solitary
03. 11. 2004
Dát tip
Tak čerstvej větřík zavál .)

1) Jen věřím, že nebudeš opisovat nějakou knihu. Jináč - něco takového je tu velmi potřeba. Těším se. 2) Chci taky čárku, když už jí má Noe a chroust. 3) Pozkat se od tebe teda nenechám ani náhodou. 4) Chrouste: Ušetřím ti otázku. Piju. Čekej to.

Rowenna
02. 11. 2004
Dát tip
Jo - určitě zajímavý krok. Noe? s Lylykem? Mhmmm.....

Zviřátko
02. 11. 2004
Dát tip
Počkej, teď přemýšlím, jestli ses na mě posledně usmál?....No, každopádně, teď už budeš muset:-). Hlásím se do řad Tvých pravidelných čtenářů:-)

katugiro
02. 11. 2004
Dát tip
jsme zvědavo

Jannis
01. 11. 2004
Dát tip
Tak to si dělám další čárku do kolonky "budoucí čtenáři":)

Noe1
01. 11. 2004
Dát tip
U mě si udělej taky čárku :-)))))) Plynou z toho nějaké výhody???

Noe1
01. 11. 2004
Dát tip
Chroust: Sem se majinko lízl v sobotu s jannisem a lylykem :-))))))

Noe1
01. 11. 2004
Dát tip
nevím zda sem avinul :-)

Jannis
01. 11. 2004
Dát tip
Samosebou, že plynou:) Budu se na vás usmívat, až vás pozkám:)

Jannis
01. 11. 2004
Dát tip
Jo a první porci můžete očekávat již zítra. Alespoň doufám:)

Noe1
01. 11. 2004
Dát tip
Toho poskákání? Nebo co to s náma chudákama nevzdělanejma v oboru vlastně chceš dělat? Bojim, bojim.

Jannis
01. 11. 2004
Dát tip
to pozkám, bylo samosébně potkám:) Jenže nevím, jak se tu upravuje text zprávy:)

Noe1
01. 11. 2004
Dát tip
Tady text zprávy neupravíš ... vznikají z toho krásná faux-paux :-) PS: už se nebojim.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru