Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rytmus, verš a metrika - 1. část

Výběr: Fouckault
02. 11. 2004
12
1
12915
Autor
Jannis

Trocha teorie ni laika nezabije - Z cyklu Úvod do teorie básnické stavby

První část stati o rytmu, verši a metrice

Rytmus

            Rytmus je tradičním atributem verše. Dnes již nikoli nezbytným, přesto jedním z hlavních.

Ve verši vázaném jde především o pravidelné střídání těžkých a lehkých dob- což v češtině můžeme (s přimhouřeným okem- odborníci prominou) postavit na úroveň přízvučných a nepřízvučných slabik.  V češtině se tedy uplatňuje rytmus přízvukový.

            Ve volném verši je přízvukový rytmus redukován, někdy se úplně vytrácí. Volný verš si přisvojil hlavně rytmus intonační. Intonací rozumíme kombinaci výšky a síly hlasu signalizující hranice řečových celků, které se nemusí krýt se syntaktickými celky. Naopak, někdy právě kontrast intonačních celků ( realizovaných především grafickým členěním nebo recitací ) s tím, co očekáváme na základě syntaxe či sémantiky, zapřede zajímavý dialog, který sám o sobě může poodhalit skrytý smysl díla.

            Ale mluvíme-li o rytmu, máme pravděpodobně na mysli hlavně vázaný verš. Subjektivním kritériem rytmu, je tzv. rytmický impuls. Tím se rozumí očekávání, že následující verš bude mít analogické zvukové členění, jako předchozí verš s ním korespondující.

 

Toto očekávání může být naplněno úplně:

Teče voda teče

Od potoka k řece

Částečně:

Teče voda teče

Od potoka k jezeru

Pouze počtem slabik (takže taktéž částečně):

Teče voda teče

Od řeky do moře

Nebo vůbec:

Teče voda teče

Od pramene řekou do moře

A právě dialog očekávání a skutečného stavu dává verši vázanému osobité kouzlo.

 

...pokračování příště...

 

Slovníček:

Lehká doba – arze – slabá pozice - v případě přízvukového rytmu to vše označuje nepřízvučnou slabiku

Sémantika – sémaziologie – jazyková nauka o významu jazykových prostředků. Součást sémiotiky.

Syntax – v tomto případě skladba výpovědi na základě mluvnických vztahů. Nikoli významových

Těžká doba – iktus – teze – silná pozice – v případě přízvukového rytmu to vše označuje přízvučnou slabiku

 

Doporučená literatura:

Peterka, Josef : Teorie literatury pro učitele, Universita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, Praha 2001

Brukner, Josef : Poetický slovník, Mladá fronta, Praha 1997

 


1 názor

xxxsoul
28. 09. 2011
Dát tip
Děkuji za všechny články z teorie literatury, skvělé výpisky, učím se na zkoušku z literární vědy a moc se mi to hodí! :)

1. Rytmický impuls nemůže být nikdy zcela naplněn. I kdyby se přízvuky metricky zcela kryly (což vůbec neodpovídá Tvé ukázce, kde v druhém verši připadá veršový přízvuk na druhou stopu slovního celku), je třeba počítat i s tím, že každý jednotlivý přízvuk má své specifické vlastnosti a každý verš bude tedy nutně odlišný. 2. Přízvukový ? Snad sylabotonický, ne ? 3."A právě dialog očekávání a skutečného stavu dává verši vázanému osobité kouzlo." To je trošku unáhlené. Vezmi si třeba Lumírovce, Puchmajerovce, Nezvala,ti stavěli na maximálně zautomatizovaných rytmických schématech.

alina
16. 02. 2005
Dát tip
jooo, šikulka. Je fajn, že jsi to sem dala!

Luca_69
17. 01. 2005
Dát tip
Děkuji, nezmohu se na víc než na tip a prostá slova díky. Děkuji

Jannis
16. 12. 2004
Dát tip
G_morr Máš něco proti němu?

g_morr
13. 12. 2004
Dát tip
Peterka? Boha!

Markel
29. 11. 2004
Dát tip
Tak jsem si přečetla zase trochu teorie, bez té diskuse bych taky ledasčemu nerozuměla, ale teď už to jde, díky - T

AAA_AAAB
19. 11. 2004
Dát tip
No každopádně je tohle učení chválihodné, ale... a/ souhlasím se Sleeping Beauty v tom, že by tady nebylo nic novýho. b/ podle mě záleží hlavně a především na citu autora a na tom o čem chce psát..

Zviřátko
16. 11. 2004
Dát tip
K čemu to je? Např. pro uchazeče o studium ff uk - jen tak pro rozjezd:-) Jinak jak myslím někde v úvodu psal Jannis - to, že budeš znát teorii, z Tebe dobrého básníka neudělá; ale pokud máš talent, může Ti to pomoci, podívat se na svoje básně s odstupem a formálně je dopilovat.

Zviřátko
16. 11. 2004
Dát tip
To bych nepsala o rozjezdu, chystám se na přijímačky:-) Nejde o to básně vyloženě předělávat, ale je dobré vědět něco o rytmu například, zvlášť pokud chceš psát vázaným veršem...

StvN
15. 11. 2004
Dát tip
Korovjev - to mě taky mohlo napadnout, dík.

Evička
08. 11. 2004
Dát tip
dík*

Noe1
08. 11. 2004
Dát tip
Pro mne hodně srozumitelné až na níže uvedéné pasáže Oceňuju. Jako úplného laika mne to zaujalo a maůdlo na další díly. A teď k tomu, čemu úplně nerozumím: hranice řečových celků (co to je?), které se nemusí krýt se syntaktickými celky (co to je?). s tím, co očekáváme na základě syntaxe či sémantiky, zapřede zajímavý dialog, který sám o sobě může poodhalit skrytý smysl díla ???? Dík a *t

Jannis
08. 11. 2004
Dát tip
StvN: Bohužel, v próze nejsem tak kovanej, abych se odvážil psát nějakou teorii:( Noe1: Další díl už si můžeš přečíst- a teď k tvým otázkám: Hranice řečových celků můžeme v plynné řeči s přimhouřeným okem přirovnat k hranici vět (komplementárně k verši) nebo promluv. Tím, že text veršově rozdělíme jinak, než by se čekalo podle syntaxe (podle větné skladby tvoří význam částečně i postavení jednotlivých větných členů) nebo podle sémantiky(smyslových vztahů), rozehrajeme dialog na principu očekávaného a skutečného- Rytmický impuls. Stejně jako ve vázaném verši očekáváme dodržení schématu a ono se to může v určitých místech záměrně vychylovat a tím tvořit obsah. A s poodhalením smyslu? Právě odlišným, nestandartním způsobem rozdělení na veršové celky můžeme dosáhnout kombinace odlišných konotací daných znaků (slov) a tím získání jiného či posunutého významu od takového, který by tato kombinace slov a vět nesla v plynném textu... Ufff, ten konec bude asi trochu nejasný, píšu to tak nějak z hlavy- více se dozvíš v mé stati o Obsahu, která snad časem taky přibude:)))

Noe1
08. 11. 2004
Dát tip
Dík. Asi mi to s tím rytmickým impulzem zacvaklo. Třebas to, že někdy dám na začátek verše slovo, které s může významově pojit jak s předešlým, tak s tím "aktuálním" veršem a čtenář si musí vybrat, které použití se mu víc hodí do jeho chápání díla.

Jannis
08. 11. 2004
Dát tip
Noe1: Třeba- a nejen to:)) To je ten rytmus volného verše- Ten intonační. Mnoho lidí si ovšem myslí, že když lyrizovanou prózu rozkouskujou na krátké řádky, je z toho volný verš- ale to je omyl. A pak se zlobí, když jim ktomu píšu, že si nejsem jist, jestli jde o poesii:))))

Noe1
08. 11. 2004
Dát tip
Tuším, že nejen to :-)))) Potřebuju si to prostě představit na příkladech :-) Ten text mi byl srozumitelný, ale dalo mi to dost práce :-)

StvN
08. 11. 2004
Dát tip
Jannis - tak nastuduj. Nebo možná, pokud k tomu máš blíž, dodej seznam nějaký literatury. Myslim, že za to bych ti poděkoval.

StvN
07. 11. 2004
Dát tip
Ač nejsem básník, čtu dál. Něco pro prozaiky bys neměl?

(závorka)
07. 11. 2004
Dát tip
jo!

Solitary
04. 11. 2004
Dát tip
Je to zajímavý, intonace je důležitá a těžko ji lze v textu vyjádřit. Bezva pomůcka *p

drfaust
03. 11. 2004
Dát tip
trochu moc velká zkratka... ale chválihodné

egil
03. 11. 2004
Dát tip

Jannis
03. 11. 2004
Dát tip
Trochu velká zkratka? Možná vám tam chybí něco z toho, co bude v následujících dílech. (Ono je to jedno dílo, ale kvůli délce jsem to rozdělil na víc částí). Jinak mi prosím napište, co jsem podle vás vynechal- Mohl bych to zapracovat do textu... (Mnoho věcí vynechávám záměrně- není to text pro odborníky, ale pro laiky). Díky

Hezké, ale očekával bych to delší než na jedno nadechnutí (to se pak těžko rytmizuje...:) )

Jannis
03. 11. 2004
Dát tip
Pišta: Po úvaze jsem se rozhodl to rozdělit. Ale dočkáš se . Další díl už je, jen to doladit:)

:)) Teď jsem se lek, že chceš pižlat ještě tohle, to už bys to mohl vydat jako puzzle... :)

Jannis
03. 11. 2004
Dát tip
Pišta: Nene, navazovat bude Metrika

Nu, těším se.

Aki
03. 11. 2004
Dát tip
Jannis: ups, 10x vstoupil do Písmáka a už redaktor? koukám, že to jde docela rychle :o)

Fouckault
02. 11. 2004
Dát tip
tojo.. díkec ..

Jannis
02. 11. 2004
Dát tip
sleeping_beauty: Bohužel, já ano. Lépe řečeno: mnoho autorů si myslí, že jde o verš:)

papouch
02. 11. 2004
Dát tip
chvályhodné pojednání !

Miroslawek
02. 11. 2004
Dát tip
Nechci zadupávat skutečně chvályhodnou snahu nebo za každou cenu předvádět jak tomu rozumím, nicméně... abych pravdu řekl, tak se po přečtení téhle stati těch zjednodušení a zkratkovitých výpustek docela bojím.

katugiro
02. 11. 2004
Dát tip
Miroslawek: tak to doplňuj v kritikách, jestli máš čas... nebo v samostatně publikovaných dodatcích

Jannis
02. 11. 2004
Dát tip
mohl bys byt konkretnejsi?

Miroslawek
02. 11. 2004
Dát tip
Mohl a budu (zřejmě muset být), až (z)bude čas...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru