Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Přečti si to teď aneb jak fungují spamy

10. 01. 2005
3
0
1999

Je to zamyšlení nad dvěma zcela odlišnými tématy. Nutno dodat, že jsem autorem pouhého zlomku díla, drtivá většina je citace z pošty mně omylem doručené, avšak velmi poučné - jak jsem již řekla - rovnou ve dvou případech. Váhala jsem, zda to zveřejnit a pak jsem se k tomu nakonec rozhodla, zdůvodnivší si to tím, že vlastně o nic nejde a činím tak, s ohledem na ty, kterých se to týká, zcela anonymně (jména jsou pozměněna). Vlastně z nich znám pouze jednu osobu a té posílám avi, pokud by si nepřála, aby zde toto viselo.

Znáte to, stává se, že když odesílatel píše více osobám najednou a jedna z nich se mu snaží odpovědět, klikne na "odpovědět" a pak (je-li tak poštovní program nastaven) to obdrží nejen odesílatel, ale i všichni ostatní. A co z toho může vzniknout?

Jedné mé příbuzné přišel od jejího kamaráda jeden kolovací, takzvaně "spamový" mejl, který už snad každý musel někdy číst. Pro ty, kteří to "štěstí" neměli, vysvětlím krátce jeho obsah:

 

Jeho cílem mělo zřejmě být, abychom si všichni uvědomili hodnotu každého okamžiku svého života a žádnou radost, kterou si můžeme dopřát, neodkládat na později, protože krátce řečeno někdy = nikdy. Konkrétně se tu hovoří o manželském páru, kde milovaná choť nikdy neoblékla krásné prádélko darované manželem s tím, že si je šetří na nějakou opravdu výjimečnou chvíli. A ta chvíle opravdu nastala. Byl to čas jejího pohřbu..

 

Jako na konci každého spamového mailu i zde stálo, abychom jej poslali spoustě dalších přátel, že nám to přinese štěstí atd atd.

Už dříve mě a své přátele sestřenka žádala, abychom jí mejly tohoto typu neposílali. Když jí TENTO přišel už asi posté, nedokázala se nad tím již povznést a přeposlala jej dál svým známým (včetně odesílatele) s tímto komentářem:

 

Tak si říkám...tenhle mail jsem dostala už mockrát. Nevadí mi jeho obsah. Nejvíce mi vadí to, že je to nefér ke všem, co ho dostanou. Už když si to otevřu a přečtu si první větu, pomalu se mi zvedne žaludek a chce se mi udělat neprostý opak toho, k čemu jsem nabádána - nečíst a vyhodit. Pak si řeknu...aha, to je tohle a znovu - již po xté si to přečtu. Zatlačím slzu nad tím, jak chudák paní zemřela a prádélko nikdy nevzala na sebe. Asi tak osm let se na něj chodila dívat. Příležitostí vzít si ho měla jistě spoustu...a proč to neudělala? Tenhle kolovací dopis nás všechny tlačí do "svého způsobu vysvětlení", tedy do toho, že paní nic nepovažovala za speciální příležitost a že všechno jí bylo málo. A proto to nezažila. A proto ani její manžel neměl tu příležitost ji v tom vidět.

 

Zamyslete se na chvíli...fantazie je krásná věc a někdy je krásné mít luxusní prádélko v šuplíku a jen o něm snít. Někdy sny překonávají skutečnost a víte co? Co když by to bývalo té paní neslušelo? Co když?

Co když všechny sny nejsou na to, abychom je uskutečňovali? Chcete žít bez snů? Nechcete se krásně těšit na to, že jednou si vezmete tohle na sebe nebo zapálíte tu krásnou svíčku, vypijete tohle staré víno? Ne? Nechcete mít někdy něco, co je pro vás speciální a výjimečné, přímo na dosah? A těšit se z toho, že tenhle sen máte - už vlastníte? A schválně prodlužujete okamžik, kdy kouzlo přestane účinkovat?

 

Já totiž ano. Taky se dívám na přírodu, taky používám denně věci, které byly drahé. Taky si na sebe klidně vezmu nový kabát, když jdu přes ulici do sámošky. A parfém použiju podle nálady. Neuklízím každý den a nešetřím si "spotřební" věci na později. Ale jsou věci speciální na které si klidně a ráda počkám. A celou tu dobu, kdy je mám doma mi dělají radost stejnou, jako bych je používala. A vím, že pro každého je to něco jiného, co mu dělá radost.

 

Možná si budete myslet, že to zlehčuju a nebo si dělám legraci z vážných věcí, ale je to totéž jako si v prosinci zaplatit zájezd do Thajska (každý si prosím doplňte svoji ideální dovolenou) a v březnu umřít. A po smrti si rvát vlasy, že jsem si nekoupila "last minute". :o)))

 

Možná to bylo skutečně tak, jak ten srdceryvný e-mail tvrdí. A možná ne. Možná to nevěděl manžel a už vůbec ne jeho přítel, kolik radosti to nikdy neobléknuté prádélko skutečně přineslo. A kolik zvláštních okamžiků podtrhlo jen svou existencí a prostým ležením v šuplíku.

 

A opravdu někdo věříte tomu, že to pohne některým z těch, kdo se pořád za něčím honí a nikdy nic nedělají jen tak pro radost? Těm, kteří si myslí, že jejich blízcí vědí každou vteřinu, že je mají rádi a jestli to nevědí, tak jsou blbí? Víte...s těmi to nepohne. S těmi musí pohnout jejch blízcí, jejich okolí - oni sami.

 

A štěstí? To nechodí v závislosti na jakémkoli mailu a osobně mě velice uráží, když mi kdokoli cokoli takového posílá. není to mířeno proti nikomu konkrétnímu. Ale pokud mi posíláte kolovací mail, nad kterým je pěkné se zamyslet - a klidně vícekrát, nejen jednou, mějte prosím dostatek úcty a smažte to vydírání na začátku i na konci. Vadí mi, že si někdo myslí, že na to skočím. A nakonec...to, že mi někdo přeje dobro nebo mě má rád nepoznám z toho, že mě má v adresáři.

 

Děkuji za pozornost, s láskou Vaše

Sunmoon

 

Teď bych to tu správně měla ukončit, protože tento komentář je hoden chvíle zamyšlení a zasluhuje zveřejnit samostatně. Neučiním tak ale, protože, jak jsem předeslala, ráda bych ještě nastínila situaci, která nastala poté:

 

Andy (odesílatel spamu):

Špatně si to vyložila...protože já tě rád mám, máš kluka a já holku, vždy budeš jen kamarádka, ale přesto jsem rád, že tam někde na druhé straně si. I když jsem se nikdy neviděli a asi ani nikdy neuvidíme, vždy se budeme znát jen po mailu a jen proto, že jsem si u vás koupil neony na auto a potřeboval návod na zapojení. Samozřejmě, že to ty lidi nezmění, ale aspoň na chvilku se zamyslí a jsou lidi jako já, co si to uvědomí i na několik dní a žijí prostě naplno. Věř si čemu chceš, se mnou to ale hnulo, třeba za pár týdnů budu zase stejný jako před tímto dopisem, ale nestojí to aspoň za to...??...moje přítelkyně to určitě poznala. Díky tomuto dopisu mi coby 25 letému řekla 20 letá, že jsem načichnutý mládím 17 letého. Nestojí to aspoň za to....?...Já ti to jen neposlal, ale obzvlášť tobě, jsem myslel, že dojde pouhými myšlenkami i toto. V žádném případě mě nemrzí, že jsem ti to musel napsat. Přeji ti a s tvým přítelem ti to vydrží co nejdéle a mysli na to, že když dostaneš něco podobného ode mě, tak to není jen kliknutí myší na Předat dál, ale že pro mě co by kamarádka opravdu něco znamenáš...
Andy

___________________________________________________________________________

 

Následují další reakce:

 

Karin všem:

Vsem vam preji krasny den!:)

Nejni to s otravovanim lidi po mailu nejaka nemoc,
uchylka ?:)(vzdyt vsechny mailu typu precti
si me a posli dal at mas vic pratel dostavam jen
od tebe a potom vzdy tvrdis jak je nesnasis?:)
___________________________________________________________________________

 

Serži:

    Ahoj Sunmoon,

    ten mail, co jsi poslala, byl v posledni dobe ten nejhezci multi-mail, co jsem dostal. Myslim, ze kdyz uz se rozesilaji takove "kolovaci maily", bylo by dobrym zvykem k nim vzdy pripojit i osobni komentar - kdyz uz chci poslat podobny mail, tak pripsat, proc a co to dalo me, pripadne male osobni zamysleni - teda v pripade, ze se nejedna o vtipy, protoze ty se bud pochopi, nebo ne. Take napr. drive chodivsi Myslenky for the week od F. byvaly vice osobni - nez jen spamove - maily a byla radost je cist. (Dokonce jsem je povazoval za maily do te miry, ze jsem na ne i odpovidal, coz na spamy zasadne nedelam). Takze az Te zas neco mileho a rozumuplneho napadne, tak se ozvi.

    Zdravim a preji krasny den       

        Serži

___________________________________________________________________________

 

Tommy všem:

Pro Andyho, Seržiho pripadne vsechny ostatni, kteri se

rozhodnou vyjadrit se nejakym zpusobem k tomuhle 'dopisu':

 PROSIM VAS, odpovidejte a posilejte sve pripominky/podnety POUZE tomu,

komu to primo adresujete.

 V pripade, ze citite potrebu sdelit sve pocity VSEM, co se nachazi v

záhlaví "KOMU" - budiz.

 Ale moc Vas prosim, smazte ze seznamu prijemcu mou adresu xxx@xxx.cz

 Ne vsichni jsou hluboce tolerantni a najdou se i silni sociopati (ja),

kterim obtezovani tohodle druhu silne vadi.

 

Dekuju za pochopeni,

 

Tommy

___________________________________________________________________________

 

 

Tak a teď se to teprve rozjelo - nejenže mi přicházely odpovědi, jež byly adresované mé nebohé příbuzné, navíc jsem dostala i odpovědi na odpovědi odpovědí…….

 

 

Kolka

pro Seržiho:

...tvoje cteni mezi radky je opravdu podivny...:)
pro Tommyho.:

...nebruc..pac jsme horsi nez viry a uz se nas
nikdy nezbavis i kdyz si budes hrat na
asociala:))))))))

pro Andyho.:

...jsou ty neony fakt tak dobry?:))
(D-da by to docela zajimalo)

___________________________________________________________________________

 

Andy Kolce.:

No pro jistotu jsem vyhodil z kopie Tommyho ...aby nebyl zbytečně naštvaný...
Kolčo (pokud ti tak mohu říkat a pokud ano tak ofiko ahoj, já jsem Andy) s těmi neony mám jen skvělou zkušenost. Z Sunmoonina obchodu svítí suprově, ale za 2200,- jsem měl 2x60cm...což na podsvícení vozu je dost málo, tak jsem je nakonec prodal a koupil si celou sadu 2x120 a 2x90 i s trafem a kabeláží a sponkami za 3500,- i se záručním listem. Jeden kamarád to vozí od někud z Německa...a to je teprve liga...:-)))

___________________________________________________________________________

 

Fjodor Andymu:

Ty jsi asi kus vylizaneho dementa, coz ? Esli mi jeste
neco podobneho prijde tak si dam tu praci se spamem taky.
Rikam COKOLI podobneho, takze zadne rozhorcene hovadiny,
zvlaste od Tebe, sunte. Kdyz rano vstanu nechci aby me
privital dementni spam, od toho mam tuhle adresu, aby mi
na ni nechodily sracky.

S pozdravem F.

___________________________________________________________________________

 

Andy Fjodorovi:

Je mi zima nebo se te bojím...???...Já jen reagoval na mail od Kolci a zapomnel te vyhodit tak neurázej ...tím s tebou koncím psycho...

A...

___________________________________________________________________________

 

SUNMOON všem:   - OMLUVA -

Dobře tedy.
Omlouvám se všem, i těm, kdož se proti tomu neohradili. Omlouvám se za to, co nazýváte spamem.
Když jsem to psala, chtěla jsem se nějakým způsobem podělit o svou úvahu nad nejposílanějším
kolovacím dopisem. To, že jsem ho za tou mou úvahou nechala, byl výsledek mého rozčílení, jak
něco v zásadě hezkého lze zničit hnusnými úmysly. Když něco posílám, většinou z toho
mažu "vydírání" a většinou to posílám proto, že si myslím, že v tom něco je. Stejně jako si
odvodil S., mohla jsi Ty i ostatní z toho, KOMU jsem to posílala, usoudit, že jde o MOU
úvahu, kterou jsem chtěla říct - speciálně pár lidem, o kterých jsem si myslela, že by je to
mohlo zajímat. Skupině, která říká, že se v ní už nediskutuje. Tak proto jsem měla radost, že něco můžu říct. Že někdo
se zamyslí, někdo ne. Nemohla jsem předpokládat, že budou všichni odpovídat všem a vznikne
tohle všechno.
A víte co? Je mi trapně z toho, že tohle všechno musím vysvětlovat zrovna vám. Nenutím nikomu svůj názor na věci, jen jsem nabídla svůj pohled.
Ano, nadávala jsem a nadávám na spamy. Ale asi jsem tím myslela něco jinýho. Mně do schránky chodilo 50 mailů denně, kde mi nabízeli viagru, školení v americe a říkaly mi nějaký ženský, že jsou samy doma, ať se prej přidám. Pokud tohle srovnáváte s živou úvahou někoho, kdo si myslí, že mezi vás tak trochu
patří...?

Předpokládám tedy, že je toto téma uzavřeno. Omluvila jsem se - už nikdy před vámi nebudu
mluvit nahlas, dík lidi!

P.S. děkuju těm, kdo mi řekli cokoli na to, jak jsem se zamyslela a neřvali rovnou, že
spamuju...


pampelin
05. 04. 2005
Dát tip
Je to super. Chci do adresáře.

Dík za tip, ale však to znáš - kopírování mejlíků se taky vyskytlo v některém z Tvých děl, není-liž pravda? Dala jsem tam úplně všechno, líbila se mi různorodost přístupu jednotlivých postav ke spamům. Jen ten úvod - tedy názor Sunmoon na srdcervoucí mejly - jsem trošku zestručnila, fakt, zkrátit to víc nešlo ..

Vesuvanka: Souhlasím s Tebou, ale naštve, když k mejlu tohoto typu je připojena věta jako "Pošli to co nejvíce lidem - budeš mít štěstí, když to neodešleš, čeká tě mnoho let smůly.." Tohle je opravdu vydírání - a v každém takovém mejlu nechybí... Sunmoon: Dík, za "požehnání" - a až bude čas, iniciály přepíšu - pa trnka

slíbené avi

Sunmoon
09. 01. 2005
Dát tip
Trnko děkuji...za tuhle svou úvahu se dodnes nestydím, takže neva, že to zde visí...jen se mi zdá, že by tam možná mohla být počáteční písmena jmen nebo nicků všech zúčastněných nahrazena nějakými fiktivními jmény, takhle se v tom náhodný čtenář - myslím si - ztratí. Můj vlastní jsi tam mohla nechat rovnou...víš že mi tohle neva...dovolím si pár avi, aby Ti sem přišlo víc lidí...proptože si myslím, že úvahy delší než pár řádků jsou na Písmáku nějak extra čtené... a mimochodem... Děkuji Ti...

Sunmoon
09. 01. 2005
Dát tip
neodeslala jsem ta avíza,...:o) a ještě chci upravit - špatně jsem se vyjádřila...."protože si NEmyslím, že úvahy delší než pár řádků...."

vesuvanka
09. 01. 2005
Dát tip
Sunmoon - díky za avi Tento dopis jsem mailem nedostala, ale jeho obsah je zajímavý a stojí za úvahu. Odkládat něco pro radost nebo si ji udělat... já podle toho co... když něco koupím hned to užiji, stejně tak i dárky - dostanu-li barvičky, vyzkouším je při první příležitosti, ale jsou některé věci radostné, o kterých člověk sní a odkládá jejich uskutečnění... například cesty.... kolikrát mě známí říkali, jeď se tam podívat, když o tom tolik píšeš a maluješ, ale mě cosi říkalo "ne", nechávala jsem to jako sen, který mě moc těšil, ale o jeho uskutečnění jsem vůbec neusilovala a ani neuvažovala.... až pak najednou přišel ten správný okamžik pro cestu, jako by si mě místo mého samo vytáhlo... Skutečnost byla ještě krásnější než sen.... Zajímavé téma a určitě stojí za přečtení. Pokud bych dostala takový mail , určitě bych se proto nezlobila, ale když bych ho chtěla někomu poslat, určitě bych k němu napsala svůj komentář hned na začátku.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení

© Dobrý spolek

Nahoru