Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zámek

05. 02. 1999
0
0
1671
Autor
Zappy

Nevím co sem dát.

Chtěl bych bydlet na zámku, plném starostlivého služebnictva, kuchařek a kuchařů, číšníků, pážat, služebných a zahradníků. Měl bych jednoho majordoma, který by se o všechno staral. Jmenoval by se Jean a měl by pruhovaný smoking s vestičkou a černou košilí. Ve stáji by do zdí koukal pár grošáků a na střeše se proháněli holuby se zprávami z dalekých krajů. Neposílal bych totiž normální poštu, stejně se jim vždycky všechno poztrácí. Ale po holubech, to je něco jiného. Přiletí si k adresátovi, zaťuká zobákem na okno, napřáhne nožku s váčkem, počká si na odpověď a letí domů, co mu síly stačí. Na zámku ho pak čeká čerstvé zobání a já, hlavně já, protože jsem nedočkavý, jestli zase nezaletěl jen k sousedům za tou holubicí s hnědým flekem pošpásovat. Ale jednou přiletí a donese zprávu od té, kterou hledám. Jistě to bude dobrá zpráva, jaká jiná? Budu se třást strachem, abych neminul příležitost a budu psát odpověď té krásné neznámé, jejíž slova mě tak vzrušila. Pak několik týdnů bude holub lítat sem a tam bez chvíle odpočinku, až po čase konečně nastoupí mé služebnictvo v slavnostním hávu, kuchaři s velkými čepicemi, číšníci se zlatými podnosy, pážata v rukavičkách, služebné s mašlemi ve vlasech a zahradníci s těmi nejkrásnějšími růžemi ze zámecké zahrady. Moji dva grošáci cvalem projedou nazdobenou bránou s kočárem vykládaným zlatem a brilianty, zastaví na samém okraji červeného koberce. V závoji zahalená vystoupí má nová paní, pomalu se bude vysouvat z kočáru … ale proč vlastně tak pomalu? Třepající se nožka se poprvé dotkla zámecké půdy a trvá hodnou chvíli, než se k ní doklepe druhá. Nerozumím tomu, přicházím blíž, beru její dlaň do svých rukou, vráščitou dlaň, dlaň staré ženy. Zvedám závoj a koukám se na hrubé rysy poznamenané léty. Mé vzrušení opadá a zámek se rozplývá, mizí kočár, mizí grošáci, majordomus se ukloní a odchází kamsi dál. Kuchaři do sebe tlučou vařečkami a zahradník nabodl na vidle služebnou. Všechno se rozplyne, sny, touhy, a zůstane jen má paní. Stará, škaredá, hrubá, zlá … Bylo hloupé žít na zámku.
mike
11. 01. 2000
Dát tip
Rozhodně nesouhlasím s názorem, že bylo hloupé žít na zámku. Každý máme svým spůsobem svůj zámek, své sny a tužby. Je jen škoda, že jsi tu neznámou tolik miloval a potom jsi ji odhodil kvůli jejímu vzhledu. To se přece nedělá.

Anonym
14. 11. 1999
Dát tip
Nic moc. Plytké, umělé. Apropos víš něco o poštovních holubech?

Špína

PS
27. 02. 1999
Dát tip
Tak tohleto se mi třeba hodně líbilo. Pak přišlo na pointu a pocit se vytratil (hlavně proto, že byla dost nadlouho!), ale i tak je to hodně povedené!

nichťa
09. 02. 1999
Dát tip
Samé citečky, sem tam nuda typu "holub napřáhne pracičku s válečkem" atd. Pointa je docela psina, chvilku sem se bavil, zase si to dal dohromady na poslední chvíli.
Tohle je svým způsobem hrozně „holčičí“ text, nepřijde Ti?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru