Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Moje promluva na mém pohřbu

08. 07. 1999
0
0
2266
Autor
BlackG

toto dílo je vhodné číst společně s dalším dílem "kázání na pohřbu zbožného křesťana"

Vážení přítomní, sešli jste se zde, abyste se se mnou rozloučili. Co Vás přivádí? Zvyk koukat na rakev s mršinou, dříve než ji sežerou v zemi červi. Stojíte zde, a raději byste tu nebyli, díváte se na rakev a přemýšlíte, kdy už obřad skončí. Jděte se apoň pak opít do hospody. A hlavně na můj pohřeb víckrát nechoďte, není o co stát. Když už jste tady, tak Vás budu nyní obtěžovat svou promluvou. Třeba Vám aspoň naskládám zmatek do hlav. O čem se mluví na pohřbu? No snad o tom, jaký byl zemřelý dobrý a jaká je smůla, že nás opustil. A když vidím, že jste mou mršinu dovlekli dokonce na náboženský obřed - což o to, to je teď docela móda, aspoň při smrti si vzpomenout na církev - tak do toho zamotám i něco nábeženského. Takže něco o mé dokonalosti. Snad Vám ani nemusím říkat, že jsem byl sobecká a bezohledná svině. Stejně na to teď všichni myslíte. Jen škoda, že jsem Vás nevyužil více. Jistě jste slyšeli, že člověk by měl nejen brát, ale i dávat. Společnosti, lidem kolem sebe. A vždycky jsem si vyčítal, že lidem, kterými pohrdám, neumím vzít více. Ale zase jsem je nemohl moc dráždit. Vždyť co dělat s lidmi. Použít a zahodit. Říkáte si "už je v truhle, dobře mu tak." Ale to není vše, protože tím se dostávám ke druhé části mého proslovu. Ale neradujte se, proslovy na pohřbech mají být dlouhé a přinejmenším nudné, takže to ještě trochu protáhnu. Zde na místě, kde se zbožní lidé scházejí k bohoslužbám, jste se sešli i Vy. Proč jste zde, co zde vidíte? Rakev. Ano vidíte rakev s mými ostatky. Trochu se divím, že církev připustí na tomto místě rakev s takovým neznabohem, ale ani neznám cenu za pohřeb, takže kdo ví. Ale abych neodbočoval. Co podle církve čeká člověka po smrti? Shledání s Bohem, které může mít dozajista různý průběh. Šoupnete rakev do země a co dál? Satan zaklape na rakev a řekne mi "Pojď se podívat na Boha, o kterého ses na světě nezajímal." Jak bych asi vyšel z tohoto shledání? Ve věčné hrůze zatracení, kdy poznám, že nemohu popatřit na Lásku, kterou je Bůh. Anebo snad šoupnete rakev do země - a nic. No rozhodně na Vás vidím, že byste se teď s Bohem ve smrti setkat nechtěli. Jen buďte na zemi preventivně hodní. Buď Vás Bůh nezatratí, nebo alespoň z Vás někdo bude mít užitek. Všimli jste si, jak jsem se rozpovídal? Už Vás to dost nudí? To víte, promluva na pohřbu, to musí mít svou délku. Stojíte tu, a zíráte na mou rakev. Sežerou celé mé já beze zbytku červi, nebo je snad člověk víc, než trocha masa a kostí (často dost hnusná - ale podívejte se i na sebe). Chcete nějakou naději? (Že bych Vám vložil do hlavy červa pochybnosti rozežírajícího Váš materialismus?) No co - koukněte na Boží lásku. Jakkoli jste lidé hříšní (a to docela hodně, co?) tak Bůh prý pro Vás něco udělal. A totiž, že poslal Vykupitele. Je to ten, kterého často zobrazujete jako fakana v kolébce ve chlévě s volem a oslem (jaká krásná společnost), ten vykoupil Vaše viny. Takže rychle do fronty u zpovědnice, třeba si zanedlouho budete na tomto místě říkat, jak jste krásně zbožní. Přijměte Boží lásku a až budete v truhle Vy, nebudete se muset bát shledání s Bohem. Samozřejmě, že se na Boží lásku můžete vysrat. A jeho milé služebníky, kteří Vám ji chtějí nalejt do hlav, poslat kamsi. Ale co pak s Vámi bude v poslední hodině? Nebudete mít strach z věčného zatacení? Z toho, že před Boží tváří se Vám vybaví, jak jste Boží láskou pohrdali, a jak jste nicili Boží dílo zde na zemi! Brrrr! No vidíte - rakev. Tak snad, abych už šel. Horší než když satan padal z nebes, to se mnou nebude. A furt je tu možnost, že vše končí naprostým nic a pohoršující vzpomínkou na mou osobu ve Vašich srdcích.


Saša
14. 07. 1999
Dát tip
Proč falešně se chtít zavděčit
proč sám po sobě tohle chtít
Neber si ze všeho ten horší díl
jen sám sobě aby ses zavděčil
Na každém z nás jen záleží
zda ráno vstane nebo si poleží,
zda se sám usměje na sebe do zrcadla
řekne si anekdotu, co ho nenapadla
nebo zda mračit se bude den celý
smutkem se utápět a ne být skvělý
společník plničký naděje,
či zda se úzkostí zachvěje.
Být taky optimistou trochu
to jsem chtěl(a) říct milý hochu.
To bylo v kritice dřívější mé
to beru (občas) i za krédo své

slavek
14. 07. 1999
Dát tip
Docela mě překvapuješ...Thiss

TBC
12. 07. 1999
Dát tip
Moc se mi to líbí, mám hodně podobný názor. Díky.

Saša
09. 07. 1999
Dát tip
"Zemřela matka a do hrobu dána
siroty po ní zůstaly..."
My přicházíme každičkého rána
by nad Písmákem jsme plesali
Proč tolik morbidních veršů tu zní
proč tolik žalozpěvů tu je
proč tolik básníků posledních dní
v temném záhrobí si libuje
Veršotepci mladí a skvělí
proberte svědomí - to svoje
Aby snad jednou národ celý
nehodil Písmáka do hnoje

snoopy
09. 07. 1999
Dát tip
nesouhlasím - naopak, moje svědomí by neuneslo falešnou snahu někomu se zavděčit
třebas celému národu (i když myslím, že jsi to, sašo, nemyslel tak úplně vážně)

slavek
09. 07. 1999
Dát tip
Milý BlackuG. Pravděpodobně si uvědomuješ, jak velkou dávku pravdy jsi dal do tohoto svého díla. Moc Ti za něj děkuji. Chce se mi říct něco jako, že kromě pár překlepů to opravdu NEMÁ CHYBU...
Občas se člověk zasměje, ale většinu času má takovéto jemné mrazení po zádech. A to je pravděpodobně to co jsi chtěl, nebo ne?

Bříza
08. 07. 1999
Dát tip
Blacku - rád bych ti naposled zazpíval a rozloučil se s tvou mršinou:

x(dus) ......carááára

hřbitove hřbitovéé
zahrado zéélená
do tebe páádají
největší véémena

největší véémena
stejně jak svěěticéé
buď jeto próstatáá
anéébo mrrtvicéé

hřbitove hřbitovéé
zahrado moorbidníí
života pééstrý rej
v kryptě se uklidníí

navždy se roozejdou
láásky a stáárosti
líbaná oočenkáá
i vláásky od kosti
---

ale že semena hluboko sázejí
básníci po smrti neztrácí naději
(já vám říkal že je nemocnej...)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru