Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Letec (Aviator)

Výběr: Lyryk, Carodej, Vespa
22. 02. 2005
4
0
4662
Autor
Pure

LETEC (Aviator)

 

Délka: 170 min.
Režie: Martin Scorsese

Hrají: Leonardo DiCaprio, Kate Beckinsaleová, Cate Blanchettová, Willem Dafoe

 

Postava podivínského miliardáře Hughese, zakladatele transatlických aerolinek TWA, filmového producenta a svého času nejbohatšího člověka planety je v amerických končinách známá podobně jako třeba u nás postava Miloše Havla, stavitele, podnikatele a filmového producenta, známého především jako strýce prezidenta Václava Havla. Oba muži prosluli nevšedním talentem realizovat své smělé plány, oba vzešli z relativně bohatých rodin a oba prožili zajímavou životní etapu u filmu, (Havel založil Barrandovské ateliéry a Hughes první velkou nezávislou filmovou produkci). Určitou paralelu lze vysledovat i v tom, že jejich životy nabraly v určitou dobu kurs neřízeného sestupu a jejich osobní život skončil víceméně v troskách. Zatímco však Havlův vliv a majetek upadl s příchodem nacistů a o postavení jej definitivně obrali komunisté, Hughes přišel o vládu nad svými věcmi vlivem duševní nemoci.

A o duševní nemoc, o šílenství, v tomto filmu jde především.

 

Kombinace výstřednosti, velkých peněz a heroických činů nemohla oku filmařů jednoduše uniknout. Příběhy reflektující vyjímečné lidi jsou schůdným řešením úkolu najít pro otupělé obecenstvo jakékoliv přitažlivé téma. Co vlastně dnes producentům zbývá, chtějí-li natočit pořádný trhák? Láska? Američtí hoši v přilbách, bojující za správnou věc? Rodinný humor s potrhlými tetičkami? K uzívání. Frčí porno, rychlé akční střílečky a když už příběh, tak ooobrovský a ve všech směrech vyjímečný.

Letí excentricita. Avšak ne všichni, zdá se, pochopili správně obsah tohoto pojmu.

Po zdařilé adaptaci a proměněných oskarových nominacích příběhu matematika Nashe ve filmu Čistá duše nemohly nepřijít další příběhy excentriků a vyjímečných lidi. Zatímco však režisér Ron Howard, scénárista Akiva Goldsman a především Russel Crow natočili vyjímečný part o géniovi, kterému duševní choroba zbraňuje jeho životu i práci a odvádí jej od jeho plánů, Scorsese s DiCapriem předvádí amerického selfmademana, který se dobře baví za peníze svého otce a náhodou (patrně matčinou zásluhou při omývání přirození, viz scéna se slabikováním slova K-A-R-A-N-T-É-N-A ve sprše) přišel k duševní chorobě, která jej omezuje v jeho podnikatelském rozletu.

Zoufalé.

 

Pojďme k tvůrcům.

Režisérská a kameramanská dvojice Martin Scorsese a Dante Ferretti se potkávají u pátého filmu (připomeňme Věk nevinnosti, Kasino, Kundum, Brinding Out the Dead a Gangy v N.Y.). Co je u filmu možné pochválit, je především bezchybná spolupráce těchto dvou mistrů filmařského řemesla. Film je krásně natočený a skladebně, rytmem, technikou natáčení v něm nejsou žádné chyby. Naopak, z těchle hledisek je hodně dobrý. Scorsese je jedním z nejlepších amerických režisérů. Jeho filmy jako Zuřící býk vynikají drobnokresbou povahy a vnitřního světa zobrazované postavy. Stejně tak DiCaprio je vyjímečně dobrým hercem, a to i přes zuřivé proklamace jeho odpůrců, kteří v něm vidí pouze nakašírovanou hereckou superhvězdu. Je pak s podivem, že při takto dobrém námětu, skvělém obsazení, vynikající výpravě a dobrém režisérovi se nedostavilo filmové kouzlo.

Rozhřešení hádanky bych hledal především v osobě Johna Logana, scénáristy, proslulého smyslem pro dramatickou linku. Logan je schopný iniciátor velkých filmových scén a předvedl to docela slušně v Gladiátorovi. Scénář, který provázel diváka reáliemi starověkého světa byl postavený na akci a střídání prostředí. V efektním akčním příběhu, kde hrdinové nemluví, ale šikovně se vyvražďují a cedí hlášky skrze zaťaté mimické svalstvo na nějaký dušezpyt čas není. Příběh Howarda Hughese je ale z úplně jiného soudku.

Hughes jako uhlasený, inteligentní bonviván kolem sebe mohl mávat leda technickými výkresy a své temné chvilky si chodil odtrpět někam do ústraní.

 

Možná měl Loganovi začínající psycholog s půlroční praxí vysvětlit, že existují vyjímečně talentovaní lidé, nadaní především schopností logického myšlení, uvažujícího v abstraktních číslech, používající řády a pravidla jen jako číselnou veličinu, nikoliv jako faktický, neměnný axiom. Že tito lidé nejsou akčními hrdiny. Že sice mají své heroické momenty, ale jejich realita se odehrává v těžko pochopitelných mozkových erupcích, které se na plátno přenášejí velmi nesnadno a je k tomu potřeba určité penzum kreativity. Pak bychom snad byli ušetřeni scén s dramaticky vystupňovanou hudbou v okamžiku, kdy DiCaprio hladí prototyp letadla se zapuštěnými nýty a hlubokomyslným pohledem se raduje nad sníženou aerodynamickou zátěží, vzletů naopak naprosto nearodynamicky působící dřevěné dvacetitunové bečky, jak vystřižené z filmu Slepičí úlet, kterou ve skutečnosti Hughes sice dostal nad hladinu, ale jen na půl metru a na dvacetsedm vteřin... opět za zvuků nebeského kůru symfoniků z L.A.

A které podle mě nejsou podstatné.

Možná by tentýž psycholog měl scénáristovi vysvětlit, že Hughes byl z kategorie lidí, která se vyznačuje schopností uvažovat a pracovat ve velkých celcích, o vrozené kombinatoriky s přehledem se pohybující napříč obory, schopné bleskurychle zanalyzovat a zkombinovat mezioborové (moderněji crossoverové) poznatky a kreativním způsobem je aplikovat.

Možná mohlo být zmíněno, že tito lidé často trpí představou, že zvládají s přibývajícími projekty i objem a náročnost zpracovávaných informací. Že u řady těchto lidí dojde postupem času k nevratnému poškození mozku, způsobeném právě jeho nekontrolovatelným pressinkem. Pedantsky založený a úzkostně pečlivý člověk, obdařený výše zmíněnou anamnézou, který má navíc možnost realizovat své takřka dokonalé plány bez ohledu na finanční náročnost, nepochybně uspěje v tom, v čem se pohybuje. Člověk, který nemá přirozený korektiv, daný výchovou, rodinnými tradicemi, či společenskou konvencí (kterou neuznává), často ztroskotá na nejjemnějším mechanismu svého těla, přetíží mozek a přivodí si obsese, vidiny, či fatální selhání vůle, sociálních ataptantů nebo se jednoduše řečeno zblázní.

 

Hughesovi, synu průmyslníka, obchodujícího s vrtnými soupravami, se přesně tohle nejspíš přihodilo*. Hughes dostal do vínku slušný kapitál. Zdědil po otci Hughes Tools, firmu prodávající ropným magnátům vrtařské nádobíčko. V dnešních cenách firma za miliardy dolarů. Jeho prvotní rozlet a úspěch, spojovaný především s praxí filmového producenta byl jen odrazovým můstkem pro nekončící a facinující hru velkého kombinatorika s citem pro americkou realitu. Byl hvězdou, uznávaným lídrem, skvělým technikem. Pro mne především inspirujícím příkladem. Lidi podobného typu kolem sebe vidíte. Každodenně trčí ve svých postojích a názorech a pravidelně se utkávají s unavenou realitou přežívání. Jestliže se jim nepodaří viditelně uspět v počátcích kariéry, čeká je postupná rezignace a nenaplněný a promrhaný život. Hughes tuhle smůlu neměl, měl peníze, takže Američané byli nuceni trpět jeho provokující přítomností a utěšovat se domněnkou, že jde o blázna a skutečného podivína. V okamžiku, kdy se jeho vize staly realitou, se Hughes stal předmětem neuvěřitelné fascinace.

Nevysvětlením tohoto principu Scorsese a Logan ze svého hrdiny udělal excentrického chovance psychiatrické léčebny.

A to mi přijde docela hloupé hloupé.

 

11 nominací na Zlaté glóby mi v této souvislosti přijde jako výsměch.

 

 

Letec

V originálním znění Aviator

11 nominací na Zlaté Glóby, 3 proměněné, za hudbu, herce v hlavní roli a v kategorii Nejlepší film

Délka: 170 min.
Režie: Martin Scorsese

Scénář: John Logan

Hudba: Howard Shore

Produkce: Michael Mann, Graham King, Chris Brigham, Sandy Climan, Charles Evans, Jr.

Hrají: Leonardo DiCaprio, Kate Beckinsaleová, Cate Blanchettová, Willem Dafoe

Web: http://theaviatormovie.com/

 

 

*Hughes podle všeho byl excentrický člověk, který proslul obsedantní pečlivostí, projevující se mimo jiné sepisováním neuvěřitelně detailních návodů, jakým způsobem mají být obsluhováni lidé v jeho letadlech, jak mají být vedeny telefonní hovory v jeho kancelářích, v jaké výšce mají být grafické linky na zdech - symboly jeho firem, jaké mají být ubrousky na stolech, šířky sedátek ke stoličkám na letištích a řadě podobných věcí. Podle svědectví skutečně strávil poslední fáze svého života zavřený ve vlastních výkalech v hermeticky izolované místnosti, do které si nechával pouštět filtrovaný vzduch. Zatímco jeho firmy na obou stranách Atlantiku neuvěřitelně prosperovaly, jedl po sedm let den za dnem to samé jídlo a pil pomerančový džus, aby nakonec skončil se 300 miliony dolarů na kontech ve špinavém hubertusu v parku jako bezdomovec, kterému pro jistotu policie sňala otisky prstů, aby měla jistotu, že jde skutečně o něj.


Pure
13. 06. 2005
Dát tip
alojs: ano, samozdřejmě, zachovej nick Pure, prosím

Alojs
07. 06. 2005
Dát tip
skvělý článek! Dlouho jsem něco takového nečetl (možná je to tím, že jsem přestal odbírat filmové časopisy :-)). ***/*** mám prosbičku... mohl bych tento článek uveřejnit na svých stránkách? http://mag.knight.zde.cz předem dík za odpověd s pozdravem a přáním hezkého zbytku dne Martin

Pure
17. 03. 2005
Dát tip
Děkuju za potyčku :-))))

Pure
16. 03. 2005
Dát tip
Argumenty? Měl jsem pocit, že je to syntézní text, opírající se o argumenty, ale asi ne :-) Upřímně.. rozhodoval jsem se (ve vteřině), která varianta je lepší. V kontextu odstavce popisuju Hughese jako charismatického člověka, jehož činy mohou být inspirující. Je otázkou pro koho. Pro mne ano, pro někoho naopak nikoliv. Souslovím "pro mne" se snažím tenhle obecně definovaný postulát sám sobě relativizovat, o nic víc nejde. Nenutím nikomu, aby přijal můj názor, opravdu ne. Spáčilová právě že má hodnotící postoj takhle okatě. Používá místy docela hrubozrnná vyjádření a postoj obvykle nevyjadřuje osobním "pro mě", ale faktografickým sledem nedostatků, ze kterých hbitě vykroutí obecný princip. Hm.. O to milejší je mi Baldýnský nebo Fuka, kteří se téhle formě nevyhýbají, ale na rozdíl ode mne se u nich pobavíš a u kterých se obvykle rozchechtám.

johanne
16. 03. 2005
Dát tip
Příliš osobní pocit o nic neopřeš :o). K filmovým recenzím se dostanu občas, takže jestli Spáčilová takhle změnila styl, omlouvám se za svou nevědomost:).

John_Ceder
15. 03. 2005
Dát tip
Pure: já jsem to tak nemyslel.. jako co chtěli natočit..vo čem ten film měl bejt podle nich..čím se v něm chtěli zabejvat atd..to bych tam jako zahrnul hele co to znamená:"11 nominací na Oscara, 3 proměněné, za hudbu, herce v hlavní roli a v kategorii Nejlepší film"?

Pure
15. 03. 2005
Dát tip
Johanne: to je jen otázka tvého respektu k autorovi článku. Když tuhle větu použije v recenzi Spáčilová, nebo Baldýnský, vezmeš ji jak je. Lidé hledají osobní postoj a mi nedělá problém se vyjadřovat prostřednictvím první osoby. John Ceder: tam je chyba.. 11 nominatsí to dostalo na Glóbech, viz o dva řádky výše. opravím to, jsem nepozora nepozorná ošklivá smrdutá Děkovam všem

johanne
15. 03. 2005
Dát tip
Spáčilová ve článku nikdy nemá hodnotící postoj takhle okatě vyjádřený. Nejde o to, že bych se chtěla ztotožnit s názorem někoho, kdo píše do novin, jen proto, že do nich píše a je tak pro mne autoritou. Prostě mě nezajímá, jestli je pro autora Hughes "inspirujícím příkladem" nebo pomatencem. Nemám nic proti tomu, aby bylo vloženo autorovo hodnocení, o tom konečně recenze jsou, ale musí to být podloženo argumenty. Nejde takhle házet do vzduchu věty jakéhosi respektu. Tudíž ne, není to jen otázka mého respektu. Jednoduše se mi nezamlouvá podsouvání názorů čtenářům, kteří se s ním stejně nemohou ztotožnit, jelikož autora jako člověka neznají. Toť vše.

johanne
11. 03. 2005
Dát tip
Je to docela poutavě napsaný, podobně jako ostatní si myslím, že ses mohl dotknout přímo toho filmu víc a ne zaměřit se jen na vysvětlování okolností o lidech, co se na něm podíleli. Hodně rušivé mi připadají tvé vlastní komentáře jako"Pro mne především inspirujícím příkladem" - pokud má jít o recenzi, tak vůbec nikoho nezajímá, jaký osobní postoj má k člověku, o němž film je, autor článku! Letce jsem viděla, docela dost jsem se na tenhle film těšila... z mnoha důvodů :), ale nevydržela jsem se na něj dívat až do konce. Připadalo mi to jako zmatený sled nicneříkajících situací, které se stereotypně opakují s různou frekvencí. Škoda.

EH? Aviatora jsem neviděl, ale pravda je že bych ho ani vidět nechtěl - nejen proto že nesnáším DiPomerancz, ale taky proto že dívat se na nějakého magnáta, který si myslí že může fčechno, pak mu přeskočí a nemůže nic - to už tu bylo několikrát - sice jako vedlejší role - ale ano - příklad z klasiky - všichni záporáci v Batmanovi, všichni záporáci v Spidermanovi atd. - toť můj názor. Jo a k tvé recenzi - neznám žádného Havla, mám maturitu, ale neznám ho - kdo to je kdy se narodil a kdy zemřel...

Pure
10. 03. 2005
Dát tip
Prima, že máš maturitu... To by jsi při svém vzdělání a intelektu mohl zvládnout tyto dva odkazy: www.google.com http://www.czsk.net/svet/clanky/osobnosti/havelmilos.html hezký den

Pure
04. 03. 2005
Dát tip
Tyjo.. další lidi, co dočetli až do konce? Hm, nečekané. Díky. Zirael: Přemýšlel jsem o tom. Nejsem sice přesvědčen, že bych měl na platformě litserveru, navíc u notoricky známého filmu, řešit obsah, hodnocení kamery, střihu a podobné věci, které si divák najde snadno jinde a které už napsány byly. Ale vcelku proč ne. Kritika bude komplexnější a vy budete muset číst ještě o dvě stránky více :-) Vaše ztráta času, mi to tolik práce nedá. A proposal kolosal: Tvůj nick je odkaz na Zirael z Císařova pekaře? Hm.. přiložím svůj habsburský ret :-)) Induan: Potrefená husa? :-)) Hihi. A jiné příznaky na sobě takhle při večeru nepociťuješ? :-)))) John Ceder: Ale já vím, že točili pomocí tradičních dobových filmařských postupů, že zachovali způsob svícení, že se vyhýbali ápéčkům a točili ve standardních obrazových formátech platných pro filmovou praxi před aplikací transfokátorů a že to chtěli udělat jako hold řemeslu. Co znám filmaře, tak se o to většinou jednou za kariéru pokusí každý. Otázkou je proč to cpát do téhle recenze, když si ty samé bláboly můžeš najít v bulletinu kina.. a hlavně, když to není pravda. Nevěřím, že se kameramanovi z pohnutek autenticity chtělo potit v kameramanské budce a že se zvukaří tahali s padesátikilovým nádobíčkem pro kadý záběr, jak to bylo běžné tehdy :-)

zirael
04. 03. 2005
Dát tip
Pure: kdepak, nejsem žádné fluidum jako ta zrzavá chrasotinka Sirael, ale Zirael alias Vlaštovka alias dávný pozůstatek mé vášně pro fantasy (je to jméno jedné "lit." postavy). btw. příště to doufám bude o ty dvě stránky delší. a lepší. a vůbec. :-)

Induan
04. 03. 2005
Dát tip
Tak dík no :( Se naseru a zaregistruju to a pak budeš psát recenzi na film o mě :)

John_Ceder
03. 03. 2005
Dát tip
mě ten film taky zrovna nechytl.. ale když už bych psal tedy nějakou tu recenzi, zajímal bych se i o to o co šlo autorům tohoto filmu.. tohle je spíš článek o tom co bys tam chtěl mít ty.. 11 nominací = výsměch? spíš potvrzení úrovně..

Terpsichore
01. 03. 2005
Dát tip
*

Induan
01. 03. 2005
Dát tip
Kritika opravdu dobrá, nevšední, ale češtinářka by jistě protestovala, že jde o jasné odchýlení od tématu. Film jsem viděl, nepotěšil. Oproti Beautiful mind to byl nudně zpracovaný a zbytečně dlouhý pokus o zachycení nezachytitelného. Pokud chtěli ukázat vášeň pro létání, jde to i líp. Pokud duševní chorobu, taky už jsem viděl lepší způsoby. No a pokud všestraného génia, ani to se jim zcela nepovedlo. Prostě film nevystihl, to co asi vystihnout chtěl. Naproti tomu postava Hughese je velmi zajímavá a nerad přiznávám, že některé obsese, kterými trpěl pozoruji v menší míře na sobě. Celkově mám pocit, že s ním mám až příliš společného. Jako třeba velké ambice a neschopnost je naplnit pro psychické problémy. Například jsem už před pěti lety vynalezl nový způsob počítačového vykreslování grafiky a do dnes jsem nebyl schopen zpracovat k němu dokumentaci a zaregistrovat jej. Jo, mít tak jeho zdroje, možná bych uspěl i přes podobnou posedlost... :) No nic. Dobrá, nevšední recenze, ale právě pro odbočení od tématu nemohu dát tip jako recenzi. Dávám tedy tip autorovu zamyšlení a investigativnosti :)

zirael
24. 02. 2005
Dát tip
Docela dobrá kritika, ale zaměřila bych se víc na samotný film - je to koneckonců "kritika filmového díla". A ty tam o filmu samotném máš poměrně málo. Letce jsem viděla a stal se prvním filmem, při jehož promítání jsem v polovině utekla z kina. Diletanství spojené s bombastickou američností dialogů i interiérů se vydržet prostě nedalo. Souhlasím s tím, že 11 nominací je opravdu výsměch a svědčí o mnohém - bohužel.

REDH0T
22. 02. 2005
Dát tip
solidní čtení

Kandelabr
22. 02. 2005
Dát tip
film jsem ještě neviděl, ale vzhledem k tomu že scorsese chtěl natočit typický hollywoodský film(a zároveň myšleno jako pocta hollwoodu), nebyl bych k němu až tak přehnaně kritický. ale možná se mu to fakt nepovedlo...uvidíme. jinak tam máš docela hodně překlepů a to mi trošku vadilo (opakovaně scorsese s dvěma e, kumdum=kundun atd). taky mi přišlo že ses příliš zaměřil na rozbor hrdinovy psýché, místo hodnocení třeba hereckých výkonů, barevné stylizace, hudby atd. napsáno ovšem čtivě.

Carodej
22. 02. 2005
Dát tip
Pane jo, docela by mne zajímalo, kdo je Pure a jaké má vzdělání, tahle recenze vyžaduje dost vstupních informací, široký rozhled a také psychologické vzdělání. Skutečně dobrá práce, ačkoliv jsem film neviděl, dokážu si to představit.

cherubinka
22. 02. 2005
Dát tip
Kritika dobrá. Film jsem viděla, ale očekávala jsem od něj trochu víc. Navíc jsem některejm věcem začla rozumět dodatečně, po přečtení nějakejch materiálů včetně týhle kritiky.

Pure
22. 02. 2005
Dát tip
Děkuju všem. Kandelabr: děkuju za upozornění, psal jsem to z hlavy a třeba Vissel mi pomohla najít jméno Havlova strýce, anébrž mi z hlavy úplně vypadlo :-) Co se týče ostatního.. předpokládám velmi vzdělaného čtenáře téhle recenze, tedy někoho, kdo se nebude chtít zabývat "fenomenálními" hereckými výkony, dokonalou výpravou, nebo hudbou k filmu. Při rozpočtech těchle projektů považují tyhle řemeslné složky za něco, čemu netřeba věnovat zvláštní pozornost. Je to něco jako průmyslový standard.. už od Ben Hura :-) Čaroděj. Pure je režisér. Cherubinka: trochu víc? o milimetr doleva? doprava? nebo víc statistů, filajové barvy či leteckých scén? :-))

cherubinka
22. 02. 2005
Dát tip
Pure: kdybych to viděla ještě jednou, možná bych řikala něco jinýho. Soustředila bych se na takový věci jako střih, kameru a tak... Takhle posuzuju jenom děj.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru