Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úryvek

15. 12. 2000
0
0
956
Autor
david

…A někdy jsou ty časy zlé a jindy zase dobré, na tom už nikdo nic nezmění a asi to tak musí být, vždyť o tom mluví už Beethoven. A tak, psáno jednoho pošmourného podzimního dne v galerii Josefa Sudka, těsně před Vánoci, sedím u psacího stolu, piju kávu a hledím smutně skrze sklo dveří na větve stromů Petřína, už zbavené nádherně pestrých barev, jen tu a tam ještě trochu do červena nebo do žluta, ale spíš očekávající nápory větru, který jim už neuškodí, spíš je očišťuje a připravující se na sněhovou pokrývku bílé, tiché zimy. Na klid, který nebýt občas projedoucího auta, svítí mrazivým leskem a i odkopnutý kamínek je slyšet až do daleka. Pamatuji se, že jsem plakal, když jsme byli už asi třetím rokem na Kubě a sestřenice Nikola mi poslala pohlednici s plískanicí na Karlově mostě. Je to až odporně sentimentální a půjdu si asi zakouřit startku za dveře, venku se stahují mračna jako před velkým lijákem a já nevím, jak bych z toho článku vybruslil s čistým štítem. Čekal jsem větší návštěvnost, ale po většinu času tu jsem sám, jen občas nějaká ta dušička se sem přijde ohřát a někteří lidé jsou i bodří usedlíci ze sousedství, s pejsky, kteří rádi povídají a zčistajasna jsou tři hodiny, před chvílí dobily zvony, ale nevím proč zvonili v pátek ve tři odpoledne a proč. Ty zvony tu znějí často a taky podle nich večer v šest odcházím a v sobotu dopoledne mě zas provázejí cestou sem. A je to poezie, jít sem takhle v sobotu nebo v neděli brzo, když tu ještě není moc lidí, na ulicích je pusto a všechny ty domečky a lampy a schůdečky a to všechno ostatní nalepené na sobě, hovoří jasnou řečí o starobylé vznešenosti a miliónech básníků, kteří v touze uchopit to kouzlo, tu žili přede mnou a přemýšlím, jestli i jim vadila v jejich době ta přecivilizovanost dnešního světa. A tak rád pokračuji v hledání "modrého smaragdu" staré Prahy či jak jinak nazvat tu zvláštní věc. Ten svět sám pro sebe, ten zakletý duch. A nechci už žádnej německej jablečnej nebo peprmintovej čaj, chci obyčejnej čaj s citrónem a koukat se, jak venku prší a duje vítr. Ale ono ještě nezačalo… (úryvek z textu o hlídání výstavy Praga caput regni ) 15.12. 2000- A ještě později, když první lampičky pod Petřínskou rozhlednou ohlašují smrákání, se zamyslet nad kouzlem tichých večerů pod lampou a v kamnech praskající oheň tak jako od nepaměti hraje svou pořád stejnou a přitom neoposlouchanou písničku o tom, jak člověk pořád mění a působí na všechno okolo sebe, že i zítra to bude zase jinak a stejně prší a že i cigareta nedopalek má svou harmonii v souvislosti se způsobem života vedeným v osamělosti. Že taky jasná hvězdička je toho dokladem a proč jsme vlastně my lidi na světě, jestli je to prozřetelnost Boží anebo Darwinova, s jakou lehkostí se rodíme i umíráme, o čem vždyť už nemám psát v kuželoseči světelného úlomku a tichý povzdech nad tím vším jasně říká, že ne - tudy ne, ať je jinudy ta cesta o zbavení se všeho podlého i nepodlého, co zřetelně syčí jako fontána v koši miniaturní, abys řek, to co ani nevíš a ke komu se to dostane do rukou, v jaké řeči to poselství má být o písmenkách a kudy kam to vede. Já nevím, jak zrána mám psát ve fantazii tvojí z ještěrů složenou říkanku o vlastnosti velkých zámků a jejich chodeb. A proč se mele to, co bylo třikrát řečeno a stejně se to zabalí. O čem ta květina si má pak vypadat a myslet, že je? Já kudy nevím, tudy chodím a prohledávám to, aby nevznikla žádná mýlka, ale neznám odpověď na sebe sama ani na to, proč hledání je osudem tak nešťastným. A zde to stojí - ta samá podstata pudla bytí o nebytí, že jak krychle to rozhodnout, aby se to všechno stihlo, ale neodbylo? I verš se skládá dlouho v člověku. Tak snad zavřít dveře a otevřít říkanku pro mysl moc tupou? Nebo snídat nad jarním jitrem v pohádce a nepřipouštět si to- s Afrikou? Jak být snad radši všude stejně jako v cizí zemi o kosmopolitismu? Já bych neznal odpověď. Ale snad mám otázkou položením dost velký prostor pro tvou nápovědu. Polohu střídám velikou. (Sní o tom ta cigareta, že se vykouří?) Ono je to stejně jedno (O hledání modrého smaragdu)
david
09. 01. 2001
Dát tip
Víš, to jsou stejně jen takové nedokonané literární pokusy.

Santi
16. 12. 2000
Dát tip
asi je to tvůj styl, věta za větou o jedné věci. je to pak dynamičtější, živější, i když to působí místy "skok-sem-skok-tam" ´Sní o tom ta cigareta, že se vykouří?´ tak to se mi zdá víc než dobrý postřeh ;)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru