Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dvojnasobna zivotna prehra

25. 05. 2005
0
0
1129
Autor
verbum

Sorrry, blbne ni klavesnica, ale aj tak vam to oplati precitat

Nina ho furt tlacila k oltaru. Rado bol ale iny. Rad si posedel s kamaratmi na stadione pred poloprazdnymi tribunami a vecer sa unaveny zvalil do kresla, kde zaspal vyzleceny len do tielka a trenirok s ovladacom v ruke. Kazde rano vstaval na siestu do roboty. Pracoval v konzarvarni, pricom celych osem hodin behal s vysokozdviznym vozikom a pokladal na seba drevene palety, na ktorych boli naukladane flase od uhoriek, marhul, cvikli a inych nezazivnych plodin. Hanbil sa za svoju slabost pre knihy, pretoze sa bal, ze by sa mu kamarati posmievali. Pravdou vsak bolo, ze Tolstoja, Cechova, Remarqua a inych mal nie len   malicku aleava literarne diela mu pomahali prekonavat stereotypny zivot, lebo inak by mu uz asi davno preskocilo. No a samozrejme futbal. Na ten nedal dopustit. Cele sobotnajsie doobedie presedel v stavkovej kancelarii, studoval tabulky a skusal najroznejsie kombinacie, ako by sa dostal co najjednoduchsie k vyhre. Lenze jeho uspesnost bola viac ako mizerna. Priemerne vyhral zhruba kazdy sty tiket, aj to s financnou hodnotou, ktora malokedy prekrocila tisicku. Rado mal jeden velky nenaplneny sen. Tuzil si otvorit sportovy bar, kde by bolo vsetko podriadene futbalu. Jedalny aj napojovy listok, inventar, personal, hostia... Mal to dobodky premyslene, len tie financie...

Jedneho dna sa vracal unaveny z prace, ked ho zastavil nejaky mlady muz v kozennej bunde. Tvar mal cimsi neprijemne zohavenu.

"Hej, nemas ohen?" vykrikol a v kutiku ust mu visela dlha cigareta.

:Ale iste" prikyvol Rado a ochotne mu pripalil.

"Pocuj, mam pre teba vynikajuci tip. Real v sobotnajsej dohravke pusti doma perie. Pozic si prachy a vsad vsetko na Biely balet. Kurz na dvojku je 8, 5"

"Zblaznil si sa? Realu ide o titul. A novacik uz stratil aj teoreticku sancu na zachranu."

"Len urob co ti vravim" trval na svojom mladik a odklepol si prepaleny popolcek.

Rado spal v tu noc velmi nepokojne. Stale sa prehadzoval a premyslal nad mladikovym navrhom. Napokon sa rozhodol. Svoje celozivotne uspory plus peniaze, ktore Nina vyclenila na svatbu, rozdelil na osem kopiek po patnast tisica rychlo utekal do stavkovych kancelarii. V kazdej nechal jednu kopku a tikety si starostlivo uchoval. Spokojne si madlil ruky a v duchu myslel na svoj vysneny bar. Zhruba o dvadsat minut ho zastavil ten isty mladik, presne na tom istom mieste, ako den predtym.

"Tak co, vsadil si? spytal sa s usmevom a tvar sa mu este viac zohavila.

"Hej, vsadil" prikyvol spokojne Rado a aj tento raz pripalil neznamemu muzovi dlhu cigaretu.

"To je dobre. Mimochodom, spomenies si este na 12 maj 1993?"
"Nie a mal by som?" lahostajne sa opytal Rado.

"Neviem... Bol to den ako kazdy iny. Teda pre teba. Ja som mal vtedy trinast a utekal som zo skoly pred spoluziakom, ktory ma chcel bezdovodne zmlatit. Vlastne vyprask sa stal v tom case sucastou mojho kazdodenneho zivota. Ale aby som neodbocoval. Ukryl som sa v garazi jedneho rodinneho domu a tam som vystrasene, v absolutnej tme cakal, kedy sa moj prenasledovatel rozhodne ukoncit nezmyselnu hru na macku a mys. Ked sa hlasne kroky zacali konecne vzdalovat, rozhodol som sa postavit. V tej chvili som vsak nestastne vrazil do flase, v ktorej sa nachadzal roztok kyseliny sirovej a neviem este akeho sajrajtu. Vysledok vidis sam na mojej tvari."

"Docerta, Laco ale to nam bolo predsa trinast a aj ta kyselina bola len nestastna nahoda. Prepac, ja..." chytil sa za hlavu Rado.

"Ano, aj zapas s Realom bude len nestastna nahoda" skodoradostne sa usmial mlady muz a natrenovanym tahom odhodil nedofajcenu cigaretu na zem. "Idiot, ani tipovanie ti bohvieako nejde."

Radovi sa zahmlilo pred ocami, ale nejakym zazracnym sposobom sa mu podarilo dotrmacat sa az pred dom. Vecer si ako obvykle nalistoval stranku s aktualnymi vysledkami a s otvorenymi ustami hladel na vysledok zapasu. Real Madrid prehral golom v zaverecnej minute 0. 1 a prisiel tak o sancu obhajit majstrovsky titul.

Ano, Laco ho mal dokonale precitaneho. Musel predsa vediet, ze na cudzich nikdy neda. Osem tiketov s tipmi na vyhru Realu pokojne podriemkavalo na stole, podobne ako Radova sanca na otvorenie vlastneho podniku...

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru