Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Je normálnost normální?

24. 12. 2000
0
0
1993
Autor
tupoun

Za normální označujeme věci, které denně prožíváme, děláme a tvoříme. I třeba bez hlubšího podtextu. Normální věcí se nám zdá třeba to, že chodíme do školy, pracujeme, dospíváme, uvažujeme. Ale co třeba jak vypadáme, nebo jak se chováme. Stačí jedna odchylka od běžných věcí a stáváme se v očích druhých nenormálními. Ale kde bereme tu jistotu, že to co označují za normální, není samo nenormální. Jak si můžou být jisti, že jejich údajná nenormálnost není v podstatě normální. Většina lidí si myslí, že je normální to co dělá většina společnosti, skupiny, nebo generace. Jakákoliv úchylka někam jinam už je nenormální. Není to pravda. Myslím si, že je hloupé označovat za normální to, co není jasným dokladem doloženo, že normálním je. Musel by být jedině někde zapsán nějaký řád normálnosti a dle něj by se všichni řídili a tím by byli normální. Jenomže hned by nastala chvíle, kdyby někdo přišel a ptal se, kde že ten člověk, který psal tento řád vzal to, že je to co stvořil normální. A tak si myslím, že nelze od sebe odlišovat normální a nenormální věci. Všechno co se nám zdá normální, může být i vlastně nenormální. A proto, než-li něco nebo, někoho nazveme normálním, či nenormálním, zamysleme se nad tím, z jakého důvodu jsme zrovna tímto slovem danou situaci označili. Když někdo řekne: „ To je normální (nenormální),“ napadá mne vždy hned otázka: „ A jak to víš?“
Sony
30. 12. 2000
Dát tip
Kdo neni normalni,ten je vyjimecny Je naprosto normalni,ze kazdy je svim zpusobem vyjimecny

kafka
29. 12. 2000
Dát tip
Asi že NIKDO z nás nemůže být nikdy pro druhé standartem... Tím pádem nikdo z nás nebude svým způsobem pro druhé normální.. ;-) Asi je potřeba hledat standart jinde.

kafka
29. 12. 2000
Dát tip
Ale kde? kdo ví.. kdo to ví?

kafka
29. 12. 2000
Dát tip
jo! taky z toho vyplývá, že ten standart nemůže udávat člověk. Tupounku, dobrý postřeh! ;-))

kafka
29. 12. 2000
Dát tip
Lampáři: skvěle! Sláva C.S. Lewisovi!! provolávám já, také jím tak trochu odkojena ;-))

J
26. 12. 2000
Dát tip
Neexistuje jasný doklad normálnosti. Je to subjektivní. Jak co pro koho.

J
26. 12. 2000
Dát tip
A navíc je to prakticky úplně jedno.

JiKo
26. 12. 2000
Dát tip
Lampí .. trochu muhoru do života, byl to jen vtip, tak sory

Lampář
26. 12. 2000
Dát tip
_JiKO_ Já nésem naštvanej - jen mrzutej, že se nemám s kým hádat ... :o)))))) sorry ... seš holt oběť ... Blik !

JiKo
26. 12. 2000
Dát tip
aha uniklo mi že sme se sem přišli pohádat :-)

Lampář
25. 12. 2000
Dát tip
Myslím, Tupoune, žes to skoro trefil ... normální je nemýlím-li se od slova norma ( JiKo –ve slově norma nepochybně JE obsaženo slovo správné … protože je to VZOR - od normy se předpokládá, že bude správná i kdyby byly všechny výrobky podle ní uskutečněné zmetky - nesprávné normy totiž pozbývají smyslu... ). „Musel by být jedině někde zapsán nějaký řád normálnosti a dle něj by se všichni řídili…“ Tohle je slovo ! Norma … cosi napsaného – vzor – a my se teď marně pídíme po tom, kde je napsán a čím určen. Ovšem Ty, Tupoune ( zní to pejorativně, ale já za to nemůžu :o) … náhodou si Tě vážím … ) docházíš na základě této myšlenkové přesmyčky k tomu, že žádná norma neexistuje a tedy i slovo normální nemá platný význam. Ale… Když slyšíte lidi se hádat, většinou se hádají způsobem:"Jak by se ti asi líbilo, kdyby někdo něco takového provedl tobě?" ... "Dej mi kus pomeranče, já jsem ti taky dal!" ... A říkají to denně, malí i velcí ... Jenomže tím neříkají jenom, že se jim chování toho druhého nezamlouvá...dovolávají se určitého standardu chování, jehož znalost předpokládají i u toho druhého... A většinou se jim nedostane odpovědi: "S tím svým standardem se můžeš jít vycpat". Skoro pokaždé se oponent snaží dokázat, že jeho činnost v rozporu s tímto standardem není, nebo že má nějakou naprosto mimořádnou omluvu. Tvrdí, že v tomto naprosto mimořádném případě si má ten, co zabral místo jako první, sednout jinam, nebo že když kousek pomeranče dostal on, měly se věci dosela jinak, nebo že se přihodilo něco, co ho z povinnosti dostát slibu vyvazuje. Vlastně to vypadá, jako by se oba zúčastnění dovolávali jakéhosi zákona či pravidla poctivosti, slušného jednání, mravnosti, nebo jak tomu chcete říkat, na kterém se skutečně dohodli ... Normy – řádu … Kdyby ta norma neexistovala, mohli by se lidé rvát jako zvířata, ale ne hádat... Hádat se znamená ukazovat druhému člověku, že je na omylu - a o něco takového by nemělo smysl se pokoušet, kdyby neexistovala nějaká úmluva ohledně toho, co je správné a co špatné ... Nemělo by smysl říkat, že fotbalista fauluje, kdyby nebyla úmluva o tom, podle jakých pravidel se hraje fotbal. Nemělo by smysl tvrdit, že nacisté jednali špatně, kdyby správnost nebyla něčím skutečným, co znali oni stejně jako zbytek světa a čím se měli řídit… Kdyby neměli pojem o „správnosti“ – byl by důvod pro válku stejně malicherný, jako kdyby spojencům vadila barva vlasů jejich nepřátel … Nemůžete se ptát, kdo z lidí ten řád napsal a kde zjistil, že je "normální" ... a nemůžete to ani žádnému člověku vyvracet. Ten řád prostě je, a je tím, co nás dělá lidmi ... je to zákon ... pravidlo přirozenosti ( přirozenosti proto , že mu nikdo nemusí být učen ... předpokládá se, že ho všichni máme ... – to ovšem neznamená, že se nenajdou lidé, kteří ho nemají ... ale to samé platí třeba i o barvoslepých mezi vidoucími ... ). KDE se ta norma vzala a KDO ji napsal, to už je jiná věc - ( a jasně, že nám překáží - právě proto se snažíte dokázat, že nic takového není, ne? :o) ) Problém je ale v tom, že nepochybně existuje – v celkové světové /válka/ i osobní lidské /svědomí/ rovině. A vynucuje si respekt – pakliže ji budeme přehlížet v její společenské formě, zaplatíme za to odloučením od společnosti (pozor – nevyzdvihuji současnou společnost – ani netvrdím, že se podle této normy chová … jen o ní má jakési povědomí – a kdo normu překročí nějakým zásadním způsobem, je vyloučen i z téhle „nenormální“ společnosti ), pakliže ji budeme přehlížet v osobní rovině ( byť bychom si existenci tohoto řádu ze svého života intelektuálně odpreparovali a přesvědčili se, že nic takového nemáme a že za všechno může hloupá moralistická výchova našich rodičů ) – zaplatíme za to pravděpodobně vlastním štěstím – ten řád ( v tomto případě ho nazýváme ale „osobním morálním standardem“ … jako bychom si ho vymysleli sami … a jako kdybychom se ho nechtěli zoufale zbavit vždycky, když vidíme nějakou hezkou holku … ) je totiž silnější než intelekt. A je i silnější, než pudy … Člověk ovšem může tuhle normu dodržovat či porušovat podle vlastní volby. Tvrdit ale, že žádný takový zákon není, je /promiňte/ trochu hloupé. Rád se budu hádat dál Snad jsem nikoho nenaštval :o) Díky C.S. Lewisovi :o) Blik !

JiKo
25. 12. 2000
Dát tip
no Lampáři tou žlutou je tvůj názor výrazně pravdivější (teď mě napadá že normální je bíle podložený názor:-)))))))))))))))))) Ale klíííd já nejsem normální páš nikde není etalon _JiKa_ :-))

Lampář
25. 12. 2000
Dát tip
Vážná kritika je vážná literární kritika nebo jenom to, že to myslím vážně nebo ???... no to je konec konců jedno ... jestli se to takhle nemá používat nebo jestli Tě žlutá naštvala tak promiň ... ale uvítal bych spíš, kdybys mi ten názor (když už to není kritika :o)) rozdrtil na prášek ... nebo aspoň malilinkatou polemiku ... prosíííím :o) zdráv buď, Jiko ... blik !

JiKo
24. 12. 2000
Dát tip
Vtip je ve významu toho slova. Znamená totiž jen to, že něco jest stajné jako spousta dalších věcí a z hlediska statistického počtu se to stává standardní, průměrné normální. Vtip je v tom, že takto stanovená normálnost nic neříká o tom zda je věc SPRÁVNÁ !!! Normální ještě nutně neznamená správné (ve významu dobré prospěšné atp. ) z čehož ve své úvaze mylně vycházíš. Normální je to co je průměrné, nepřikládej tomu slovu větší význam. úvah na toto téma jsem viděl spoustu neřešíš nic nového

myrinda
24. 12. 2000
Dát tip
jediny co me napada, je vyrok dr. Cumickeho, ktery kdysi rekl neco v tom slyslu, ze jediny rozdil mezi nim a jeho pacienty je ten, ze on ma od bohnic(ci kde to byl) klic a muze vecer domu taky nemam rada slovo normalni...ani tu casto pokladanou otazku - jsi vubec normalni? kdyz nekdo udela neco neobvykleho.....

Cavalera
24. 12. 2000
Dát tip
Díky JiKo, že jsi to napsal za mě a slušněji:-)

dAEMON
24. 12. 2000
Dát tip
Nezaměňujte, plýs, "normální" a "běžné". To, co jako normální popisuje JiKo, je dobrá definice slova běžné. Specifikace normálnosti je mnohem obtížnější. Jde o to, že každý spatřuje normálnost trochu jinde. Pro každého je normální to, co on vidí jako správné (když mluvíme o týhle stránce významu, pochopitelně). Všeobecná normálnost je pak jakási zprůměrovaná normálnost každého jednotlivce.

JiKo
24. 12. 2000
Dát tip
Nv=(N1+N2+...Nx) / x ché :-)

StvN
24. 12. 2000
Dát tip
normální, si myslim, je podobné jako přirozené, zkrátka je to to, co člověk udělá bez předešlé úvahy jak jsem někde slyšel: být normální v normálním světě, jíst hamburgery a pít kokakolu? vcelku bych, tupoune, řekl, žes to nevyjádřil zrovna nejšťastněji, my jsme ale chápaví a tušíme oč ti šlo, ne, ty opravdu nejsi normální

dAEMON
24. 12. 2000
Dát tip
Chovat se normálně a přirozeně je (aspoň podle dnešních měřítek) opět něco úplně jinýho. Vem si, že tě samou radostí napadne postavit se na hlavu (a je to přirozený !) - nemůžeš čekat nic jinýho než :"Ten neni normální" ..., nebo jo ? JiKo: OK, rovnice pěkná :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru