Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SUPERMONSTRKOLONIÁL

14. 08. 1999
0
0
1163
Autor
BODY

fejeton

Není to tak dlouho, co byl v Brně otevřen »GLOBUS«, největší supermarket v České republice. Jeho otevření předcházela reklama takřka barnumská, tudíž nedivno, že Brno a přilehlé okolí chvátalo býti při tom. Já tam nebyl. Konstatuji, nemaje na mysli se tím holedbat aniž i hanbit. Ve mně tyhle „supermarkety“ vzbuzují pocity velmi, velmi málo libé. Jsou podobny pocitům, jež ve mně vzbuzuje malý krámek s ženou za pultem. Ta podobnost je však podobností protikladnou. Asi tak, jako je člověku nepříjemný mráz -40°C a horko +40°C, ač v jednom případě je mu zima a v druhém teplo. Vstupuji totiž většinou do obchodu s jasným úmyslem co koupit musím, a velice nejasným tušením, že ještě „něco“ k tomu (kupříkladu tři rohlíky a k tomu deset deka Vysočiny). Říci ženě za pultem, že bych chtěl „něco“, nevěda co - připadal bych si trapně. Samoobsluhu jsem (kdysi dávno - to víte, pamětník) uvítal, protože viděné mne inspiruje, aniž bych musel dopředu plánovat. Ale nic se nemá přehánět. Jen jedenkrát (nepočítaje nákupní centrum v Mnichově, které jsem ovšem tehdy vnímal toliko jako turistickou atrakci, maje v kapse jedinou umolousanou desetimarkovku) jsem navštívil takový monstrózní podnik nazvaný Delvita. Když to otevírali - slyšel jsem - byl prý ohňostroj a pár lidiček se popralo o jakési cetky zdarma. Navštívil jsem ten zázrak moderního prodeje později. Naštěstí. Ale i tak... V té hale by mohly být klidně tři, čtyři tenisové kurty a i na menší tribunky by zbylo místo. Leč byly tam jen regály plné zboží - no však víte, určitě jste v nějakém supermonstrkoloniálu už byli. Málem jsem tam nachodil sto jarních kilometrů, než jsem našel obyčejné flíčky. Je pravda, že tam mají skoro všechno, a mnohdy ještě o trošku víc, a o něco málo levněji...ale toho chození, než to člověk najde. A taky to rozhodování: tak co, tohle, nebo toto, či obojí...To, že je něco o málo levnější než jinde, je v konečném efektu dost iluzorní, a nákup se nepěkně prodraží. Přišel jsem s úmyslem koupit flíčky, vajíčka a něco dalšího na připravu oblíbených šunkofleků. Odcházel jsem, jako bych chtěl chystat párty pro čtyřicet lidí...Suďbůh proč jsem koupil i houbu na mytí nádobí – za tři padesát…no nekupte to. Ne, ne, není nad malou „sámošku“, kde už člověk přesně ví, kde co najde, a kde má hledat „jen tak něco“ nevěda co. Vejdu a za deset, patnáct minut jsem venku i s nákupem. V Delvitě jsem strávil pětačtyřicet minut, a dalších deset než jsem našel cestu k pokladně… a vystál frontu k zaplacení. V Globusu - pokládám za pravděpodobné - bych bloudil ještě nyní...
Špuntík
26. 08. 1999
Dát tip
No já nevím, člověk musí jíst...tak nakupuju kde se dá, u nás už globus taky otevřeli, ale je to díky bohu na druhý straně města, a tak musím jezdit do Kauflandu....nesnáším to.

Krytyk
20. 08. 1999
Dát tip
Kupodivu nemám dost podobnej názor...

Merle
17. 08. 1999
Dát tip
Kupodivu mám dost podobnej názor...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru