Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Na zastávce

06. 11. 2005
10
0
4418
Autor
Daša

Čekání na autobus....

     

         Trutnov- Hostinné…17:25…

„Hm.“

Zamručela dívka opírající se o berle. Otočila se a odpajdala k lavičce, která stála osamoceně opodál. Vítr skučel a byla taková zima, že dívka měla červený klaunský nos a tvářičky jako ruská marfuša. Něco nehezkého zamumlala na účet chladného počasí a rozkročmo se posadila na lavičku. Zamračila se na berle a s nelibostí je opřela o lavičku vedle sebe. Vytáhla ze školní taška sešit a začala něco čmárat.

         „Dobrý den. Prosím můžu si vás vyfotit?“ Vyrušilo dívenku od jejích uměleckých čmáranic. Zvedla líně hlavu a velkýma hnědýma očima pohlédla na vysokého muže, který stál před ní. Byl to hubený a neskutečně zarostlý člověk s popás dlouhými zcuchanými vlasy. Připomínal jí houmelesáka.

„Ne, nemůžete.“

„Vážně ne? Měla byste pěknou fotečku. Já fotím lidi s berličkami.“ Psí pohled dívku urážel.

„Ne, vážně ne.“ Stupňovala svou zlost.

„Ale třeba za takový dva nebo tři roky toho budete litovat.“

„Opravdu ne, děkuji. Nashledanou.“ Řekla hlasem. který nesnesl odpor.

Houmelesáka to zřejmě překvapilo, že taková mladá holka nechce být na fotce. V obranném gestu zvedl ruce: „Omlouvám se. Přeji pěkný den, nashledanou.“

„Naschle.“…

         Copak já jsem nějaký mrzák? Zlobila se v duchu. Já mu dám, lidi s berličkami.

Po chvíli se uklidnila a opět se ponořila do čmáranců.

Psala básničku.:

 

Už zase tančíš s deštěm

nohy tě nezebou

směješ se na celé kolo.

Rudé rty šeptají tichou modlitbu,

černé řasy se třesou.

 

Básnička ji vracela mlhovinou vzpomínek zpět.

Ano, také tančila a jak ráda, která dívka ne? Jednou k večeru ji začala bolet noha, nepřikládala tomu velký význam, protože to se občas stává. Bolest se stále zhoršovala a tak šla k dětskému lékaři. Měl dovolenou. Musela jít k jiné doktorce, ale ta se s ní nechtěla zabývat. Naznačovala dívce, že simuluje.

„Úraz neudáváš, tak jdi na chirurgii, a když ti tam nic nenajdou, tak se vrať.“ Zněla strohá řeč doktorky s vypouklýma očima. Dívce bylo do pláče, byla ráda, že stojí na nohou a oni ji ženou po doktorech a nejeví ani známky toho, že by ji chtěli pomoci.

Dopajdala se až k nemocnici a čekala přes půl hodiny v čekárně před chirurgií. Po chvilce ji sdělili, aby šla na ortopedii, že tady ji nechtějí. Kulhající hromádka neštěstí pokračovala dál ve své namáhavé cestě. Procházela suterénem nemocnice, který nikdy neznala a byla by šťastnější, kdyby ani nepoznala. V tmavě zelených kachličkách se odrážel všudypřítomný strach a do hloubky zažraná špína. Vedle ozařovny seděla na vozíčku stará paní, která na dívku líně koukala. Jak byl krutě znát rozdíl mezi nemocným stářím a mladé krásy. Ale tady v tomto místě, které spíše připomínalo márnici, si mládí a stáří podávalo kamarádsky ruce.

         Na chodbě se někdo snažil z podlahy vydrhnout špínu, ale tahle špína byla zažrána mnohem hlouběji. Staří lidé koukali na dívku s absolutní lhostejností. Čekala na výtah. Několikrát už praštila do červeného knoflíku a pronášela šťavnatá slova na účet výtahu a místní nemocnice. Vzpomněla si na všechny filmy, kde se zastavil výtah a  lidé uvnitř zemřeli udušením. Byla ve vzorovém výtahu pro takovéto filmy. V mezipatře s sebou výtah nepříjemně cukl a zastavil se. Dveře se otevřely a vstoupil starý drobounký pán v nemocničním oblečení. Měl obrovské brýle s mnoha dioptriemi. Vypadalo to, jako by ani nezaregistroval přítomnost druhé osoby. V dalším patře se výtah zastavil a pán vystoupil. Vlající modrý župan,  bylo poslední, co  viděla. Noha bolela stále víc a sil jí ubývalo. Za chvilku vystoupila.

         Čekárna byla plná starých lidí, kteří si dívku měřili  zkoumavým pohledem. Bylo to tu  nepříjemně cítit strachem, který se mísil s tím nemocničním pachem- nahánělo ji to hrůzu.

         „Em, promiňte slečno.“ Upustila tužku a pozvedla černé obočí.

„M..můžu vás o něco p..poprosit?“ Koukal na ni muž, který se sotva držel na nohou, jak byl opilý.

„Ano?“ Odpověděla nejistě a těkala pohledem kolem sebe, aby se ujistila, že jsou poblíž lidé.

„Prosím, já to. No.“ Zakoktal se.

„Co máte za problém?“ Nevypadal, že jí nechce ublížit a to ji trošku uklidnilo. Pohled, který se jí naskýtal ji obměkčil. Bylo ji starého opilce líto.

„Já, přišel jsem o v..všechno. Já to, manželka mě opustila. Našla si mladšího a prachatějšího, no.“ Posadil se vedle ní. Byl nepříjemně cítit alkoholem a cigaretami. Lehce se odtáhla.

Začal koktavě vyprávět svůj smutný příběh. Jak přišel o ženu a tři děti a že neví, co má dělat.

„A co ode mě potřebujete? Radu?“ Zeptala se.

„Ne, jenom peníze na jídlo.“ V tu chvíli jako by ji omylo.

Myslela, že před ní sedí opravdový chudák, ale tahle věta ji zklamala. Tušila, že nechce peníze na jídlo.

„Prosím, slečno.“

Tady máte.“ Podala mu desetikorunu… „Ale není to na alkohol“ Zdůraznila.

„N..ne, já si koupím jídlo“

„Koukám, že si malujete, nebudu vás rušit. Nashledanou a uzdravte se.“ Odcházel.

„Naschle.“ Odpověděla stroze. Nejsem přece nemocná!

         Chvilku přemýšlela nad další slokou básně.

 

 

Pořád tančíš,

avšak chlad se po tobě sápe.

Ty naivně říkáš,že ti srdce hoří.

Proč lžeš?

Chudáčku, vždyť mrzneš.

 

Prásk! Dveře se rozletěly.

„Tak, kdo byl první? Dejte mi kartičky pojištěnce, prosím!“ Zaskřípal hlas obtloustlé starší sestry.

„Á, tak si pojďte!“ Vyzvala stařičkou paní. Sestra hodila hlavou, až se jí zatočily umaštěné blonďaté vlasy a zabouchla dveře za stařenkou.

Dívka natahovala krk na levou stranu. Starý vousatý muž měl hodinky a ona ne. Hm, půl desáté, zabručela.

         Dlouho seděla v čekárně. Teprve až tady si uvědomovala, jak je zranitelná. Mezi těmi bílými stěnami a studenou podlahou, byla ničím. Pouhým kusem lidského masa, které čeká, až na něho dojde řada. Koukal na drobné ruce a připadali jí tak nijaké, takové průhledné. Klouby na ruce ji připadaly nedokonalé a bolavá noha cizí, i když bolest byla děsivá. Tady, v nemocnici, se nepoznávala. Snad, ba co hůře, se viděla skutečnou. Nedokonalou bytostí- slabou tělesnou schránkou, která čeká na pořadní číslo, aby byla zařazena do řady milionů nemocných doufajících v pomoc moderní medicíny.

         „Tak si pojď.“ Zaskřípala sestra

„Dobrý sen. Já….“

„Tak co ti je?“ 

„Mě už od včerejška bolí noha a…“

„Dobře, jdi si vedle.“ Ukázala tučným prstem na dveře.

„Počkej!“ Zaskřípala.

„Vezmi si s sebou tohle.“ Vrazila jí do ruky tmavě hnědé desky a dál se s ní nebavila. Sestra vyšla ze dveří a opět zaječela: „Další!“

         Bála se. Nevěděla co má čekat od doktora, když má takou sestru. Opatrně zaklepala a vešla.

 

„Slečno, promiňte, ale vy jste taková mladá a krásná a určitě máte peníze.“ Už ho cítila a ani nemusela zvednout oči. Ten pijácký smrad a cigaretový kouř.

Nejdříve ho litovala, teď ho nesnášela. Možná i pochopila proč je na ulici a proč přišel o všechno. Zarudlé oči na ni drze hleděly. A ona se nezmohla na nic víc, než na : „ Ne, já jsem vám už peníze dala a víc nemám. A taky jste mě už jednou otravoval!“

Nechuť se s ním bavit ji samotnou překvapila. Dělalo se jí špatně z pouhého pohledu na něj.

„Omlouvám se, nebudu rušit….Jo, už jsem si vzpomněl- pardón..“

„Koukám, že něco malujete.“

„Nemaluji, ale píši. Nashledanou.“ Ukončila rozhovor.

„Tak pěkný den.“ Zavrávoral a odcházel pochybným krokem.

Zahleděla se do zmuchlaného kousku papíru: „Á, už vím.“

 

Rudé rty šeptají tichounce  modlitbu,

černé řasy se toužebně chvějí.

Celé tělo se chladem třese,

tys otevřela oči,

avšak stále vidíš kaleně.

 

 

Byl docela mladý, aspoň jí tak připadal. Doktor seděl za velkým stolem a něco psal.

„Dobrý den.“ Špitla.

„Dobrý den.“ Usmál se. Měl velké brýle a již ve svém věku poměrně málo vlasů. Malý obličej, celkově jí připadal drobný. Ale hezky smál a to ji uklidnilo. Lehce zčervenala.

„Tady.“ Dobelhala se ke stolku a podala mu desky.

„Posaď se.“ Vyzval jí a začal číst v deskách. Seděla přímo proti němu a rozhlížela se po místnosti, ale koutkem oka ho nepřestávala sledovat. Najednou se cítila lépe. Stěny byly příjemně žluté a pár květin také působilo dobře. V knihovně byly samé odborné knihy a na stěně lékařské obrazy, i když ty zas tak pěkné nebyly.

         „Em, tak copak se ti stalo? Úraz neudáváš, alespoň takhle to tady čtu.“ Poškrábala se tužkou za uchem a opět pohlédl do desek.

„Neudávám, protože o žádném nevím.“ Pokrčila rameny.

Konečně zvedl oči a zadíval se na ni.

„Jo, tak se na to podíváme. Vyskoč si támhle.“ Kývl hlavou.

Dopajdala se k lehátku. Opravdu je drobný, pomyslila si, když k ní přicházel.

Všelijak jí kroutil nohou. Trvalo to dlouho, až mu vyrašily drobné kapičky potu na čele.

„No, tak já jsem nic nenašel. Možná by to chtělo zrentgenovat.“

Protočila panenky. Usmál se: „Už se ti nikam nechce viď? Ani se ti nedivím.“

„No, nechce.“ Přiznala se.

„Sestra tě odveze na vozíku a za chvilku jsi zpět.“

Sestra se cítila být dotčena, že musí vykonávat takovouhle práci. Ale doktora poslechnout musela.

         „Tady to máte, pane doktore. Nic tam nemá, samozřejmě.“ Pronesla ironicky a podala výsledky rentgenu doktorovi.

Dívka se na ni ušklíbla a to sestru rozlítilo.

„Dobrá, děkuji za diagnózu.“ Zněla rázná odpověď, která sestru umlčela. Otočila se, až zavlál mastný culík a práskla dveřmi.

Doktor pouze zakroutil hlavou a dál si toho nevšímal.

„No je tomu tak, jak řekla sestra- nic tam nemáš. Ale je dost možný, že máš zánět……svalu.“ Pouze vyvalila oči nad názvem onoho svalu.

„No, půjčím ti berle a napíšu nějaký léky.“

„A za týden přijdeš na kontrolu.“ Podal ji berle a šel s ní až k sestře.

„Sestři, sežeňte ji odvoz.“ Nakázal rázně.

 

Jé, to je ale hodin. Zvedla se tak rychle, jak to jenom šlo, sbalila si věci a odcházela na autobus. Chůze s berlemi jí už nedělala takové problémy, protože noha přestávala bolet a taky za dva dny jde na kontrolu.


Čumák
20. 05. 2006
Dát tip
docela fajn se to cetlo, ale rusila me ta strasna spousta chyb... atmosfera i "pointa" pekna, mmm. proc nekarikovat? proc by melo byt nutne, aby povidka mela POINTU s velkym P. da se psat i jako obraz, a je jich tu hodne, pokud vim. musim rict, ze ty vylevy v kritice mi vyrazily dech na chvili... * (i pres ty chibi)

Daša
18. 05. 2006
Dát tip
Jsme moc ráda, že si ještě někdo přečte tak starou povídku:-) Za gramatické chyby se omlouvám, ale vlastní chyby nevidím...jo, pointa, no, je to spíše plné pocitů než pořádného děje a závěru...děkuji Vám všem a snad ještě někdy, zdraví Daša

Milly
17. 05. 2006
Dát tip
Líbí se mi tady hlavně popis nemocničního prostředí- až hororový........, jinak mě trošku ruší pár gramatických chyb a že nejsou opravený ??, ve který se změnily po převodu Písmáka "".. ale vydržela jsem číst do konce.... :-) a ten příjemně překvapil.....- dobe jsi předtím vyvolala dojem, že je to s tou holkou špatný...... -t-

Mrakula
17. 05. 2006
Dát tip
Pěkná povídka, jen se ti tam občas opakují slova - př. na začátku lavička dvakrát po sobě, našla sem tam jeden překlep - doktor se smál bez ,,se" nebo tak nějak. Akorát co do pointy se musím připojit k rýpalům, chtělo by to, aby byla výraznější, poněvadž pointa je - jak mi bylo několikrát řečeno - na povídce to nejdůležitjěší. Každopádně čuchám velký talent:-)

pekylau
17. 05. 2006
Dát tip
Nejsem vzhledem k tématu dost objektivní na nějakou rozumnou kritiku. A však i bez závěru, který mě mile překvapil, ... ´´jedním dechem´´ jsem přečetl. T

Daša
16. 05. 2006
Dát tip
ahoj, sem moc ráda, že jsi si přečetl tuhle zapomenutou povídku:-) a byla bych moc ráda, kdybys sis mě ještě někdy přečetl, protože tvoje kritika je podle mého velice kvalitní( to nepíšu kvůli tomu tipu) ale ty vypíchnuté bodu je podle mého to,co je přínosné. děkuji a snad někdy zase,..zdraví Daša

Lakrov
16. 05. 2006
Dát tip
Odpustťe avízo

Lakrov
16. 05. 2006
Dát tip
Skok ze vzpomínek na čekárnu zpět na lavičku v parku je poněkud nepřehledný (snad by pomohl prázdný řádek) Hezky vylíčená (ta děsná) atmosféra nemocnice. Kdysi, při návštěvách jednoho starého příbuzného mi hřbitov (kam on se již pomalu chystal) připadal ve srovnání s nemocnicí nádherným a důstojným místem. Takové hezké srovnání různých úrovní problémů: - Těch, co odezní samy - Těch, ze kterých je těžko vybřednout - Těch kterým už nelze uniknout ... a do toho ta báseň, nadrobená jak zobání ptákům :-) Koukám na tu různici v kritikách. Takový zájem Tvé povídce jistě sluší. Jen tu špínu od stvN nezaslouží. TiP ode mne ano. Dík, že`s počkala. Procházím svuj seznam děl, poznamenaných k přečtení, a mnohá z nich už tu ani nejsou.

Daša
23. 12. 2005
Dát tip
děkuji moc, byla bych moc ráda, kdybys sis přečetla novou povídku Neděli, byla bych Ti moc vděčná

Je to čtivé a takové hodně skutečné. tip

Marcela.K.
01. 12. 2005
Dát tip
...je to pěkně napsaná povídka,která se čte,, jedním dechem". V létě jsem prožila podobný příběh a protože vím,díky své profesi,že sestry si mohou prohlížet rtg,posílám ..T. Vím také, jak moc dokáže bolet noha a jak se pak čeká v čekárně...někdo může přečíst třeba celou knihovnu, ale pokud mu chybí vlastní zkušenost, nebo schopnost empatie je mu to na...velký kulový!

Daša
01. 12. 2005
Dát tip
děkuji

karibik
13. 11. 2005
Dát tip
Pointu jsem našel, ani se nemuselo nijak dlouho hledat. Je to poměrně zajímavý příběh ze života. Stát se to může každému...

Daša
10. 11. 2005
Dát tip
tak si to, co píšeš přečti

Daša
09. 11. 2005
Dát tip
StvN: nemyslím si to..právě, že já si to nemyslím..Ale ty se chováš hodně divně

Daša
09. 11. 2005
Dát tip
fíha i výběr:-) červenám se:-)..moc děkuji

StvN
09. 11. 2005
Dát tip
Co je divného na tom, že si nenechám kecat do života a do názorů? Ty bys asi čekala, že když přijde nějakej Vihar a začne mě poučovat, že sklopim uši a poslechnu ho, ale to neudělám. Navíc jsem tady na písmáku přečetl stokrát víc povídek než vy dva dohromady, takže když něco píšu, vim co a dokážu si to obhájit. To je možná pro tebe divné chování.

Kytiii
09. 11. 2005
Dát tip
Je to hezky napsané, ale abych pravdu řekla, chybí mi tomu něco hlubšího... pořád čekám, že se něco stane, něco se zvrtne a ono se nestane ani nezvrtne nic... Styl i sloh velmi pěkný, ale na pointě bych ještě zapracovala... nebo to vložila do nějakého většího celku...

Vihar
09. 11. 2005
Dát tip
.

Daša
09. 11. 2005
Dát tip
tak mi nekecej do mých názorů! Už mi začínáš docela vadit

Daša
09. 11. 2005
Dát tip
děkuji..sem ráda, že to píšeš ta pointa asi není tak rozpracovaná, jak bych sama já chtěla

StvN
09. 11. 2005
Dát tip
Kde ti kecám do názorů?

Daša
08. 11. 2005
Dát tip
hmmm....koukám. že tady někdo zelená závistí

Havranka5
08. 11. 2005
Dát tip
Velmi dobře Dášo, * a klub (dala bych i výběr, ale neprokrákala jsem se (zatím) do redakce, nejspíš ňáká klatba havranek krákorek či co, a při žádosti o kritičku po mě hned letěl Vellin střevíc)

StvN
08. 11. 2005
Dát tip
Myslíš si, že já ti mám co závidět? To jsi hodně namyšlená.

Daša
07. 11. 2005
Dát tip
jj, to forma mi nějako ujela.... pointa?....hodinka na zastávce L: děkuji

Smetiprach
07. 11. 2005
Dát tip
a co si takhle opravit to naschle a sjednotit barvu a velikost fontu ????

Lorwen
07. 11. 2005
Dát tip
ja tam pointu vidím, možno sa mýlim, ale mám dojem že je to o tom ako si človek, ktorý má v mladosti pocit že je nesmrteľný a má všetko ešte pred sebou, uvedomí svoju krehkosť a začne si viac vážiť život. no...

StvN
07. 11. 2005
Dát tip
Chybí odstup, nadhled, proč ne první osoba? houmelesák:) malé město, naivka, nic moc zkušenosti s lidmi..pointa?

Vihar
07. 11. 2005
Dát tip
Jj, ranivé a zároveň všední téma, citlivé zpracování T nejlepší je to neustálé balancování kol hrany mezi pomíjivou bolístkou a tragédií mrzáka a likvidovat do důsledků systém, který plodí houmlesáky a vůbec parazity to StvN - naopak, zde se Dáše mistrně podařilo všechno to, co jsi sám ve své povídce "Slušňák" nezvládl. Obsahově, stylisticky i včetně té pointy. Smetiprach - já taktéž při vkládání jednoduchého textu zde na písmákovi neustále zápolím s formátem (navíc zdejší formík nemá v comboboxíku můj oblíbený font Book Antiqua :) nemluvě o barvách) - Dašo, dej si ve wordu zobrazit nezobrazující se znaky a odstraň všechny nadbytečné entery, marky a přechody v textu, které pak mají vliv na divoké nechtěné formátování částí textu při vložení.

StvN
07. 11. 2005
Dát tip
Vihar, ty asi moc nečteš, viď? Ven taky asi nechodíš. No, naprav to.

Vihar
07. 11. 2005
Dát tip
Čím víc budeš štěkat na všechny a na všechno v zoufalé snaze na sebe upoutat, tím víc si uškodíš. To, po čem tolik prahneš si nemůžeš vyvřískat a vydupat jako malé děcko.

StvN
07. 11. 2005
Dát tip
Proč si tady každej myslí, že ví, o co mi jde? Nevíš to, smiř se s tim. Jestli máš na diskusi, tak zkus obhájit svůj názor, že autorka mistrně zvládla všechno, co já ne. Tohle může napsat kdokoliv, obhaj to a přestaň mlátit prázdnou slámu. Nejsme na xchatu.

Vihar
07. 11. 2005
Dát tip
Ty se musíš hodně doma otloukat o nábytek, a venku o lampy, viď? Autorka neztrácí čas (narozdíl od tebe) nudnými a zbytečnými rozvláčnými prology a rovnou obestaví v několika výstižných prvních slovech a větách kol čtenáře scénu v sychravém počasí dlouhého čekání na zastávce meziměstského autobusu. Scéna s homelessákem je též přirozená a výstižná (jeho psí pohled... ap) Čtenář pociťuje lítost s mladou dívkou (jistě mohla být dobrou budoucí matkou), kterou považuje za zmrzačenou (je tak zobrazována), poté vylíčení toho běhání po doktorech s na počátku bezvýznamnou a prohlubující se bolístkou přerůstající (možná) v něco mnohem vážnějšího a neosobní bezcitnost a apatie lékařských institucí zvlášť výrazná v tržní společnosti (a nám všem řadovým pacientům důvěrně známá). Pak ten vzhledem k začátku a středu povídky méně očekávaný konec směrem k dobrému, který přivodí zvrat i ve čtenářově mysli. Osnova příběh i děj je zde vyvážená a přizená (narozdíl od tvého díla, ze kterého na mě dýchá vynucenost a šroubovanost zpod úporného pokusu o pravý opak) autorka se drží po celý příběh jednotného stylu i vlákna, má čtivý sloh (ty odsekáváš a nepřirozeně lámeš věty, v běžné korespondenci i ve svých dílech - to svědčí o určitých patologických rysech v tvé osobnosti, které nedokážeš v literárním projevu potlačit, když jsou naškodu) Mám pokračovat?

StvN
07. 11. 2005
Dát tip
Klidně pokračuj. Jestli jsi někdy potkal bezdomovce a dokonce s ním i mluvil, já jo, já s nim byl i na obědě, pak víš, že takhle se bezdomovci nechovaj. Možná v Trutnově, ale nevěřim tomu. To samé se sestřičkou. Mám jiné zkušenosti. Žádnej doktor, se kterým jsem se setkal, ani se sestrou, která by si prohlížela rentgeny. Naopak si myslím, že mé postavy jsou naprosto běžné a reálné. Nesnažim se o zbytečné karikování, jako tady: Zaskřípala sestra atd. A jestli tomuhle říkáš čtivý sloh a mému, že je šroubovaný, tak fakt nevim, kde žiješ.

Daša
07. 11. 2005
Dát tip
ajajaj....neber to tak osobně...Já s tím bezdomovcem mluvila a sestra si gentgen prohlídnout může..Nevím, proč tady tak útočíš, seš na Písmákovi, kde se lidé snaží pomoci a ne urazit

Daša
07. 11. 2005
Dát tip
děkuji za kritiku..moc neumím pracovat s počítačem a pak to vypadá takhle- rozházená písmenka- pokusím se s tím něco udělat...děkuji

StvN
07. 11. 2005
Dát tip
Sestra nemá na rentgen co koukat, ale to je fuk, ty jsi asi chytřejší stejně jako vihar. Tak si užij svoji nevědomost. Stejně jako s těma pilulema, na který jsi neodpověděla, co?

Lorwen
06. 11. 2005
Dát tip
Celkom pekne napísané, snáď trochu prvoplánovo, ale už som sa bála, že jej tú nohu odrežú, a ja sa rada bojím, takže T odo mňa

Smetiprach
06. 11. 2005
Dát tip
nashle, né naschle... ale docela to jde, jenom mi unikla pointa, je tam vůbec? a asi by nebylo od věci sjednotit velikost a barvu fontu.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru